Dräktiga ston 2016/2017

Idag är min tjej på 40dygn, min plan var att få ut en veterinär imorgon eller tisdag då jag är ledig, sen går jag på heltid och får knepigare tider att få till med veterinärerna.

Har inte fått tag i någon så jag ska försöka ge det en chans imorgon bitti och ringa igen, annars får jag avvakta tills v 36, om två veckor med andra ord. Dom flesta veterinärer här omkring kommer oftast på förmiddagar/lunch.

Vi får se helt enkelt!
 
Jag ska kolla mitt ena sto i mitten av sept. och den andra i slutet av sept. Den ena ska betalas på 90 dygn och den andra den 1 okt.
Håller tummarna att de fortf är dräktiga :)
 
Nu hoppar jag in här, trodde verkligen inte det!

Coton e. Emmerton-Cortez är idag konstaterad dräktig på 18 dygn med Heartbeat. Hon har verkat brunstig senaste dagarna så jag var helt övertygad om att hon var tom. Men icke :heart Så om allt går vägen kommer det ett föl i början av juli nästa år. Det blir hennes tredje föl, de två tidigare är ston, och det i kombination med att hon beter sig så annorlunda nu gör att jag är helt inställd på en hingst :p Lite oklart vad som händer med sto och föl, jag är i ett vägskäl i livet kring hur jag ska göra med hästarna, men detta var mycket välkommet oavsett.
 
Nu hoppar jag in här, trodde verkligen inte det!

Coton e. Emmerton-Cortez är idag konstaterad dräktig på 18 dygn med Heartbeat. Hon har verkat brunstig senaste dagarna så jag var helt övertygad om att hon var tom. Men icke :heart Så om allt går vägen kommer det ett föl i början av juli nästa år. Det blir hennes tredje föl, de två tidigare är ston, och det i kombination med att hon beter sig så annorlunda nu gör att jag är helt inställd på en hingst :p Lite oklart vad som händer med sto och föl, jag är i ett vägskäl i livet kring hur jag ska göra med hästarna, men detta var mycket välkommet oavsett.
Men GRATTIS!!! Vad roligt!!! :banana::banana::banana:
 
Mitt sto ska botulismvaccineras i morgon, men är ju helt nydräktig. Hur skulle ni göra? Jag vet att jag läste på sist hon var dräktig och konstaterade att det var lugnt att ge, men är det dumt såhär tidigt i dräktigheten?
 
Grattis @superstar =D
Ang din fråga om sprutan kan jag inte hjälpa dig där tyvärr, hoppas någon annan kan, frågat veterinären om det?


Kl.
Här är det en nöjd tjej, tror hon lugnat ner sig lite i sitt hispiga/rädda beteende som hon haft sen hon blev dräktig. Men jag ska inte säga för mycket!
Förutom det så är hon sig själv, inget nytt UL är gjort så jag hoppas bebis är kvar där inne.

Hon är idag på 45dygn :)
 
Kom på att jag ju faktiskt kan hoppa in här oxå Min tjej e: Power Boy Rp
ue: Milagro ox, blev ju konstaterad dräktig på 17 dygn i måndags med Hip Hop. Får hoppas att hon fortsätter vara dräktig nu. :)
Vad roligt med en rp-tjej dr med swb. Jag har också en sådan :) En gerswin-avkomma dr med Dirco. Hip Hop var mitt andra val :)
Min är beräknad den 14 maj. Ska bli såå roligt.
Extra roligt då PB och Gerswin är de största rp-hingstarna :D
 
Vad roligt med en rp-tjej dr med swb. Jag har också en sådan :) En gerswin-avkomma dr med Dirco. Hip Hop var mitt andra val :)
Min är beräknad den 14 maj. Ska bli såå roligt.
Extra roligt då PB och Gerswin är de största rp-hingstarna :D
Ja, det känns jättespännande, min kommer ju inte förrän i början på juli, men inte desto mindre roligt :) ja Dirco kikade jag oxå på, så ska bli spännande att följa er framöver. :)
 
Vårt ena sto är nu på drygt 100d och igår kväll visade hon kolikkänningar, rullade, sparkade åt magen och var allmänt låg. Ingen feber. Hon har aldrig tidigare haft kolik och det här avtog ganska så fort när vi tog ut henne för att promenera. Vet ju att det inte är ovanligt med kolikkänningar i slutet på dräktighet men såhär tidigt? Är det ngt jag kan göra för att förebygga? Betfor ja eller nej?
 
Vårt ena sto är nu på drygt 100d och igår kväll visade hon kolikkänningar, rullade, sparkade åt magen och var allmänt låg. Ingen feber. Hon har aldrig tidigare haft kolik och det här avtog ganska så fort när vi tog ut henne för att promenera. Vet ju att det inte är ovanligt med kolikkänningar i slutet på dräktighet men såhär tidigt? Är det ngt jag kan göra för att förebygga? Betfor ja eller nej?

Usch då, inte kul med kolikkänningar.
Jag vet flera som ger sina hästar linfröpellets/olja i förebyggande syfte men sen ger också många mash som också ska vara bra för magen/tarmarna.
 
Vårt ena sto är nu på drygt 100d och igår kväll visade hon kolikkänningar, rullade, sparkade åt magen och var allmänt låg. Ingen feber. Hon har aldrig tidigare haft kolik och det här avtog ganska så fort när vi tog ut henne för att promenera. Vet ju att det inte är ovanligt med kolikkänningar i slutet på dräktighet men såhär tidigt? Är det ngt jag kan göra för att förebygga? Betfor ja eller nej?
Något liknande hände mitt sto för tre år sedan. Jag var då helt ny på detta och ringde semin.stn och som hon sa - OM det är en kastning på gång så märker man nog det men det finns ju inget man kan göra. För mitt sto gick det bra, inget hände och i juni året därpå föddes en fin liten kille.
Jag håller tummarna för att allt går bra!!
 
Mitt sto ska botulismvaccineras i morgon, men är ju helt nydräktig. Hur skulle ni göra? Jag vet att jag läste på sist hon var dräktig och konstaterade att det var lugnt att ge, men är det dumt såhär tidigt i dräktigheten?
Svarar på mitt eget inlägg ifall någon söker svar på samma sak. Preparatet Botvax B finns inte i FASS men jag hittade tillverkarens informationsblad/bipacksedel och hittade att det ska vara säkert att ge till dräktiga ston och vågade därför ge.
 
image_578b7e902a6b226b46f28ddc.jpg

Mitt sto är idag dräktig på dygn 97 med Heartbeat. Beräknad fölning ca 25 maj. Längtar ihjäl mig!!
 
Mitt sto är idag dräktig på dygn 97 med Heartbeat. Beräknad fölning ca 25 maj. Längtar ihjäl mig!!
Det förstår jag - jag längtar också :) ... men antingen har du eller jag räknat ordentligt fel :confused:
Mina båda ston är beräknade 14 maj ... och jag har räknat ut att de är på dygn 73 idag ... Mina inseminerades den 16 juni och släppte sina ägg den 18e. Då är det exakt 330 dygn till den 14 maj.
 
Det förstår jag - jag längtar också :) ... men antingen har du eller jag räknat ordentligt fel :confused:
Mina båda ston är beräknade 14 maj ... och jag har räknat ut att de är på dygn 73 idag ... Mina inseminerades den 16 juni och släppte sina ägg den 18e. Då är det exakt 330 dygn till den 14 maj.
:o:o:o Jag menade 25 april:laugh: . Matten är det lite si och sådär med. O_o
 
Då är vi 3 st med RP-ston dräktiga med SWB :D
Min "Cajsa" som är e. Claudius ( Constantin - Casio) - Le Mans xx - Rockad är idag dräktig på 132 d.med Canterbury, beräknad fölning 15/3 :love:

Har dock fått reda på att Cajsas mamma tas bort nu på torsdag, av en ålder på 24 år, hade henne i min ägo i 4 år, så jag har fött upp Cajsa själv också, så känns både sorgligt att hon tas bort, men samtidigt har hon gett mig så mycket plus att 24 år är ju inte så illa ändå :love: (tas bort pga.åldersskäl) Som en extra krydda så är ju Cajsa dräktig med nästa generation så att säga ;)

Ursäkta OT.
 
Då är vi 3 st med RP-ston dräktiga med SWB :D
Min "Cajsa" som är e. Claudius ( Constantin - Casio) - Le Mans xx - Rockad är idag dräktig på 132 d.med Canterbury, beräknad fölning 15/3 :love:

Har dock fått reda på att Cajsas mamma tas bort nu på torsdag, av en ålder på 24 år, hade henne i min ägo i 4 år, så jag har fött upp Cajsa själv också, så känns både sorgligt att hon tas bort, men samtidigt har hon gett mig så mycket plus att 24 år är ju inte så illa ändå :love: (tas bort pga.åldersskäl) Som en extra krydda så är ju Cajsa dräktig med nästa generation så att säga ;)

Ursäkta OT.
Tråkigt med Cajsas mamma - men som du säger 24 år är inte illa!
Men vad roligt med ytterligare ponny dr med swb :bump: Det ska bli så roligt att se vad som tittar ut :heart
Canterbury är ju fantastisk! Skulle jag kanske kunnat välja om jag vågat. Min Poohlia (fast hon är lånad så hon är inte min) är så pass liten så jag vågar mig inte på för stort.
Jag hoppas jag kommer äga ett passande swb-sto någon gång så jag kan använda Canterbury :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 010
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp