Dressyrkrisen...

Maoam

Trådstartare
De flesta har väl läst i Ridsport (eller märkt av det på annat sätt) att dressyren är i lite av en kris just nu ffa pga för få starter. Jag bor i Skåne och har varit borta från tävlingsbanorna några år och ser ju att det sällan numera är fulla klasser nånstans vilket ju så klart är tråkigt.

Hur ser ni på detta? Varför har det blivit så här? Och vad ska göras? Jag har så klart mina teorier och har läst en del diskussioner men tycker det är ett viktigt ämne att diskutera. Vill ju så klart att den sport jag älskar ska få finnas kvar....
 
Jag märker inte av det häruppe alls (Göteborg) men man kanske inte kan ha 2-3 tävlingar i skåne samma helg och tro man ska kunna ha fulla klasser! Det är ju typ bara dryga timmen mellan tävlingsplatserna. I vårt distrikt som är Halland godkänner dom inte 2 tävlingar samma helg överhuvudtaget.
 
Jag märker inte av det häruppe alls (Göteborg) men man kanske inte kan ha 2-3 tävlingar i skåne samma helg och tro man ska kunna ha fulla klasser! Det är ju typ bara dryga timmen mellan tävlingsplatserna. I vårt distrikt som är Halland godkänner dom inte 2 tävlingar samma helg överhuvudtaget.
Jo det håller jag med om, vet inte hur tävlingarna planeras men visst är det ofta samma klasser på flera ställen samma helg. Men för kanske 5-6 år sedan var klasserna ofta rätt filla ändå, i alla fall 15-20 startande jämfört med nu då man ibland inte ens har 10 starter per klass.
 
@Maoam att sporten inte skulle finnas kvar är ju nåt som inte kommer hända.

Artikeln i ridsport är ju baserad på att SVRF erfar konkurrens med pay and ride som får arrangeras utanför anslutning till förbundet och som kostar mindre och folk ofta väljer i lägre klasser.
"Krisen" handlar ju främst om att monopolet man haft inte räcker för folk väljer att åka på annat och debatten om att få arrangera tävlingar går hög .

Jag bor i Östergötland och upplever inte att det är problem alls med få startande på dressyrtävlingar i länet.
 
@Maoam att sporten inte skulle finnas kvar är ju nåt som inte kommer hända.

Artikeln i ridsport är ju baserad på att SVRF erfar konkurrens med pay and ride som får arrangeras utanför anslutning till förbundet och som kostar mindre och folk ofta väljer i lägre klasser.
"Krisen" handlar ju främst om att monopolet man haft inte räcker för folk väljer att åka på annat och debatten om att få arrangera tävlingar går hög .

Jag bor i Östergötland och upplever inte att det är problem alls med få startande på dressyrtävlingar i länet.

Nej försvinner gör den väl inte men risken är väl att den minskar i den form som vi är vana vid. Tänker du att du vill att det ska finnas fler/andra former och arrangemang och att de arrangeras av andra än den klassiska ideella föreningen?
 
När jag läst runt på diverse sociala medier verkar många tröttna på tävlandet för att de inte vinner några rosetter. De kommer ganska många olika förslag på uppklassning ffa ur de lägre klasserna. Tex att en inte får rida på över 70% för många gånger eller starta LC om en ridit LA osv osv. Folk vill kunna vinna sina rosetter är min slutsats. Och när de inte vinner rosetter åker de inte hem och lär sig rida bättre utan de slutar hellre tävla och gnäller på de som är "för bra". Det ligger lite som i tiden att en vill ha resultat nu och på en gång istället för att faktiskt jobba för det.

I mitt distrikt är det ganska tydligt att vissa klubbar har det tuffare än andra att locka starter. Många tävlingsryttare verkar blivit lite noggrannare i sitt urval när det kommer till avstånd, hur välarrangerade tävlingarna är och vad det är för underlag.

Som arrangörer har vi testat lite nytt i år för att se vad som kan locka starter. Något som varit mycket populärt är partävlingen vi haft som klass i klassen. Då kan ryttarna rida i par oavsett klubbtillhörighet. Ponnyryttarna var som tokiga i det och det raggades parkompis i mycket god tid! Även storhästryttarna tyckte det var roligt. Vi har även provat oss fram med vilka program vi använt samt haft Clear Round. Varken LC på storhäst (som jag ofta ser att folk efterlyser) eller CR lockade särskilt mycket starter. Vi har dock hållit stadigt antal starter på vår vanliga junitävling i år och vårt experiment med kvällstävling i juli föll väldigt väl ut. Så för vår del har dressyrtävlingarna dragit in mer pengar i år än tidigare :).

Att kolla på de arrangörer som lyckas locka stora startfält år efter år tror jag många andra klubbar borde göra. Tex Lilla Edets enorma meeting med en massa cuper över fem dagar och knökfulla klasser! Jag tror att folk vill ha möjligheten att rida de där cuperna, vinna lite extra fina priser istället för bara en liten sketen rosett och billigaste budgetplaketten ( och är villiga att betala för det). Överlag ställer folk idag större krav på ALLT och det är knappast särskilt konstigt att de går igen även i hur en väljer vilka tävlingar en åker på.

Jag tror INTE på att skippa öd-kravet. Dressyrkrisen idag handlar inte bara om minskat antal tävlingsstarter, utan även den stora debatten om hästars välfärd som förföljer sporten. Det är faktiskt inte försvarbart att skippa att en öd har bättre koll på framridning och utrustning. Jag kan också bli rätt irriterad på de överdomare som anser att de "inte gör" något mer än att fikar på dressyrtävling. Då gör de tamejtusan inte sitt jobb! Ställ er istället vid utgången till banan och kolla bett och nosgrimmor! Det finns alltid något att ha ögonen på.
 
Nej försvinner gör den väl inte men risken är väl att den minskar i den form som vi är vana vid. Tänker du att du vill att det ska finnas fler/andra former och arrangemang och att de arrangeras av andra än den klassiska ideella föreningen?

Väldigt mycket i debatten handlar ju om att tävlingar inte får arrangeras utanför monopolet ? Det är SVRF själva som redovisar tappet - dvs deras egna upplevda förlorade inkomster i sammanhanget då P&R blivit populärt i lägre nivå .

Eller har jag helt missförstått TS att det är just SVRFS ekonomiska tapp som lyfts ?
 
. Tex Lilla Edets enorma meeting med en massa cuper över fem dagar och knökfulla klasser! Jag tror att folk vill ha möjligheten att rida de där cuperna, vinna lite extra fina priser istället för bara en liten sketen rosett och billigaste budgetplaketten ( och är villiga att betala för det).

Faktum är att även trycket på Lilla Edet minskat.;)

Det kanske inte märks så mkt-än- men de långa reservlistorna med de som inte fick starta är i princip borta.
 
@ginnies Ah, jag vet inte hur stort trycket har varit förut i jämförelse med i år! Däremot vet jag att de verkligen kämpade för att få in även reserverna i år och det var väl nästan 150 starter/dag vilket är rätt imponerande :)!
 
Jag tror INTE på att skippa öd-kravet. Dressyrkrisen idag handlar inte bara om minskat antal tävlingsstarter, utan även den stora debatten om hästars välfärd som förföljer sporten. Det är faktiskt inte försvarbart att skippa att en öd har bättre koll på framridning och utrustning.

Jag förstår klubbens frustration om en överdomare inget gör.
Jag förstår en överdomares frustration om fynd görs som inte går ihop med hästens välfärd, och förbundet inte backar upp.
 
@ginnies Ah, jag vet inte hur stort trycket har varit förut i jämförelse med i år! Däremot vet jag att de verkligen kämpade för att få in även reserverna i år och det var väl nästan 150 starter/dag vilket är rätt imponerande :)!

Jopp, men det var inte så svårt att få in reserverna i år för de föll i från, men det låg på uppemot 40 reserver i vissa klasser i början. Nu får reserverna sannolikt plats, för några år sedan var det kört om man inte låg på plats nr 5 typ.:D
 
Det här med cuper kanske kan vara ngt. Vet att ngt län haft en cup där man rider sin klass och de med bäst resultat rider en tävling i slutet där man jämförde procenten och vinnaren vann en transport (Thulecup?). Vet inte exakta regler men ngt liknande hade varit roligt.

Debatten om dressyren som förekommit mkt tror jag spelar in, många ser dressyren som djurplågeri och väljer att inte tävla, ffa är det kanske svårt att fånga nya utövare.

Att PoR tar många startande kanske stämmer men jag har personligen svårt att förstå varför. Dels är det inte så många PoR och dels är det för mig en träning på att tävla men det är kanske inte alla som tänker så.
 
De flesta har väl läst i Ridsport (eller märkt av det på annat sätt) att dressyren är i lite av en kris just nu ffa pga för få starter. Jag bor i Skåne och har varit borta från tävlingsbanorna några år och ser ju att det sällan numera är fulla klasser nånstans vilket ju så klart är tråkigt.

Hur ser ni på detta? Varför har det blivit så här? Och vad ska göras? Jag har så klart mina teorier och har läst en del diskussioner men tycker det är ett viktigt ämne att diskutera. Vill ju så klart att den sport jag älskar ska få finnas kvar....

Nu kan jag bara tala för "mina avkrokar" och dessutom bara för storhäst. Men iaf.
Problemet iaf här, som jag ser det, är att det knappt arrangeras några (riktigt) lätta klasser. Lokal dressyr för storhäst härikring är LB:3 + LA:3 alt. LB:3 + LA:4. LB:2 finns absolut, men är inte lika vanliga som LB:3. LB:1 är ovanligt, och förekommer på kanske på 1 tävling/månad eller knappt det. LC (oberoende av 1 eller 2) är en ren lögn att hitta. Vill inte svära för säkert nu, men tror vi pratar kring 5-7 LC klasser sammanlagt i år i mina krokar.
Och har man då, som jag, en häst som gör sig bäst på kortbana, samtidigt som man kanske ändå vill göra 2-3 starter/månad (läs: 1 start/dag x 2-3 dagar/månad), så blir man smått uppgiven och frustrerad. LB:2an kommer vi ändå någorlunda överrens i. Vi har ridit den en gång på tävling, samt lite hemma, och den funkar ändå okej men inte mer. LB:3 är dock bara :yuck: :wtf: Hur mycket vi än försöker blir det bara total pannkaka. Det är svänga hit, vända dit, och så tillbaka igen, till förbannelse. :yuck:

Mitt favoritprogram all time, som jag trivts super med nästan helt oberoende av vilken häst jag suttit på (fast hästarna kan ha varit jätteolika till sättet!) är LC:2 2008 års version. Ett ganska "tekniskt" program där det händer mycket, men samtidigt en lagom nivå som passar hästar av många typer.

Och bara för att förtydliga: "Mina avkrokar" = Ungefär 2/3 av ett län/distrikt och 1/2 av grannlänet/distriktet.
 
De flesta har väl läst i Ridsport (eller märkt av det på annat sätt) att dressyren är i lite av en kris just nu ffa pga för få starter. Jag bor i Skåne och har varit borta från tävlingsbanorna några år och ser ju att det sällan numera är fulla klasser nånstans vilket ju så klart är tråkigt.

Hur ser ni på detta? Varför har det blivit så här? Och vad ska göras? Jag har så klart mina teorier och har läst en del diskussioner men tycker det är ett viktigt ämne att diskutera. Vill ju så klart att den sport jag älskar ska få finnas kvar....
Inte märkt av det här heller, bor i Småland. Varför det är så där du bor vet jag inte, kanske är inte tävlingarna attraktiva eller så krockar de med annan mer intressantare tävling? Vad vet jag.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
4 972
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 988
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp