Bukefalos 28 år!

Dopingskandalen

Sv: Dopingskandalen

Hörde nyss på sporten i P4 att Maria friats från anklagelserna!

Denna artikel fanns i Dala-Demokraten....:
[Sport] FALUN
Dalaryttare friades från anklagelserna om dopning

Både A- och B-provet var positiva.
Men Folkärnaryttaren Maria Hagman-Eriksson och hennes häst Chopin kommer inte att stängas av.
- Det fanns inte tillräckliga bevis, säger en lättad mamma Lena.

Det var efter distansrittstävlingen Nybyggeritten i slutet av april som dopningstesterna togs på vinnaren Maria Hagman-Erikssons häst Chopin.
Och de visade spår av det förbjudna preparatet Lidocaine, som är ett smärtstillande preparat som stryks på hästen. Även B-provet var positivt.
Fick en chock
- Jag fick en chock när vi fick provsvaret. Jag kan ta gift på att vi inte använt några otillåtna preparat, sa Marias mamma Lena till DD-sporten för ett par veckor sedan.
Hon hade då skickat in ett brev till Internationella ridsportförbundet (FEI), där de förklarade sin syn på det inträffade, och hur hästen fått preparatet på sig.
- Det ska vara låsta stallar men det var det inte på den här tävlingen. Och med tanke på att det räcker att med att stryka på salvan på hästen så är det väldigt lätt för de som vill sabotera att göra det.
Inga medikamenter
- Vi ger inte våra hästar några som helst medikamenter. Och det skulle ju vara så otroligt korkat och dumt att vara med i täten om man visste att man använt otillåtet medel. I internationella tävlingar testar de alltid de bästa hästarna. Det vore ju som att rida rakt in i en avstängning, sa Lena i en tidigare intervju.
Sent i torsdags kväll kom svaret från FEI, och Maria och hästen Chopin frias:
- Det fanns inte tillräckliga bevis. Det är skönt att få den här saken ur världen, även om jag fortfarande är besviken på det svenska förbundet som inte stöttat oss alls under den här processen, säger Lena.
NM i helgen
Och nu går Marias karriär vidare. I dag rider hon NM i norska Kongsvinger på hästen Vialli.
- Min förhoppning är att kvala in till VM som avgörs i Bahrain 17 december, säger Folkärnaryttaren Maria Hagman-Eriksson.
Mårten Lång
023-47552
marten.lang@daladem.se

Domen i korthet:
FEI dömer ryttarens målsman till böter (cirka 3 000 kronor) och ekipaget diskvalificeras från den tävling där provet togs. Alla prispengar och eventuella priser ska returneras. Målsmannendöms därför att ryttaren vid det aktuella tävlingstillfället var under 18 år och internationellt inte anses ansvarig
 
Sv: Dopingskandalen

Snacka om dubbla budskap! Hur tolkar man förhandsbeskedet? Att bli diskad betyder väl knappast frikännande? Nu är det bara att invänta det formella utslaget och Rf's tillämpning av detta
 
Sv: Dopingskandalen

Jösses, visst kan hon vara totalt oskyldig, men hur ska detta sluta? Ska man kunna muta stallpersonalet att inte låsa ordentligt, sen bli friad vid positivt prov? Hm...
 
Sv: Dopingskandalen

Måste säga att jag är förvånad... HUR kan ägaren frias då hästen har ett gett en positivit dopingprov?

HUR hästen fått i sig det kan man ju aldrig bevisa, ska det då räcka med att skicka in ett brev till FEI och förklara sin syn på saken & sedan ska man förklaras oskyldig?

Jag tror självklart inte att ägarna dopat medvetet, men tycker ändå det hela är konstigt...
 
Sv: Dopingskandalen

Ja, men då hon inte får ett hårdare straff än att diskas från tävligen så kan man ju se det som ett frikännande eftersom hon inte blir avstängd.

/Camilla
 
Sv: Dopingskandalen

jag var i norge för NM-mästerskapet och där startade maria med en annan häst. stämningen var inte direkt den bästa. vilken skandal för distanssporten om en som har blivit dopingfällt skulle vinna... det var ungefär så många resonerade de dagarna. maria gick i mål först men hästen gick inte igenom sista vet-gaten. den var halt. tråkigt när de blir så här inom distanssporten
 
Sv: Dopingskandalen

Både A- och B-provet var positiva.
- Det fanns inte tillräckliga bevis, säger en lättad mamma Lena.

Är inte det bevis nog??? :mad:

-även om jag fortfarande är besviken på det svenska förbundet som inte stöttat oss alls under den här processen, säger Lena.
NM i helgen

Varför i hela världen skulle ridsportförbundet ha stöttat dom?
SVRF sa tydligt att de tog helt avstånd från allt va doping hette och att ryttaren fick själv ta sitt ansvar.
 
Sv: Dopingskandalen

Visst var provet positivt, men det finns ingenting som säger att de skulle ha dopat hästen. Säkerheten på tävlingsplatsen var helt klart bristande och det är kanske arrangören som borde ställas till svars...
Sen tycker jag att det är sorgligt att höra all elaka kommentarer som fälls här på forumet om Maria, personligen tycker jag att det är skitdåligt!!! En ung tjej med framtiden för sig som jag tycker redan har fått ett rejält straff (avstängd från tävlande utomlands+fråntagen seger och prispengar). Är det då verkligen rätt att ytterligare döma henne med utfrysning och skitsnack?? Jag tycker då inte det... Stå på dig Maria och lycka till i famtiden, vi är många som stöder dig!!! :bow:
 
Sv: Dopingskandalen

Ja, det är många som har åsikter om hur Maria borde ha agerat och berättar hur de själva skulle ha gjort.....Sådant kan man aldrig säga! Man vet inte hur man reagerar förräns man själv befinner sig i den situationen.

Och till de som tror att ingen skulle kunna dopa ngn annans häst pga att det är så låga prispengar i distans så är det ju så att avundsjuka kan driva männsikor till betydligt värre brott...som mord, våldtäkter mm.
 
Sv: Dopingskandalen

..postade innan jag var klar - här kommer hela inlägget:

Jag håller med Texas. Det är upp till FEI /ridsportförbundet att döma, inte medtävlande.

Under hela den här processen har det som varit tydligast för oss varit, att vi blivit otroligt uppmärksamma på hur lätt det skulle vara att själv åka dit. I somras hade tex vi barn med eksem ute som red våra hästar där föräldrarna använde just xcylocainsalva för att lindra klådan. Skulle barnen kunna ha kommit åt hästen med detta i tillräcklig mängd för att ge utslag i ett test? Alla gäststallar där vi bott - vad har funnits i krubborna innan vi kom dit? Det kvittar ju om man har med sig egna mathinkar - hästar snusar och slabbar ju ändå i befintliga krubbor. Nu senast stod vi i stall med träkrubbor (plankor). Omöjliga att göra rena. Det finns många situationer där det finns en risk att utsätta hästarna för otillåtna substanser som inte alls har med medicinering eller ens hästomvårdnad att göra. Självklart gör man allt man kan för att inget sådant ska kunna få hända, men man är ju ändå orolig.

Jag vet att jag för ett tag sedan läste en debatt där man diskuterade att man skulle ändra från noll-tolerans för otillåtna substanser till att ta fram ett lägsta värde där medlet inte kan påverka hästen. (Precis som det är i dopingtester för människor - finns substansen i så liten mängd att den inte kan ha effekt är man heller inte dopad.) Nu har jag inte sett något om vad det blivit av den debatten hos FEI på länge - någon som är insatt som kan berätta hur det gått?
 
Sv: Dopingskandalen

Cleese skrev:
Jag vet att jag för ett tag sedan läste en debatt där man diskuterade att man skulle ändra från noll-tolerans för otillåtna substanser till att ta fram ett lägsta värde där medlet inte kan påverka hästen. (Precis som det är i dopingtester för människor - finns substansen i så liten mängd att den inte kan ha effekt är man heller inte dopad.) Nu har jag inte sett något om vad det blivit av den debatten hos FEI på länge - någon som är insatt som kan berätta hur det gått?


Det vore det absolut smartaste.
Jag tycker det är stor skillnad på om hästen råkat få i sig pyttesmå mängder av ett otillåtet ämne p g a att boxen/krubban inte var helt ren, eller att någon kommit åt hästen (som barnet med eksem) eller om man medvetet givit hästen medel som fungerar som doping.

Klart att det säkert kommer att bli diskussioner kring fall som ligger kring gränsvärdet, men de solklara "oskyldiga" fallen (och ridgrenarna) kanske slipper ifrån att dras i skiten i media.
 
Sv: Dopingskandalen

Madde71 skrev:
Ang. dopning så har en hopptävlande ponny nyligen blivit fälld för dopning. Ägaren/tränaren som är barnets mamma har blivit avstängd.

Detta har inte alls fått så stor uppmärksamhet. Anses det inte lika allvarligt att dopa en ponny som hoppar som en distanshäst????


Halkade in då jag sökte på doping men vill ändå fälla en kommentar på ditt inlägg.

Jag tror att man tar åt sej mer när det gäller "ens" sport. Jag har läst lika mycket om Beerbaum som om distansryttaren trots att det gäller en svensk i det senare fallet.

Däremot har jag mindre om mamman och ponnyn men visst har det stått om det också. Misstänker starkt att media styr in det på den inriktning man tycker och mycket beror på hur den anklagade försvarar sej.

Av den anledningen tycker jag det är rätt att skriva mer om distansryttaren än om ponnytjejen.

Sen tycker jag oavsett hur mycket man skriver om andra egentligen inte spelar någon roll. Har man gjort fel/det blivit fel, så får man stå sitt kast.
 
Sv: Dopingskandalen

Ännu en aspekt: Om jag förstått juridiken rätt så måste vi förstå skillnaden mellan ansvar och skuld. "Personal responsible" /Den för hästen juridiskt ansvarige vid tävlingen/ har alltid ansvar för hästen oavsett VEM som dopar hästen.
Att Maria /egentligen Marias mamma/ får en relativt mild dom (inte ett frikännande!) kan jag inte tolka på annat sätt än att FEI accepterat försvaret att man inte kan leda i bevis VEM eller HUR hästen fått i sig det otillåtna preparatet.
Jämförbara domar har lett till bötesstraff på mellan 1500 - 3000 Schweizerfranc + ca 1500 S-franc i administrativa kostnader (1 S-franc ca 6 kr) samt diskvalifikation från aktuell tävling och återlämnande av priser.
Intresserad av detaljer : http://www.horsesport.org/FEI/fei_05_03.html
Jag tycker att saken med Maria o Chopin måste få vara utageradi och med detta.
Däremot behöver vi fundera över säkerhet i uppstallningarna. Trist nog....
 
Sv: Dopingskandalen - ryttaren friad

Det står att läsa på bl a svt.se:

Ryttare frias trots positivt prov
Publicerad 17 september 2005 - 10:06

Både A- och B-provet visade spår av dopningspreparat. Ändå frias distansryttarinnan Maria Hagman- Eriksson från anklagelserna.
-Det fanns inte tillräckliga bevis, säger Marias mamma Lena till Dala- Demokraten.

Det var efter en distansritt i april som Marias häst Chopin testades positivt för preparatet Lidocaine.
FEI, Internationella ridsportförbundet, valde att tro på försvaret att tävlingsstallarna inte var låsta och att vem som helst kunde sabotera.
 
Sv: Dopingskandalen

Det tråkiga är att det inte bara är "vem som helst" som är anklagad :(
 
Sv: Dopingskandalen

Hur kul är det att arbeta på sin fritid i hundratals timmar med att arrangera en distanstävling om det till syvende och sist är arrangörens fel att de tävlande dopar sina egna eller andras hästar, medvetet eller ej. Den säkerhet som efterlysts för att garantera att inget kan hända, var finner ni den? Uppenbarligen inte på travbanornas stallområde, uppenbarligen inte i OS-byn i Aten. Självklart blir det då svårt att hitta säkra stallplatser ute i byarna runt om i Sverige när arrangören dammsuger bygden på varenda stallplats som går att uppbringa. Vem vill betala vad det kostar att sanera, låsa och vakta? Pass opp så att inte sporten blir utan tävlingar.
Jag ska börja brodera korsstygn istället.
 
Sv: Dopingskandalen

Jag håller med dig helt.
Ingen kommer vilja arrangera en distans om det skall bli så här.
Man får väl vakta sin egen häst i såfall det borde ju vara ägaren/tränarens ansvar att ta hand om sin häst.
/Cetzy
 
Sv: Dopingskandalen

Det säkraste är nog att man får vakta sina hästar...
Vet folk som har varit på utställningar utomlands med sina hästar och har då sovit i eller utanför boxen, allt för att sådant inte ska hända.

Jag tycker inte att man ska lägga allt ansvar på tävlings arrangören.
Även om man har ett välbevakat stall så kommer ju alla ryttare och groomar in och då kan ju vem som helst av dom skicka in en godbit med konstiga medel på.

Det kommer nog aldrig kunna bli 100% säkert på en tävlingsplats.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
519
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Myrten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
940
Senast: Queen
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 187
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp