Dräktiga ston 2017/2018

Ska kolla in det. Pyttsade med råvaror förra vintern med denna hästen, slutade med att jag stod med hur mycket havre, lucernhack och betfor som helst då hon vägrade äta det till slut.... Blir gråhårig.

JaJstoet började rata lusernet också (smrp 105/kg) så då bytte jag till detta (smrp 130/kg) och lite högre mj samt behöll sojan och potatisproteinet. Inget mer ratade och mindre spill då hon inte kastar ut det här på backen.
 
JaJstoet började rata lusernet också (smrp 105/kg) så då bytte jag till detta (smrp 130/kg) och lite högre mj samt behöll sojan och potatisproteinet. Inget mer ratade och mindre spill då hon inte kastar ut det här på backen.

Vad får hon för energi som matchar allt det proteinet?
Jag har en iofs icke-dräktig men vill hitta något energitätt till den
 
Dygn 209 för min madam som förra helgen visade att hon vägde mer än sina vanliga 620kg och trampade mig rejält på tårna. Spricka i lilltån efter denna och en blick från madam som undrade varför jag satte foten i vägen för henne :rofl:

Börjar bli lite spännande det här. Hon ser faktiskt dräktig ut. Nästa skoning kommer vi ta av bakskorna så hon får börja vänja sig.
 
Dygn 299 och hon verkar ganska motiverad trots det kalla vädret, juvret har växt ytterligare lite. Pigg och glad precis som innan, så det känns bra! Ja förutom mot de andra hästarna då. Hon vill inte att de ens tittar på henne! Framförallt inte nya hästen, den får inte vara närmare än 5 meter :angel:

27654393_10155848518646223_3601961025147630765_n.jpg
 
270+ och 180+ dygn här. Lilla brun är oförskämt fräsch, både i kroppen och i humöret. Travar och brallar en runda varje morgon när de går ut. Lite rund är hon ju men jag fattar inte hur hon kan ha så mycket energi när hon snart går in i månad 10, en annan låg som en strandad val vid den tidpunkten av graviditeten.
Tysken å andra sidan... Herregud vad tjock hon är! Magen växer liksom rakt neråt så jag börjar fundera på om den kommer släpa i marken lagom till fölning... Förutom fölmagen så är hon tjock på alla håll, hon ser ut som en zeppelinare på ben... :D
 
Hur gör ni med utetider när det börjar närma sig? Är era hästar ute som vanligt? Min står på box på natten.
Jag vill gärna att vårt sto fölar inne pga hon är beräknad i mars samt hon har enorma hagar som inte helt ligger i anslutning till stallet så det blir lite svårt att få in dem om hon skulle föla ute. Just nu går hon med två andra avelsto och 2 st 1 åringar men har en tanke att dela av i hagen så hon går själv med dessa bredvid. Har ett par upphalade platser i hagen men har funderat på att halma upp lite mer på vissa platser i hagen där hon brukar stå och vila även om det inte är ngn garanti för att hon väljer att föla där. Känns lite taskigt också att hålla henne inne förutom när man själv är på plats och har henne ute under uppsikt när hon är van att vara ute mycket..
 
Hur gör ni med utetider när det börjar närma sig? Är era hästar ute som vanligt? Min står på box på natten.
Jag vill gärna att vårt sto fölar inne pga hon är beräknad i mars samt hon har enorma hagar som inte helt ligger i anslutning till stallet så det blir lite svårt att få in dem om hon skulle föla ute. Just nu går hon med två andra avelsto och 2 st 1 åringar men har en tanke att dela av i hagen så hon går själv med dessa bredvid. Har ett par upphalade platser i hagen men har funderat på att halma upp lite mer på vissa platser i hagen där hon brukar stå och vila även om det inte är ngn garanti för att hon väljer att föla där. Känns lite taskigt också att hålla henne inne förutom när man själv är på plats och har henne ute under uppsikt när hon är van att vara ute mycket..
Jag har dem ute till typ 18 tiden, i vanliga fall går de in vid 22-23. Men framförallt så har jag dem i en mindre hage som är lättare att övervaka. De får gärna föla ute då fölungen oftast är snabbare på benen utomhus, det finns dessutom inte lika mkt att skada sig på, väggar är ju hårda. En mjuk hage är betydligt mjukare!

Men jag tar inte in dem tidigare förens det verkligen finns tecken på att fölningen är nära! Måste jag åka hemifrån under den tiden där fölet kan komma "när som helst" så ställer jag dock in stoet och vakar med kameran.
 
Jag har dem ute till typ 18 tiden, i vanliga fall går de in vid 22-23. Men framförallt så har jag dem i en mindre hage som är lättare att övervaka. De får gärna föla ute då fölungen oftast är snabbare på benen utomhus, det finns dessutom inte lika mkt att skada sig på, väggar är ju hårda. En mjuk hage är betydligt mjukare!

Men jag tar inte in dem tidigare förens det verkligen finns tecken på att fölningen är nära! Måste jag åka hemifrån under den tiden där fölet kan komma "när som helst" så ställer jag dock in stoet och vakar med kameran.

Det finns en "hage" som man kan fixa till som är precis utanför stallet men det är också den hagen som hästarna passerar på väg in och ut och där finns inget gräs plus den är hårdgjord så den känns ej helt lämplig. Lite nojig också över att där är endast linor som staket, vill inte fölet ska råka trassla in sig. Resterande är ordentligt trästaket med linor högre upp. Blir mjukare i boxen så att säga. Menar du dagar innan eller timmar innan?
 
Det finns en "hage" som man kan fixa till som är precis utanför stallet men det är också den hagen som hästarna passerar på väg in och ut och där finns inget gräs plus den är hårdgjord så den känns ej helt lämplig. Lite nojig också över att där är endast linor som staket, vill inte fölet ska råka trassla in sig. Resterande är ordentligt trästaket med linor högre upp. Blir mjukare i boxen så att säga. Menar du dagar innan eller timmar innan?

Har du vadderade väggar i boxen?

Det beror ju lite på, jag går på juvret. Vissa fyller det nåt dygn innan, andra 5 dygn innan. Det är ju olika. När juvret är klart och stoet ser helt klart ut börjar jag vaka på riktigt. Några dagar innan dess kollar jag med kanske 3 timmars mellanrum för att säkra upp att det inte händer något jättefort.
 
Min är på dygn 276 nu, hon är redan ganska otymplig och vill helst stanna inne. Hon kommer nog vara gigantisk lagom till fölningen :)
 
Har du vadderade väggar i boxen?

Det beror ju lite på, jag går på juvret. Vissa fyller det nåt dygn innan, andra 5 dygn innan. Det är ju olika. När juvret är klart och stoet ser helt klart ut börjar jag vaka på riktigt. Några dagar innan dess kollar jag med kanske 3 timmars mellanrum för att säkra upp att det inte händer något jättefort.

Ganska tjocka "mattor" på väggarna. Stallägarens ena avelsto sparkade mkt i väggarna sist så då sattes dessa upp. Lite mjukare än en vanlig vägg och ordentligt ströad på golvet så helt klart mjukare inne än ute.

Ok, bra att läsa hur andra gör :)
 
Hur gör ni med utetider när det börjar närma sig? Är era hästar ute som vanligt? Min står på box på natten.
Jag vill gärna att vårt sto fölar inne pga hon är beräknad i mars samt hon har enorma hagar som inte helt ligger i anslutning till stallet så det blir lite svårt att få in dem om hon skulle föla ute. Just nu går hon med två andra avelsto och 2 st 1 åringar men har en tanke att dela av i hagen så hon går själv med dessa bredvid. Har ett par upphalade platser i hagen men har funderat på att halma upp lite mer på vissa platser i hagen där hon brukar stå och vila även om det inte är ngn garanti för att hon väljer att föla där. Känns lite taskigt också att hålla henne inne förutom när man själv är på plats och har henne ute under uppsikt när hon är van att vara ute mycket..
Min går in nattetid då hon fölar tidigt, annars får de gärna föla utomhus. Jag ökar bevakningen dagtid ju närmare fölning det blir. Har så pass nära och är dessutom mammaledig så jag kommer gå där ute rätt mycket tror jag.
De brukar tas in runt 19-tiden, ut 08. Ändrar inte tiden om jag inte ser att det är väldigt nära. För det här stoet är det inte aktuellt att dela på flocken, då får hon dåndimpen..däremot kommer 1-åringen åka bort innan hon fölar för att inte han ska springa runt som en förvirrad höna.

Hagen är utformad med trästaket runt om så fölar hon ute är det ingen katastrof, den går även hela vägen upp i stallet. Men visst föredrar jag om hon fölar inomhus när hon ska ha i april.
 
Nu börjar det verkligen hända grejjer! Hon är på dygn 305, med andra ord 25 dagar till BF! Hon är lite slappare över rumpan och juvret växer i rasande takt! Hon är ju så himla spänd över rumpan annars, så det är lite kul att rumpan är mjuk nu. Det är dock en bra bit kvar tills den är "klar".

Jag börjar känna lite att jag ångrar att jag betäckte så tidigt :rofl: Det kommer bli mkt jobb med att ta in o ut fölungen o henne stup i kvarten!

Dagens juverbild
27751629_10155866295746223_9076427285865432384_n.jpg
 
Dygn 279 här:bump: Fölisen verkar ha lagt sig åt höger sida, magen är sött osymmetrisk:love: Hon går tillsammans med en äldre B-ponny och sin 2-åriga avkomma i dagsläget, men jag måste nog sära på dem snart, 2-åringen har galet mycket energi och verkar besvära henne lite.
 
För några dagar sedan var juvret lite "fyllt"/större än vanligt men sen igår var det mindre igen. Förra ägaren har berättat hon brukar fylla upp lite sen går det ner och sen fyller hon upp innan det är dags. Hoppas att hon visar sina tecken som hon tydligen visat förut. Är så spänd av förväntan. Undrar vad det är för någon som ligger där i magen, hur den kommer se ut och vara.
Lite oro emellanåt har börjat komma trots allt liksom är förberett, veterinären bor nära. Kamera och svettband fixat. I helgen ska hon flytta över till fölboxen. Hoppas att hon trivs i den.
 
Väck mig från mardrömmen! Vårt ena sto fölade i natt, men vi lyckades inte rädda honom :cry: Ett fint brunt hingstföl med strimbläs. Detta skulle bli gårdens första egna uppfödning. Min veterinär kämpade och kämpade för att få igång hjärtat men utan resultat. Samtidigt står stoet och är en så fantastiskt duktig vänlig mamma. Bara slickar och försöker få liv i honom, och finner sig i att vi är i boxen. Precis som att hon förstod att vi skulle hjälpa henne. Så hjärtskärande att behöva lyfta ut det lilla livet och höra stoet gnägga efter honom.

Går igenom hela förloppet och tänker om vi bara hade kunnat göra något annorlunda. Men det kunde vi inte. Hon hade en helt normal förlossning, han var bara väldigt svag när han kom ut. Bävar inför nästa fölning som ska ske i maj, men ändå tacksam att stoet mår bra och överlevde. Livet är skört:heart
 
Väck mig från mardrömmen! Vårt ena sto fölade i natt, men vi lyckades inte rädda honom :cry: Ett fint brunt hingstföl med strimbläs. Detta skulle bli gårdens första egna uppfödning. Min veterinär kämpade och kämpade för att få igång hjärtat men utan resultat. Samtidigt står stoet och är en så fantastiskt duktig vänlig mamma. Bara slickar och försöker få liv i honom, och finner sig i att vi är i boxen. Precis som att hon förstod att vi skulle hjälpa henne. Så hjärtskärande att behöva lyfta ut det lilla livet och höra stoet gnägga efter honom.

Går igenom hela förloppet och tänker om vi bara hade kunnat göra något annorlunda. Men det kunde vi inte. Hon hade en helt normal förlossning, han var bara väldigt svag när han kom ut. Bävar inför nästa fölning som ska ske i maj, men ändå tacksam att stoet mår bra och överlevde. Livet är skört:heart
Beklagar verkligen, vad fruktansvärt. Har ni någon aning om vad som kan ha gått fel? Vilket dygn fölade hon på?
 
Beklagar verkligen, vad fruktansvärt. Har ni någon aning om vad som kan ha gått fel? Vilket dygn fölade hon på?
Fölet låg rätt, kom ut rätt och det gick på runt 20-30 min. Stoet var inte alls allmänpåverkat (normal svettning, osv) vi kan inte säga exakt dygn på dagen då vi köpte henne färdigbetäckt. Men räknade ut efter normal dräktighet och då gick hon 6 dagar över tiden.
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 879
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 147
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 276
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp