Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

För lancet och co är det nog så att de är så duktiga och renodlade i sina hjälper att de kan ge precisa och exakta vilket gör att de inte har mitt problem. De har dessutom Ferrarihästar skapta för denna sporten.

jag har ju hackat i 9 år med min häst och tyckte att vi kommit långt men efter aha upplevelserna med nya tränaren inser jag att vi är långt bakom vad vi kan.
Efter att ha fått fram henne i trav kunde jag helt plötsligt fatta galopp bara för innerhöften.
Och inte nån kuta iväg slarvig fattning utan en luftigare fattning än ever.
Varför har ingen sagt att vi kan göra sådana för?? :D:p
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Prestige är rätt svår att få att passa till ponnyryggar, tycker de oftast är gjorda för "halvblodsryggar".

Dominus och Röösli är mer åt svängda hållet, men jag har haft en Röösli som var relativt rak så det finns nog lite olika former på dem men det gäller ju att få tag på ett gäng och prova...
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ang spön, hur många av er dressyrryttare rider med spö hemma/på träning? Vad för spö använder ni (dressyrspö eller kortare typ menar jag)?

Och såklart - varför?

Jag rider alltid med spö både hemma och på träning (Dressyrspö). Men om du undrar hur mkt jag använder det så blir det inte så mycket.

Jag rider med spö då jag har en häst under utbildning och jag använder det för att hjälpa honom förstå vad jag menar med övriga hjälper.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

För lancet och co är det nog så att de är så duktiga och renodlade i sina hjälper att de kan ge precisa och exakta vilket gör att de inte har mitt problem. De har dessutom Ferrarihästar skapta för denna sporten.

jag har ju hackat i 9 år med min häst och tyckte att vi kommit långt men efter aha upplevelserna med nya tränaren inser jag att vi är långt bakom vad vi kan.
Efter att ha fått fram henne i trav kunde jag helt plötsligt fatta galopp bara för innerhöften.
Och inte nån kuta iväg slarvig fattning utan en luftigare fattning än ever.
Varför har ingen sagt att vi kan göra sådana för?? :D:p

Där känner jag min totala inkompetens vad gäller att använda sporrar. Kan jag inte ens använda skänkeln som jag ska, varför vill jag då förstärka den frågar jag mig själv =/ Vilket jag nu då inte vill, jag skiter ju i att rida med sporrar :D

Och ang att lägga på spö i det läget så om jag tänker till lite och gör om vad jag nu ville så får jag alltid en bättre reaktion för skänkeln. Varför ska jag då lägga på spö när hästen inte lyssnar på min otydliga/tvetydiga hjälp från första början?

Däremot är min ponny i grunden rätt lat, kommer man bara över första tröskeln är han dock inte ett dugg lat. Men det handlar mer om en kombo av att "väcka upp" och "rida igenom" tillräckligt. Det kan jag personligen behöva spöhjälp till i vissa fall (gud vad hemskt det låter :eek: men ni fattar säkert, flera som skrivit liknande som jag menar tror jag), men tänker jag först och rider sedan så behövs det sällan. Oftast handlar det praktisk om att använda spöet när jag skrittar fram så han aktivt kliver på och sedan ge fan i att hänga i innertygeln när jag kortar tyglarna.

Att lägga på spö "mitt i" en träning känner jag sällan behov av. Jag tränar inte tramp :p Gör ni det (bortsett från typ trampträning som ni nämt här)? Typ att hästen blir för lat i någon övning eller behöver flytta sig bättre undan en skänkel eller liknande?


Jag rider alltid med spö både hemma och på träning (Dressyrspö). Men om du undrar hur mkt jag använder det så blir det inte så mycket.

Jag rider med spö då jag har en häst under utbildning och jag använder det för att hjälpa honom förstå vad jag menar med övriga hjälper.

Jag menar rida med spö, åtm i min första fråga. Inte direkt använda det. Men det kom ju en sådan fråga nu ist :p


Fortsätt gärna svara på grundfrågorna oxå!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

*kl*

Jag rider nästan alltid med spö, vid ridbaneridning mest för att ha som förstärkning av skänkeln. Antingen vid nonchalant reaktion (används då vid skänkeln, eller ännu hellre på stöveln för att det bara skall låta) eller för att få mer effekt av en hjälp som jag ger för att få mer energi i ett bakben exempelvis. Jag har skolat min lite galet och han tar gärna skänkeln (numer) för att springa fort framåt, men har tyvärr inte riktigt fått lära sig av sin klantiga matte att skänkeln också kan betyda "kvickare steg" - när han väl förstår det struntar han gärna i den biten också f.ö...

Kräket mitt hamnar väldigt lätt bakom skänkeln och jag upplever att om jag då skulle förstärka skänkeln genom att faktiskt "tjonga till" med benen så får jag en annan reaktion än om jag petar till med spöt. Jag kan bli lite spöberoende och hellre dutta med spöt än använda skänkeln i framför allt skolor (eller inför byten) så jag har stränga order om att träna på att lämna "snuttepinnen" och våga prova utan.

Sporrar rider jag praktiskt taget bara med på tävling. Varken jag eller hästen gillar sporrkänslan, jag har svårt att hantera sporren på ett mjukt sätt och det blir gärna "inget eller allt" och skapar bara spänning. Helst rider jag inte ens fram med sporrarna till en början inför tävling utan tar på dem när han är varm och börjat gå lite bättre genom kroppen. En spänd häst som redan går och blåser upp magen som en ballong och som bara grymtar när jag lägger på benen blir i mitt tycke lättare att få ur bubblan genom ett pet på baken än genom att förstärka skänkeln.

Dessutom har jag tyvärr en häst som gärna blir nonchalant mot skänkeln inne på banan. Hemma rider jag som sagt var alltid utan sporrar och är noga med att få Rejäl effekt för benen när jag så kräver, men inne på banan när han blir spänd så har jag inte alls samma lydighet tyvärr, och då är det skönt att när spöt lagts bort istället ha något mer "kraftmedel" för att förtydliga och därmed ha sporrarna enbart när jag inte rider med spö. Förr satt jag väldigt mycket och gnatade med både sporre, skänkel och spö, så visst har det blivit bättre, men jag får tyvärr leva fortfarande med att han dels är lite flegmatisk och loj och dels med att jag själv skapat monstret. ;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Halvt kl på den. Ni som säger att hästen måste reagera för skänkeln, använder ni spö för att lära hästen eller hur gör ni? Och hur gör ni med unghästar?

Om det är en häst som har lärt sig att den inte behöver lyda skänkeln kan jag tycka att det är motiverat att ha ett spö tills jag har lärt hästen mina regler. På helt gröna hästar använder jag gärna rösthjälper i första hand för att förstärka hjälperna, men ett spö kan också vara bra att ha.

När ni hoppar, har ni spö då? Varför?

Ja, oftast. Beror ju lite på vad det är för typ av häst, men min Kamel och jag är då och då osams om huruvida vissa hinder äter stora bruna hästar till frukost eller inte, och då kan ett vapen komma väl till pass.

Ny fråga: När använder ni sporrar? Varför?

På tävling måste man ju ha sporrar, så så snart tävling börjar bli aktuellt måste hästen vara van vid dem = då plockar jag fram dem. På min gamle rider jag alltid med sporrar om jag ska rida dressyrpass, jag ser ingen anledning till att kompromissa med saker bara för att jag inte klarar av att vara lika exakt utan sporrar som med.

Men precis som med spöet får sporrarna aldrig bli en förutsättning för att hästen öht ska röra sig ur fläcken.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag tränar inte tramp men använder spöet för att dutta och därmed få hästen att trampa under sig mer och lite fortare. En duktig ryttare på en lydig häst kan säkert få till det utan spö men för mig och min häst ger det en bättre reaktion.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL

Heja connemara! Sådant här är superintressant:D

Jag har på min nuvarande pålle haft dressyrspö även vid hoppning, annars når jag inte att peta till på rumpan:angel: Nu har jag mer och mer lagt ifrån mig spöet även vid hoppningen. Han tänker mer framåt och är inte lika vinglig nu.

I hoppningen beror det lite på vilken häst jag sitter på. Helst rider jag egentligen utan spö. (har så lätt att trassla in mig i tyglar och allt...) Men har jag en häst som kan vara lite tittig eller bromsa så har jag spöet för att kunna "övertala" den att vi visst ska över det där läskiga;)

I terrängen har jag alltid både sporrar och spö. Det känns som att jag vill ha en möjlighet att lägga till "extra allt" om vi skulle hamna i en situation som kan gå snett.

Angående sporrarna har jag också varit jätteanti... De (ägare & tränare) fick tvinga mig att rida med sporrar på min förra dressyrhäst. Jag skulle minsann inte ha sporrar förren jag kunde rida med dem, och hästen svarade på enbart skänkel!

Nu använder jag det när det behövs. Ska vi ut i skogen rider jag med antingen spö eller sporrar, inte båda (på min häst). Rider jag jobbets hästar är det utan i skogen. Annars brukar det komma naturligt när det är dags för tävling som PF nämde. Sedan kanske man inte har dem alltid vid träning, men vill man tävla så är det ju ett måste, åtminstone på banan.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Hihi :p

Dressyrspö på hoppträning känner jag behov av om hästen normalt behöver ridas med dressyrspö. Typ unghästig kanske? Annars håller jag med dig om spö och trassel, föredrar att få bra reaktion på rösthjälp istället egentligen för att slippa trasslet :p

På min häst har tränare velat att jag ska ha hoppspö i hoppningen (för ridningen mellan hinder, han står inte emot hindren i sig någon gång), men i grund och botten är jag helt säker på att allt handlar om min sits och min ridning eftersom spöhjälper aldrig rekommenderats i dressyren. Knepigt och tråkigt att inte få bukt med =/

Ang terrängen har du väl helt rätt, även om jag inte är på nivån att "extra allt" brukar behövas :D Och där har jag samma problem som i hoppningen - dvs jag vill verkligen lära mig rida ordentligt istället för att bara förstärka. :( Behöver jag mer drivning i terrängen just över ett hinder funkar rösthjälp mycket bra, det har det alltid gjort på alla hästar i alla lägen vad jag minns. Det enda jag kan kanske :D




En fråga till: Hur ser ni på rösthjälper och hur använder ni dem? Vad föredrar ni av de två på banan förbjudna hjälperna: röst eller spö vid träning om ni måste välja?

Jag gillar att använda rösten och har en häst som lär sig egna rösthjälper på eget bevåg. Jag tycker det är smidigt som attan och använder det även minst 1 gång på tävlingsbanan, säkert oftare och tar gärna avdrag om domaren uppmärksammar det. Vi har tävlat mycket lite och jag kan helt enkelt inte låta bli att berömma min lilla häst när han gör något bra :o Även om jag såklart försöker låta bli just de få gånger vi har tävlat.

Det är väl lite min nackdel, gör han något bra (jag hittar bra saker typ femtielva gånger på en volt 100 pass av 100 :p) så känner jag mig helt känslokall om jag inte berömmer åtm lite med rösten :o Men det har ju gett fördelen att man kan snacka honom dit man vill (i alla lägen verkligen!) och jag gillar att kunna få mer arbete genom beröm - jag slipper den där onda cirkeln där det känns som att hjälperna behöver förstärkas bla. Jag har heller aldrig fattat det där med att saker "behöver tas igenom" utan tror att min lilla häst gör de sista 2 % som behövs om jag gör rätt och han blir uppmuntrad. Hittills har det åtm gett önskat resultat för tränare (min ridnign hemma är inget att bedömma :p). Därav gillar jag rösten.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Prestige är rätt svår att få att passa till ponnyryggar, tycker de oftast är gjorda för "halvblodsryggar".

Dominus och Röösli är mer åt svängda hållet, men jag har haft en Röösli som var relativt rak så det finns nog lite olika former på dem men det gäller ju att få tag på ett gäng och prova...

Jo, det är väl nackdelen med att bo i denna del av landet. Finns ju inte så mycket sadlar att prova. Men Tetris trivdes bra i Dominusen jag hade for många är sen, trots hennes raka rygg. Har fått för mig att den inte är så himla svängde utan snarare väldigt kort och slapper tidigt. Fått lite samma känsla för Rööslin? Dominusen passar dock mig ratt dåligt egentligen:/. Stor suck.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Så det är mest pga tillvänjning du börjar med sporrar på en unghäst, snarare än behov av sporrar?

Alltså så många hästar har jag inte haft/utbildat att jag har ett absolut mönster :p
Men det är ju rimligt att hästen är bekant med sporrar och förstår vad man menar med den förstärkta hjälpen om man ska ut på tävlingsbanan.

Sen beror det väl lite på vad man menar med unghäst.
En häst som inte har lärt sig vad ryttaren menar, oavsett ålder på hästen, kräver ju typ "unghästridning"/inlärningsridning och då rider jag helst utan sporrar (ev med ett spö) tills hästen börjar förstå vad jag menar med de grundläggande hjälperna och hittar till en viss eftergift.
Men så snart det börjar handla om att man har grunden på plats och vill öka böjningen och samlingsgraden en smula, typ LA-nivå om vi ska jmf med tävlingsklasser, tycker jag att jag har nytta av att kunna använda sporren i vissa situationer.

En häst som är lösgjord går framåt, så har jag en häst som förstår vad jag menar men som känns seg och motig arbetar jag mer med lösgörande arbete hellre än sticker ett par sporrar i sidorna på den (även om man ibland får göra både och innan budskapet går fram).

Min nye har fått gå med bara lite lagom eftergift i sitt tidigare liv, och upplevdes av förra ägarna som lite åt det slöa hållet (och reds därför med både spö och sporrar när han visades för mig). Jag skulle aldrig säga att den hästen är slö på ngt sätt, så fort han förstod att han skulle vara på tygeln hela tiden och vara rund kring innerskänkeln blev det en himla bjudning i honom :love:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Dominus är nog enligt mig väldigt svängd. Röösli är rakare och mycket mer lättanpassad.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL.
Jag rider nästan aldrig dressyr med spö, tycker man får så ful handställning. Tar med mig spöet om jag jobbar med något specifikt som ev behöver förstärkas med ett pet.

På stoet som har en tendens till att var istadig när jag rider ut, kan jag ha med spö för att dutta på rumpan. Men jag vågar inte använda det så ofta.:D

Sporrar vänjer jag in på mina endast för att man måste ha det vid tävling. Rider inte med sporrar i vanliga fall.

Och för att gå in i sadeldebatten, så rider jag inte unghästar i dyr dressyrsadel. Det blir hoppsadel.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL
ang. sporrdiskussionen, så utifrån mig själv tycker jag att det är betydligt snällare med sporre än utan på flera sätt.... Det blir tydligare för hästen, och man sitter inte och smågnetar med skänkeln hela tiden utan är mera medveten om när man verkligen lägger till den. Jag upplever att hästarna blir mer tillfreds och arbetsvilligare om de lämnas ifred när man lagt på hjälpen och de svarat, än när man annars som det lätt blir, får sitta och smågneta med skänkeln. Sen vet jag att jag har en "fördel" eller vad man ska kalla det när det gäller att särskilja skänkelhjälpen rätt tydligt, och det är att jag är lång, så lägger jag an skänkeln blir det en tydlig handling från min sida, för jag har skänkeln lite längre ner så att säga. Jag tror det är svårare om man är kort och per automatik har skänkeln ligga an mot sidan av hästen mera konstant pga längden så att säga.
luddigt inlägg kanske men förhoppningsvis fattar ngn.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

I jakten på den perfekta sitsen så undviker jag också spö, just för handställningen.

Spöet är något som jag har att ta till när det behövs... helt enkelt :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL

Ang. sporrar rider jag nästan alltid med det ser absolut ingen nackdel med det - tvärtom! Rider med det på alla typer av hästar behövs det ingen stor hjälp behöver man ju inte använda dom så mkt svårare än så är det inte ;)

Spö varierar just nu är vi inne i en period då jag har använt spö som hjälp till att kvicka upp honom. Men är inget big fan av spö.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Och om inget i hela världen kan få kräket att kasta sig åt något håll?

Det här gäller inte min häst, utan en jag ridit tidigare. Jag funderade på blåslampa i rumpan på henne. :angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Hugger en knapp och ger mig in i sporrdiskussionen. Vet att det finns nån/några som rider ponny fast de är vuxna. Kan ni rida med sporrar och... erm... komma åt hästen med dem? Har sj en stor c-ponny (islänning som dressyrrids mycket) och tycker era resonemang kring sporrar låter bra. Men jag misstänker att mina hälar är väl långt ner liksom? Nån som har erfarenhet eller några tankar kring det?
För att vara islänning är hon dessutom ganska smäcker och ofta på gränsen till tunn så det är liksom ingen hängbuk som benen vilar mot.
Eller är det bara att testa kanske... ?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jätteintressant om fler svarade angående rösthjälper tycker jag. :) Min häst har ju aldrig sett en tävlingsbana och kommer säkert inte att göra det heller. Han hanteras också mycket lös från marken och då blir det såklart rösthjälper, som jag sedan använder även i sadeln.
Frågar mig dock ibland hur mycket man vinner på det och om jag borde sluta. Kontrasterna kan vara enorma, ett tyst "whoa" med förhållning kan ge ett samlat stopp direkt medan endast förhållning kan få en utdragen respons... vilket såklart blev mycket bättre i våras när vi red för instruktör!

Det är ju en form av lydighet men kanske inte synonymt med lösgjord och genomriden... Man kan ju dock under ett pass börja med att lägga till rösten om det behövs, sedan medvetet med hjälp av beröm mer och mer bara rida med säte och skänklar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 798
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala"...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänker ibland att det är lite för mycket att jobba heltid, d.v.s. 8 timmar per dag. Vi har ju idag effektiviserat så mycket att det...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp