Bukefalos 28 år!

Dräktiga ston 2016/2017

Jag väntar ett ponnyföl Ulk d'été -Rimskij RW 104, beräknad den 25 April och ett SWB hoppföl som blir Kannan-Corland beräknad 2 Juni
 
Min lilla snutta är idag på 51 dygn och har inte märkt något konstigt med henne, hoppas hon fortfarande är dräktig. Hon har dock blivit lugnare i sig, inte lika rädd för allt och alla som hon varit sen betäckningen.

Däremot har hon visat lite framfötter i hagen mot vissa, sådana som är högre i rang än henne så tror hon är dräktig fortfarande.

Vi skall göra en koll tid, men vi väntar på en tid. Hoppas på nästa vecka eller veckan därefter.
 
Vi har släppt ihop våra hästar idag efter att de varit separerade pga. skada på föl. Resultatet? En förvirrad Hans (fölungen)! Som rusar fram till alla ston och "mamma"-anammar dem. Mira kom sedan och talade om att det inte var ok att bete sig på det viset :p Sen var det bra med det. Himla skönt att ha en så lugn flock.

Nu är våra på dygn 43 och 120-någonting.
 
Vi har fortfarande rätt gott om bete. Alla tre stona i hagen är runda och goa så de blir nog kvar där ett tag. Idag kommer det dessutom två nya hästar till stallet så jag tänkte behålla stona på betet ett par veckor så att vi ser att de inte har några smittor med sig.

Måste sätta mig och räkna på foderstat någon dag. Tyvärr ganska trista värden på grovfodret i år, men bra eftersom det låga energiinnehållet gör att alla hästarna fixar fri tillgång. Får helt enkelt bli mycket proteintillskott i år. Jag kommer att vaka som en hök över min för att hon inte ska bli för tjock, tvärtemot hur jag tänkte sist. Sist hon var dräktig fodrade jag på som tusan eftersom hon hade varit för tunn året innan. Ungen som kom ut var STOR och fick ju sen problem med benställningen, så denna gång blir det snålare med käk åt mamman...
 
Min är på 135 dygn och går på en väldigt (!) väl uträknad foderstat sen 1,5 månad tillbaka. Hon står på halm (vilket hon äter glatt av, hela boxen är typ länsad på morgonen trots att jag lägger in 0,5 bale per dag....). I övrigt äter hon precis det som hon behöver för att täcka alla värden, inte ett hekto mer, plus extra selen och biotin. Dessutom rids hon några dagar i veckan, förvisso inte hårt men de övriga står bara i hagen hela dagarna och äter mat. Det är den enda av 5 hästar som jag behöver räkna ut foderstat med millimeterprecision på, men så har hon vägt cirka 100 kg för mycket till att börja med också... Kan ju bifoga bild på hur hon såg ut när hon inte stod på "diet"men hade fri tillgång på fjolårshö. Till vänster Escudo-stoet som fortfarande ser ungefär likadan ut i hullet trots bete och extra kraftfoder samtidigt som hon inte rids...

13528607_1479375515421455_6807815575574579835_o.jpg
 
Min är på 135 dygn och går på en väldigt (!) väl uträknad foderstat sen 1,5 månad tillbaka. Hon står på halm (vilket hon äter glatt av, hela boxen är typ länsad på morgonen trots att jag lägger in 0,5 bale per dag....). I övrigt äter hon precis det som hon behöver för att täcka alla värden, inte ett hekto mer, plus extra selen och biotin. Dessutom rids hon några dagar i veckan, förvisso inte hårt men de övriga står bara i hagen hela dagarna och äter mat. Det är den enda av 5 hästar som jag behöver räkna ut foderstat med millimeterprecision på, men så har hon vägt cirka 100 kg för mycket till att börja med också... Kan ju bifoga bild på hur hon såg ut när hon inte stod på "diet"men hade fri tillgång på fjolårshö. Till vänster Escudo-stoet som fortfarande ser ungefär likadan ut i hullet trots bete och extra kraftfoder samtidigt som hon inte rids...

13528607_1479375515421455_6807815575574579835_o.jpg
Oj, det var en stadig bit :rofl: Min går som sagt på bete fortfarande och är lite rund där men inte farligt. Under året kommer hon att ha fri tillgång i hagen men som sagt med ganska snåla värden. Inte alls optimalt foder för ett avelssto men jag tror det blir bra i år, jag är beredd att komplettera så som det behövs. Sist hon var dräktig vräkte jag på henne mat även på natten men i år får hon allt klara sig på mindre.
 
Jag hoppar oxå in i tråden. Mitt sto (bild i avataren) är e. Cathageno - Robin Z oh hon är dräktig på ca 40 dagar, beräknad fölning till midsommar, typ. Valde Hip Hop till henne, hoppas på en lite lugnare avkomma än vad hon är och det bekommer mig inte om den inte blir över 160, jag är själv inte så stor. Har önskat mig en trevlig hobbyhäst, som kan gå lättare fälttävlan. :D

Mitt sto är lite stökigt i grunden, fast bara vid ridning, hon är en pärla att ha med sig på tävling och i stallet. Jag har ridit henne lite lätt några dagar/vecka de senaste tre veckorna, men nu får hon bli i hagen, för igår när vi var ute så snubblade hon helt plötsligt och var nere på knä. Skrapade upp sig på ena knät naturligtvis, lite på kotorna oxå. Så nu skiter jag i det... Jag får hitt a andra hästar att rida istället.

Hon går ff ute på bete, jag har mycket gräs kvar och hon är än så länge fin i hullet. Vädret får bestämma när jag tar in dem, men om det ska fortsätta så här, blir det nog inte förrän en bit in i oktober. Bor i Skåne och här är det både torrt och varmt.
 
Känner att jag har varit borta väldigt länge nu, jobbade varje natt hela augusti.. försökte hänga med här men hade inte tid, eller ork just då. Men nu äntligen hämtar jag hem Suitan i lördags.. fy va långt de va att köra. 4,5 timme fick stackars hästen stå i släpet.. Hon går in i dygn 90 imorgon. Hon kommer inte åka å göra något mer Ul.. utan vet kommer ut å tar blodprov dygn 120.. så om en månad vet jag helt hundra. Hon va ju kollad med ul dygn 55 å va dräktig.

Fattade inte riktigt hur man la in bilder, så ni får nöja er med avatar bilden .. Suitan är dräktig med De la Gardie.. å är beräknad 8 maj :love:
 
Min tjej har gått in på dygn 55 och ännu har jag inte fått en andra koll på henne, men jag hoppas att hon är dräktig fortfarande.
Hon brukar ha lätt att komma i brunst vid nya hästar lr ihopsläpp och inget sådant har varit av intresse för hennes del.

Fortfarande lite smårädd för saker och ting upptäckte jag, något hon varit sen hon blev dräktig (nervig/nervös). Hon har även tuffat på sig lite mot vissa dock bara när hon märker att hon har chansen annars springer hon med svansen mellan benen som vanligt :p

Så förhoppningsvis är bebisen kvar, vår veterinär skall komma till stallet så fort tiden finns för henne. Hoppas på snart!
 
Min är på 65 nu och vi har inte heller kollat någon mer gång efter 1a. Flyttade henne till stallet med ridhus igen nu så hoppas få klart inridningen innan hon ställs av helt igen.
 
Hoppar in med här. Har ett Briar sto dräktigt med Hip Hop nu på dygn 104. Hoppas på en härlig individ med båda fötterna på jorden som kan bli vår nya familjehäst. Mamman har lite egna idéer och är väldigt vaken o kvick, varit lite av en enmanshäst men modig till tusen och litar på sin ryttare. Har utvecklat en god hoppteknik och har fin galopp. Det vi vill förbättra är traven som är lite kort,ryggen som är lite lång och få en ngt mindre häst (mamma är ca 174 cm). :heart
 
Hoppar in med här. Har ett Briar sto dräktigt med Hip Hop nu på dygn 104. Hoppas på en härlig individ med båda fötterna på jorden som kan bli vår nya familjehäst. Mamman har lite egna idéer och är väldigt vaken o kvick, varit lite av en enmanshäst men modig till tusen och litar på sin ryttare. Har utvecklat en god hoppteknik och har fin galopp. Det vi vill förbättra är traven som är lite kort,ryggen som är lite lång och få en ngt mindre häst (mamma är ca 174 cm). :heart
Kul, ser att mina önskemål är rätt lika med dina, har också ett lite "eget" sto men med en enorm arbetsvilja, är också väldigt vaken och snabb i sina reaktioner (ibland iaf), lite lång i ryggen, dock inte så stor som din. Är ju ett RP-sto på ynka 154 cm, men jag är glad om blivande häst stannar runt 160. Valde också Hip Hop, och hoppas på en hingst (vallack), har faktiskt "bestämt" att det är en hingst ;), okomplicerad m alla hovarna på jorden :D. Ska in på torsdag och kolla så den är kvar därinne.
 
Min är på 65 nu och vi har inte heller kollat någon mer gång efter 1a. Flyttade henne till stallet med ridhus igen nu så hoppas få klart inridningen innan hon ställs av helt igen.

Det ska du se att ni hinner :) Många månader tills du ställer av henne.
Min tanke är att fortsätta utbildning utav min också under dessa månader, lugnare pass givetvis men hoppas vi kommer någonstans.

Idag var en sådan där dag då min häst såg spöken precis överallt under den lilla skrittur vi tog i skogen, trodde detta hade lugnat ner sig lite men hon visade tendensen till spöken redan från det att jag plockade ut henne från hagen...
 
Det ska du se att ni hinner :) Många månader tills du ställer av henne.
Min tanke är att fortsätta utbildning utav min också under dessa månader, lugnare pass givetvis men hoppas vi kommer någonstans.

Idag var en sådan där dag då min häst såg spöken precis överallt under den lilla skrittur vi tog i skogen, trodde detta hade lugnat ner sig lite men hon visade tendensen till spöken redan från det att jag plockade ut henne från hagen...

Jag hoppas det, trodde att jag skulle ha kommit upp på henne den månaden jag jobbade med henne i början av sommaren och skulle kunna ägna hösten åt mer ridutbildning och ev inhoppning. Men hon är verkligen extremt känslig så jag har fått backa bandet igen. Så nu är målet bara att komma upp på ryggen så får jag se vad vi gör efter ev fölning (har lånat henne nu för betäckning mot att jag rider in henne, ägaren är inte heller riktigt säker på vad hon vill göra med henne framöver).
 
Kul, ser att mina önskemål är rätt lika med dina, har också ett lite "eget" sto men med en enorm arbetsvilja, är också väldigt vaken och snabb i sina reaktioner (ibland iaf), lite lång i ryggen, dock inte så stor som din. Är ju ett RP-sto på ynka 154 cm, men jag är glad om blivande häst stannar runt 160. Valde också Hip Hop, och hoppas på en hingst (vallack), har faktiskt "bestämt" att det är en hingst ;), okomplicerad m alla hovarna på jorden :D. Ska in på torsdag och kolla så den är kvar därinne.
Även jag valde Hip Hop och har ett sto som verkar likna era i temperamentet. Hoppas att vi alla tre kan få våra önskningar tillgodosedda. :p
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp