Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kliar mig lite i huvudet över fröken Barka igen. Hon har börjat dra tyglarna ur händerna på mig (med varierande resultat), undrar om det också hänger ihop med magbesvären. Verkar i alla fall bli värre de pass som hon inte lyckas bajsa, som idag. Sen sköter hon sig enligt instruktörerna utmärkt på lektion, men det kan ju vara en skillnad i kravnivå som gör det. Grundlydnaden för galopphjälperna är i alla fall mycket bättre om hon glatt fattar och behåller galoppen i båda varven när det sitter oerfarna elever som precis ska lära sig att galoppera på ryggen.

Imorgon ska sadeln in för omstoppning som en temporär fix för att se om vi kan få den att ligga lite bättre. Och i april ska jag på en sitsanalys. Sen blir det jakt på ny sadel och då hoppas jag verkligen hon fått börja beta så magen kommer i balans.
 
Blev lite inspirerad av några inlägg här i tråden och gjorde några galoppfattningar ur ryggning. Stundtals himla fin känsla😍
Även om hon några gånger flippade och även övade tvär giring inklusive bocksprång😳😅
Det är jättesvårttycker jag! 😂 det ligger med i nya LA:4 om jag tolkar texten rätt, så jag har provat.
 
Tvingade ner mig i ridstövlarna som jag inte haft på väldigt länge då jag nu är anmäld till tävling på söndag.
Blev ännu mer uppenbart att jag kommer behöva byta sadel. Den ligger i balans men jag upplever att jag hamnar lite i framvikt. Får jobba mycket för att sitta ordentligt. Ser bara 1000-lapparna flyga iväg :arghh:
 
Det är jättesvårttycker jag! 😂 det ligger med i nya LA:4 om jag tolkar texten rätt, så jag har provat.

Det har väl alltid varit med i LA:4? Kommer ihåg att jag tragglade med ponnyn eftersom New Forest - SM gick i LA:4... Halt, ryggning och galoppfattning på medellinjen, riktigt test på rakriktningen 🥵
 
Det har väl alltid varit med i LA:4? Kommer ihåg att jag tragglade med ponnyn eftersom New Forest - SM gick i LA:4... Halt, ryggning och galoppfattning på medellinjen, riktigt test på rakriktningen 🥵
Njaaaee nu har jag inte tid att kika. Vet att ryggningen låg på medellinjen innan sista halten men inte var det väl någon galopp inblandad….?
 
Eftersom vi siktar på att starta LB i vår började jag träna på förlängd steglängd och ökningar mer seriöst i går. Det var inte helt lätt att få till en avslappnad och lösgjord häst så vi kunde träna på något när två ungdomar samtidigt passade på att köra barbackaskoj under fnitter, och stundom skrittade lite hursomhelst i ridhuset i bredd dessutom.

Men till sist, när jag tyckte jag hade fått till en ok trav att utgå ifrån så prövade jag med lite förlängning-ta tillbaka- förlängning- ta tillbaka på volt i trav och tycker hon svarade ganska bra på det. Hade velat ha det på film för det är ju svårt att veta hur det jag känner från sadeln faktiskt ser ut. Testade sedan på kortdiagonal några gånger och det känns lovande. Tog sedan samma sak i galopp och som vanligt känns det riktigt bra i höger galopp, men hon faller isär, vill skjuta in vänster bak och lyssnar inte riktigt på förhållningar i vänster. Men oj vad hon har stärkt sig jämfört med för ett år sedan!
 
*knapp*

Jag har aldrig tävlat i lag så förvirringen är rätt stor nu över hur det går till.
Nu är inte jag och hästen redo när första omgången går men även en av mina lagkamrater är lite osäker.
Jag trodde att klubben anmäler ett lag men sen då? Någon som vet?
Känner mig helt lost! 🤣
Ska man anmäla sig själv? Betala?
Finns det någon info nånstans?
 
*knapp*

Jag har aldrig tävlat i lag så förvirringen är rätt stor nu över hur det går till.
Nu är inte jag och hästen redo när första omgången går men även en av mina lagkamrater är lite osäker.
Jag trodde att klubben anmäler ett lag men sen då? Någon som vet?
Känner mig helt lost! 🤣
Ska man anmäla sig själv? Betala?
Finns det någon info nånstans?
Oftast så anmäler man sig själv till klassen och rider även individuellt. Tror inte det går att rida enbart i laget i dressyr. Men bäst svar får du nog av din lagledare som har koll vad som gäller där ni rider.
 
*knapp*

Jag har aldrig tävlat i lag så förvirringen är rätt stor nu över hur det går till.
Nu är inte jag och hästen redo när första omgången går men även en av mina lagkamrater är lite osäker.
Jag trodde att klubben anmäler ett lag men sen då? Någon som vet?
Känner mig helt lost! 🤣
Ska man anmäla sig själv? Betala?
Finns det någon info nånstans?
Din klubb anmäler lag. Du anmäler till klassen och betalar själv (om inte klubben kommit överens om annat). Om din klubb ska betala kan du antingen skicka utlägg till dem eller om en anmälare lägger till dig i TDB så den kan anmäla dig. Sen ska lagledaren meddela arrangerande klubb vilka (av ryttarna från din klubb som anmält sig) som ska vara med i laget och i vilken startordning.
 
Detta är min fjorddam en fena på, liksom ryggningar, om man bara har fått henne tillräckligt lösgjord innan man börjar. Men vi är egentligen bara på LC nivå och ska försöka oss på LB i vår.
Min ryggar bra. Men är inte riktigt framme för hjälperna och jag får inte riktigt till hjälpgivningen för att få henna att fatta galopp ur ryggningen. 😂 blir liksom uppdelat halt-ryggning-stå still-tänkaframåt-ngt skittsteg-fattning.
Behöver träna mer helt enkelt!
 
Din klubb anmäler lag. Du anmäler till klassen och betalar själv (om inte klubben kommit överens om annat). Om din klubb ska betala kan du antingen skicka utlägg till dem eller om en anmälare lägger till dig i TDB så den kan anmäla dig. Sen ska lagledaren meddela arrangerande klubb vilka (av ryttarna från din klubb som anmält sig) som ska vara med i laget och i vilken startordning.
Och om klassen är full och man hamnar som reserv?
 
Och om klassen är full och man hamnar som reserv?
Det finns en administrativ lagklass där de som ska rida lag läggs in sen när man anmält vilka som ingår i laget, så de ryttarna kommer med oavsett

IMG_2459.jpeg
 
Din klubb anmäler lag. Du anmäler till klassen och betalar själv (om inte klubben kommit överens om annat). Om din klubb ska betala kan du antingen skicka utlägg till dem eller om en anmälare lägger till dig i TDB så den kan anmäla dig. Sen ska lagledaren meddela arrangerande klubb vilka (av ryttarna från din klubb som anmält sig) som ska vara med i laget och i vilken startordning.

Nä, klubben anmäler och betalar för lagklassen. Sedan anmäler man och betalar för sin individuella ritt då man till skillnad mot hoppningen även tävlar individuellt i klassen.

Eller det var kanske det du menade 😅
 
Nä, klubben anmäler och betalar för lagklassen. Sedan anmäler man och betalar för sin individuella ritt då man till skillnad mot hoppningen även tävlar individuellt i klassen.

Eller det var kanske det du menade 😅
ja precis. Det var det jag menade. :) Jag har varit med om att klubben också betalat min individuella start för jag fick hoppa in med kort varsel på en kompis häst. Men det är i undantagsfall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 078
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
606
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 814
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 148
· Visningar
42 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp