Bukefalos 28 år!

"Dra Upp Huvet".

S

Sagan

Dt kanske vart fel "mapp" men men.. :p
Min fjording har börjat att slänga upp huvet när ja rider henne. Just nu rider jag med pessoabett och vanligt 3-delat tränsbett. Min instruktör trodde att hon inte gillade bettet men hon har fortsatt lite fast jag bytt bett! Tips på vad jag ska göra? :) :smirk:
 
Sv: "Dra Upp Huvet".

Ja vet inte riktigt... :/ Men hon hade vargtänder för ett år sen typ...
 
Sv: "Dra Upp Huvet".

Min häst gör också det rider på pessoa nu och 3-delat mm men ska prova fullcheck tror jag för då ligger bettet mer stilla i munnen.
Men veterinären ska kolla på hennes tänder idag om typ 30minuter:)
 
Sv: "Dra Upp Huvet".

Okey, men ja tror inte dt finns nån där jag bor... Ska kolla om min tränare kan kolla.. Kan dt va en orsak att mina händer "flyger" upp lite och därför skjuter hon upp huvet?
 
Sv: "Dra Upp Huvet".

Pessoabettet är från början ett körbett - alltså INTE gjord för ridning. Namnet Pessoabett kom genom att Nelson Pessoa började rida med det och tog alltså in det från körvärlden in till ridsporvärlden, förmodligen något de ångrar nu, då de inte ens har pessoabett i sina Pessoakollektioner vad jag sett.

Pessoat är ett hissbett. Det är inget hävstångsbett som många påstår för den har ingen kedja - alltså inget som stoppar ryttaren från att dra för mycket.
Vid en förhållning dras bettet ihop uppåt, upp mot gommen och trycker hästens mungipor uppåt, samtidigt som den ger ett tryck i nacken. När en häst rids med ett bett som trycks upp mot gomtaket så vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan, men med pessoabettet som dessutom fungerar som ett gagbett - trycker i nacken så ger det dubbla signaler. Här kan ni nog förmodligen själva gissa hur hästen känner?

När man rider vill man ge hästen belöning när den gör rätt - dvs. eftergift. Med ett pessoabett kan man inte ge eftergift, så vida du inte släpper ut hela tyglarna. En häst kan alltså inte gå i en ärlig form. Om någon kan bevisa det så får den personen mer än gärna lägga upp en bild.

Här kan ni se hur den fungerar.
pessoa_pop-eye2.gif


Många använder pessoabett av ren lathet. Man tror det är det bästa för hästen. Det finns nog ingen häst som går bra på pessoabett egentligen, det är bara vad folk tror.
Man ska sträva efter det mildaste bettet, vilket pessoabettet inte är på långa vägar.
Alla som rider och använder pessoabett borde ta en funderare, titta på sin häst, titta hästen i munnen och fundera över ens egna ridning, mer dressyr behövs förmodligen. Samt slänga pessoabettet i soptunnan.

ÅK till en hästtandläkare - INTE en veterinär! Den personen kollar hästens mun och kan ge dig råd om vad hästen kan ha för bett som passar till dens mun!
SLÄNG pessoabettet!
 
Sv: "Dra Upp Huvet".

Jag använder inte Pessoat längre. Ligger på en hylla typ å samlar damm. Hon gilla inte dt ...
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 971
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 002
Senast: Juli0a
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 161
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 533
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp