Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det tillbaka igen då alltså?
Ja. Men inte på medellinjen utan kortsidan.

IMG_8309.png
 
Jag tänkte nog starta en LA5 nästa helg, vill ut och riva av plåstret och besegra lite hjärnspöken, jag är livrädd att misslyckas igen och kommer vara nervös och ringrostig, så en lätt klass känns vettigt att börja med. Ska försöka komma över känslan av nederlag i att inte börja med msvb, jag tänker att jag ger mig själv bättre förutsättningar om jag gör några enklare starter först och bygger lite självförtroende igen.
 
Jag tänkte nog starta en LA5 nästa helg, vill ut och riva av plåstret och besegra lite hjärnspöken, jag är livrädd att misslyckas igen och kommer vara nervös och ringrostig, så en lätt klass känns vettigt att börja med. Ska försöka komma över känslan av nederlag i att inte börja med msvb, jag tänker att jag ger mig själv bättre förutsättningar om jag gör några enklare starter först och bygger lite självförtroende igen.
Låter klokt!
 
Tränade idag och Bollen gick så himla bra. Lite synd att vi inte filmade dagens pirrar för de satt på första försöket! Idag kände jag verkligen hur han trampade runt utan att kasta sig eller bryta av, kunde rida i hela pirrarna och fick en sån fin känsla så vi gjorde bara en åt varje varv. Har ju som sagt tränat på ettor och har lyckats få till 7st nu. Blir dock lite svårt att gå ner till tvåor för blir ja lite för snabb gör han ettor, lite lyxproblem. Så nu är det noll ettor fram tills start nästa lördag då han ska gå en intermediare 1.

Jag är så sjukt nöjd med Bollen just nu, han ger en sån fin känsla. Idag hade jag kunnat rida hur länge som helst men vi avslutade innan ”tiden gått ut” då han kändes så himla fin. Det är verkligen så roligt att rida just nu! Med tanke på att det fanns en tid då jag va livrädd och aldrig kunde slappna av är detta verkligen helt fantastisk 💕 Det har verkligen varit värt allt för att komma hit
 

Bifogade filer

  • IMG_0685.jpeg
    IMG_0685.jpeg
    298,5 KB · Visningar: 45
Vera har fått grönt ljus för full igångsättning och beräknas vara i full gång på ca två veckor. Så skönt att åka hem med en häst som gled igenom böjprovet. ❤️ Efter lite videoanalyser så kom vi fram till att hennes kraftiga islag av yttersidan på vänster framhov nog är boven bakom den ömmande kotan. Lite justering av verkningen (låta innersidan av hoven bli lite högre för att på så vis "slå i marken tidigare" minska vridmomentet som uppstår upp mot kotan). Så kul att nörda!:o:D

Givetvis har denna vecka bestått av sjukdommar här hemma. Med två små barn (1 och 4 år) så jobbar jag mest med VAB... Denna vecka har vi avverkat ögoninflammation, förkylning, kräksjuka och diarre 🙃 och givetvis har jag fått en släng av det mesta utom kräksjukan, än... Så Vera får vila någon dag till innan igångsättning påbörjas 😎💩
 
Red ett pass på utebanan i dag. Första gången i år eftersom vi har haft för mycket snö. Precis som i höstas var hon lite skeptisk till bortre kortsidan, men jag gjorde ingen stor affär av det. Skrittade i liten fyrkant med lite framdelsvändningar och sedan lite serpentiner och åttvolter. Fortsatte i trav på åttvolter och flyttade lite. Ibland tittade hon till lite på förbipasserande människa med hund, cirklande rovfåglar snett ovanför oss och förbipasserande häst från annat stall ( då gnäggade hon också). Övade lite på galopp-trav övergångar på volt ( kändes lite tungt på ena sidan där det fortfarande är blött) och sedan skänkelvikningar, öppna och lite sluta i skritt. Fick sällskap av hästen från andra stallet. Och testade lite sluta i skritt och det gick riktigt bra! Avslutade med diagonalsluta i skritt och jag var mycket nöjd med henne!
 
Red lektion för min AR tränare idag. Gick verkligen bra. Hon tyckte det hade varit en bra utveckling sen vi sist sås i höstas. Jag måste fånga upp vänster bak med min schänkel och rama in henne. Hon ramlar gärna ut på höger volt och slänger in bogen. Och motsatte problemet på andra volten. Men blev riktigt bra när jag fick till det. Rullade även in i lite arbete i galoppen som utvecklats mycket och samma sak där. Riktigt bra känsla till slut i passet. Snackade igenom lite bekymmer jag har haft och fick bra tips och stöttning. Typ att vi skall tänka öppna på ena volten och sluta på andra. Fast det blir inte en öppna men att hon blir rak då. Svårt att förklara i text 😊 men iaf tänkte jag oavsett åka in med en vet koll till henne nu i April och få en status check.
 
Dio och jag gjorde årets första tävling idag. Insåg att det är 1.5 år sen han senast gjorde en innetävling och det märktes. Han var väldigt pigg och då blir han spänd och reaktiv. Kändes som en liten bomb att sitta upp på och framridningen var spännande... Det var fler hästar med myror i brallan så det brakade runt en del. I första klassen, LB2 med lättridning, så blev det sprak i första galoppfattningen så han for iväg och jag la en volt. Genomgående rätt dålig kontakt och spänd. 63.8%

I LA3n var han jättesvår på framridningen. Hade en känsla jag aldrig haft förut på honom. Han var definitivt pigg men istället för att ta sig framåt gick det bara uppåt och han stod emot. I galoppen översamlade han så fick verkligen jobba för att få honom mer framme. Satt naturligtvis kvar inne på banan men lite mer ridbar än första klassen. Fick ett omslag i första förvända just för att han tryckte emot. 63.5%.

Är glad att vi nu på en sämre dag rider på samma % vi tidigare gjorde på en bra dag. Vet ju att vi verkligen kan mycket bättre!

Vi avslutade med en bebisbock i mellangaloppen😅
Screenshot_20240323_192901_Gallery.jpg
 
Red lektion för min AR tränare idag. Gick verkligen bra. Hon tyckte det hade varit en bra utveckling sen vi sist sås i höstas. Jag måste fånga upp vänster bak med min schänkel och rama in henne. Hon ramlar gärna ut på höger volt och slänger in bogen. Och motsatte problemet på andra volten. Men blev riktigt bra när jag fick till det. Rullade även in i lite arbete i galoppen som utvecklats mycket och samma sak där. Riktigt bra känsla till slut i passet. Snackade igenom lite bekymmer jag har haft och fick bra tips och stöttning. Typ att vi skall tänka öppna på ena volten och sluta på andra. Fast det blir inte en öppna men att hon blir rak då. Svårt att förklara i text 😊 men iaf tänkte jag oavsett åka in med en vet koll till henne nu i April och få en status check.

Ja alltså 95% av alla ryttarna har just detta problemet i nått varv. Kolla sadeln om du kan se var dina sittben är placerade. Om jag slarvar så sticker gärna mitt vänstra sittben iväg utåt så jag måste tänka på att verkligen flytta in vänster sittben mer åt mitten av sadeln och använda vänstra benet mer när jag rider lätt och rida lätt diagonalt åt höger om du fattar.

Jag tappar stabiliteten i vänstra ländryggen/ryggfilen eller hur jag ska säga. Det är typ 20 år sedan jag fick förklarat det för mig så jag minns inte riktigt men om jag aktiverar någon muskel där blir det en faslig skillnad iallafall att få med sig yttersidan i höger varv. Då hamnar hästens manke mellan mina höfter, det är väldigt enkelt att se det själv oxå.

När jag mätte bäckenet hos Lena G så fattar jag ju varför. Jag behöver ju stöd tidigare för mina sittben än vad dom får. Sedan pga höftvinkeln, lårbenet bla bla kan jag inte ens ha vanliga stigläder egentligen då dom tar för mkt plats och jag har inte den platsen. Det funkade ändå förr när jag var mer vältränad men idag blir man duktigt påmind om sina brister.
 
Ja alltså 95% av alla ryttarna har just detta problemet i nått varv. Kolla sadeln om du kan se var dina sittben är placerade. Om jag slarvar så sticker gärna mitt vänstra sittben iväg utåt så jag måste tänka på att verkligen flytta in vänster sittben mer åt mitten av sadeln och använda vänstra benet mer när jag rider lätt och rida lätt diagonalt åt höger om du fattar.

Jag tappar stabiliteten i vänstra ländryggen/ryggfilen eller hur jag ska säga. Det är typ 20 år sedan jag fick förklarat det för mig så jag minns inte riktigt men om jag aktiverar någon muskel där blir det en faslig skillnad iallafall att få med sig yttersidan i höger varv. Då hamnar hästens manke mellan mina höfter, det är väldigt enkelt att se det själv oxå.

När jag mätte bäckenet hos Lena G så fattar jag ju varför. Jag behöver ju stöd tidigare för mina sittben än vad dom får. Sedan pga höftvinkeln, lårbenet bla bla kan jag inte ens ha vanliga stigläder egentligen då dom tar för mkt plats och jag har inte den platsen. Det funkade ändå förr när jag var mer vältränad men idag blir man duktigt påmind om sina brister.
Ja men verkligen. Har bokat in sadelkoll så kan fråga henne då. Har en Prestige X D2 K free D (det jäkla namnet alltså ;) ) den har såna utskärningar för sitspunkten och jag tycker jag sitter bra i den. Funderade ibland på om man skulle testa en sån Kemnevall eftersom alla höjer dom till himlen, men jag har fått höra att dom produceras på Santa Cruz fabrikken, så rätt dyrt för en sån. Men åt andra sidan om hästarna älskar dom, så är det kanske värt ändå? vet ej. Har prestige stigläder istället för vanliga med, .

 
  • Gilla
Reactions: fio
Ja alltså 95% av alla ryttarna har just detta problemet i nått varv. Kolla sadeln om du kan se var dina sittben är placerade. Om jag slarvar så sticker gärna mitt vänstra sittben iväg utåt så jag måste tänka på att verkligen flytta in vänster sittben mer åt mitten av sadeln och använda vänstra benet mer när jag rider lätt och rida lätt diagonalt åt höger om du fattar.

Jag tappar stabiliteten i vänstra ländryggen/ryggfilen eller hur jag ska säga. Det är typ 20 år sedan jag fick förklarat det för mig så jag minns inte riktigt men om jag aktiverar någon muskel där blir det en faslig skillnad iallafall att få med sig yttersidan i höger varv. Då hamnar hästens manke mellan mina höfter, det är väldigt enkelt att se det själv oxå.

När jag mätte bäckenet hos Lena G så fattar jag ju varför. Jag behöver ju stöd tidigare för mina sittben än vad dom får. Sedan pga höftvinkeln, lårbenet bla bla kan jag inte ens ha vanliga stigläder egentligen då dom tar för mkt plats och jag har inte den platsen. Det funkade ändå förr när jag var mer vältränad men idag blir man duktigt påmind om sina brister.
Jag måste också skjuta in vänster sittben under mig, känslan i sadeln är att jag sitter snett då men sittbenen hamnar rätt. Tidigare tyckte jag att jag lutade med fint i rörelseriktningen i diagonalslutorna men egentligen vek jag mig bara i sidan och lutade överkroppen, sittbenen pekade åt andra hållet. Det var först när jag red min kompis häst som vägrade vända in på diagonalen när jag satt sådär som jag hittade känslan för var sittbenen skulle vara, sen dess blev det SÅ mycket enklare.
 
Ja men verkligen. Har bokat in sadelkoll så kan fråga henne då. Har en Prestige X D2 K free D (det jäkla namnet alltså ;) ) den har såna utskärningar för sitspunkten och jag tycker jag sitter bra i den. Funderade ibland på om man skulle testa en sån Kemnevall eftersom alla höjer dom till himlen, men jag har fått höra att dom produceras på Santa Cruz fabrikken, så rätt dyrt för en sån. Men åt andra sidan om hästarna älskar dom, så är det kanske värt ändå? vet ej. Har prestige stigläder istället för vanliga med, .

Jag tyckte också att det kändes dyrt för en sadel som jag inte tänkte att jag kunde få tillbaka pengarna för. Men fördelen med Santa Cruz-byggda sadlarna är att du kan byta koppjärnsvidd själv. Plus att de redan har ganska stor produktion vilket gör att risken för måndagsexemplar är mindre (föreställer jag mig).

Min häst älskar sin Kemnevall och jag gillar den också. Den är bred i mankbasen och kortare. Tycker bättre om den än Prestige också för att de inte utgår för att man alltid ska rida med den där padden fram. Däremot rider jag med fårskinn för att han ska kunna växa i den. Och det gör han. Medium i september och vid nu…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 086
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
607
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 815
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 149
· Visningar
42 961
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp