Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag ställde en fråga eftersom det var lite oklart i ditt inlägg hur du menade.

Min får också så mycket utevistelse som möjligt, allt beror på väder och vind.
men hellre en aning inne för mycket som liten plutt än ute för mycket.
Det kommer finnas gott om tid att springa och bralla när den är äldre och mer motståndskraftig.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

I år är dock ingen normal vår, marken är väldigt mkt kallare än vad den är normala år. Det är därför det normalt är så bökigt med tidiga föl iom att de inte kan ligga på marken ute utan måste plockas ut och in väldigt många gånger per dag. Har de en ordentligt uppströdd lösdrift som de verkligen utnyttjar och fölen ligger där inne när de behöver vila är det en helt annan sak.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

kl

2 veckor till BF. Han där inne sprattlar och sprakar, mammahäst däremot är rätt cool och nöjd med livet. Nu börjar det komma upp fint nytt gräs i hagarna och det är härligt soligt! E har aldrig varit sån att man inte får ta på något visst ställe, hon älskar när man t ex kliar insidan av öronen och det är fritt fram att klämma och känna överallt. För en månad sen visade hon att täcke var inget hon ville ha på sig något mer så det slapp hon då så klart. Det man inte får göra är:

1. stå utanför hennes box och titta på henne
2. skratta i hennes närhet
3. blåsa luft på henne

gör du något av ovanstående så blir hon blixtarg :devil:!!!!! Öronen tätt bakåt och visar tänder, hugger i luften hon har dock aldrig bitit någon.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

kl

2 veckor till BF. Han där inne sprattlar och sprakar, mammahäst däremot är rätt cool och nöjd med livet. Nu börjar det komma upp fint nytt gräs i hagarna och det är härligt soligt! E har aldrig varit sån att man inte får ta på något visst ställe, hon älskar när man t ex kliar insidan av öronen och det är fritt fram att klämma och känna överallt. För en månad sen visade hon att täcke var inget hon ville ha på sig något mer så det slapp hon då så klart. Det man inte får göra är:

1. stå utanför hennes box och titta på henne
2. skratta i hennes närhet
3. blåsa luft på henne

gör du något av ovanstående så blir hon blixtarg :devil:!!!!! Öronen tätt bakåt och visar tänder, hugger i luften hon har dock aldrig bitit någon.

Hahaha snacka om hormonmonster :p
Min är lika snäll och vänlig som vanligt, det enda hon inte gillar är när jag känner efter sparkar, men det är bara för att hon tycker att jag ska klia på halsen istället :) Dock kommer hon snart få egen hage, hon är lite trött (läs hon är en kobra) på unghästarnas bus.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Fin bild på Ariel, nu syns magen mer! :love:

Haha, jag måste bli bättre på att fota henne från sidan, snart putar magen ut mer på sidorna än hennes långa öron. :laugh:

Blank och fin 21-åring! :) Våra är ju beräknade nästan samtidigt, men din ser ut att ha mycket mindre mage än min... :o Jag måste fota Ariel från sidan någon dag, så får vi se vem som har störst badbollshäst. :laugh:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Kl

Bilder på tanta från igår

ella070420131_51629e8fddf2b35cb3778c19.jpg


preggoella070420131_5162a033e087c3416d9e8816.jpg


Jag tror inte att hon kan bli större nu! :laugh:


Liten fråga med.
Hur mycket brukar man kunna se/känna rörelser i magen på dem när det börjar närma sig? Alltså de sista månadena.
Jag har bara kännt någon liten puff på kanske 1 månad nu, innan var det bra fart i magen.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Rund och fin hon är :) som föregående sa så börjar det nog bli ont om utrymme :D

Fick du prata med vet? Nyfiken :p
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Kl


Hemsk kväll, natt och morgon:( stallägarens nordsvensk fick kolik symptom igår. Distriktarna var ute i natt och i morse blev han snabbt sämre. De åkte till Helsingborg och tyvärr gick hans liv inte rädda. Han fick hjärtstillestånd på operationsbordet. Orsaken var en tumör i närheten av blindtarmen, stor som en fotboll. Han hade aldrig klarat dagen:(

Sorg i stallet och för 1 år sedan fick en annan häst tarmvred och opererades akut. (avkomma till stoet som är dräktigt) tyvärr fick han återfall och avled i juni 2012 :( i samma veva kastade deras andra sto sitt föl 1 månad för tidigt och deras hund gick bort. 3 hästar och 1 hund på 1 år är fruktansvärt tragiskt! Nu måste sto och föl klara sig!!!
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Nej men fy vad hemskt MaRomer! Beklagar! :(

*kl*

HÄR är anledningen till att jag INTE vill ha en till skimmel:
SAM_1407_zps4e9f52f6.jpg

:angel:
Hon blir stadigt rundare om magen:
SAM_1426_zps1182e7c4.jpg


Och ena halvan av juvret har kommit igång och börjat fyllas lite:
SAM_1417_zpsb36557b3.jpg


Bilderna tagna i Fredags på 273 dagar. :love:

Hade inte sett eller känt några fosterrörelser på ett tag heller, så jag tänkte "nu jäklar går jag inte innan jag sett att hon lever därinne!" heeeeeeeelt stilla i säkert 15 min, brukar inte behöva vänta mer än max 5 annars. Sen för fölis något epileptiskt anfall och magen flyger och far åt alla möjliga håll och kanter! Så jo, hon lever än. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

KL
Vad roligt med massa nya bilder!!
Maromer: Usch för att behöva gå igenom så mkt. Vad hemskt!!

Statusen här är som vanligt.. Hon har haft färdiga juver i 2 veckor nu, är detta vanligt??
Hon har dock varit lite mer rastlös idag än tidigare, gått mer fram och tillbaka i hagen och så.. Åhh vad jag önskar att fölis kommer snart!
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Nej va tragiskt :(
Här fick min valack idag domen att han har en tumör. Men den ska tydligen gå att operera som tur är.
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

*KL*

Kaaanske att det är något på G här:D
En orolig pålle nu ikväll när jag inleder natt nr 3 hos henne.
Skrapar i spånet, lägger och reser sig med jämna mellanrum.
Lite lösare avföring och gödslar rätt ofta.
Tittar på magen och en något lyft svans.

Börjar tro på att det kommer en liten fölis ikväll/natt :grin::love:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

*KL*

Kaaanske att det är något på G här:D
En orolig pålle nu ikväll när jag inleder natt nr 3 hos henne.
Skrapar i spånet, lägger och reser sig med jämna mellanrum.
Lite lösare avföring och gödslar rätt ofta.
Tittar på magen och en något lyft svans.

Börjar tro på att det kommer en liten fölis ikväll/natt :grin::love:

Heja heja! :banana::bump::banana:
 
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Nu är HON äntligen här!!!!:D

Kl 22.40 la sig stoet och fosterblåsa och ett framben ploppade fram, vattnet gick.
Sen gick det undan, hon reste sig och la sig om vartannat flera gånger.
Efter ett tag syntes båda frambenen.
Hon la sig och började pressa, halva huvudet kom fram och for sen ut och in, det slutade med att jag fick hjälpa henne lite på traven och hjälpa med att dra ut.

Kl. 22.50 var hon född

Brun med 4 vita kotor och fin bläs/strimma :love:

Lite bilder

20130408_224630_zps7e32a1a0.jpg
[/IMG]

20130408_230525_zps0d43c362.jpg
[/IMG]

Var snabbt på benen och letade strax efter mjölkbaren :p
Lite fumligt att hitta men till slut så lyckades det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Nougat
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
104 668
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
19 981
Senast: ino_124
·
Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
54 428
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp