Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2014 del 2

Idag har det droppat minimjölk.
Men Vet.sa att efter att mjölken blivit vit så är det 2 v. kvar:confused:

Blir man klok eller....

Min gick från ingenting till genomskinlig vätska som ändå hade 17 på reffen på ett dygn, sedna hade hon klistrig gulaktig vätska i 3 dygn, sen vitnade det mer och mer i 2 dygn och sedan föddes fölet. Så din vette säger inte en absolut sanning (men det vet du nog redan).
 
@axel
Min hade nästan arla-mjölk vit/tjock mjölk som dök upp samma dag som fölning (droppade rätt mkt). Efter att föl kom så såg jag råmjölk och den var MKT tjockare och gulare.
 
Mitt sto fick inte en lätt födsel o efter mkt om o men var vi hundra att den var död.
efter 1 h såg vi huvudet med hängande blå tunga.
Vi drog o drog givetvis i krystvärkarna.Det hände inget!
till slut hämtade vi linor för att försöka dra ut det döda fostret för att rädda stoet.
Det blev DV som hade 7 mil o köra.

tillslut får vi ut de stora bogarna o den rör på munnen.
det är fanemig inte sant.:confused:
Den gnäggade ganska omgående o skulle upp med de långa mkt veka benen.
Då kommer Vet.
Vi torkade den efter som stoet inte svarade o låg apatisk.
Reste sig efter 1 h o blöder. blev sedan raskt mkt piggare o vi avstyrde transport på ngt sätt till Strömsholm.
hon tjuter, slår o hingstar sig för att däremellan prata. Hon vill inte bli diad (slår) o fölet får flera små doser i flaska, men hittar inte tuttarna förrän nu.
Damen... jo det blev ett svart stor utan tecken på huvudet o har redan temperament
Har nu diat under övervakning o forts. följer

Är detta sant eller:banana::love:
Efterbörden har dock inte släppt så...
 
Senast ändrad:
Mitt sto fick inte en lätt födsel o efter mkt om o men var vi hundra att den var död.
efter 1 h såg vi huvudet med hängande blå tunga.
Vi drog o drog givetvis i krystvärkarna.Det hände inget!
till slut hämtade vi linor för att försöka dra ut det döda fostret för att rädda stoet.
Det blev DV som hade 7 mil o köra.

tillslut får vi ut de stora bogarna o den rör på munnen.
det är fanemig inte sant.:confused:
Den gnäggade ganska omgående o skulle upp med de långa mkt veka benen.
Då kommer Vet.
Vi torkade den efter som stoet inte svarade o låg apatisk.
Reste sig efter 1 h o blöder. blev sedan raskt mkt piggare o vi avstyrde transport på ngt sätt till Strömsholm.
hon tjuter, slår o hingstar sig för att däremellan prata. Hon vill inte bli diad (slår) o fölet får flera små doser i flaska, men hittar inte tuttarna förrän nu.
Damen... jo det blev ett svart stor utan tecken på huvudet o har redan temperament
Har nu diat under övervakning o forts. följer

Är detta sant eller:banana::love:

Men shit Axel, vilken dramatik, läskigt.

Stort grattis, blir väldigt roligt att få följa!
 
Jisses!
Värsta mardrömmen när föl sitter fast!

Ett under att det gick vägen så GRATTIS.

*visste inte ens du hade ngt på g är ju inte inne så ofta här , vem är stoet(grattis ) efter?*
 
@axel Vad tråkigt att ni fick en så jobbig fölning, och helt makalöst att hon levde den lilla. Håller nu tummarna för att det fortsätter att gå bra.
Grattis!:love:
 
Tack hörrni:bow:

Finns det ngt skönare o höra hur det slurpar via kameran.:love:
väntar på vet för att få hjälp med moderkakan.
har sprungit med henne, men,,, förstås inte.

Ser ut som en Sandro hit eller kanske mer don primero:D
 
Jag kommer väl bli själv kvar här typ. Min har ju gått över 4 v över tiden nu, så ja chansen att hon är dräktig känns långt borta. Veterinären kommer ut idag, de ville dock endast göra blodprov på plats (och åka iväg tänker jag ju inte göra) så jag får vänta ytterligare några dagar innan jag får svar. Blä! Denna eviga väntan. Känner mig som ett nervvrak som kan bryta ihop när som helst. Även om man försöker intala sig att hon är tom går man givetvis och hoppas i alla fall! :banghead: fy vad ledsen jag kommer vara om beskedet är: inte dräktig! Och fy vad vi kommer få banta i så fall.
 
Jag lider med dig.
Är hon stor? Juvret?
Än är inte hoppet ute....

Min har fått micro o bajsat mkt.:confused:
Trodde att det en korv.
Hur höga är normal höga?
Den här är ca110
 
@axel vi tar allt om fölen som fötts i fjortistråden så att det blir lite ordning och reda för de som läser:)

@Miiikaela_ hoppas ditt sto tillhör dem som behöver längre tid på sig för att få ungen färdig. Har en kompis vars sto gick 375 dygn och det finns flera som gått över året.
 
Jag lider med dig.
Är hon stor? Juvret?
Än är inte hoppet ute....

Min har fått micro o bajsat mkt.:confused:
Trodde att det en korv.
Hur höga är normal höga?
Den här är ca110

Åhh Grattis axel, efter denna långa väntan, vad roligt och ett sto med :up: :D En sån tur ni ändå verkar ha haft att fölet överlevde och verkar må bra :). Mitt sto var också lite märklig först, hingstade sig och slog med frambenen innan hon accepterade fölet och gick med på att det diade. Men jag undrar om hon inte vrålade för att det gjorde lite ont också när bebisen skulle dia i början, vet ej.

Nu måste du ju bara ordna någon som hjälper dig med bilderna, vi är ju nyfikna :)
 
Åhh Grattis axel, efter denna långa väntan, vad roligt och ett sto med :up: :D En sån tur ni ändå verkar ha haft att fölet överlevde och verkar må bra :). Mitt sto var också lite märklig först, hingstade sig och slog med frambenen innan hon accepterade fölet och gick med på att det diade. Men jag undrar om hon inte vrålade för att det gjorde lite ont också när bebisen skulle dia i början, vet ej.

Nu måste du ju bara ordna någon som hjälper dig med bilderna, vi är ju nyfikna :)

Som sagt, hur de föl som är födda beter sig hör hemma i fjortistråden. Givetvis gör bilderna det också :)
 
Jag lider med dig.
Är hon stor? Juvret?
Än är inte hoppet ute....

Min har fått micro o bajsat mkt.:confused:
Trodde att det en korv.
Hur höga är normal höga?
Den här är ca110

Hon är stor, och både ser och beter sig dräktigt det enda är väl juvret som inte så så mycket att hänga i julgranen. Vetenrinären lugnande mig med att hon tyckte 4 veckor över tiden var mycket men att det heller inte är ovanligt att hästar går över tiden mer eller mindre.

Men är det inte väldigt enkelt att känna rektalt?

När mitt stos föl inte kom ut så kände vet in där bara en kort bit och fick situationen helt klart-och rätt- för sig.

Inte vet jag, jag vet bara att veterinärerna hos oss helst inte vill gå in utan att ha dem i en tvångsspilta pga skaderisken om dem kastar sig. Så jag litar väl på det. Så jobbigt känns det inte att göra ett blodprov som jag får svar på några dagar senare. Har jag vakat sähär länge känns 1 vecka till som ingenting! Tänkte hålla tummarna på att det finns en lite där inne som behagar titta ut innan veterinären kommer!
 
@axel vi tar allt om fölen som fötts i fjortistråden så att det blir lite ordning och reda för de som läser:)

@Miiikaela_ hoppas ditt sto tillhör dem som behöver längre tid på sig för att få ungen färdig. Har en kompis vars sto gick 375 dygn och det finns flera som gått över året.

Jag hoppas det med! Som sagt både ser och beter hon sig som om hon vore dräktig så jag hoppas givetvis på det. Stallägaren är helt övertygad om att hon är det. Så jag hoppas att hon är en sån som bakar långsamt!
 
Konstigt att inte vilja rektalisera hemma? Hur gör dom vid kolik?

Kollar antagligen. Jag orkade inte argumentera heller. För mig spelar det ingen större roll. Hade det gjort det så hade jag frågat mer eventuellt bytt veterinärstation men nu spelade det faktiskt ingen roll för min del. Gillar den här veterinären och för mig är det mer värt. Om hon vill göra ett blodprov så får hon göra det. Min häst är inte jättenöjd när man är och gräver i henne så för hennes del blir det nog bekvämare med ett blodprov.
 
Om hon vill göra ett blodprov så får hon göra det. Min häst är inte jättenöjd när man är och gräver i henne så för hennes del blir det nog bekvämare med ett blodprov.

Jo, det kan ju bero på att veterinären blir oskyddad, vi löste det enkelt genom att ha stoet i en box och dörren emellan sto och veterinär. Och på min var det inget grävande, fölet var ju fullgånget och inte svårt att hitta.

Om inte annat hade jag tyckt det känts tryggt att veta om läget hos fölet var åt rätt håll.

Jag har haft en som gick 4 veckor över normal tidssättning.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 474
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp