Bukefalos 28 år!

Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

använder spö om det behövs som pet pinne för specifika rörelser. Aldrig som generell pådrivnings hjälp, där är det skänkeln som gäller.

ute använder jag spöt som hjälpt att peta undan trädgrenar :angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

använder spö om det behövs som pet pinne för specifika rörelser. Aldrig som generell pådrivnings hjälp, där är det skänkeln som gäller.

ute använder jag spöt som hjälpt att peta undan trädgrenar :angel:

sommartid är spöet en perfekt "döda myggor" med...eller ja, svepa av myggor. ;)
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Nä sommartid finns det en helt egen sport! "Hur många flygfän kan du döda med ett dressyrspö?" Det gäller att vara träffsäker:D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Nu används spö endast vid behov. Dvs pet på bakben för mer aktivitet i samlande rörelser,
som övertalning när hon fryser fast på skogsvägar för att hon ser ett monster bakom en sten
eller fixa till manen när den lägger sig på fel sida.

Att använda spö för att jag inte orkar driva är inte ett godtagbart argument. :D
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha, jag tyckte det var kort tid. Tog ett par år innan jag lärde mig rida hästen ordentligt.
Galoppfattningar kan vi fortfarande inte göra efter 8a år. :rofl:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Haha det kanske säger en del om mitt tålamod att jag tycker att det är lång tid, jag vill ju helst vakna upp imorgon och Ebba är en fullfjädrad Grand Prix-häst, naturligtvis rider jag som Patrik Kittel också, minst! :angel:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag rider inte med spö längre eftersom hästen måste kunna gå fram utan. Fick problem på tävling med att den tappade bjudning så fort jag la bort spöet. Nu funkar det alldeles utmärkt utan men jag kan ibland använda spö om jag vill göra en speciell grej. Men sen lägger jag bort det igen. Vill inte hamna i det beroendet igen! Usch. Tror många är på tok för beroende av sina spön. Det är lite jobbigt en period när man slutar men sen är det sååå skönt att slippa! Målet för mig iallafall är att min ridning inte ska skilja sig för mycket från träning till tävling.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Här är det så att hästen ska ta skänkeln utan att man ska behöva ha spö. Så om man ska rida med spö så ska det vara av en väldigt speciell anledning, sen använder man spöet till det och sen läggs det bort igen.

Vad gör man om hästen verkligen inte går fram?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Vad gör man om hästen verkligen inte går fram?
Jag rappade till med tyglarna när hästen inte tog skänkeln. När hästen kastar sig framåt ser man till att lätta helt på handen, klappar den och berömmer med rösten.
Räckte med ett par gånger så fattade han galoppen sas.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Vad gör man om hästen verkligen inte går fram?

Grejen är ju att alla hästar går att göra snabba för skänkeln med en tillräckligt konsekvent ryttare. Problemet när hästen aldrig blir känslig är nog enkelt förklarat med att ryttaren är inkonsekvent och maler med skänkeln omedvetet.

Jag red med spö i början på ponnyn då hon likt många unghästar gick med lite handbroms i. Nu är hon dock jättefin för skänkeln:). Rider inte fram med det längre men tar det när vi jobbar med våra galoppfattningar.

*kl*

Jag har sadelproblem. Den ligger still, men jag tycker att den trycker lite mycket fram och lättar lite mycket bak-men vad är fel då egentligen? Tror att en relativt rak sadel med rundbossor skulle passa-men vilken sadel passar in på den beskrivningen förutom en jättedyr Amerigo Classic?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

För vid? För svängd?

Har du kvar Prestigen?

Ja, det är Prestigen hon går med. Tror inte den är för vid, för den låg bättre när jag tog bort fåret som jag haft under. Hon har fått en liten bula på höger sida om manken som jag ev tror beror på tryck, den blev också direkt mindre när fåret försvann. Den ligger inte nära manken och jag uppfattar den mer som för smal:/. Hon har en väldigt bred riktig ponnymanke.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

En gammal JC såklart ;)

Nu kommer jag inte på på rak arm vilken modell det är jag har till min pålle, men den är billig, rak och trevliga att rida i. Fast alla deras modell kanske bara har kilbossor. Hmm, vet att flera av ridskoleponnierna har JC dressyrsadel på anläggningen där jag står iaf.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

En gammal JC såklart ;)

Nu kommer jag inte på på rak arm vilken modell det är jag har till min pålle, men den är billig, rak och trevliga att rida i. Fast alla deras modell kanske bara har kilbossor. Hmm, vet att flera av ridskoleponnierna har JC dressyrsadel på anläggningen där jag står iaf.

JC? Just nu funderar jag på Dominus eller Röösli..?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

JC= Jorge Canaves. Googla bara JC dressyrsadel så bör du få en massa träffar :)

Det är ju ett klassiskt ridskolemärke, vilket jag tycker är en indikation på att sadlarna inte är så pjåkiga - håller ju bra om inte annat. Men visst, är man ute efter det mjukaste buffellädret på marknaden så är det ju inte en sån du ska satsa på. Själv hade jag hemma minst 20 begagnade sadlar och prövade. Jag testade hela prisspektrat, men JC Saphir (beg. för 4,5 k) var det enda hästen godkände. Själv hade jag riktat in mig på en prestige som verkligen var byggd åt mig, men hästen sa nej, även om den låg hyfsat.

JC är väldigt svåra att få tag på begagnade däremot, men eftersom priset är som det är så kan man ju alltid köpa nytt.
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

sommartid är spöet en perfekt "döda myggor" med...eller ja, svepa av myggor. ;)

Och alla andra j*vla flygfän :devil: Helt klart är långt spö ett måste sommartid ute ja.

Vad gör man om hästen verkligen inte går fram?

Halvt kl på den. Ni som säger att hästen måste reagera för skänkeln, använder ni spö för att lära hästen eller hur gör ni? Och hur gör ni med unghästar?

Själv känner jag mest behov av spö när jag skrittar fram/av. Varken jag eller hästen gillar att skritta :cool: Resterande tid rider jag gärna utan, när hästis inte reagerar som han ska för skänkeln är det till 110 % jag som fastnat i mitt jäkla klämmande :o

På unghästar vill jag ha spö tills dess att de regarerar framåt till 100 % på skänkel/sits/röst. Mao ska de i alla lägen kunna i värsta fall "skrämmas fram" även om de vill tvärnita innan jag lägger bort spöet. Hur gör ni?
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag brukar också alltid ha ett spö på unghästarna tills alla hjälper sitter till 100%. På min nuvarande har jag haft spö rätt länge, på bana/i ridhus då han har behövt lite "hjälp" för att orka. Ute har jag haft det då han gärna hittar på lite "hyss":angel: Nu börjar jag lägga ifrån mig det mer och mer både vid träning och i skogen.

Jag rider nästan alltid med långt spö på unghästar, för att kunna använda spöt utan att släppa tygeln. Det är ofta vingligt nog:D

Sedan kan det vara olika från häst till häst såklart!
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag brukar också alltid ha ett spö på unghästarna tills alla hjälper sitter till 100%. På min nuvarande har jag haft spö rätt länge, på bana/i ridhus då han har behövt lite "hjälp" för att orka. Ute har jag haft det då han gärna hittar på lite "hyss":angel: Nu börjar jag lägga ifrån mig det mer och mer både vid träning och i skogen.

Jag rider nästan alltid med långt spö på unghästar, för att kunna använda spöt utan att släppa tygeln. Det är ofta vingligt nog:D

Sedan kan det vara olika från häst till häst såklart!

Jag spinner vidare lite för vissa (eller kanske alla :D?))

När ni hoppar, har ni spö då? Varför?


Ny fråga: När använder ni sporrar? Varför?

När introducerar ni sporrar för en unghäst och varför? Hur skiljer man på behovet av sporrar på unghäst och behovet av att få hästen lydig för
skänkeln?

Jag har helt klart fastnat i "inga sporrar-träsket" och tror aldrig jag kommer komma ur det :cool:
 
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

I arbetet med att renodla mina hjälper och att få hästen lydig för skänkeln så använder jag nu spö för att förstärka mina hjälper. För att kunna överraska henne och försigkomma henne. Hon ska vänta på min hjälp och inte förutsätta att jag menar a eller b.

Fröken är inte bara lat utan även smart, matte måste vara snabb för att överlista henne :)

men ju mer vi tränar, dessto mer försvinner spöet till förmån för skänkeln.
Dock fastnar jag lättare i "gnuggandet" med skänkeln och för att lära om mig
är spöet bra. Det är mer direkt för mig och jag råkar inte använda det som jag
ibland gör med skänkeln..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 799
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala"...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänker ibland att det är lite för mycket att jobba heltid, d.v.s. 8 timmar per dag. Vi har ju idag effektiviserat så mycket att det...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp