Dressyrkrisen...

Faktum är att även trycket på Lilla Edet minskat.;)

Det kanske inte märks så mkt-än- men de långa reservlistorna med de som inte fick starta är i princip borta.

Vad grundar du detta på? Med tanke på ca 650 starter på 5 dagar och reservlistor och dagar som pågick mellan 8-21.45 vill jag då inte påstå att trycket minskat, utan säga att årets tävling slog alla rekord på antal starter hos oss på lerk i år Sista dagen har vi själva medvetet valt att inte ha mer klasser på för att vi behöver sluta tidigt en dag för att folk ska orka
 
När jag läst runt på diverse sociala medier verkar många tröttna på tävlandet för att de inte vinner några rosetter. De kommer ganska många olika förslag på uppklassning ffa ur de lägre klasserna. Tex att en inte får rida på över 70% för många gånger eller starta LC om en ridit LA osv osv. Folk vill kunna vinna sina rosetter är min slutsats. Och när de inte vinner rosetter åker de inte hem och lär sig rida bättre utan de slutar hellre tävla och gnäller på de som är "för bra". Det ligger lite som i tiden att en vill ha resultat nu och på en gång istället för att faktiskt jobba för det.

Jag kan bara tala för mig själv men jag är inte ute efter att vinna eller att få rosetter. Jag har inte tävlat så länge och har hittills bara startat LC-klasser men här är det ofta samma personer som ligger i toppen och det är inte ovanligt att vinnaren ligger runt 75%. Jag missunnar ingen bra procent eller en vinst och det kan såklart finnas flera orsaker till att man inte väljer att gå upp i klass men för min del hade det ju varit roligt att någon gång i alla fall känna att man har en chans :)
 
Nu kan jag bara tala för "mina avkrokar" och dessutom bara för storhäst. Men iaf.
Problemet iaf här, som jag ser det, är att det knappt arrangeras några (riktigt) lätta klasser. Lokal dressyr för storhäst härikring är LB:3 + LA:3 alt. LB:3 + LA:4. LB:2 finns absolut, men är inte lika vanliga som LB:3. LB:1 är ovanligt, och förekommer på kanske på 1 tävling/månad eller knappt det. LC (oberoende av 1 eller 2) är en ren lögn att hitta. Vill inte svära för säkert nu, men tror vi pratar kring 5-7 LC klasser sammanlagt i år i mina krokar.
Och har man då, som jag, en häst som gör sig bäst på kortbana, samtidigt som man kanske ändå vill göra 2-3 starter/månad (läs: 1 start/dag x 2-3 dagar/månad), så blir man smått uppgiven och frustrerad. LB:2an kommer vi ändå någorlunda överrens i. Vi har ridit den en gång på tävling, samt lite hemma, och den funkar ändå okej men inte mer. LB:3 är dock bara :yuck: :wtf: Hur mycket vi än försöker blir det bara total pannkaka. Det är svänga hit, vända dit, och så tillbaka igen, till förbannelse. :yuck:

Mitt favoritprogram all time, som jag trivts super med nästan helt oberoende av vilken häst jag suttit på (fast hästarna kan ha varit jätteolika till sättet!) är LC:2 2008 års version. Ett ganska "tekniskt" program där det händer mycket, men samtidigt en lagom nivå som passar hästar av många typer.

Och bara för att förtydliga: "Mina avkrokar" = Ungefär 2/3 av ett län/distrikt och 1/2 av grannlänet/distriktet.

Vet inte vilket län/distrikt du rider i men här i Skåne känner jag inte igen det. Skulle säga att LB.2 är absolut vanligast men LC:2 förekommer ofta, liksom LB:1 och LA:1. Det som inte är med så ofta på stor häst är LC:1. Programmen på lång bana brukar uppskattas mer av storhästryttarna generellt, kanske därför man väljer klasser på lång bana? Tror du att det hade blivit fler starter om det fanns fler klasser på kort bana? Jag tycker de klasserna är svårare att fylla än de på lång enligt min erfarenhet? Men det kanske förändrats? Många har ju numera lite "alternativa" raser, och då menar jag hästar som inte är ett typiskt halvblod eller gångartshäst. T ex så rider många vuxna ponny, fjordingar, kallblod, frieser, PRE m.m är ju betydligt vanligare nu. Dessa hästar kan jag tänka mig passar bättre på en kort bana.
 
Vet inte vilket län/distrikt du rider i men här i Skåne känner jag inte igen det. Skulle säga att LB.2 är absolut vanligast men LC:2 förekommer ofta, liksom LB:1 och LA:1. Det som inte är med så ofta på stor häst är LC:1. Programmen på lång bana brukar uppskattas mer av storhästryttarna generellt, kanske därför man väljer klasser på lång bana? Tror du att det hade blivit fler starter om det fanns fler klasser på kort bana? Jag tycker de klasserna är svårare att fylla än de på lång enligt min erfarenhet? Men det kanske förändrats? Många har ju numera lite "alternativa" raser, och då menar jag hästar som inte är ett typiskt halvblod eller gångartshäst. T ex så rider många vuxna ponny, fjordingar, kallblod, frieser, PRE m.m är ju betydligt vanligare nu. Dessa hästar kan jag tänka mig passar bättre på en kort bana.

Oj, glömde skriva det ser jag nu! :eek: Men södra Sthlm och Södermanland.
Jo, alltså att lång bana uppskattas mera av "halvblodsfolket" begriper jag också. Och halvblodsfolk finns det gott om här, så det är absolut inte svårt att fylla en LB:3 egentligen (såg nyligen en tävling på TDB som hade 24 reserver på 20 ord. platser - samma kväll som anmälan öppnade! Det var just en LB:3). Men jag tycker i.o.m denna "LB:3-hets" att man tappat mångfalden, iaf på storhästsidan. På de få LC samt LB:1 jag varit på så har det varit en bred mix av hästar. Åtminstone 1/3 - 40% av startfälten har varit halvblod också, absolut. Men resten har varit vuxna ponnyryttare eller div. korsningar. I dessa LB:3or finns det absolut en och annan som inte är halvblod, absolut, jag skulle ljuga om jag sa annat. Men då pratar vi kanske 2-4 st i en klass med 40 startande. Det är enligt mig en ganska väsentlig skillnad.
Och detta är visserligen bara min högst personliga åsikt, men jag anser att storhästdressyr ska vara "öppen" för mer än bara halvblodsfolket med sina D-blods och R-blods halvblod. Och det tycker jag inte riktigt att den är, när majoriteten av lokaltävlingarna består i LB:3 och LA:3. Det är liksom program som passar bäst för halvblod tycker jag.
Jag menar absolut inte att man ska 5 LCer i månaden och LB:1 på varje tävling, men kanske iaf ha 2-3 LB:1or/månad och 1-2 LCer/dito. För min erfarenhet är att det inte alls är svårt att fylla dessa klasser - tvärtom.
 
@Maoam m På våra tävlingar testade vi i år att köra LC1, LB1, LB2 och LA3 både för häst och ponny. Mest för att jag är nyfiken på hur starterna skulle fördela sig (det är kul att vara arrangör och allsmäktig :D). På ponny var det som mest i LB1 ca 25, LC1 ca 15, LA3 ca 10 och så LB2 hade vi två tappra som vågade ta sig an lång bana. På storhäst var det som mest i LB2 ca 25-30, LA3 ca 20, LB1 ca 15 och LC1 endast 4 stycken som tog den möjligheten.

Mina slutsatser är att ponnyryttarna gillar sin korta bana, men uppskattar LA3 som steg mellan LA1 och LAP1/FEI. Storhästryttarna gillar sin långa bana och nöter gärna runt i LB2 till förbannelse hur många gånger de än ridit det. Jag är nästan sugen på att köra två LB2 samma dag och se hur starterna fördelas :p.
 
Men va ? Så den redogörelsen är alltså lika med att det är kris i Östergötland ?
Ämnet är ju betydligt mera generellt .

Det var bara exempel och det med kris är ditt eget ord, inget jag har sagt , men det är färre starter än för några år sedan, du skrev:
Jag bor i Östergötland och upplever inte att det är problem alls med få startande på dressyrtävlingar i länet


Heda till helgen ex har bokat 6 domare ( alltså lite vad som förväntas behövas) och står med ca 70 startande ( på 2 dagar), och så är tendensen på flera håll i landet.
 
Debatten om dressyren som förekommit mkt tror jag spelar in, många ser dressyren som djurplågeri och väljer att inte tävla, ffa är det kanske svårt att fånga nya utövare.

Nja, däremot tror jag en del försvinner som inte rider hästvänligt ju fler bra öd det blir som törs säga till.
 
Vad grundar du detta på? Med tanke på ca 650 starter på 5 dagar och reservlistor och dagar som pågick mellan 8-21.45 vill jag då inte påstå att trycket minskat, utan säga att årets tävling slog alla rekord på antal starter hos oss på lerk i år Sista dagen har vi själva medvetet valt att inte ha mer klasser på för att vi behöver sluta tidigt en dag för att folk ska orka

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte skrev något om att antalet starter påverkats, men visst fanns där fler klasser i år? så det blir ändå svårt att jämföra,och att det var fler anmälda förra året till cuperna? vilket innebär att det som drar ändå kan ha minskat i intresse?, dessutom har reservlistorna - även om de är långa i flera av klasserna från början- minskat på ett annat sätt än förr om åren.
 
Det var bara exempel och det med kris är ditt eget ord, inget jag har sagt , men det är färre starter än för några år sedan, du skrev:


Heda till helgen ex har bokat 6 domare ( alltså lite vad som förväntas behövas) och står med ca 70 startande ( på 2 dagar), och så är tendensen på flera håll i landet.
Men deras kvällstävlingar under sommaren har väl varit knökfulla? Jag har väntat med att anmäla ett par ggr och då inte fått plats.
 
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte skrev något om att antalet starter påverkats, men visst fanns där fler klasser i år? så det blir ändå svårt att jämföra,och att det var fler anmälda förra året till cuperna? vilket innebär att det som drar ändå kan ha minskat i intresse?, dessutom har reservlistorna - även om de är långa i flera av klasserna från början- minskat på ett annat sätt än förr om åren.

Japp vi hade fler klasser i år, bland annat 5 och 6 års klasser och även två kürer tex. Vi delade även upp msvc klasserna i 20 starters klasser och ökade upp från förra årets 80 platser där till 100 men hade kunnat öka på mer då det var stort tryck där ;) Men jag upplever inte att trycket minskat på de klasser vi vanligtvis haft utan tvärt om att det var otrolig skillnad på intresset på msvb5 klasserna i år sen den blivit ensam kvalklass tex. Så absolut, vi gjorde ändringar i schemat men det visade ju sig vara en lyckoträff.

Vet faktiskt inte om intresset minskat så på cuperna, var fem mindre startande totalt i år i dem tycker inte att det är någon värst stor minskning.

Själv upplever jag att varje år är det stort tryck och långa reservlistor, vi låg runt 730 anmälda innan betaldagen, sen sjönk det vilket är vanligt sen flera år tillbaks. Upplever att det är ett vanligt fenomen sen flera år tillbaks. Förra året var jag på reservplats runt 30 till Borås och kom med när det närmade sig tex.

Men alla är vi olika, du får ju såklart tycka att intresset svalnat men jag upplevde tvärt om att det var stort tryck :) valet av att lägga in fler klasser var ju för att ryttarna efterlyste dessa.

Vi har även en dressyrhelg i september och där är höstdagen full sen några veckor tillbaks men på ponnydagen finns det platser kvar. Har inte sån stor koll på just ponny men det kanske är färre som tävlar dressyr på ponny? Vi har inte ordnat med så många ponnytävlingar de sista året i dressyr då våra kids i klubben varit sådär intresserade. Men upplevde ju där ett par år att ponnyhoppning gick trögt men att den nu fått ett uppsving så kanske är nya barnkullar som kommit till start?
 
Svarar @Cherarriduracell
2016 var det öppet för 80 anmälda , de fick 63 st så där fanns plats över i alla klasser som valts.
2015 var det öppet för 40 st o de fick 37(ponny),även då fanns plats över.
Edet har haft flera klubbtävlingar / pay and ride( alltså de drar även andra klubbar) som fått ställas in pga för få starter.
Så knökfullt är att ta i ,även på Långmeetinget i år fanns platser kvar , 10 klasser fulla på 5 dagar av 35 st, ( med reservation för mindre felräkning) det är såklart bra men inte knökafullt, om fler velat rida så hade det funnits klasser att tillgå.
 
Svarar @Cherarriduracell
2016 var det öppet för 80 anmälda , de fick 63 st så där fanns plats över i alla klasser som valts.
2015 var det öppet för 40 st o de fick 37(ponny),även då fanns plats över.
Edet har haft flera klubbtävlingar / pay and ride( alltså de drar även andra klubbar) som fått ställas in pga för få starter.
Så knökfullt är att ta i ,även på Långmeetinget i år fanns platser kvar , 10 klasser fulla på 5 dagar av 35 st, ( med reservation för mindre felräkning) det är såklart bra men inte knökafullt, om fler velat rida så hade det funnits klasser att tillgå.


Våra pay and rides har förutom förra sommaren inte varit något drag på. Förra sommaren blev det fullt på pay and riden det är enda gången hos oss. Dock satsar vi inte så mycket på pay and ride hos oss utan mer pay and jump, så att säga att det är flertalet som fått ställas in känns ju inte helt rätt heller då vi inte lagt in om värst många.


Kollar du equipe angående fulla klasser eller inte? Jag kan ju säga att vi fick ringa förbundet att be dem stänga tävlingen för efteranmälan i början på tävlingsveckan då vi kände att vi fick sätta stopp.

Att klasserna inte va fulla enligt resultatlistan beror på att många stryker sig under veckan. väldigt vanligt genom alla år, gäller även andra tävlingsplatser tycker jag. Skadade hästar/ryttare eller andra orsaker som att man är nöjd med sin häst osv, häst som tappat sko, trasig bil, häst som inte vill gå på transporten osv är väldigt vanligt under pågående tävling/ meeting. Att folk även avanmäler samma dag så att inte reserver kommer in är oxå vanligt. Jag skulle nog kunna skriva en bok om alla orsaker som finns för att inte komma till start osv ;)

Personligen anser inte jag att resultatlistan på equipe speglar trycket på tävlingen. Den visar bara hur många som kom till start och inte hur många som velat rida. Då får man istället se på tdb vid betaldagen hur stort trycker verkar vara på tävlingen.
 
Svarar @Cherarriduracell
2016 var det öppet för 80 anmälda , de fick 63 st så där fanns plats över i alla klasser som valts.
2015 var det öppet för 40 st o de fick 37(ponny),även då fanns plats över.
Edet har haft flera klubbtävlingar / pay and ride( alltså de drar även andra klubbar) som fått ställas in pga för få starter.
Så knökfullt är att ta i ,även på Långmeetinget i år fanns platser kvar , 10 klasser fulla på 5 dagar av 35 st, ( med reservation för mindre felräkning) det är såklart bra men inte knökafullt, om fler velat rida så hade det funnits klasser att tillgå.
Då pratar vi inte om samma ridklubb tror jag? Jag tänkte på heda rk utanför linköping.

Att det "får plats fler klasser" ja det gör det väl alltid bara man vill men iaf de tävlingarna jag tänkte på hade typ nån lc-plats ledig och nån enstaka msv. Reserver i de mest populära klasserna.
 
Det var bara exempel och det med kris är ditt eget ord, inget jag har sagt , men det är färre starter än för några år sedan, du skrev:


Heda till helgen ex har bokat 6 domare ( alltså lite vad som förväntas behövas) och står med ca 70 startande ( på 2 dagar), och så är tendensen på flera håll i landet.

Eftersom tråden är rubricerad gällande just KRIS så var det självklart det jag förutsatte du skrev om?
 
Att kolla på de arrangörer som lyckas locka stora startfält år efter år tror jag många andra klubbar borde göra.

Jag tror att sådana tävlingar är begränsade till antal att fyllas upp , ta ex Karlstad Sun Summercup som verkligen var fullt o mer därtill för 8-10 år sen.
 
Eftersom tråden är rubricerad gällande just KRIS så var det självklart det jag förutsatte du skrev om?

Lite av en kris stod det i inlägget och visst färre starter är kanske lite av en kris?, jag bara konstaterar att starterna generellt är färre, intresset generellt överlag lite svalare.
 
Jag tror inte PnR tar speciellt många starter i dressyren. Tycker knappt det arrangeras några och de som är får knappt några starter? Jag har ändå försökt hålla utkik eftersom jag gärna hade åkt ut med 4-åringen och ridit program utan att behöva sitta ner i traven.Tror det är vanligare på hoppsidan med PnJ i så fall.
 
I Tolkholma är trycket hårt och vi hamnar oftast på reservplats 40-70 trots att vi sitter med knappen i handen när klassen öppnar.

Dock tror jag att monopolet faktiskt hämmar mer än något annat.

Jag har tappat suget att tävla (körning) och vill vara jäkligt säker på att jag har en chans på placering innan jag ger mig ut och det beror på stora kostnader innan man ens kan få starta. Jag ser också till att jag är klar till våren snarare än hösten då man "får mer för pengarna" då.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 050
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 358
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 154
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp