Dressyrkrisen...

Angående PnR har vi bara haft en enda i år. Dock utan godkänd domare (domaraspirant) och den drog ca 10 starter vilket är precis samma som när jag tidigare år arrangerat med riktig domare. Dvs ett jämnt men svalt intresse. När jag kollat hur andra klubbar har det är det få PnR som arrangeras. Har ridit en på annan klubb själv i år och den var kombinerad med en klubbtävling. En grannklubb har arrangerat ett par PnR också med domaraspirant. Men det är knappast arrangemang som konkurrerar med tävling skulle jag säga. Inte samma ekipage oh ofta små barn på ponnier som kör sin egen uppvisning :D.
 
Jag tillhör genre skogsmulle, med udda häst som tycker det är roligt med dressyr och gör 5-6 starter per år. Dvs för mkt för att inte lösa årslicens och för lite för att spä ut kostnaden för licenserna. Det blir jäkligt dyra lokala tävlingar för mig och jag är chanslös på placering dels för att vi inte är så bra såklart, men också för att tävlingarna är extremt anpassade till ridhästar av halvblodstyp.
Allt sammantaget så är jag tveksam om jag löser licens nästa år, trots en god ekonomi. Förstår om ponnyföräldrarna med flera inte kan motiveras till att tävling.
 
Det blir jäkligt dyra lokala tävlingar för mig och jag är chanslös på placering dels för att vi inte är så bra såklart, men också för att tävlingarna är extremt anpassade till ridhästar av halvblodstyp.

Det är klart att om ett bra halvblod som är stadig, bra byggd och visar bra bak, rygg och sina gångarters takt/ rytm väl så blir det säkert höga poäng.Och ska.

En del udda raser har mindre bra kvalitéer där. Det är inte rasen, det finns halvblod med samma mindre bra förutsättningar.

Jag ser mer problem att en del faktiskt ligger kvar i lätta klasser och håller på placeringarna, i det så kommer det av och till , nära alltid, lite proffsryttare på unghästar, rider andras hästar ,som ligger högt.
Jag tycker själv inte det är problem men har förstått att många vill försöka placera sig, och då säger jag bara: Påverka klubbarna att dela klasserna, finns mom i TR att detta är helt ok, jag har sett det användas, det är jättebra, men där måste ryttarna föra talan.
 
Jag tillhör genre skogsmulle, med udda häst som tycker det är roligt med dressyr och gör 5-6 starter per år. Dvs för mkt för att inte lösa årslicens och för lite för att spä ut kostnaden för licenserna. Det blir jäkligt dyra lokala tävlingar för mig och jag är chanslös på placering dels för att vi inte är så bra såklart, men också för att tävlingarna är extremt anpassade till ridhästar av halvblodstyp.
Allt sammantaget så är jag tveksam om jag löser licens nästa år, trots en god ekonomi. Förstår om ponnyföräldrarna med flera inte kan motiveras till att tävling.

På vilket sätt är tävlingarna extremt anpassade för ridhästar av halvblodstyp?
 
På vilket sätt är tävlingarna extremt anpassade för ridhästar av halvblodstyp?
Dels är det ofta LB2 som är lägsta klassen, ngt som påtalats tidigare i tråden.
Obs! Min upplevelse är att det är mkt högre formkrav i dag i lätta klasser än det var för tex
 
Dels är det ofta LB2 som är lägsta klassen, ngt som påtalats tidigare i tråden.
Obs! Min upplevelse är att det är mkt högre formkrav i dag i lätta klasser än det var för tex
Ang klasser måste man ju försöka höra sej hörd om man inte är nöjd med utbudet.
Gå med i tävlingssektionen och jobba för att man tar med X klass när man arrangerar?

I Örebro är det tävlingsmöte med alla arrangerande klubbar varje år, vissa byter dagar, andra byter klasser. Allt för att få en bra tävlingstermin.

Påtala för distriktet eller din klubb så kanske man anpassar.

Men man vill ju såklart ordna tävling med klasser som flest folk vill rida. Det handlar ju om intäkter också.
 
Det är klart att om ett bra halvblod som är stadig, bra byggd och visar bra bak, rygg och sina gångarters takt/ rytm väl så blir det säkert höga poäng.Och ska.
Det här tycker jag är synd. Jag tycker största fokus ska ligga på ryttaren ridning och mindre på hästens medfödda egenskaper.
Det blir mycket pay to play.

Rider en ryttare perfekt på en travare med tråkig gång så bör den få mer procent än ett halvblod med extravagant gång och en halvdålig ryttare.
 
Rider en ryttare perfekt på en travare med tråkig gång så bör den få mer procent än ett halvblod med extravagant gång och en halvdålig ryttare.

Det är bara det att ryttaren rider inte perfekt om gången är/visas tråkig, en perfekt ridning sätter takt o rytm i det mesta kan jag lova OCH de kommer få poäng.
Samma som en häst med extravagant gång- ryttaren måste ändå sätta takten / rytmen / tempot- inget som görs gratis bara för att det är en bra häst.

Alltså rent krasst, det finns undantag såklart , men många av de som rider udda hästraser rider inte heller så bra att allt skulle lösa sig med halvblod bara sådär.
 
...och så var vi där igen med att hästar som inte är halvblod får dåliga poäng och inte kan hävda sig. Jag blir så trött för det är inte sant. Det säger jag både som domaraspirant och som ryttare av icketraditionell dressyrhäst. De senaste åren har jag tagit fram fyra olika ponnier till placeringar bland storhästar, jag rider rätt bra men är då ingen superstar. Kan jag så kan alla andra också men det gäller att jobba på. Sen får självklart ett gångartsavlat halvblod mer gratispoäng än en ponny-det är lika självklart som att en travare springer fortare än det där dressyravlade halvblodet. Hästar är avlade för olika syften helt enkelt och väljer du en annan ras får du jobba lite mer för poängen men det är då knappast omöjligt att rida på stadiga placeringar i lätt klass.
 
Jag ser mer problem att en del faktiskt ligger kvar i lätta klasser och håller på placeringarna, i det så kommer det av och till , nära alltid, lite proffsryttare på unghästar, rider andras hästar ,som ligger högt.
Jag tycker själv inte det är problem men har förstått att många vill försöka placera sig, och då säger jag bara: Påverka klubbarna att dela klasserna, finns mom i TR att detta är helt ok, jag har sett det användas, det är jättebra, men där måste ryttarna föra talan.

Hur har klasserna delats då? Random eller på något speciellt sätt?
 
Tävlingsarrangör är fri att göra hursom, kan ex sätta egen gräns för %, ex de som har ridit LB över 66% får gå i klass 1, de som aldrig fått mer ( ex 24 mån) går i klass 2.
Mao, det går redan nu att ordna en egen klass för vuxna på ponny, eller en egen klass med män och hade gått att ordna en egen klass med bettlöst men där bromsas det ju av att det måste vara träns på tävlingsplatsen.
 
...och så var vi där igen med att hästar som inte är halvblod får dåliga poäng och inte kan hävda sig. Jag blir så trött för det är inte sant.
Det är inte min åsikt och jag är ledsen ifall du tolkat det så.
Jag menar att:
I Lätta klasser är det väl arbetsform som gäller... och den formen ser olika ut beroende på vilket hästtyp det är. Men här är en del domare stenhårda med att går inte hästen i lod som klassas det som öppen form och poängen blir därefter. Min häst har kort tjock hals. När han går "på tygeln" är huvudet vinklat framåt, inte nedåt. Jag har fin kontakt och han följer handen. (får alltid 7 på fri skritt tex. och han är otroligt stadig i sin takt genom hela programmet och har bra gångarter. Men han får kämpa hårt för en mer samlad position där huvudet placeras djupare eller vad man ska säga. Vilket krockar helt med vad hästen i övrigt befinner sig utbildningsmässigt.
 
Ang klasser måste man ju försöka höra sej hörd om man inte är nöjd med utbudet.
Gå med i tävlingssektionen och jobba för att man tar med X klass när man arrangerar?

I Örebro är det tävlingsmöte med alla arrangerande klubbar varje år, vissa byter dagar, andra byter klasser. Allt för att få en bra tävlingstermin.

Påtala för distriktet eller din klubb så kanske man anpassar.

Men man vill ju såklart ordna tävling med klasser som flest folk vill rida. Det handlar ju om intäkter också.

Jag förstår det och vår rasförening ordnar egna dressyrklasser utanför förbundet. Jag får träna mer så att LB2 känns som ett rimligt alternativ ! :D
 
Det är klart att om ett bra halvblod som är stadig, bra byggd och visar bra bak, rygg och sina gångarters takt/ rytm väl så blir det säkert höga poäng.Och ska.

En del udda raser har mindre bra kvalitéer där. Det är inte rasen, det finns halvblod med samma mindre bra förutsättningar.

Jag ser mer problem att en del faktiskt ligger kvar i lätta klasser och håller på placeringarna, i det så kommer det av och till , nära alltid, lite proffsryttare på unghästar, rider andras hästar ,som ligger högt.
Jag tycker själv inte det är problem men har förstått att många vill försöka placera sig, och då säger jag bara: Påverka klubbarna att dela klasserna, finns mom i TR att detta är helt ok, jag har sett det användas, det är jättebra, men där måste ryttarna föra talan.

Jag håller med dig på det stora hela och det är inte placeringarna som är viktiga för mig heller. Tog upp det som en tänkbar anledning till färre startande.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 053
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 007
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 358
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 158
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp