Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Zacke och jag tuffar på efter vårt WE-äventyr i Uppsala. Dressyren där blev väldigt bra och vi fick 73.6%! Första gången över 70% med honom och extra kul att göra det i en MsvB! Nästa tävling är om två veckor och det blir en WE. Sen veckan därefter har jag anmält till två MsvC1. Inte startat MsvC på två år men blev lite sugen på att testa nu när han känns betydligt lydigare även på träns. Dessutom är det grannklubben och det var låg startavgift. Eventuellt blir det en dressyrtävling till i slutet av säsongen men beror helt på vad jag är sugen på.

Fick höra om en ryttare idag som hemmavid rider med dubbla spön och graman. Det är tamejtusan helt jävla galet. Även om hen kan rida svår klass så hade jag a l d r i g ens tänkt tanken att göra nåt liknande. Det gör istället att jag ännu hellre tuffar runt i min fluffsadel och inte är en "riktig dressyrryttare".
 
Zacke och jag tuffar på efter vårt WE-äventyr i Uppsala. Dressyren där blev väldigt bra och vi fick 73.6%! Första gången över 70% med honom och extra kul att göra det i en MsvB! Nästa tävling är om två veckor och det blir en WE. Sen veckan därefter har jag anmält till två MsvC1. Inte startat MsvC på två år men blev lite sugen på att testa nu när han känns betydligt lydigare även på träns. Dessutom är det grannklubben och det var låg startavgift. Eventuellt blir det en dressyrtävling till i slutet av säsongen men beror helt på vad jag är sugen på.

Fick höra om en ryttare idag som hemmavid rider med dubbla spön och graman. Det är tamejtusan helt jävla galet. Även om hen kan rida svår klass så hade jag a l d r i g ens tänkt tanken att göra nåt liknande. Det gör istället att jag ännu hellre tuffar runt i min fluffsadel och inte är en "riktig dressyrryttare".
Skulle vilja gilla och ogilla den här posten samtidigt..

Grattis till dig och hästen men fyfan vad tråkigt att höra om sk duktiga ryttare.
 
Vårt livs andra dressyrtävling är avklarad. LC1 igen och fick den här gången 56.11 %. Näst sist. Är bara att konstatera att vi inte riktigt räcker till än. Tråkigt protokoll med genomgående 5.5 och några 6.0 och nästan enda kommentar ” för öppen form”. På ena galoppvolten lite avdrag för lite gening innan spåret. Annars inga direkta missar, övergångar etc på rätt ställen, jämna serpentiner. Slutkommentar ” jobba med formen”.
Glömde kavajen hemma idag :banghead: men det var ju tillåtet att rida i långärmad tröja som tur är. Red på ett nytt träns med ett annat bett än vi brukar och det gick inte lika bra som vanligt, hon kärvade emot mer. Så det bettet får flytta tillbaka till körtränset. Även nya ridstövlar med tillhörande skavsår som tack och lov inte kändes på hästryggen.
Lugn och trygg häst som tog hela nya miljön med ro. Vi passade också på att skritta över WE bron som stod på framridningen. Inga problem!
 
Vårt livs andra dressyrtävling är avklarad. LC1 igen och fick den här gången 56.11 %. Näst sist. Är bara att konstatera att vi inte riktigt räcker till än. Tråkigt protokoll med genomgående 5.5 och några 6.0 och nästan enda kommentar ” för öppen form”. På ena galoppvolten lite avdrag för lite gening innan spåret. Annars inga direkta missar, övergångar etc på rätt ställen, jämna serpentiner. Slutkommentar ” jobba med formen”.
Glömde kavajen hemma idag :banghead: men det var ju tillåtet att rida i långärmad tröja som tur är. Red på ett nytt träns med ett annat bett än vi brukar och det gick inte lika bra som vanligt, hon kärvade emot mer. Så det bettet får flytta tillbaka till körtränset. Även nya ridstövlar med tillhörande skavsår som tack och lov inte kändes på hästryggen.
Lugn och trygg häst som tog hela nya miljön med ro. Vi passade också på att skritta över WE bron som stod på framridningen. Inga problem!
Jag undrar lite hur du hade önskat att domaren ska kommentera er? Rent krasst så ska formen vara åtminstone stadig och visa på eftergift även i LC, så vad ska domaren skriva annars när formen inte räcker till och gör att poängen hålls nere?
 
Dottern red också LC1 idag. 56% på en ponny som tyckte att det mörka ridhuset där domaren satt på läktaren en trappa upp var jätteläskigt. Hon fick många kommentarer om mjuk ridning och bra jobbat med en så spänd häst, det glädjer mig! Det var ju deras första tävling tillsammans och ponnyn har inte varit ute och tävlat på ett år så vi är nöjda! :)
 
Vårt livs andra dressyrtävling är avklarad. LC1 igen och fick den här gången 56.11 %. Näst sist. Är bara att konstatera att vi inte riktigt räcker till än. Tråkigt protokoll med genomgående 5.5 och några 6.0 och nästan enda kommentar ” för öppen form”. På ena galoppvolten lite avdrag för lite gening innan spåret. Annars inga direkta missar, övergångar etc på rätt ställen, jämna serpentiner. Slutkommentar ” jobba med formen”.
Glömde kavajen hemma idag :banghead: men det var ju tillåtet att rida i långärmad tröja som tur är. Red på ett nytt träns med ett annat bett än vi brukar och det gick inte lika bra som vanligt, hon kärvade emot mer. Så det bettet får flytta tillbaka till körtränset. Även nya ridstövlar med tillhörande skavsår som tack och lov inte kändes på hästryggen.
Lugn och trygg häst som tog hela nya miljön med ro. Vi passade också på att skritta över WE bron som stod på framridningen. Inga problem!
Då är det väl kul att veta att ni gör mkt bra i programmen som säkert kommer betala sig i bättre poäng när ni tränat mer och kommit en bit till med lösgjordhet och eftergift?😊

Sånt med med utrustning lär man sig. Inga nya ändringar till tävling, varken för häst eller ryttare👍
 
Jag undrar lite hur du hade önskat att domaren ska kommentera er? Rent krasst så ska formen vara åtminstone stadig och visa på eftergift även i LC, så vad ska domaren skriva annars när formen inte räcker till och gör att poängen hålls nere?
Jag har ingen aning! Var ju bara andra gången. Jag tycker det var lite tråkigt med samma kommentar på varje ( nästan) punkt. Förra gången fick vi åtminstone flera förklaringar till poängen, som tex för dåligt formad volt, slarvig väg etc. Jag säger inte att jag borde ha fått fler poäng!
 
Jag har ingen aning! Var ju bara andra gången. Jag tycker det var lite tråkigt med samma kommentar på varje ( nästan) punkt. Förra gången fick vi åtminstone flera förklaringar till poängen, som tex för dåligt formad volt, slarvig väg etc. Jag säger inte att jag borde ha fått fler poäng!
Tror du mer ska ta det som att formen var det främsta problemet. Annars hade det ju stått fler saker.
 
Tror du mer ska ta det som att formen var det främsta problemet. Annars hade det ju stått fler saker.
Ser nu att den andra fjordingen som startade (träffade de inte, kände bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lätt att tävla fjording bland stora hästar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).
 
Ser nu att den andra fjordingen som startade (träffade de inte, kände bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lätt att tävla fjording bland stora hästar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).

Nu var det några år sen jag tävlade dressyr sist, men jag skulle inte säga att just rasen gör nån skillnad i de lätta klasserna. Det är (tyvärr) bara att träna på och rida bättre.
 
Ser nu att den andra fjordingen som startade (träffade de inte, kände bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lätt att tävla fjording bland stora hästar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).
Här uppe finns det flera fjordingar som tävlar mot storhästar med bra resultat så nog går det :)
 
Ser nu att den andra fjordingen som startade (träffade de inte, kände bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lätt att tävla fjording bland stora hästar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).
Rasen spelar absolut ingen roll i lätta klasser, men de ska ju arbeta i rätt form.
Jag får fortfarande kommentaren ”öppen i formen” ibland, i LA och MSV:C, det drar ner poängen direkt.
Behöver jobba med min timing och samverkan. Haflingern behöver bli mer lösgjord och mellan hjälperna. Lättare sagt än gjort!
Bara att träna på 💪🏻
 
Vårt livs andra dressyrtävling är avklarad. LC1 igen och fick den här gången 56.11 %. Näst sist. Är bara att konstatera att vi inte riktigt räcker till än. Tråkigt protokoll med genomgående 5.5 och några 6.0 och nästan enda kommentar ” för öppen form”. På ena galoppvolten lite avdrag för lite gening innan spåret. Annars inga direkta missar, övergångar etc på rätt ställen, jämna serpentiner. Slutkommentar ” jobba med formen”.
Glömde kavajen hemma idag :banghead: men det var ju tillåtet att rida i långärmad tröja som tur är. Red på ett nytt träns med ett annat bett än vi brukar och det gick inte lika bra som vanligt, hon kärvade emot mer. Så det bettet får flytta tillbaka till körtränset. Även nya ridstövlar med tillhörande skavsår som tack och lov inte kändes på hästryggen.
Lugn och trygg häst som tog hela nya miljön med ro. Vi passade också på att skritta över WE bron som stod på framridningen. Inga problem!

Pepp-pepp-pepp!

Ni höjde alltså resultatet med 3% sedan sist OCH förbättrade vägarna.
Det är väl jättebra utveckling på endast en tävling och några veckors tränande?

Bara att träna vidare, formen och böjningen kommer bli bättre och då följer procenten med uppåt också 👍
 
Vårt livs andra dressyrtävling är avklarad. LC1 igen och fick den här gången 56.11 %. Näst sist. Är bara att konstatera att vi inte riktigt räcker till än. Tråkigt protokoll med genomgående 5.5 och några 6.0 och nästan enda kommentar ” för öppen form”. På ena galoppvolten lite avdrag för lite gening innan spåret. Annars inga direkta missar, övergångar etc på rätt ställen, jämna serpentiner. Slutkommentar ” jobba med formen”.
Glömde kavajen hemma idag :banghead: men det var ju tillåtet att rida i långärmad tröja som tur är. Red på ett nytt träns med ett annat bett än vi brukar och det gick inte lika bra som vanligt, hon kärvade emot mer. Så det bettet får flytta tillbaka till körtränset. Även nya ridstövlar med tillhörande skavsår som tack och lov inte kändes på hästryggen.
Lugn och trygg häst som tog hela nya miljön med ro. Vi passade också på att skritta över WE bron som stod på framridningen. Inga problem!
Har du någon video på ritten?🙂
 
Ser nu att den andra fjordingen som startade (träffade de inte, kände bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lätt att tävla fjording bland stora hästar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).
Vissa saker kan ju vara lite svårare med vissa typer av Fjordingar. Jag har tränat rätt olika modeller av dem genom åren. Vissa har mycket lättare för sig än andra. Samma med typ Haflinger, Islänningar etc.
Jag hade själv en islandskorsningsponny som var överbyggd, hade en bred och lågt ansatt kort hals och markbunden gång, som en del Fjordar kan ha.
Vi fick kämpa på betydligt mer med att lära både mig att få honom att bära sig i en korrekt form och honom att orka. Jag hade kompisar som fick fina dressyrhästar som jag tränade med. Det gick fort för dem att gå vidare i utbildning iom att hästarna hade mer gratis. För oss tog det mer tid. Men vad man lär sig på att rida hästar som kanske inte har bästa förutsättningarna för tex dressyr! Jag är så tacksam över att fått ha den läraren min ponny var! ❤️
Vi hade en tyskutbildad beridare som kom till ett stall vi stod i. Han brukade fnissa åt att min gamle, luddponny gjorde dressyrrörelserna bättre än de flesta halvbloden på anläggningen. Och stallägare som brukade ta in dressyrkunniga gäster och visa då vi red för att "det var så gulligt med sådan häst som är skolad".
Så kämpa på du! De flesta brukar tycka det är kul att se annat än de vanliga dressyrraserna gå dressyr. Det blir säkert bra med lite mer träning! Det är jättekul att folk rider dressyr på olika raser. Dressyren är ju ändå till för att stärka och förädla individen.
 
Idag har jag fått hjälp att tömköra min häst. Det var roligt att se hästen från marken :)

Han såg ut som när jag brukar tömköra fast både bättre och sämre 😅 tränaren kom åt honom mycket bättre så protesterna blev lite större och sen gick han finare :D

Tydligen har jag fuskat en del med ytter tygel/töm :idea:

IMG_20230903_170228.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
147
· Visningar
10 082
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 330
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
650
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 980
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp