Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror dig. Är säkert så att de ÖD som är för hårda får klagomål från ryttarna till förbundet som då skiter ner sig och sen sorteras de bort.
"Min" ÖD bor på framhoppningen och framridningen i dressyren och säger alltid till. Men hon har varit i blåsväder några ggr oxå 🤣
Sedan kan det även bero på tävlingsledningen, vissa nationella arrangörer är väldigt rädda om de svårklassryttare som brukar komma och vill verkligen inte att en öd ska stänga av någon fast det finns fog för det.
 
Skulle det gå att anmäla ridningen till disciplinnämnden? Inte för att jag egentligen tror att de skulle döma ryttaren i fråga utan för att rikta uppmärksamhet mot ridningen.
Finns väl lite krav, den som anmäler ska inte vara anonym, den ska ha sett det själv och ha bevis i form av egen film. ( i detta fallet), och sedan ska väl den som anmäler tydligt anmält till en steward på plats. Om så skulle ske och om stewarden pratar med ryttaren så kan det säkert räcka o då tar Din inte upp ärendet. Om stewarden ignorerar "anmälan" så kan det såklart skickas till DIN och undrar tro vem som får rätt......anmälaren eller ryttaren o stewarden?

Sedan är det en tolkningsfråga varför hästen rids så, en steward som vill vara vänligt inställd mot ryttaren tolkar det säkert så att om hästen släpps fri så blir den farlig o reser sig medans ex jag tolkar det som hästen är så hårt hållen och mår så dåligt av det vill komma sig fri. Ridsportförbundet går med säkerhet på första linjen, finns ju ett ex på en hoppryttare som åkte till DIN för han pryglade hästen så in i bängen på en framhoppning- blev friad såklart för ryttaren menade på hästen blev farlig o han va tvungen att rädda sig genom att ge stryk, det köpte DIN. Minns inte år eller ärendenummer.
 
Finns väl lite krav, den som anmäler ska inte vara anonym, den ska ha sett det själv och ha bevis i form av egen film. ( i detta fallet), och sedan ska väl den som anmäler tydligt anmält till en steward på plats. Om så skulle ske och om stewarden pratar med ryttaren så kan det säkert räcka o då tar Din inte upp ärendet. Om stewarden ignorerar "anmälan" så kan det såklart skickas till DIN och undrar tro vem som får rätt......anmälaren eller ryttaren o stewarden?

Sedan är det en tolkningsfråga varför hästen rids så, en steward som vill vara vänligt inställd mot ryttaren tolkar det säkert så att om hästen släpps fri så blir den farlig o reser sig medans ex jag tolkar det som hästen är så hårt hållen och mår så dåligt av det vill komma sig fri. Ridsportförbundet går med säkerhet på första linjen, finns ju ett ex på en hoppryttare som åkte till DIN för han pryglade hästen så in i bängen på en framhoppning- blev friad såklart för ryttaren menade på hästen blev farlig o han va tvungen att rädda sig genom att ge stryk, det köpte DIN. Minns inte år eller ärendenummer.
Fast fallet med hästen som fick stryk i lastbilen av DS gav ordentlig avstängning.

Var hittar jag skrivningen om vem som kan skicka in anmälan till DiN? Funderar på om en skulle gjort en anmälan och samlat på sig ett helt gäng underskrifter.
 
Fick svar från förbundet.
Screenshot_20240305_103703_Samsung Internet.jpg
 
Fast fallet med hästen som fick stryk i lastbilen av DS gav ordentlig avstängning.

Var hittar jag skrivningen om vem som kan skicka in anmälan till DiN? Funderar på om en skulle gjort en anmälan och samlat på sig ett helt gäng underskrifter.
Jag tror det är som med allt annat, vem som kan egentligen anmäla men det finns risk att de inte tar upp ärendet. Det finns nog ingen skrivelse om vem utan mer om kriterier, har sett den men hinner inte nu ska se om jag hittar något i morgon. Men den delen är i det hela dåligt informerad det finns- om inget har hänt- att läsa om direkt hur man går tillväga med anmälan /överklagan vad jag sett.
 
Jag tror det är som med allt annat, vem som kan egentligen anmäla men det finns risk att de inte tar upp ärendet. Det finns nog ingen skrivelse om vem utan mer om kriterier, har sett den men hinner inte nu ska se om jag hittar något i morgon. Men den delen är i det hela dåligt informerad det finns- om inget har hänt- att läsa om direkt hur man går tillväga med anmälan /överklagan vad jag sett.
Mmm. Funderar på att skriva ihop något och isf be flera skriva under. Tänker att jag knappast är ensam om att bli väldigt illa berörd av ridningen.
 
Mmm. Funderar på att skriva ihop något och isf be flera skriva under. Tänker att jag knappast är ensam om att bli väldigt illa berörd av ridningen.
Men var är felet som begåtts enligt TR?
Är det ryttarens ridning eller att funktionär inte ingrep?
Eller båda delar?

Jag vet inte svaret på frågan men det blir två olika saker om båda prövas tänker jag? Fast jag vet inte riktigt hur det juridiskt är mest korrekt att bedöma…
 
Men var är felet som begåtts enligt TR?
Är det ryttarens ridning eller att funktionär inte ingrep?
Eller båda delar?

Jag vet inte svaret på frågan men det blir två olika saker om båda prövas tänker jag? Fast jag vet inte riktigt hur det juridiskt är mest korrekt att bedöma…
Ridningen är inte tillåten i den formen. Framridning ska bedömas enligt den här filmen:

Tycker det är väldigt tydligt att formen hästen visas i inte är tillåten.
 
Så om jag skulle anmäla till DiN är det ryttaren. ÖD/steward kan av någon anledning missat det. Men ryttaren borde verkligen veta bättre.
 
Någon som paddat upp lillkåpan och kan visa hur det ser ut? Vad har ni använt?
Får känslan av att jag får jobba för att inte falla fram i min dressyrsadel och tänkte prova om det hjälper.
 
Fått svar från SWB också.
Visa bifogad fil 140478
Jag tyckte kontrollerna under (dressyr)Breeders i höstas var rätt dåliga, tyvärr. Det verkade räcka med att man visade upp hästen en gång för kontroll av nosgrimma etc på framridningen. Vilket i mitt fall blev innan uppsittning i samband med dagen för familiarization/visning av banan, dvs dagen innan tävlingsdagen. När jag kom fram för att visa under tävlingsdagen, sa de att det inte behövdes eftersom jag visat under gårdagen. Som att jag inte skulle kunnat dra åt nosgrimman till dess :confused: Ingen kontroll efter ritt (vad jag märkte) och låg närvaro av funktionärer på utebanorna.
 
Jag tyckte kontrollerna under (dressyr)Breeders i höstas var rätt dåliga, tyvärr. Det verkade räcka med att man visade upp hästen en gång för kontroll av nosgrimma etc på framridningen. Vilket i mitt fall blev innan uppsittning i samband med dagen för familiarization/visning av banan, dvs dagen innan tävlingsdagen. När jag kom fram för att visa under tävlingsdagen, sa de att det inte behövdes eftersom jag visat under gårdagen. Som att jag inte skulle kunnat dra åt nosgrimman till dess :confused: Ingen kontroll efter ritt (vad jag märkte) och låg närvaro av funktionärer på utebanorna.
Jo jag vet. Har hört från andra på plats att det är otroligt godtyckligt vilka som kollas också och när det är dags att kolla parkeringen..
 
Någon som paddat upp lillkåpan och kan visa hur det ser ut? Vad har ni använt?
Får känslan av att jag får jobba för att inte falla fram i min dressyrsadel och tänkte prova om det hjälper.
På min förra sadel tryckte jag in två tvättsvampar under vardera lillkåpa. Tyckte det hjälpte lite (men helt bra blev det först efter sadelbyte.
 
Någon som paddat upp lillkåpan och kan visa hur det ser ut? Vad har ni använt?
Får känslan av att jag får jobba för att inte falla fram i min dressyrsadel och tänkte prova om det hjälper.
Vad har du för sadel? Låter mest som att sätet är fel för dig.
 
I mitt distrikt är det fullständig kris på ideella krafter som vill/kan/orkar arrangera tävlingar. Den tävling som brukar vara först på året blev inte i år. Om två veckor är det tävling med vettiga klasser från LB-StG, men väldigt få starter. Sen är där en tävling i april men de har bara LC-LB. I maj är det en tävling i ett granndistrikt med klasser till MsvB. Och så har vi våra egna tävlingar i juni. Finns ett par fler tävlingar men de ligger 15-20 mil bort.

Tack och lov har jag två WE-tävlingar i slutet av maj och början av juni, sen åker jag med Zacke till Västerås och rider RM i WE.

Hur är det med tävlingar i era distrikt? Svårt med folk där också?
 
Någon som paddat upp lillkåpan och kan visa hur det ser ut? Vad har ni använt?
Får känslan av att jag får jobba för att inte falla fram i min dressyrsadel och tänkte prova om det hjälper.
Den känslan får jag i Equipe-sadlar. De har sittpunkten för långt fram för mig.
 
I mitt distrikt är det fullständig kris på ideella krafter som vill/kan/orkar arrangera tävlingar. Den tävling som brukar vara först på året blev inte i år. Om två veckor är det tävling med vettiga klasser från LB-StG, men väldigt få starter. Sen är där en tävling i april men de har bara LC-LB. I maj är det en tävling i ett granndistrikt med klasser till MsvB. Och så har vi våra egna tävlingar i juni. Finns ett par fler tävlingar men de ligger 15-20 mil bort.

Tack och lov har jag två WE-tävlingar i slutet av maj och början av juni, sen åker jag med Zacke till Västerås och rider RM i WE.

Hur är det med tävlingar i era distrikt? Svårt med folk där också?
Var i Västerås går WE-rm?
 
Med trasig kropp och trasigt huvud efter långvarig depression är det mentala en stor del för att orka. Jag har stora förhoppningar med min nya häst men har lärt mig att jag också behöver ha ganska mycket utrymme för att det finns dagar då det bara blir mockning och mat. Lägger då ofta lite tid på att titta på egna ridfilmer för att analysera, andra i liknande sits/har samma problem, tävlingar eller instruktionsfilmer. Det är inte lätt men blivit lättare :grin:

Sen finns det dagar då man bara vill gråta och aldrig mer gå utanför dörren. Idag är en sån dag, dessutom ska jag på vår första pay&ride med Eddie i morgon :cry:. I går la jag ut ett inlägg som delades av många bl.a. på en väns sida där hon fick kommentarerna nedan. Jag hade gärna sålt för fyra år sedan men hade precis haft två dåliga erfarenheter när han var hos andra ryttare, inte sugen på att göra det igen. Vad menar hon med att det är synd att han inte fick någon chans att visa upp sig? Hur dålig tycker hon/världen att jag är? Jag har massor att förbättra men ibland känns det som att fölet jag köpte tydligen utbildade sig själv och jag har bara hängt på hans talang.
Får samma vibbar även med nya hästen. Att jag från 3,5 år ålder när jag köpte honom, la ett års jobb från marken för att förbereda honom för att bli ridhäst verkar inte spela någon roll för den utveckling han gör nu. Alla hästar blir ju bättre när de blir äldre automatiskt...
Men det är nog bara min dåliga självkänsla som får mig att känna så här :(


Hur gör ni andra när ni mår kass?

Visa bifogad fil 140181

Vilken idiot att skriva så. Tror knappast att hästen bryr sig och det förstår nog hon också, men av någon anledning kände hon ett behov av att trycka till dig.
 
  • Hjärta
Reactions: AW
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
342
· Visningar
30 655
Senast: MiniLi
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
19 20 21
Svar
414
· Visningar
25 658
Senast: Cavallo
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
813
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp