Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också A****. De ville ha intyget samma dag när jag pratade med min handläggare! Krånglade hela dagen och fick inte tag på handläggaren igen, till slut fick jag maila direkt till FB.
Men nu är den försäkrad i alla fall. Skönt!:)
 
Har också A****. De ville ha intyget samma dag när jag pratade med min handläggare! Krånglade hela dagen och fick inte tag på handläggaren igen, till slut fick jag maila direkt till FB.
Men nu är den försäkrad i alla fall. Skönt!:)

Jag tror det är olika från handläggare till handläggare - min är inte krånglig, jag behöver bara lämna intyg om jag behöver använda försäkringen under fosterstadiet
 
Har också A****. De ville ha intyget samma dag när jag pratade med min handläggare! Krånglade hela dagen och fick inte tag på handläggaren igen, till slut fick jag maila direkt till FB.
Men nu är den försäkrad i alla fall. Skönt!:)

Du behöver inte skicka in det. Då är det en krånglig habdläggare. Jobbar själv med just det, på just det företaget. Kan rabbla införsäkringsregler, intygskrav och villkor i sömnen....
 
@Verlin , Konstigt att det är olika. Jag kollade ändå upp med a****s kontor veckan innan för att kolla vilken dräktighetsdag man tidigast kunde försäkra. Och de sa samma sak om intyget!
Men, men nu är den ju försäkrad i alla fall!;)
 
Någon som vet hur dräktighetskoll med blodprov el. urinprov fungerar?
Mitt sto ultraljudades på 45 dygn dräktig, men skulle vilja kolla henne igen bara för egen skull.
 
Någon som vet hur dräktighetskoll med blodprov el. urinprov fungerar?
Mitt sto ultraljudades på 45 dygn dräktig, men skulle vilja kolla henne igen bara för egen skull.

"Mina" ston kommer kollas med blodprov vid årsskiftet. Stoägaren tar ut veterinär som tar proven och de skall vara tillförlitliga. :)
 
dafdc0c9788c3e8a412723b3a5f67b3522340cd5093643c8c3010fdb9c9f6e78.jpg

Lilla Florida är även i år konstaterad dräktig med samma hingst som förra året. Fölet låg fel och klarade sig inte, men Florida klarade sig fint och det var inget fel med henne enligt veterinärerna. Vi tänkte först inte betäcka om, men nu blev det av och om allt går som det ska har vi en fölis i slutet av maj 2016 :)
 
Efter dygn 90 ser du om fölet kastar. Jag anser det vara viktigt att veta så man kan fodra på ett korrekt sätt. Vi kollar alltid runt 90 dygn när oavsett om det är 90 dygns avgift, levande föl eller bara språng...
Så jag rekommenderar dig starkt att kolla @Hoppla
 
Hade missat att ni startat den här tråden! Men jag hoppar väl in jag också då. :)

Queenie, liten D-ponny e. Risegårds Leo (welsh e. Paddock Camargue u. Elitsto) ue. Labrador - Bordeaux. Dräktig med Fairway! :) Håller tummarna för att jag äntligen ska få mitt efterlängtade stoföl, men såklart är man ju alltid glad bara det är en frisk unge som kommer ut rätt och lätt. :) Fölis är väntad till i slutet på april, 335 dygn den 21/4. Stoets första föl, mitt fjärde. Ska bli så roligt! :D

Har inte försäkrat fostret... Rent krasst för att jag inte har råd för tillfället. Men förut när jag gjort det har det aldrig varit några problem med Agria.
 
Senast ändrad:
Jag har inte heller försäkrat och tror inte jag kommer göra det heller. Jag har ju utnyttjat fosterförsäkring en gång när mitt sto har kastat, och om jag behöver utnyttja det igen kommer jag inte kunna teckna någon mer fosterförsäkring. Och eftersom jag kom undan billigt med denna dräktigheten känns det bättre att kunna "spara" försäkringen till om jag satsar med en dyrare hingst en annan gång.
 
Jag har inte heller försäkrat och tror inte jag kommer göra det heller. Jag har ju utnyttjat fosterförsäkring en gång när mitt sto har kastat, och om jag behöver utnyttja det igen kommer jag inte kunna teckna någon mer fosterförsäkring. Och eftersom jag kom undan billigt med denna dräktigheten känns det bättre att kunna "spara" försäkringen till om jag satsar med en dyrare hingst en annan gång.

Detta har jag missat vet att det kan stå i villkoren på hund och kejsarsnitt, men inte att man endast kan försäkra 2 gånger för kastning ?
Har alla bolag det och vilket bolag gäller det ?
 
Detta har jag missat vet att det kan stå i villkoren på hund och kejsarsnitt, men inte att man endast kan försäkra 2 gånger för kastning ?
Har alla bolag det och vilket bolag gäller det ?

Sveland har jag

"Försäkring tecknas inte för sto som erhållit foster- och fölersättning
från Sveland eller från motsvarande försäkring i
annat bolag två gånger. Begränsningen gäller inte om ersättning
utgått för föl som dött eller avlivats på grund av
skada orsakat av yttre våld."
 
Sveland har jag

"Försäkring tecknas inte för sto som erhållit foster- och fölersättning
från Sveland eller från motsvarande försäkring i
annat bolag två gånger. Begränsningen gäller inte om ersättning
utgått för föl som dött eller avlivats på grund av
skada orsakat av yttre våld."
Ok har inte hört talas om det innan , men det kanske är på fler bolag ?
Någon som vet?
Tråkigt eftersom det faktiskt inte alltid beror på stoet att det kastar...
Samtidigt så är det förståligt , att man begränsar .
 
Hade missat att ni startat den här tråden! Men jag hoppar väl in jag också då. :)

Queenie, liten D-ponny e. Risegårds Leo (welsh e. Paddock Camargue u. Elitsto) ue. Labrador - Bordeaux. Dräktig med Fairway! :) Håller tummarna för att jag äntligen ska få mitt efterlängtade stoföl, men såklart är man ju alltid glad bara det är en frisk unge som kommer ut rätt och lätt. :) Fölis är väntad till i slutet på april, 335 dygn den 21/4. Stoets första föl, mitt fjärde. Ska bli så roligt! :D

Har inte försäkrat fostret... Rent krasst för att jag inte har råd för tillfället. Men förut när jag gjort det har det aldrig varit några problem med Agria.

Jag hade helt missat att Queenie hade Labrador som morfar. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp