Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.

Salinero

Trådstartare
Me starting! :D

Vill att det skall bli vår nu, är trött på både kyla och att det smälter och fryser på igen hela tiden här i Stockholm.
Vår med värme och sol, tack!

Ni som jobbar med oregelbundna arbetstider, hur hinner ni med både 8 timmars jobb, stallet samt annat på fritiden? Skulle gärna behöva tips för det är bara stress mellan jobb och stallet för min del, sover på tok för lite också. :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

När till och med jag längtar efter solen så är det illa!
(Jag tål inte för mycket sol, jag får ibland brännskador av att gå i kortärmat och utan hatt en solig sommardag, även om jag har högsta solskyddfaktorn.)

Men nu får det vara nog! Jag vill rida ut och galoppera, göra av med lite energi för monstrets skull. Slippa frysa ihjäl när man stiger upp 05.30 och måste skrapa rutorna på bilen.

Nu ska jag dock börja plugga, på distans, Matte D och Psykologi B på komvux bara. Så jag har det ganska gott just nu!

Men när jag jobbade, fritid vad är det?
Åkte hemifrån vid 06.00 och var hemma runt 22.00 på kvällen och då var det bara att duscha, äta middag och sedan sova. :p
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

När jag jobbade heltid så jobbade jag bara nätter. Det var heelt super! Jobbade oftast 12-timmarspass, så jag hade heltid på fyra pass i veckan. Fixade alltid hästen på em utan stress och var nogrann med att sova ordentligt. Var faktiskt inga större problem:).

Och ja, jag vill också ha vår! Förstår inte hur all denna snö ska kunna förvinna...
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jo jag vet om att du har det problemet, tråkigt med tanken på att det är skönt med sol.

Att plugga på distans ger en viss flexibel fritid så länge man har disciplinen att kunna ta upp böckerna också inte bara vara i stallet många timmar varje dag. :angel:
Exakt, vad är fritid? På fredag kommer jag att gå upp klockan 05:00 för att hinna med stallet innan jobbet, är inte hemma förens klockan 23:30. :mad:

Fiorano, har som tur var en ganska så snäll team ledare så jag har fått ett helt okej schema denna vecka med undantag för fredagen men jag kan bli schemalagd allt mellan 08-22, idag hade jag enbart 5 timmars jobb så det var underbart, kunde verkligen njuta av att till bussar och tunnelbanan istället för att göra som oftast annars, springa så fort det går för att ev. kunna hinna med en tidigare buss och på sådant vis tjäna 10min här och där.

Ja ni har några dm snö där uppe. xD
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ni som jobbar med oregelbundna arbetstider, hur hinner ni med både 8 timmars jobb, stallet samt annat på fritiden? Skulle gärna behöva tips för det är bara stress mellan jobb och stallet för min del, sover på tok för lite också. :cry:

Oregelbunda arbetstider: Oja. Startar tidigast 6.00 och senast 7.00 på morgonen och slutar tidigast 18.00 (eg. 18.30 om vi ska ha ut alla hästar som vi vill) som det är nu.

Fritiden: Nej, ibland funderar jag på om jag kommer hinna köpa mat :p

Sover på tok för lite: Ser man till att få ut sin energi fysiskt så har hjärnan lätt att slappna av. Jag somnar på nolltid.


Jag har fått helt andra perspektiv på livet... :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

En annan bara längtar efter att börja jobba och få struktur på livet efter 4års universitetsstudier.... kanske har det rätt bra iallafall. Ska i vilket fall bli skönt att slippa den ständiga ångesten jag har nu, vad jag än gör skulle jag ju kunnat plugga istället.

Men sen inser jag att jag kommer få långa dagar även med "normala arbetstider", men jag slipper ha den där malande tanken i bakhuvudet hela tiden, när man kommer hem är men ledig, samt hela helvetestentaveckor som tar musten ur en minst sagt..... idag kanske jag är lite extra bitter med tanke på att jag är mitt uppe i en tentaperiod just nu och inser att jag inte kommer hinna rida på mååånga dagar nu, har tom, lejt bort hästen för skogridning med syster för att han inte ska behöva stå helt.

Låt dessa två veckor gå snabbt och låt tentorna gå bra för då har jag tentat färdigt för mitt liv (lär få minst en i maj, men det tar vi då....)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ibland känns det helt omöjligt att få vardagen att gå ihop och framför allt att orka med allt, men för mig hjälper det att ha stenhård struktur från morgon till kväll - minutiöst planerade rutiner och extrem tidseffektivitet.

T.ex:
Tvättar kläder på jobbet, handlar bara mat en bestämd dag i veckan och lägger då samtidigt upp hela veckans matlagning, sköter alla foderinköp och annat praktiskt på helger, ringer alla viktiga samtal i bilen på väg till eller från stallet, planerar dagens jobb/läser mail på tunnelbanan till jobbet, skrittar fram & av hästen avsuttet (slipper konditionsträna ytterligare), styrketränar till musik som jag måste bedömningslyssna på via jobbet.... osv osv, kan fortsätta i evigheter. Kanske låter tråkigt att planera allt i minsta detalj men det gör att mina dagar flyter på smidigt och så hinner jag faktiskt träffa vänner och göra roliga saker därför att jag komprimerat allt annat vardagsbestyr! :)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Sol? Skönt. :eek: Det är tortyr! Jag har fått åka till sjukhus ett par gånger.
En gång var jag ute på eftermiddagen i en timma, glömde både hatt och solskydd. Jag hade brännskador i hela ansiktet och pannan + ett
ögonbryn som svullnade upp så mycket att den hängde över mitt ena öga. :eek:

Snacka om att jag såg ut som något som borde visats upp på cirkus då!

Men det är olika från år till år, ibland är jag superkänslig, ibland bara känslig. Jag kanske är allergisk mot solen?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ja, man blir lite trött på det här ojämna vädret och i morgon är det visst snö på intågande i våra regioner.
Själv bestämde jag mig för att sluta halv tre idag för att hinna rida på ridbanan innan den fryser på, men frågan är om den ens hinner tina innan...

Jag har under hela mitt vuxna hästliv haft som mål att det inte går att åka till hem-jobb-stall med långa sträckor. Utan två av dessa måste ligga i närheten.

Ex jobb och stall, eller hem och jobb osv.

Nuförtiden bor jag 400 m från jobbet och har stall hemma, så jag har inga resvägar alls, men å andra sidan tar hästar och jobb så mycket tid att fritiden är inbakad i häst tiden och familjelivet.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

jag förstår inte varför det växlar mellan att vara vårväder och massa minusgrader! gud! omöjligt att klä sig på ett normalt sätt.
sen är jag trött på hästar som rymmer och har sig för att dom är understimulerade för de inte har något att äta på...tack o lov att min inte gör det men det är ett antal andra som om jag fick bestämma skulle stå på box tills det var barmark!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ja, det kan vara ett problem med elströmmen när snön, även som i år legat långt över första bandet.:eek:

Och vår vinterhage är lite drygt 5 ha.Inget mannen i huset skottar i en handvändning precis.

Men mina hästar är rätt trötta på kvällen , det finns lite kor i hagen som de håller koll på, föser dit , föser bort,följer efter på promenad, äter ihop med.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

främst har stona stuckit. mer eller mindre hela tiden, men ta mej fan ALLTID när det är jag + max två till där! vilket har spätt på min olust till ston :angel:
jag förstår att de är uttråkade men det är ju andras hästar - köp halm, lägg ut silage - GÖR något! de hade den roligaste hagen av alla och bara drog och drog och drog.
sen hade vi några som drog bort åt helvete, över en halvmil där vägen är upp och ner, det är inte helt nära hem iallafall.

jag är nöjd med min häst, han hatar att vara ute. oops haha.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Knapplån

Just nu hatar jag bortlottningssystemet i TDB. Jag har sådan vånda och jag vet inte var jag ska ta vägen. Hästen har ju varit skadad sen i september men har nu kommit igång ordentligt. Ska på en kontroll för säkerhetsskull i början av april. Det hade varit så förbannat roligt att komma ut på någon tävling efter det, om vi nu kommer i form (verkar vara på god väg) men så är jag på tjocken och har ingen aning om hur länge jag kommer kunna rida, ännu mindre tävla.

Så tänkte jag att jag kan ju anmäla till en lokal LA i slutet av april och avanmäla om jag inte skulle kunna rida. Eftersom anmälan stängs när den är full är det inget säkert alternativ att vänta anmäla... Men om jag ska anmäla nu måste jag ju betala den förbannade licensen, kanske helt i onödan (för kan jag inte tävla i slutet av april kan jag inte tävla på resten av året heller).

Så. Jag bestämde mig för att skita i allt ihopa och inte tävla.

Men. Jag ä ju så sugen :D. Och inte blir jag mindre sugen av att inte veta hur många år det dröjer till jag kan tävla här näst.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Åh vad jag håller med om det här med vädret som aldrig blir varken det ena eller andra, inget händer med snön och isen som är kvar när det ligger runt noll mesta tiden. Deprimerande. Imorgon hotas visst med mera snö, och det är snart slutet av mars!!

Om frågan om närhet så har jag numera allt inom bekvämt avstånd, det betyder mycket att slippa resvägar. Dagarna blir långa om man har häst, det är nästan ofrånkomligt, då är restid en extra belastning. Men sånt styr man tyvärr inte alltid över själv.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag längtar också sjukt mkt efter våren.

Gällande att hinna med allt. Just nu är jag mammaledig och har mkt "ledig" tid. När jag jobbat har jag alltid varit på jobbet vid 7 för att då sluta vid 15,15 och hinna i väg till stallet innan köerna. Har alltid haft flex mellan7-9 och 15-18. Hästfria dagar har jag jobbat länge för att kunna gå tidigare någon annan dag. Oftast har jag varit hemma runt 19 efter att allt är klart med stallet. Har ofta försökt att lägga min hästfria dag på fredagar för att kunna hitta på något med familjen och vänner. Nu har jag inte tävlat på över ett år och det känns att jag inte varit borta lika mkt på helgerna som när man tävlar då ofta hela helgen går åt. Önskar att jag inte hade så långt till stallet (2 mil enkel resa) men då hade pålle fått gå ute 2 timmar om dagen i små hagar mot dubbla kostnaden, så det är inget alternativ.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Familjen måste ju förstå att det är hästar som är det man ska hitta på med tillsammans:p

*kl*

har det blivit bättre med bortlottning sen kvalkraven kommit? Det borde väl varit en av meningarna med det hela?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag hann med hästarna betydligt mer när jag pluggade + jobbade än vad jag gör nu när jag jobbar heltid, dagtid. När jag pluggade var inte all tid schemalagd utan livet var mycket mer varierande, sen jobbade jag ca 20 timmar/vecka, främst kvällar och helger men även dagar när jag inte hade föreläsning. På något sätt var det mycket lättare att hinna med, även fast jag då pendlade till skolan vilket betydde att vissa dagar var det 5 mils enkel resa, andra dagar 13 mils enkel resa. Hästarna (3 st) hade jag då 5 km bort.

Idag går jag till jobbet vilket tar ca fem min, till stallet tar det 10 min att köra. Jag jobbar ca 07.30-16.30 men har flex så jag kan styra min tid väldigt mycket. Jag har dessutom bara en häst. Men ändå känns det som att det inte finns någon tid när jag kommer hem från jobbet. Men det är bara känslan, för egentligen har jag mer tid "över" nu än när jag pluggade. Dessutom, som Jochanda skriver hade men en helt annan press när man pluggade. Men var ALDRIG ledig. Det var alltid något pm eller någon uppsats som skulle in, eller någon tenta att plugga inför.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Måste också få stämma in i klagokören ang vädret! Nu är jag så förbannat :devil: trött på detta vädret, som iaf hos oss är det värsta ridmässiga vädret jag upplevt!!!!!!

Här har varit ishalka sedan i julas. Ridbanan ser ut som en hockeyrink :cry:, hagarna likaså. 3-åringen står med en rejäl halkskada, så det blir troligen inget treårstest där....

Har istort sett varit omöjligt att hålla i gång dom andra ordentligt då det inte går att göra annat än att skritta ute och det är väl okej för en kort period, men 3 månader!!!! :eek:

Försökte lösa problemet genom att flytta två av hästarna till närliggande ridhus, men det blev dels snordyrt och dels omöjligt tidsmässigt med att sköta hästar på två ställen, samt hinna med småbarn och helstidsjobb.....

Borde väl avsluta med ngt positivt, men idag känns det tungt!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL

Just för tillfället är mina arbetstider perfekta för att ha häst jobbar oftast 17-07 3-4 dagar i veckan och jag sover på jobbet så jag är utvilad när jag slutar kl 7. Nackdelen är att det blir en del helger som kan vara svårt att kombinera med tävlingar.

Ang. bortlottning så vet jag inte om kvalen påverkar så mkt förutom att det är ett jäkla tryck på MSV C klasserna. Men man blir ju inte bortlottad längre man måste bara anmäla sig väldigt tidigt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 798
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala"...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänker ibland att det är lite för mycket att jobba heltid, d.v.s. 8 timmar per dag. Vi har ju idag effektiviserat så mycket att det...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp