Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helskotta så ont det gjorde att rida idag. Och Barka tyckte ju det var väldigt onödigt att komma igång ordentligt när jag var alldeles för svag för att orka rida konsekvent och inte låta henne stanna för att försöka bajsa hela tiden. Fick till riktigt bra galopp på slutet men tog alldeles för lång tid att ta oss igenom motståndet idag. Och nu går jag som en 90-åring med rullator. Måste ta tag i att leta ny sadel, men jag är nog lite rädd att det inte ska finnas nån lösning.
 
Vi fortsätter säsongen med ett, förhoppningsvis, litet avbrott.
Förra veckan hittade jag Vera i boxen på morgonen med ett svullet framben och palpationen tydde på smärta från gaffelbandet. Ingen tydlig hälta dock.
Så lyckligt överraskad blev jag allt när hästen inte alls visar på smärta från gaffelband eller sena vid gårdagens veterinärbesök. Små böjprovsreaktioner på bägge framkotorna som nu behandlats med PRP och så får vi hoppas att hon seglar igenom återbesöket om två veckor ❤️.

Jag var verkligen helt övertygad om att där var en skada på gaffelbandet så detta känns som en bra diagnos. Får försöka rida bättre bara för att hjälpa hennes framben i framtiden.

1000028559.jpg
 
Vi flyttade förra lördagen till nytt stall. Jag har numera tillgång till ridhus och en mycket fin utebana samt möjlighet att ta mej till mina gamla ridvägar. Nackdelen är hagarna som är alldeles för små i mitt tycke men jag har inte så mycket annat att välja på. Hästen verkar nöjd i alla fall och hon har börjat komma till ro. Har däremot inte hunnit rida mer än i måndags och fick longera lite i torsdags för att hon skulle få röra sig lite. Har haft migrän och nu ligger jag i värsta karlaförkylningen. Så jag är lite putt på att inte ha kommit igång. Har bokat in träning med min guru om en och en halv vecka för att få en spark i röva. Är så sugen på att komma igång men det är alltid nått. Hoppas på lite ändring nu.
 
Bollen kan ju va lite reaktiv och hålla på och vela och ha sig vilket inte jag alltid uppskattar då ja är rätt feg

Vi har tränat lite ettor till och från. Tre stycken går bra sen har ja inte fått till det, blir för snabb i hjälperna och han fattar la inte va jag pysslar med.

Men idag lyckades jag få till fyra ettor 💪🏻 då glömdes hans velande å kastandet han gjorde innan bort och man blir så lycklig va! Helt stört ändå vad glad man kan bli 😂 så det känns hoppfullt att kunna ta sig över intermediare 1 nu ivf. Ja vet att det är mycket kvar innan dess men idag kändes det som att det ska nog inte va omöjligt!
 
Första dressyrpasset på länge igår! Kör annars igångsättningen på uteritt men igår blev det läge för ett pass inne. Hon börjar komma igång i kroppen igen, skönt att det blir bättre och bättre. Lade in några galoppfattningar också = väldigt glad häst!😁

Har ingen bild från igår så det får bli en från en solig vårdag ute:
IMG_0457.jpeg
 
Skönt att komma vidare i igångsättningen @MiniLi 😄

Vi hade hoppdag igår och det var väldigt glada hästar, farbror Fille var mest skötsam av deltagarna 😇 - vissa andra hästar tappade ryttaren och det bjöds på en hel del luftakrobatik som inte ingick i de planerade övningarna 🤣 Väldigt nyttigt är det iallafall, det är inga höjder som hoppas utan mer små banor för lydnad och gymnastik.
 
Vi har varit med ponny i två månader nu och dottern börjar verkligen hitta ridningen på honom nu! Det är inte lätt och hon får kämpa, men det går framåt! :)

Däremot så pysslar hon mycket med längden på stigläder och landar ofta på att hon vill ha dem olika långa. För mig innebär det att hon är sned någonstans? Problemet märks inte i hoppsadel med kortare läder. Hur löser man problemet bäst tro? Mig själv hade jag ju gått till kiropraktor med, men dottern är ju bara nästan 13 år. Är det för tidigt? Vad säger @tuaphua som har mer insyn?

Han är iaf bra söt Gräddbullen! :love:
VideoCapture_20240312-120548.jpg
 
Vi har varit med ponny i två månader nu och dottern börjar verkligen hitta ridningen på honom nu! Det är inte lätt och hon får kämpa, men det går framåt! :)

Däremot så pysslar hon mycket med längden på stigläder och landar ofta på att hon vill ha dem olika långa. För mig innebär det att hon är sned någonstans? Problemet märks inte i hoppsadel med kortare läder. Hur löser man problemet bäst tro? Mig själv hade jag ju gått till kiropraktor med, men dottern är ju bara nästan 13 år. Är det för tidigt? Vad säger @tuaphua som har mer insyn?

Han är iaf bra söt Gräddbullen! :love:
Visa bifogad fil 140919
Om dottern står framför en spegel och sätter händerna på höftkammarna, är händerna i samma höjd då?

Är hon ung så är det bra att rätta till genom träning från en naprapat eller sjukgymnast som är duktig, så hon inte är sned och bygger snett muskelminne och snedbelastning som kan ge bestående problem.
 
Om dottern står framför en spegel och sätter händerna på höftkammarna, är händerna i samma höjd då?

Är hon ung så är det bra att rätta till genom träning från en naprapat eller sjukgymnast som är duktig, så hon inte är sned och bygger snett muskelminne och snedbelastning som kan ge bestående problem.
Ska testa det med händerna när hon kommer hem!

Och leta rätt på bra träningshjälp :up:
 
Vi har varit med ponny i två månader nu och dottern börjar verkligen hitta ridningen på honom nu! Det är inte lätt och hon får kämpa, men det går framåt! :)

Däremot så pysslar hon mycket med längden på stigläder och landar ofta på att hon vill ha dem olika långa. För mig innebär det att hon är sned någonstans? Problemet märks inte i hoppsadel med kortare läder. Hur löser man problemet bäst tro? Mig själv hade jag ju gått till kiropraktor med, men dottern är ju bara nästan 13 år. Är det för tidigt? Vad säger @tuaphua som har mer insyn?

Han är iaf bra söt Gräddbullen! :love:
Visa bifogad fil 140919
Nu vet jag ju inte om din dotter har låsningar etc. Men det går absolut att behandla en 13-åring kiropraktiskt. Finns många ungdomar som rider och behöver lite hjälp av kiro.
Kan vara gynnsamt för framtida växt etc.
Testa att hon ligger på hårt underlag på rygg ca 10 min. Kolla sen om benen ser lika långa ut och om höftkammarna ser ut att vara positionerade likadant både i höjd/vinkel från golvet och i förhållande till kroppens längd. Har man låsningar kring området kan ena benet se längre ut/höftkammarna vara olika positionerade.
Minns inte exakt var ni finns. Men finns en bra kiro i Märsta enligt sambo/kiro. Har skickat någon dit förr och hen var nöjd.
 
Ska testa det med händerna när hon kommer hem!

Och leta rätt på bra träningshjälp :up:
En bra kiro löser det oftast på ett besök. Sen är det så klart bra att underhålla med träning. Så man inte hamnar där igen.
Men du får inte lika snabbt resultat med sjukgymnast, träning eller mjukdelsbehandling om hon har låsningar. Bäst att ta kiro först och sen träna.
 
Nu vet jag ju inte om din dotter har låsningar etc. Men det går absolut att behandla en 13-åring kiropraktiskt. Finns många ungdomar som rider och behöver lite hjälp av kiro.
Kan vara gynnsamt för framtida växt etc.
Testa att hon ligger på hårt underlag på rygg ca 10 min. Kolla sen om benen ser lika långa ut och om höftkammarna ser ut att vara positionerade likadant både i höjd/vinkel från golvet och i förhållande till kroppens längd. Har man låsningar kring området kan ena benet se längre ut/höftkammarna vara olika positionerade.
Minns inte exakt var ni finns. Men finns en bra kiro i Märsta enligt sambo/kiro. Har skickat någon dit förr och hen var nöjd.
Uppsala. Jag själv går till Adam Endler.
Dottern är ju precis som jag, överrörlig, så det förvånar mig inte om hon är sned nånstans 😅
 
@Ninnurur jag hade tittat över hur sadeln egentligen passar barnet, framförallt om det inte upplevs som ett problem i hoppsadeln.
De allra flesta har upp till någon cm skillnad i benlängd men det är inget vi märker av. Mest troligt så hittar hon inte sin balans i sadeln och glider snett vilket gör att ena sidans ben kommer upplevas kortare.
 
@Ninnurur jag hade tittat över hur sadeln egentligen passar barnet, framförallt om det inte upplevs som ett problem i hoppsadeln.
De allra flesta har upp till någon cm skillnad i benlängd men det är inget vi märker av. Mest troligt så hittar hon inte sin balans i sadeln och glider snett vilket gör att ena sidans ben kommer upplevas kortare.
Jo han är duktig på att flytta på ryttaren också, det underlättar ju inte. Hon tycker om sadeln och jag samt tränaren tycker att hon sitter bra i den. Det är dock lite av en nödlösning eftersom det uppstod gropar i bossorna i den childeric han gick med innan. Den här sadeln köpte jag till ridskoleponnyn hon tävlade innan och vi hade tur att den låg bra även på Hermes. Så nästa steg efter att ha tittat igenom hennes kropp är sadeln.
 
@Ninnurur Nu provtänker jag lite högt men, använder ni olika stigläder/stigbyglar? Vissa har ju en tendens att töja ut sig om man hela tiden bara sitter upp på vänster sida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
197
· Visningar
16 142
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
341
· Visningar
21 027
Senast: Cavallo
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
707
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 181
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp