Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.

Görel

Trådstartare
Moderator
Nu är den här, tråden för årets dräktiga ston. Han kan ni diskutera precis allt som har med era dräktiga ston att göra.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Någon skrev i den förra tråden att ett sto inseminerades bara några timmar före ägglossning, så därför blir det nog ett hingstföl.
Kan någon utveckla detta lite för någon som ännu inte är så insatt?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Det var jag som skrev det. Egentligen bara en spekulation men det brukar vara så att seminerar man nära ägglossning kommer de snabba killspermierna först fram till ägget. Seminerar man däremot två dagar innan ägglossning så hinner de seglivade tjejspermierna fram och de flesta av killspermierna har redan gjort av med sin energi, eller rent av dött.

Det har stämt ganska bra i de fall där jag vet om hur läget varit med ägget. Sist jag hade ett sto som seminerades under samma förutsättningar så blev det en hingst (sålde det stoet dräktigt)

Mitt sto seminerades bara en gång.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Aha! Intressant!
Mitt sto seminerades den 26:e då hade inte ägget släppt,
sedan en gång till den 1:a då hade det släppt,
så slutsatsen av det är?
Vadsomhelst?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ja skulle tro att det kanske lutar åt sto? ;) Men obs, man kan ju inte veta utan bara spekulera lite.

Kollades hon någon gång mellan den 26 och 1:a? låter som många dagar emellan? det kan ju vara så att hon släppte ägget den 27 också? och då kan det lika gärna bli hingst.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Alltså, jag är så jäkla grön på detta.
Men hon stod uppstallad på station från den 26/4 tom den 2/5 om jag inte minns fel. Och då sa de att de inseminerat henne den 26/4 fast ägget inte släppt, sedan kollade de henne den 1/5, sa att det släppt och inseminerade en gång till.
Men jag var ju inte där hela tiden, så detta är med reservation för missuppfattning från min sida.
Men om din teori stämmer, så skulle det kunna vara ett sto om hon blev befruktad med den sperman från den 26/4 och en hingst om hon blev befruktad den 1/5?
Alltså 50/50? :D
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Javisst :D haha 50/50 som det i stort sett ofta är :p

Men som sagt, vet man mer exakt när ägget släppte så är det lättare att "gissa" rätt.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Hoppas på sto ;)
Men jag springer inte iväg och köper rosa grimma och skor än :D
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Det gör du nog rätt i haha.

Snart ska Fendi vacc mot abortvirus som de ska ha i månad 5, 7 och 9. Men nu när jag frågade vet så sa hen att min ska ha vaccinet inte i månad 5 utan när det gått 5 månader. Vad säger ni övriga om det?
Hon sem den 21 maj och den 21 oktober så har hon gått 5 hela månader, runt där var lagom att ge vaccinet.

Det är bara det att jag själv har bf den 19/10 så jag tänkte ge henne sin första vaccindos någon vecka innan det måste väl vara ok?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag vaccinerade förra veckan. Då var hon på dygn 146, alltså inte 5 hela månader, men vet sa att det skulle vara runt fem månader.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

När ska din föla?

Min har gått 11 månader den 21 april.
Och så ponnyn har gått 11 månader den 26 maj.
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag har räknat på 330 dagar fr.o.m. 1/5 och det blir 27:e Mars!
Sedan hoppas jag att jag räknat rätt, sett att en del räknar på 320 dagar?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

320 har jag heller aldrig hört utan 330 eller 335. Själv räknar jag 330, mitt sto gick över 335 med första fölet men inte med de andra.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Då har jag räknat rätt sålänge som hon blev befruktad 1/5
Blev hon däremot befruktad 26/4, så hamnar vi på 22:e Mars istället.
Så någon gång mellan 22/3 och 1/4 om man räknar på 335 dagar.
Hur kommer ni fram till vilket datum beräknad fölning är?
Snittar ni bara?
Isf har jag nog snittat hyfsat bra?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Man räknar från sista betäcknings/seminerignsdatum.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Finns det några fler sätt att "ta reda på" vilket kön fölet har?
Stoets humör, aptit, magens form, hjärtslag, inte vet jag.......pendel?
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Själv har jag gått på stoets humör. I sina två första dräktigheter var hon lugn och snäll, det blev två hingstar, i de två nästa väldigt argsint och det blev två ston. Många tror att det blir stoföl när de är lugna och hingstföl när de är ilskna men min tant var tvärtom.
Mina stoföl har också varit mycket vildare än sina bröder vilket kanske spelat in.
 
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Hm, har ju inget att jämföra med, men hon har varit supersnäll ända tills för någon vecka sedan (runt 150 dygn) nu slår hon i väggen när hon ska få mat,
Skitförbannad när jag borstar henne men väldigt gosig om hon bara får vara.
Hon har nog lite agressionsproblem :D
Vad "tyder" det på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 074
Senast: Karro-Lina
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
34 945
Senast: thoora
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 996
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp