Bukefalos 28 år!

Dra i kopplet

Bobbo

Trådstartare
Har en valp här hemma som jag inte kan få att sluta dra i kopplet, han väger bara 7 kg, så är ingen fara, men känns inte så skoj att ha honom dragandes framför mig. Ngt tips som kanske funkar? har provat att stanna varje gång han drar, men han börjar lika fort igen. Tacksam för alla tips!! :bow:
 
Sv: Dra i kopplet

Har också haft problem med dragandes liten hund. Det var min ena som vill/ville kissa på precis allt och i början var jag nog lite för slapp och lät han gå lite som han ville. Men genom att bestämma själv vart vi ska gå och hur långt kopplet ska vara så har han blivit mycket bättre.

*Se till att du bestämmer vart ni ska gå, om han t ex drar mot ett trä för att han vill kissa där låt han inte gå dit utan bestäm vart han får kissa t ex.

*Försök få kontakt med honom, och beröm direkt när du får hans uppmärksamhet.

*Beröm honm när han inte drar.

Finns nog många trådar med tips om du söker lite.
 
Sv: Dra i kopplet

Nu får jag väl hela forumet på mig, men jag avskyr drag i kopplet och tolererar det inte från någon hund. Nu menar jag alltså hundar som hänger i kopplet för att de vill komma framåt fortare än jag vill. Drag ger obehag, så är det hos oss. Tycker det är mycket bättre att lära hunden det en gång för alla än att hålla på och tjata varje promenad.

Lär in ett kommando tex "sakta". När hunden kan kommandot kan du ställa krav. När hunden drar i kopplet, ge kommandot - om hunden saktar in beröm. Om hunden ignorerar, ryck. Likadant varje gång. Efter två tre upprepningar där hunden fått chans att göra rätt men fortsätter dra slutar jag ge kommandot och helt enkelt rycker till om hunden drar. Konsekvent. Det brukar ta två tre ryck sen har hunden lärt sig.

Att vilja komma till ett spännande doftställe är lite en annan grej och då använder jag en annan metod. Jag straffar inte hunden för intresset genom att rycka, stället ser jag till att draget inte lönar sig eftersom den inte kan komma dit den vill.

Detta förutsätter normalt aktiverade friska hundar. Hundar som är undersysselsatta kan man inte kräva så mycket av utan att först ge dem den stimulans de behöver.
 
Sv: Dra i kopplet

Förutsättningarna för det Lejonelle föreslår ska fungerar ju bara om hunden fattar att:

dra=obehag.

Man kan också vända på det hela och jobba med kontakt och följsamhet, berömma varje tillfälle som hunden väljer att själv ta kontakt. Om du har ett beröm som hunden faktiskt väljer att jobba för. Om du ger hunden många tillfällen att inte dra, tvära vändingar byta rikting. osv.

Men, samma som ovan, detta fungerar bara om hunden fattar att:

Inte dra=oemotståndlig belöning.

Sen får man välja själv....
 
Sv: Dra i kopplet

Nu har jag inte läst vad de andra har gett dig för tips. Min 5 mån valp är KANON duktig i koppel, han drar aldrig, han går skit fint. Däremot kunde han dra då han var mindre.

Jag har inte använt någon slags typ av våld, inte ryckt i kopplet eller bannat. Däremot kallade jag ALLTID in honom då han drog, så fort han kom in till mig fick han mycket beröm, godis och gick fot ett tag. (Min hund har alltid varit lätt att få kontakt med, så fort man har godis i näven) ;)
Gick han ut igen och drog så kallade jag in honom, beröm beröm.

Idag kan jag påminna honom ibland genom att säga app app app (app=nej) haha. Och då jag påminner honom så känns det bara en liten kontakt i kopplet, så han drar ju egentligen inte, men jag tror att skulle jag låta den kontakten vara hela tiden så skulle det nog kanske leda till drag.

Han är skit duktig, annan sak då han ser en hund, katt eller sådant som man kan jaga, leka med. Hihi ^^ Men oftast duktig där med.

7eaabf14-bb58-4ffa-80a7-fbf19c7bf48d4.JPG
 
Sv: Dra i kopplet

Förutsättningarna för det Lejonelle föreslår ska fungerar ju bara om hunden fattar att:

dra=obehag.

Man kan också vända på det hela och jobba med kontakt och följsamhet, berömma varje tillfälle som hunden väljer att själv ta kontakt.

Och det ena utesluter inte det andra.
 
Sv: Dra i kopplet

Exact! Jag har anvant lite av bada metoderna med min rottis... Jag borjade positivt sa hon visste att det var possitivt att stanna i min takt och inte dra.
Jag har hastgard och nar hon var liten var hon galen pa hastarna sa jag hade henne koplad nar jag ledde dom over garden och hade inte mojlighet att avleda och vara positive i alla situationer eftersom jag hade en hast i andra handen.
 
Sv: Dra i kopplet

Förutsättningarna för det Lejonelle föreslår ska fungerar ju bara om hunden fattar att:

dra=obehag.

Jag vill förtydliga att det därför jag använder en annan metod när hunden är ivrig fram mot ett spännande doftställe. Annars är risken att hunden associerar spännande lukt = obehag och det är jag ju inte ute efter.
 
Sv: Dra i kopplet

Det har jag aldrig påstått heller, däremot är det väldigt lätt för mig att välja, men det är upp till var och en.

Många tror att bara för att jag väljer att utbilda min hund i positiv anda så ska man stå och kvittra och hoppa upp och ner på apellplan, eller stuva sin hund full med godis. Vilket jag inte gör.

Jag försöker alltid motivera min hund till det rätta, men det kräver mer av mig som förare än att skapa obehag när jag ser något jag inte vill se.

Men återigen, det är upp till var och en och ett "Nej" eller liknande förutsätter alltid att hunden förknippar det med obehag.
 
Sv: Dra i kopplet

.

Men återigen, det är upp till var och en och ett "Nej" eller liknande förutsätter alltid att hunden förknippar det med obehag.

Det är väl en sanning med modifikation. "Nej" för min hund betyder "sluta med vad jag höll på med och springa och hämta godis hos matte"

Men jag försår vad du menar.;)
 
Sv: Dra i kopplet

Det är väl en sanning med modifikation. "Nej" för min hund betyder "sluta med vad jag höll på med och springa och hämta godis hos matte"

Men jag försår vad du menar.;)


Då förstår jag inte varför du inte säger "Kom!" för det betyder ju exakt samma sak. Ja, eller den inkallning du använder.

Jag är bara så trött på att många tror att hot och straff är en förutsättning för att lära hundar vara följsamma och lydiga.
 
Sv: Dra i kopplet

Ärligt talat är jag rätt inkonsekvent och har olika kommandon för samma saker(dock inte samma kommando för olika saker!) Jag säger det som känns naturligt i situationen;) Sen att det är "kom" i vissa fall och "nej" och "hörru" i vissa, och "nu går vi", "gå" och "framåt" i vissa verkar inte störa hunden nåt förskräckligt. :laugh:

Men som sagt, jag förstod vad du menare.
 
Sv: Dra i kopplet

Men återigen, det är upp till var och en och ett "Nej" eller liknande förutsätter alltid att hunden förknippar det med obehag.

Varför det? Jag gick senast igår och tänkte på hur härligt min hund reagerar på nej.
Får hon ett nej byter hon riktning, galopperar till mig och riktigt kråmar sig av lycka. För henne betyder nej helt tydligt bryt det du gör så gör vi något roligare.
 
Sv: Dra i kopplet

Jag är bara så trött på att många tror att hot och straff är en förutsättning för att lära hundar vara följsamma och lydiga.

Håller med :P Däremot tror jag inte att hunden känner obehag för ordet NEJ det beror på hur man har använt det kommandot. Skriker du och tar tag i din hund och vrålar nej, då kan jag förstå deras obehag till ordet, men mitt app app app har lika betydelse som Nej. Nej för mig är att visa skit i det där gör nått annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Dra i kopplet

Svarar även Gabbi

För mig är den generella (läs SBK-andan) inlärningen att "NEJ" är ett förbudsord.

Jag har bara sett det läras in genom att man frestar hunden med något och morrar ett "nej" när hunden närmar sig.

Förutsättningarna för att detta ska fungera är fortfarande att hunden vet att det vankas obehag om den fortsätter mot frestelsen.

Om man istället vänder hunden mot sig, vilket ni i princip gör och då vill jag ha det till en inkallning. Blir samma sak

Förutsättningarna för att detta ska fungera är att hunden vet att det blir positivt att komma till matte/husse

Jag skulle vilja påstå att ni i så fall har gjort "nej" till ett inkallningsord, inte ett förbudsord.
 
Sv: Dra i kopplet

Nja säger jag. Nej är för mig inte lika med inkallning eftersom jag aldrig har ställt krav på henne att komma. Jag begär bara att hon ska sluta, bryta det hon gör. Sedan har hon själv valt att ofta komma till mig i de sammanhangen, kanske för att vi har skvallertränat mycket. Givetvis har jag belönat kontaktförsöken, men det har aldrig funnits ett krav från min sida att hunden ska komma på "nej." Att hon vänder bort huvudet, byter riktning eller stannar räcker fint.
 
Sv: Dra i kopplet

Vad händer om din hund inte inte stannar, vänder bort huvudet eller byter riktning?

Eller drar efter en hare, äter något farligt osv.

/Swat
 
Sv: Dra i kopplet

Jag anvander inte ordet 'nej' men jag har lart min hund "leave it" som betyder vad jag tror du menar med nej... Jag har dock inte lart ut det med att lagga ut nagot hon vill ha och ryta och bestraffa nar hon forsoker ta det, jag larde det med att lagga ut sader hon ville ha och beromma och dela ut godis nar hon valde att titta bort... I borjan holl jag over det hon ville ha tills hon tittade pa mig.
Kanske den som sager nej har anvant min metod for att lara in det... Det ar sa latt att forutsatta att alla gor som jag tycker, eller inte tycker utan att ifragasatta hur det har blivit inlart... sedan ar ju inte alla hundar skapade like heller, och behover darfor olika behandling.

Det ar precis som med barn och foraldrar... vissa tror pa att alltid diskutera i alla situationer medans andra sager ifran och sa ar det bra med det. Vi ar alla olika, vad som ar ratt for mig behover inte vara ratt for dig... men det betyder darfor nte att nagon av oss gor fel eller ar samre foraldrer eller djuragare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 050
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 166
Senast: hundtant
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok B hojtade upp mig på messenger igår och undrade om jag kunde ha Fille från lunch till halv tio idag och det kunde jag ju. Han kom runt...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp