Dressyrens baksidor

Den här tråden representerar dressyrens baksida för mig. Man får aldrig känna att det man gör är bra, för troligen står det ändå folk där bakom ryggen och berättar hur dåligt man rider, hästen går bakom lod, har bakbenen i Kazakstan och man som ryttare har brytt mig alldeles för mycket om sin styling. Att man dessutom älskar rosetter och har de synliga både i hemmet och i sadelkammaren och har plaketter på boxväggen är förstås dåligt för då har man missat hela poängen med sporten.

Dressyren är verkligen jantelagen in action.


Fast det där är taget ur luften och offerkoftan är ju nästan så tung att du knappt orkar bära den, läs @Flixies sista inlägg.
Aldrig någonsin har väl någon sagt att det gäller dig, inte ens sist vi hamnade i diskussion om detta. Vi har våra åsikter du har dina, punkt.
 
Den här tråden representerar dressyrens baksida för mig. Man får aldrig känna att det man gör är bra, för troligen står det ändå folk där bakom ryggen och berättar hur dåligt man rider, hästen går bakom lod, har bakbenen i Kazakstan och man som ryttare har brytt mig alldeles för mycket om sin styling. Att man dessutom älskar rosetter och har de synliga både i hemmet och i sadelkammaren och har plaketter på boxväggen är förstås dåligt för då har man missat hela poängen med sporten.

Dressyren är verkligen jantelagen in action.


Är det dressyrens baksida att hur domarna dömer ifrågasätts? Det tycker jag är en av framsidorna faktiskt att det ända upp på mästerskapsnivå faktiskt ifrågasätts. Pga det har ju bedömningen ändrats på de senaste åren annars hade Parzival vunnit VM i år. Nu har han kasat bakåt lite i resultatlistan för att domarna äntligen har uppmärksammats på att han är spänd och gapar och flashar runt och det är ju pga det ständiga ifrågasättandet av dressyrsporten som sker hela tiden. Även om det sker långsamt så sker det ju!
 
@fio Självklart ska bedömning ifrågasättas så att utveckling kan ske.

Det jag ställer mig emot är att man som ryttare aldrig får känna sig nöjd. Du är aldrig tillräckligt bra. Trots att du tror att du är tillräckligt bra så stämmer inte det, för domaren är blind och du kan bara inte ta till dig av konstruktiv kritik från de som kan bättre. Det är nämligen så jag tolkar @SusieQ . Och det ÄR en baksida av sporten för min del.
 
Intressant att du tycker det, du som är så snabb på att ta fram TR i all möjliga och omöjliga stunder, kanske borde läsa på lite till...
taget från just TR och jag har fetat just det jag har skrivit om här ovan.

”CODE OF CONDUCT”
1. Inom all hästsport är omsorgen om och omvårdnaden av hästen av
yttersta vikt
.
2. Hästens välbefinnande skall alltid komma i första hand, före krav från
uppfödare, tränare, ryttare, ägare, hästhandlare, organisatör,
sponsorer, media och funktionärer.

3. Hästens hälsa och välfärd måste garanteras vid all hantering av hästen
såväl som vid all veterinär behandling.
4. Högt ställda kvalitetskrav på fodermedel, hygien, hälsa och säkerhet
för hästen måste uppfyllas.
5. Tänk på hästens närmiljö. Ventilation, utfodring och vattning måste
fungera tillfredsställande. Detta gäller också under transport av
hästen.
6. Det är viktigt att ständigt verka för ökad utbildning och ökade
kunskaper om hästhållning och träning.
7. För hästens bästa är det viktigt att ryttaren är kompetent och kunnig
och dessutom i god fysisk kondition.
8. Hästen är en levande varelse och detta måste beaktas vid all ridning
och träning. Metoder som FEI och Svenska Ridsportförbundet anser
olämpliga får inte användas.

9. Svenska Ridsportförbundet skall på ett lämpligt sätt kontrollera att
medlemmar, ridklubbar och distrikt värnar om hästens välfärd.
10. De nationella och internationella bestämmelser som gäller inom
ridsporten beträffande hästens hälsa och välfärd måste följas inte
bara under tävlingar utan också under träning. Tävlingsregler och
bestämmelser måste ständigt granskas för att säkerställa hästens
välbefinnande.
 
@fio Självklart ska bedömning ifrågasättas så att utveckling kan ske.

Det jag ställer mig emot är att man som ryttare aldrig får känna sig nöjd. Du är aldrig tillräckligt bra. Trots att du tror att du är tillräckligt bra så stämmer inte det, för domaren är blind och du kan bara inte ta till dig av konstruktiv kritik från de som kan bättre. Det är nämligen så jag tolkar @SusieQ . Och det ÄR en baksida av sporten för min del.

Jag förstår inte varför alla tar åt sig personligt av denna tråden? Menar du att ju aldrig har sett märkliga bedömningar? Tror dom flesta varit med om det åt båda hållen faktiskt.

Lite märkligt det här att folk har så stor tilltro till domare.. i många fall har dom knappt konkat runt i MsvB på godkända procent. Att man får lov att känna sig nöjd handlar väl inte om vad andra tycker?
 
@fio Självklart ska bedömning ifrågasättas så att utveckling kan ske.

Det jag ställer mig emot är att man som ryttare aldrig får känna sig nöjd. Du är aldrig tillräckligt bra. Trots att du tror att du är tillräckligt bra så stämmer inte det, för domaren är blind och du kan bara inte ta till dig av konstruktiv kritik från de som kan bättre. Det är nämligen så jag tolkar @SusieQ . Och det ÄR en baksida av sporten för min del.

Du tolkar mig uppenbarligen helt fel. Det jag menar är att om man som ryttare stannar upp och tycker, fan vad jag är bra, det här kan jag ju bättre än alla andra, då slutar du ju även att utvecklas, eftersom du då slutar att lyssna och ta åt sig av andras bedömning av ens förmåga. Man måste hela tiden sträva efter att bli bättre även om man samtidigt inser att man faktiskt är bra nu också, dock kan det alltid bli bättre (iaf som ryttare), mer än så kan jag inte förklara det?
Visst kan man vara tillräckligt bra, men är det ett skäl till att stanna i utveckligen och sluta sträva efter att få till det ännu bättre? Det är väl därför man tävlar,den dagen du får 100% på varenda tävling kanske du kan slappna av och då är det antagligen inte så roligt längre heller?
Vem vill bara vara "tillräcklig"?
 
@fio Självklart har jag sett märkliga bedömningar. Men på det stora hela tycker jag att de dömer rätt bra här uppe iaf. Mycket sällan känner jag mig själv orättvist bedömd även om det förstås hänt.

@SusieQ Okej, då är jag med på vad du menar. Håller förstås med om att utveckling aldrig får stagnera, men jag tycker ändå att det är viktigt att man tillåts stanna upp och känna sig bra för stunden även om det förstås alltid finns saker att förbättra. Alla har ju nånting att förbättra och jag har aldrig stött på nån ryttare som tycker att de är ofelbara.
 
Intressant att du tycker det, du som är så snabb på att ta fram TR i all möjliga och omöjliga stunder, kanske borde läsa på lite till...
taget från just TR och jag har fetat just det jag har skrivit om här ovan.

”CODE OF CONDUCT”
1. Inom all hästsport är omsorgen om och omvårdnaden av hästen av
yttersta vikt
.
2. Hästens välbefinnande skall alltid komma i första hand, före krav från
uppfödare, tränare, ryttare, ägare, hästhandlare, organisatör,
sponsorer, media och funktionärer.

3. Hästens hälsa och välfärd måste garanteras vid all hantering av hästen
såväl som vid all veterinär behandling.
4. Högt ställda kvalitetskrav på fodermedel, hygien, hälsa och säkerhet
för hästen måste uppfyllas.
5. Tänk på hästens närmiljö. Ventilation, utfodring och vattning måste
fungera tillfredsställande. Detta gäller också under transport av
hästen.
6. Det är viktigt att ständigt verka för ökad utbildning och ökade
kunskaper om hästhållning och träning.
7. För hästens bästa är det viktigt att ryttaren är kompetent och kunnig
och dessutom i god fysisk kondition.
8. Hästen är en levande varelse och detta måste beaktas vid all ridning
och träning. Metoder som FEI och Svenska Ridsportförbundet anser
olämpliga får inte användas.

9. Svenska Ridsportförbundet skall på ett lämpligt sätt kontrollera att
medlemmar, ridklubbar och distrikt värnar om hästens välfärd.
10. De nationella och internationella bestämmelser som gäller inom
ridsporten beträffande hästens hälsa och välfärd måste följas inte
bara under tävlingar utan också under träning. Tävlingsregler och
bestämmelser måste ständigt granskas för att säkerställa hästens
välbefinnande.


Är detta riktat till mig:confused:?
 
Men märkliga bedömningar är ju INTE samma sak som att medtävlare konstant ska hacka på andra och deras resultat. Det är jättetråkigt. Att däremot ifrågasätta domarens bedömning är ju att i viss mån föra sporten framåt. Varför dömde hon eller han si eller så? Kan den motivera? (Nu menar jag inte att man ska ge sig på domarna i flock...)
 
Och att säga att du tycker att jag beter mig som ett barn (fel av mig, du säger inte ens att DU tycker det utan du slår fast att det ÄR så ;)) är ju himla konstruktiv kritik ;)

Jag känner inte alls dig och tänker inte alls försöka bedömma, kritisera eller bedriva ngt skitsnack om dig så nu skippar vi det där med att ge sig på personerna/användarna och diskuterar ämnet istället?
Och där är det ju helt okej om du tycker helt olikt mig, kanske du tycker det vore bra om alla kom fram på tävlingen och tipsade (kritiserade) så man fick veta vad man måste göra bättre?
Jag tycker det inte, som du kanske förstått, men det gör ju inte att inte du får tycka det! ;)

Jag fortsätter med att säga att jag tycker domarna gör sitt absolut bästa utifrån de förutsättningar de har, det vore skillnad om det vore heltidsarbetade välavlönade domare med lång utbildning och bra stöttning, då skulle jag kanske kunna kritisera enstaka bedömningspunkter ibland men under alla de år jag tävlat har jag varit kritisk mot en domare vid två tillfällen (2002 och 2003, så det är på ganska många år.
Jag har heller aldrig hävdat att det är okej att vara dum med sin häst eller behandla den illa, så vad "Code of conduct" har med dressyrens baksida att göra vet jag inte?

Jag har däremot sagt att JAG TYCKER att det tråkigaste med dressyren (dvs dressyrens baksida) är att det är så missunsamt och småelakt!
JAG tror att alla som rider (och tävlar) gör sitt allra bästa, och jag försöker hela tiden ha en positiv syn på ekipagen (och det gäller både häst och ryttare) men blir så himla nedslagen av att höra/se/läsa hur attityden är MELLAN RYTTARNA.
Jag har aldrig hört en domare klanka ned på ett tävlande ekipage på det sätt som de MEDTÄVLANDE gör.
JAG tycker det är gräsligt!
Vad NI/DU tycker är ju upp till er själva, och såklart får ni propagera för ER åsikt så kanske jag hux flux också ändrar min åsikt (fast jag tror ni får jobba lite mer på det ;))
 
Du ser dig fortfarande som ett offer och det gör en diskussion omöjlig, ingen här i tråden har någonsin sagt någon om din ridning eller din hästhållning (förutom du själv), så tagga ner och se till faktan istället. Jag begär inte att du ska hålla med mig till 100% om vad jag tycker, men jag anser nog att du borde se till faktan som har lagts fram utan att se det som dålig kritik riktad mot dig.
 
Du ser dig fortfarande som ett offer och det gör en diskussion omöjlig, ingen här i tråden har någonsin sagt någon om din ridning eller din hästhållning (förutom du själv), så tagga ner och se till faktan istället. Jag begär inte att du ska hålla med mig till 100% om vad jag tycker, men jag anser nog att du borde se till faktan som har lagts fram utan att se det som dålig kritik riktad mot dig.

Vilken fakta?
 
JAG (eftersom det handlar om mig råkar jag till och med veta vad jag tycker :D) ser mig INTE som ett OFFER och ser inte detta som någon kritik av MIG eller MIN HÄST eller MIN RIDNING.
JAG upplever däremot allt för ofta på tävling att det talas nedsättande, kritiskt och ibland rent jäkla skitsnack om andra ryttare! SJÄLVKLART hör jag aldrig något om mig, så dumma är de ju inte att de säger saker som är elaka direkt till mig utan jag hör ju vad som sägs om ANDRA ekipage bakom ryggen på dessa ekipage.
JAG brukar försöka stoppa det eller säga till, men det är något som gör mig arg, ledsen och besviken varje gång det inträffar.
Och det handlar inte bara om på tävling, nog snackas det både på träningar och på ett antal stallgångar också.
Men det är ju skönt om du aldrig drabbats av det, hoppas du inte är en av dem som snackar skit heller! :)

Jag vet inte riktigt vilka faktan du hänvisar till?
Att det finns en Code of Conduct är ett fakta?
Jag inbillar mig att du är kritisk till bedömningsgrunderna på tävling och ser det som en av dressyrens baksidor?
Men du är inte särskilt tydlig när dina inlägg gärna börjar med att du definierar vad jag är (ett barnsligt offer tydligen som dessutom är rosettkåt ;) Nej det är ingen fara, jag vet vem jag är och den här tråden handlar inte om mig utan du får tycka så om du vill men det har inget alls med dressyrens baksidor att göra... Faktiskt...
Så fortsätt du förklara vad alla baksidor av dressyren är, men sluta bekymra dig om mig! :)
Jag är vuxen, högst normal, med normal intelligens som är alldeles för snäll och tycker väldigt illa om när människor inte är snälla med varandra. Och tyvärr tycker jag att vi även inom en sport som vi förenas i för att vi älskar hästar ändå är elaka mot varandra istället för att hjälpa och stötta.
Vill du diskutera att dressyrens baksida är bedömningsgrunderna, domarnas utbildning, domarnas arbete, ryttarnas utbildning, hästmaterialet eller vad det nu är du egentligen tycker så diskutera det!
Jag tror det blir en betydligt intressantare diskussion än detta :)
 
Jag förstår inte varför alla tar åt sig personligt av denna tråden? Menar du att ju aldrig har sett märkliga bedömningar? Tror dom flesta varit med om det åt båda hållen faktiskt.

Lite märkligt det här att folk har så stor tilltro till domare.. i många fall har dom knappt konkat runt i MsvB på godkända procent. Att man får lov att känna sig nöjd handlar väl inte om vad andra tycker?

Och det håller jag absolut med om!
Ingen annan får definiera vad en person är nöjd med och det är bara roligt om någon är GLAD över sina 50% i LC på sin älskade häst! Det är hästsport och tävling i en lyckad kombination, där det är roligt att ta del!
Jag ska förtydliga igen (och man måste inte hålla med utan det är bara min åsikt såklart) att jag inte har några synpunkter på domarnas bedömningar generellt sett, heller inte att olika ekipage är nöjda med olika saker (50% eller 80% är fint för mig, det gäller ju inte mig) MEN jag tycker så illa om skitsnack och när andra människor ska trycka till medtävlande/medtränande/vänner/stallkompisar.
Litegranna "sköt dig själv och skit i andra" när det gäller negativa saker tycker jag vore skönt, beröm och glada tillrop är såklart en helt annan sak som många nog uppskattar (och framförallt att man inte pratar OM ekipage utan MED ekipaget)
 
Och, för det är faktiskt aldrig ens fel att två träter, jag antar att jag var otydlig i början av denna tråd med vad jag menade. Ursäktar mig för det!
Men nu har jag ju skrivit med versaler på så många ställen så jag hoppas ni förstår att det är elakheter jag ogillar.
Och för mig är det värst att vi inte är snälla med varandra, vilket inte bara syns på Buke utan faktiskt IRL också.
Jag vet inte om det är någon av ridsportgrenarna som är bättre, kanske inte?
Hundutställningar och hundtävlande känner jag till samma elände i ;)
Men det finns sporter och hobbys som är betydligt snällare med varandra... Så vill jag att dressyren ska få vara också!
 
Jag tycker tyvärr också att det finns en del baksidor i dressyren, men försöker att inte låta dem ta över för det blir jag inte lyckligare av. Det finns tillräckligt många bra saker att tänka på:

Mina tränare som får mig att tro att jag kan rida och tillför något.

Utvecklingen som jag ser hos hästarna som mina fantastiska vänner har.

Kunskaperna som folk gärna delar med sig av, som har gett dem något.

Kontakterna med BRA hästmänniskor som jag fått. Både här på Buke och IRL.

Bl.a..
 
Och, för det är faktiskt aldrig ens fel att två träter, jag antar att jag var otydlig i början av denna tråd med vad jag menade. Ursäktar mig för det!
Men nu har jag ju skrivit med versaler på så många ställen så jag hoppas ni förstår att det är elakheter jag ogillar.
Och för mig är det värst att vi inte är snälla med varandra, vilket inte bara syns på Buke utan faktiskt IRL också.
Jag vet inte om det är någon av ridsportgrenarna som är bättre, kanske inte?
Hundutställningar och hundtävlande känner jag till samma elände i ;)
Men det finns sporter och hobbys som är betydligt snällare med varandra... Så vill jag att dressyren ska få vara också!

För mig är baksidan när man tappar övningarnas funktion och kvalitet för att man fokuserar på en viss look.

Jag försöker alltid fundera redan i lätt klass "vad ska det bli av den här övningen framöver, dvs i msv och sen i svår?". Just för att jag vill fokusera på vad övningen ska ge hästen i form av styrka(påskjut samt bärighet tex), smidighet, balans etc etc..
Sen tänker jag visserligen även samma kring övningarna på svårklassnivå(vad är egentligen övningens funktion förbi även detta stadie).. Just för att jag tror att det hjälper till att hålla kvalitet i övningarna(även enligt TR).
Jag tror man får en ridning som gynnar hästarna mer då. Man förbättrar deras kvaliteter och får dem att hålla sig sunda genom ridningen och inte genom att de får en massa andra behandlingar a la kiro, massage, equi, liniment eller rent av vet.

De övningar som tävlas i tom GP är ju utformade för att leda vidare till något, att skola hästen/gymnasticera den för att ta det vidare till svårare rörelser.
Alltså har de ett gymnasticerande och stärkande syfte.
Tänker man så kommer det bli väldigt viktigt att de utförs enligt TR. Det blir inga 3:e halskotor höst i GP då iom att man då inte är redo för vad som bör vara i GP för att sen kunna ta det vidare efter GP. Man är alltså kvar nån klass eller så innan.

För mig finns det alltid olika negativa avvikkelser som kan ske då man rider. Man tappar och lyckas ju liksom enormt sällan 100%(typ aldrig).
Men för mig finns det vissa negativa avvikelser som borde straffa sig mer eller mindre. Och idag döms inte det enligt vad som gynnar hästen i utbildning mot nästa klass alltid.
Och heller inte vad som rent fysiskt gynnar hästen, biomekaniskt, slitagemässigt, gymnasticerande etc..

Sen att man inte får bli nöjd tycker jag är en sak man får bestämma själv.
Och att se till att få vara nöjd är ju en enormt viktig sak i hästeriet. Man rider sämre och hästen mår sämre om man ständigt är missnöjd.
För mig är det inte avhängigt av vad en domare eller andra tycker om min ridning.
Man kanske går in på tävlingsbanan med målet att bara få en bra känsla och skita i att få till optimalt tävlingsresultat.
Då kan man ju vara jättenöjd efter något som döms som rätt kasst. Man kanske är glad över att man lyckats få hästen att vara lite lugn på tävlingsplatsen och skitit i att försöka maxa resultat utan mest bara rullat runt lite avspänt för att senare starter framöver våga satsa på mer tryck.
Man kan ju också fått bra resultat men haft en trist känsla och därför vara missnöjd trots resultaten inte är dåliga.
Detsamma gäller ju träning. Då kanske man tränar något som andra inte tycker är nära idealet eller färdiga resultatet. Då kan det snackas!
Men man kan välja att vara nöjd iaf iom att man har en plan och fått igenom det man tänkt för dagen och ser vad det leder till sen.
 
Och, för det är faktiskt aldrig ens fel att två träter, jag antar att jag var otydlig i början av denna tråd med vad jag menade. Ursäktar mig för det!
Men nu har jag ju skrivit med versaler på så många ställen så jag hoppas ni förstår att det är elakheter jag ogillar.
Och för mig är det värst att vi inte är snälla med varandra, vilket inte bara syns på Buke utan faktiskt IRL också.
Jag vet inte om det är någon av ridsportgrenarna som är bättre, kanske inte?
Hundutställningar och hundtävlande känner jag till samma elände i ;)
Men det finns sporter och hobbys som är betydligt snällare med varandra... Så vill jag att dressyren ska få vara också!

Varför skulle detta vara specifikt för dressyr? Det är ju så i hela samhället idag.
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 715
Senast: Carolininen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 534
Senast: Crossline
·
Dressyr Nyfiken fråga från en som inte tävlar dressyr själv, men uppskattar att titta på internationella tävlingar; Jag har observerat, vid mer...
2
Svar
21
· Visningar
3 969
Senast: mackan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 409
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp