Dräktiga ston 2016/2017

Tänkte vara med på ett hörn här :) Vi skall ju ha två nästa år, wohoo!

Den här är dräktig med Zappa och har ber. fölning 11-04-2017:

13938281_10153928704173215_5308404315527365221_o.jpg


Och den här med Feinrich. Ber. fölning 26-06-2017:

11855902_10206176823092311_6440147429847740817_n.jpg
 
Då poppar jag också in i tråden med mitt sto, Cajsa Cavat , "Cajsa"(f.2013,Sv.Ridponny, e. Claudius RP 176 - Le Mans xx - Rockad), hon är idag på 117 d. Ber. fölning: 15-03-2017 :love: (330 d.)

Cajsa är också en egen uppföddning btw. :)

Bild från i feb.i år :) Nu går hon på bete ihop med ett par andra avelsston och har det härligt :D

2cgdd7b.jpg


Dräktig med Canterbury
 
Även jag poppar in :D

Jag har två dräktiga i år:
Honeycrunch for U e Zuidenwind - Rousseau - Jazz dräktig med For Romance I e Fürst Romancier - Sir Donnerhall I - Don Schufro. Beräknad fölning 14 maj 2017
DSC_0077.jpg


Poohlia e Verona´s Gerswin - Paddock Camargue RW91 dräktig med Dirco Hästak - Irco Mena - Caracas. Beräknad fölning 14 maj 2017
poohlia_2.jpg


Poohlia och Honey är bästa vänner och lyckades släppa sin ägg med mindre än 24 timmars mellanrum och är således beräknade på samma dag. Jag tror de kommer föla samtidigt - tajma in varandra :love::love:
 
Idag slet sig en häst vid transporteringen på gården två ggr varav första gången kom den springandes bakom oss men svängde av mot gårdshusen, Miraz hoppade givetvis till och blev fundersam/små rädd men tog det sen ganska lugnt ändå.

Sen när vi står uppbundna och jag borstar henne så hör jag en galopperande häst igen, kollar upp och ser honom komma i full jäkla galopp rakt emot oss varpå Miraz spänner upp sig och blir orolig, han kutar förbi oss och jag får stopp på honom, lugnar Miraz lite till innan jag går och fångar upp valacken.

Sista gången blev hon redigt rädd, usch..

Sådana här tillfällen får jag riktigt ont i magen alltså!
Inte nog med det, när vi skulle tillbaka till hagen efter allt det där så vågade hon knappt gå framåt på vissa ställen utan smög sig fram och gick och frusta och hade sig... Sen blev hon livrädd för sin skugga på transporten vi gick förbi på köpet..

Blää..
35dygn idag...
 
@Fritidsryttare Har nu varit till hööks och handlat hem en 1kg ExSelent och frågade om hur det ser ut med den eftersom den är typ slut överallt och hon kollade då upp och sa sen att ja den lilla ska nog slutas säljas men dom kommer ha kvar 2kg.
 
@Fritidsryttare Har nu varit till hööks och handlat hem en 1kg ExSelent och frågade om hur det ser ut med den eftersom den är typ slut överallt och hon kollade då upp och sa sen att ja den lilla ska nog slutas säljas men dom kommer ha kvar 2kg.
Aha! Hittade du till extrapris? Min hästägare köpte 2 små åt mig också, de stora är snordyra ju. Trist att de små slutar säljas!
 
Aha! Hittade du till extrapris? Min hästägare köpte 2 små åt mig också, de stora är snordyra ju. Trist att de små slutar säljas!

Ah dom var fortfarande för extrapris, men vad puckad jag är.... Varför köpte inte jag två? Dom där lär väl kunna stå länge? Blir så irriterad på mig själv ibland, hahaha

Jag hittar inte dom stora alls på hööks, varken på deras sida lr butiken? Sen finns det inte 2kg utan bara 3kg enligt märkes egen sida... Undrar vad hon menade :p

Men en dum fråga, ska man ge 1 mått alltså oavsett stl på stoet? Stod så på dräktighet osv.
För tyckte doseringen är lite knasig :p Finns liksom inget mått för en normaltränad större häst, haha
 
Ah dom var fortfarande för extrapris, men vad puckad jag är.... Varför köpte inte jag två? Dom där lär väl kunna stå länge? Blir så irriterad på mig själv ibland, hahaha

Jag hittar inte dom stora alls på hööks, varken på deras sida lr butiken? Sen finns det inte 2kg utan bara 3kg enligt märkes egen sida... Undrar vad hon menade :p

Men en dum fråga, ska man ge 1 mått alltså oavsett stl på stoet? Stod så på dräktighet osv.
För tyckte doseringen är lite knasig :p Finns liksom inget mått för en normaltränad större häst, haha
Oj, inte tänkt på det faktiskt. Jag har gett mina 1 mått per dag o sen slagit in det i foderstatsprogrammet för att se så det är OK med resten av foderstaten. :)
 
Oj, inte tänkt på det faktiskt. Jag har gett mina 1 mått per dag o sen slagit in det i foderstatsprogrammet för att se så det är OK med resten av foderstaten. :)

Haha :p jag är lite udda och för noggrann ibland brukar folk säga, lägger med andra ord märke till mycket konstiga saker.

Okej, då gör jag så. Tänkte jag skulle börja ge det redan nu i den lilla kraft hon får, hon går fortfarande på liiiite gräs och inget hö.
Sen hoppas jag analys kommer snart på höet så man kan kolla det också =)
 
Haha :p jag är lite udda och för noggrann ibland brukar folk säga, lägger med andra ord märke till mycket konstiga saker.

Okej, då gör jag så. Tänkte jag skulle börja ge det redan nu i den lilla kraft hon får, hon går fortfarande på liiiite gräs och inget hö.
Sen hoppas jag analys kommer snart på höet så man kan kolla det också =)
Man måste ju nästan alltid lägga till extra selen oavsett så du kan nog ge ett mått utan att vara orolig :)
 
Vi skall samla in och skicka analys på höet nu i morgon. Silaget har ej kommit hem så det får vi ta på lite senare. Hoppas att kvoten är bättre i år, förra året var kvoten 3.1 :cry:

Tar ni hygienanalys på fodret?
 
Jag har precis fått min analys och det är lite sämre än vad jag tänkte men ändå okej. En kvot på 5,4 mot förra årets 6,8. Jag får extrafodra till de som kommer behöva i vinter.
 
Vad ska en kvot ligga på helst nu igen? Är det 7?
Och, hur är det man räknar den? Glömmer det varje år, fattar inte vad felet är med min senila hjärna :p
 
Vi skall samla in och skicka analys på höet nu i morgon. Silaget har ej kommit hem så det får vi ta på lite senare. Hoppas att kvoten är bättre i år, förra året var kvoten 3.1 :cry:

Tar ni hygienanalys på fodret?
Vi hade en kvot på 4 på höet förra året, mindre kul när man står med föl och sto. :( I år ligger kvoten på 6 i stallet där den dräktiga står; helt OK så länge hon inte är högdräktig. Tror inte hygienprov är taget på vårt, det är hö och det ser bra ut och luktar fantastiskt, stallägaren är extremt petig :)
 
Åh vad ni verkar få bra hö, tror inte vi kommer komma långt i kvoten :p Men hoppas gör jag verkligen!
 
Vad ska en kvot ligga på helst nu igen? Är det 7?
Och, hur är det man räknar den? Glömmer det varje år, fattar inte vad felet är med min senila hjärna :p

Du tar smrp och delar med MJ - då får du kvoten.
Vad den ska ligga på är lite beroende på vad du har för häst. Digivande och dräktiga (slutet av dräktigheten) bör ha en kvot på runt 12 MEN det beror ju också på vilken ras du har. Jag har ett ponnysto som redan nu är tjock och så har jag en swb som är okej i hullet. Swb-stoet kommer jag nog behöva ge lite extra medan ponnyn klarar sig garanterat. Vanliga vuxna hästar i vanlig träning bör ha en kvot på 6.
 
*kl*

Idag är fröken på 123 d. och nu är namnet till fölis bestämt oavsett vad det blir för kön! :love:
Bägge namnen börjar på C, eftersom både hingsten,stoets och morfars namn börjar på C, samt att många i stammen har den bokstaven i början. ;)

Någon annan som redan har bestämt eller är på god väg att bestämma sig? :D
 
@pews1972
Tack för ditt svar, sökte lite efteråt och hittade det också.
Men bra och veta om vilken kvot som är en bra.

Nu har jag en arab, väldigt väldigt lättfödd sådan och hon går på lösdrift med ett gäng andra ston (blir en stoflock i år). Med fri tillgång på hö i hagen dock med nät över.

Vi ska fråga stallägaren om analys nu då vi fått hem första partiet av det hö som kommer ges till alla.
Förra året tror jag det låg på 8 och 40, tror inte det kommer vara bättre, men hoppas kan man.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 009
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp