Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Mitt sto är idag på dygn 120.

Hon är efter Cardento - Cortez och är betäckt med Hip Hop.

Allt jag önskar mig efter all otur vi har haft är ett friskt och kry liten fölis!
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Min har blivit besvärlig omkring femte månaden alla gånger men med hingstarna har det gått över snabbt.
Jag vet förstås inte vad det betyder för ditt sto, har hon haft föl tidigare får du kollade med dåvarande ägare annars är det bara att vänta och se.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Själv har jag gått på stoets humör. I sina två första dräktigheter var hon lugn och snäll, det blev två hingstar, i de två nästa väldigt argsint och det blev två ston. Många tror att det blir stoföl när de är lugna och hingstföl när de är ilskna men min tant var tvärtom.
Mina stoföl har också varit mycket vildare än sina bröder vilket kanske spelat in.
Spännande. Jag såg på ett program om just testosteronhalten hos gravida kvinnor. Där blev det dock enligt xx o xy, men med antingen feminint eller maskulint hos det motsatta könet. Menar att flickorna kunde bli ngt maskulina o vice versa.

min märr blir mer o mer grinig .. mellan varven. De ökända hormonsvängningarna kanhända:D

KL grattis alla ni som kommit så långt i dräktigheterna

:)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Vi hoppas på att få varsitt fint och friskt föl efter Hip Hop.
Det är naturligtvis det viktigaste :)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jo, hon har haft tre föl tidigare med två olika ägare.
Jag har försökt att få tag i båda, men de är puts väck!
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Nja det var bara vid ett enda tillfälle så jag vill o hoppas...
Forts följer...
Kl
Hur stora är fostret vid 90 resp. ca 150 dagar?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag tror att din ska vara som en hamster och min som en kanin.
Om det som jag läst stämmer :)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Läste nyss att det är som en hamster vid 60 dygn, runt hundra dygn väger det 0,5 kg och vid 150 dygn så väger det 2-3 kg.

Min Räka kollades i förrgår. Idag är hon på dygn 107, och veterinären kunde känna en klar och tydlig fosterblåsa :D Och så sade vet. att hon var fin, så då blev man ju extra glad :D.

Tjockismage som nog mest är full av gräs;

 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Vad är det för häst du har?
Mitt fullblodsto är på dygn 155 och inte alls så tjock :)
Tänkte att det kanske har med ras att göra?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Inga trevliga bilder, men ändå intressanta.
Man ser ju klart och tydligt att det är en häst med hovar och allt vid 150 som min är.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Som tidigare nämnt inte så trevliga bilder alla men väldigt intressant att se. Jag blev uppriktigt förvånad över hur tidigit man kunde se att det var en häst. Även fast det var i ett väldigt litet format så kunde man se hovar och kroppsform redan mellan dag 60-90 :)
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Tack för länk .. även om den var äcklig.

måtten kan väl inte vara helt desamma på stor häst som in detta fallet
Photo courtesy of SH Miniature Horses
Flera bilder från tidig dräktighet är av den rasen.

men man får ju en inblick i att fostret dubblerar sin storlek vartefter o att det då blir stor skillnad i den senare delen.

min ser nog bara tjock ut överlag:p
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Vårt sto är idag på dygn 90.
Dräktig på 79 dygnet när vi kollade henne sist.

Förra året var första dräktigheten för oss med detta stoet. Då var hon väldigt "sävlig" på nått sätt. Lite sådär flummig... Brydde sig inte mycket om att de andra blängde på henne när hon stod och åt från "deras" hösilagebal... Var det någon av de andra stona som tog det ett steg längre o bet efter henne så gick hon bara snällt undan. Ut kom en hingst nu i somras...

I år är hon som en drake mot de andra hästarna!! Oj oj oj... Kommer de för nära henne och hennes kraftfoder så flyger bakbenen ut för att markera ordentligt... Öronen är slickade bakåt... Verkligen inte samma häst... (Detta gäller även om hennes eget föl kommer i närheten av hennes foder)

Mot människor är hon ju lika trevlig som alltid. Kanske lite mer kelen av sig...

Jag räknar på 11 månader från sista semineringen, (detta är ju alltid 334-335 dagar beroende på vilken månad hästen blir seminerad i)
Men kameran åker upp från 320 dygn och selen åker på då också (sele som mäter både svett och position)

Stam på kommande fölis: Ampère - Don Schufro

Jag hoppas ju självklart på ett sto som är av samma kvalitet som helbror född i år för att spara.

Vad är era planer med fölen ni väntar till 2014?
Betäckt för att sälja eller för att spara?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag kommer att spara mitt oavsett kön.
Men såklart kul om det blir ett sto ur framtida avelsperspektiv.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

*kl*

..och vårt sto hade till synes resorberat nu när vill kollade på 90-dagar :(

Veterinären är 99% säker efter ultraljud och palpering. Sto't är tydligen svårpalperat (har endast en äggstock man kan följa) Vi kan göra en ny koll om någon vecka om jag vill men frågan är om det verkligen är någon idé? Ett 90 dagar gammalt foster borde vara såpass stort att det borde kännas något kan man tycka. Även om livmodern ligger långt 'nere'.

Får nöja oss med den skönhet hon gav oss i år och satsa på att betäcka med en holländare nästa år.

1380364_10152242213554554_1331867740_n.jpg
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Vad är era planer med fölen ni väntar till 2014?
Betäckt för att sälja eller för att spara?

Mitt gula Bernsteinsto (ur stofamilj 42) är dräktig med Tailormade Temptation i år. Ej seminerad -11 och -12.

Planen är främst att behålla den avkomman till dottern. Stoet lämnar eleganta, lite lättare avkommor med energi och ridbarhet. Jag hoppas på en repris av hennes sista unge såklart :) : http://www.youtube.com/watch?v=ogUiY8PrReo
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Tror jag skrev det i den förra tråden, fast det kan ju inte vara så lätt att veta :)
Det är ett litet fullblodsto på 160, som är dräktigt med Hip Hop :)
Hoppas på en avkomma mellan 160-165 som jag kan rida lättare klasser i både dressyr och hoppning. Fast mest hoppning :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Karro-Lina
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
39 358
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp