Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2014 del 2

Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Tänk om Tingeling går 365 dagar........jag orkar inte!!!
Hur många här inne har fått föl på 340 + ?
Hur vanligt är det? Är det mer vanligt än 330 - ?
Jag önskar att jag fattade att det bara var förvärkar den där natten på 323.
Och att jag vågade släppa kontrollbehovet och sova tills det är dags.
Men jag vet ju inte NÄR........


Jag har fått 2 föl med 2 olika ston ( varmblodstravare) och den första gick 362 dagar och märren som ska ha nu i maj gick 342 förra året :)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Nä de är inte stora :p de har blivit så bara under natten så de är kanske på gång att börja växa till sig. Min andra märr som är beräknad till den 6juni har jätte tuttar redan :0 detta är Petras andra föl (första hos mig ) så jag vet inte hur hon brukar va.
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Jag pendlade mina båda ska få ston. Pippi (Hbl) ska få isabell tydligen :p Petra skulle få dubbelgul. Så det ska bli spännande om pendeln har rätt eller ej :)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Man kan ju ge sig på att de går över året och när det väl är dax visar de alla tecken som finns så har vi gått här o vakat i onödan ;)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Den risken är rätt stor tror jag.
Att man liksom bara, var det SÅ det skulle se ut, typ :meh:
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Det är för ohygieniskt att låta dem föla på det. Har tidigare prövat allt! Men får väl halma upp över öronen på dem :p

Ska man inte halma upp rejält även runt kanterna så de inte kan klämma fölet mot väggen?
undrar för att jag inte har sett den bäddningen här.
Min har börjat bli rejält stor om magen o en aning större juver, men är inte ens på 240 dagar.
nu får ni sätta igång era färdiga märrar.
Rid eller så:D
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Hu, jag vill inte vänta så länge!!! :cry:
Jag gråter av trötthet nu!!!

Haha hur länge har du vakat hittills??
Mitt sto var så himla otydlig förra året. Det kändes som "Antingen kommer den inatt, eller så kommer den om en månad" :p Bortsett från kvällen innan fölning då juvret var något extra spänt :)
Iår känns det som det kommer bli lite lättare att tyda henne. Längtar tills jag får flytta in i stallet på heltid! Ska ställa in en skön fåtölj på kontoret (som ligger vägg i vägg med boxen), ladda ner lite filmer på laptopen och sitta där i godanro hela natten och titta till henne var 20e minut ;)
Jag är egenföretagare så bestämmer lite själv när jag ska jobba. Superskönt när det kommer till fölvaka :)
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Jag var bombsäker på att hon skulle föla på det 323:e dygnet, så efter det har jag inte vågat slappna av! Är på 18:e dygnet inatt!!
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Fendis mamma fölade ju dygn 322-323 hade visst skrivit upp två olika siffror. Och eftersom jag tyckte det kändes lite tidigt så kollade jag henne inte med så täta intervaller så jag missade det. Det är ju bättre att vara ute i lite god tid då, även om det är lite tröttsamt att ha vakat ett par tre veckor tidigt.
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Mitt ena sto fölar alltid på 323 när de är sto och 325 när de är hingst föl . Hon brukar också vilja gå in tidigt några dagar innan.
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Tre väntar sin fjärde så vi får se om det blir samma dygn som de andra :0 alla fölen har varit pigga och färdiga. Hennes mamma fölade också tidigt . Likaså hennes mormor som fick 6-7 föl . Enligt hennes uppfödare som hade mamman och mormor. Kanske är ärftligt ? Tror det blir sto detta året då hon är ovanligt snäll mot de andra hästarna. När hon fått hingst har hon varit hingst själv. Bild på hennes juver [URL=http://s1285.photobucket.com/user
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

kl

Hur gör ni med era dräktiga ston som börjar äta gräs nu?

Mitt sto ratar ju hösilaget (eller stora delar av det dagtid) men äter det på natten tillsammans med rätt så mycket lucern. Mina beräkningar angående foderstaten går ju åt skogen... Men känns ju sådär att hålla henne i en mindre gräsrik hage för att behålla foderstaten intakt, eller?
 
Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Det är nog bara en fördel med lite spätt gräs tänker jag, rena vitaminboosten ju :)

Nackdelen för mina som fortfarande går i vinterhagen är ju att de inte får så mycket näring i sig, och det är ju mycket roligare att pilla enstaka grässtrån än att äta ordentligt av grovfodret.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 199
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 754
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: Ramona
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp