Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vid flytt blev jag tvungen att leta ny hovis. En person, utbildad, hade då på eget bevåg tagit in min häst och börjat sko utan mig. Hen tog en hov i taget alltså av med sko och verka och sko på en hov och sen samma med resterande 4 efter varann. Alla hovar totalt jävla olika vinklar som inte var korrekt för hästen någon av dem.
Såg sen fler hen skott. Alla var katastrof.
Hon blev sen lärare på hovslagarutbildningen. 🤷‍♀️
Också varit med klinikhovis som inte alls kunde förstå varför en hästs hovar flöt ut så i tårna och den fick lååånga tår. Att verka hästen i lämpligare vinkel kanske..? Löstes på en skoning av annan hovslagare.

Vad är det för häst förresten? Blir ju nyfiken! Särskilt om DU köper ren dressyrstam. 😅

Den har pålagringar i framkotorna, inte så mkt så jag köpte den för livvärdet 15.000kr

Den hade kotledsinflammation men är riden i 3 månader och friskförklarad.

Jag har absolut inte råd att köpa en häst så det får bli detta. Underlättar när man har eget stall.

Vi får se hur det går men jag har ju inte haft en ledinflammation på 35 år så jag känner mig inte så jättenervös. Jag ser flera orsaker till att han fått det. Stor och gänglig, lite långa kotor, långskodd Lite sned och ogymnastiserad och stora gångarter. Fin ridkänsla ändå och positiv.
 
Den har pålagringar i framkotorna, inte så mkt så jag köpte den för livvärdet 15.000kr

Den hade kotledsinflammation men är riden i 3 månader och friskförklarad.

Jag har absolut inte råd att köpa en häst så det får bli detta. Underlättar när man har eget stall.

Vi får se hur det går men jag har ju inte haft en ledinflammation på 35 år så jag känner mig inte så jättenervös. Jag ser flera orsaker till att han fått det. Stor och gänglig, lite långa kotor, långskodd Lite sned och ogymnastiserad och stora gångarter. Fin ridkänsla ändå och positiv.
Låter som ett fynd och väl värt en chansning! Tycker alltid det är roligt när billiga hästar ges möjligheter.
 
Den har pålagringar i framkotorna, inte så mkt så jag köpte den för livvärdet 15.000kr

Den hade kotledsinflammation men är riden i 3 månader och friskförklarad.

Jag har absolut inte råd att köpa en häst så det får bli detta. Underlättar när man har eget stall.

Vi får se hur det går men jag har ju inte haft en ledinflammation på 35 år så jag känner mig inte så jättenervös. Jag ser flera orsaker till att han fått det. Stor och gänglig, lite långa kotor, långskodd Lite sned och ogymnastiserad och stora gångarter. Fin ridkänsla ändå och positiv.
Kräver att få se lite bilder på vidundret :D låter som ett roligt projekt.
 
Jag har inte ridit på min nya än. Han var rätt långskodd när jag fick honom. Han hade bara gått 4 veckor men var betydligt längre än mina som hade gått 7 veckor.

Alltså varför skor man så? En väldigt välrenommerad hovslagare oxå.
Alla idag vet väl att dom inte ska ha långa tår?
Han skoddes igår så jag får väl tömköra idag. Misstänker att det inte bara går att sitta upp efter en veckas vila =galen dressyrhäst.
För att späda på dressyrhäst fördommarna...:angel1:
Står numera uppstallad hos mindre dressyruppfödare (håller relativt hög kvalitet vad jag har förstått). Hennes unghästar sprang iväg och gömde sig längst bort i hagen när de såg min skimmel med täcke första dagen. Har visst också skenat igenom staket när någon släppte ut en häst med elsemtäcke förra sommaren. Min galna galopphäst ligger och sover längst uppe i hagen vid sidan av vägen (som är en lugn villaväg), hennes går dit upp, men de är typ på vakt hela tiden. I trädgården vid sidan av min hästs hage gräver dem, fyller sten i rör osv, min rycker inte med ett öra, stallägaren var orolig över on hon överhuvudtaget skulle släppa ut henne den dagen och menar att hennes hästar hade inte tagit det lika bra 🤣
Tur man har ett fullblod 😂
 
Den har pålagringar i framkotorna, inte så mkt så jag köpte den för livvärdet 15.000kr

Den hade kotledsinflammation men är riden i 3 månader och friskförklarad.

Jag har absolut inte råd att köpa en häst så det får bli detta. Underlättar när man har eget stall.

Vi får se hur det går men jag har ju inte haft en ledinflammation på 35 år så jag känner mig inte så jättenervös. Jag ser flera orsaker till att han fått det. Stor och gänglig, lite långa kotor, långskodd Lite sned och ogymnastiserad och stora gångarter. Fin ridkänsla ändå och positiv.
Ja, det kan gå att få väldigt många hästar symptomfria, även trots större fynd.
Ser man skäl till varför den fått reaktioner kan man ju göra klipp. Hoppas det blir så. Du är ju kunnig nog om det är möjligt så att säga.
Hur gammal är den?
Spännande iaf!
 
Det borde ni få. Ni har ju fina och populära tävlingar. Jag menar ni kan väl få gratis toapapper iallafall 😅
Ha ha ha jobbet brukar sponsra klubben med papper men inte som vinster vi kan dela ut. Ska se om jag kan fjäska för vår chef, han råka ju kalla Bollen för travhäst för några veckor sen när han såg bild på honom, kränkt förklarade ja minsann att det här var en utomordentligt fin dressyrhäst 😂 typ som en fjortonåring 🤣 chefen har tydligen travhästar så han tyckte han berömde mig

Men produkter är ganska ”enkelt” och få och få med de lokala företagen på pengar mellan 1500-7500kr. Men man skulle ju önska mer cash så man kan få behålla premierna samtligt som klubben gör vinst.

Tyvärr har vi haft en liten kris i vinter och blev svårt att sätta igång att jaga sponsorer när klubben var i princip nedläggningshotad. Men kommunen gick in i det sista in med en liten slant så vi kan hålla näsan över vattenytan samt att vi fick en styrelse. Så vi har kommit igång sent och många företag har redan delat ut sina sponsringspengar för 2024

Men du får ju se till och komma och visa upp nya stjärnan! 47 klasser att välja mellan har ja under v29 🙈😂
 
Ja, den visar på skärmen hur ryttarens balans är positionerad med ett rött fält som rör sig inom en bild föreställande häst/ryttare ovanifrån. Den mäter också hur man inverkar i tygeln och skänkel. Man kan tex ställa/böja ngt och inverka med skänkel både framdragen, neutral och tillbakadragen. Så allt sånt ser man också.
Det går att rida alla gångarter, program och dressyrrörelser upp t.o.m. GP.
Jag tyckte dock att den var ngt skänkeldöd. 😅
Man ser på skärmen var man rider etc. Men på ena sidan av allt är en sån här bild ungefär och den visar även hur mkt kraft man har i hand/ben. (Snott bild på nätet av en nyare årsmodell):
Visa bifogad fil 142619
Vad roligt! jag såg att det fanns en lektion på en sådan (kan vara en annan såklart) på en timma och var väldigt sugen på att försöka boka. Men var lite osäker på vad den gör :) Kul att den är skänkeldöv :) då kan man gissa att de du rider absolut inte är det :)
 
Den har pålagringar i framkotorna, inte så mkt så jag köpte den för livvärdet 15.000kr

Den hade kotledsinflammation men är riden i 3 månader och friskförklarad.

Jag har absolut inte råd att köpa en häst så det får bli detta. Underlättar när man har eget stall.

Vi får se hur det går men jag har ju inte haft en ledinflammation på 35 år så jag känner mig inte så jättenervös. Jag ser flera orsaker till att han fått det. Stor och gänglig, lite långa kotor, långskodd Lite sned och ogymnastiserad och stora gångarter. Fin ridkänsla ändå och positiv.
Spännande projekt och helt värt att ge en chans! Finns ju en mängd saker att testa som kan förändra mycket.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Apropå stirriga dressyrhästar..
En i stallet har två shettisar på lödriften. Emellanåt kommer de in i stallet.
Häromdagen kom matte promenerades med båda i snöre i stallgången. Hedwig som stod i stallgången tittade surt på dem när de stannade framför henne.
Matten gick ut ur stallet o släppte köttbullarna på ridbanan där de körde lite rejs.
Jag tänkte inte så mycket på det utan tog mina två o skulle släppa ut dem i hagen.
De dog i princip av skräck när de såg de flygande köttbullarna på ridbanan och jag stod i princip och "longerade" idioterna som for runt mig i fem minuter i grimskaft.
Allvarligt!
Matten lyckades fånga in köttbullarna och jag kunde med hjälp av en stallkompis få ut mina passagerande på snedden ut till hagen..🙄🙈
 
Apropå stirriga dressyrhästar..
En i stallet har två shettisar på lödriften. Emellanåt kommer de in i stallet.
Häromdagen kom matte promenerades med båda i snöre i stallgången. Hedwig som stod i stallgången tittade surt på dem när de stannade framför henne.
Matten gick ut ur stallet o släppte köttbullarna på ridbanan där de körde lite rejs.
Jag tänkte inte så mycket på det utan tog mina två o skulle släppa ut dem i hagen.
De dog i princip av skräck när de såg de flygande köttbullarna på ridbanan och jag stod i princip och "longerade" idioterna som for runt mig i fem minuter i grimskaft.
Allvarligt!
Matten lyckades fånga in köttbullarna och jag kunde med hjälp av en stallkompis få ut mina passagerande på snedden ut till hagen..🙄🙈
Du skulle sett våra när det var en kille som körde hästar i en hage intill dem och röjde sly som han lastade på deras vagnar... Min käre häst vände och släpade personen som skulle ta ut honom till hagen tillbaka in i stallet igen. :rofl:
 
Apropå stirriga dressyrhästar..
En i stallet har två shettisar på lödriften. Emellanåt kommer de in i stallet.
Häromdagen kom matte promenerades med båda i snöre i stallgången. Hedwig som stod i stallgången tittade surt på dem när de stannade framför henne.
Matten gick ut ur stallet o släppte köttbullarna på ridbanan där de körde lite rejs.
Jag tänkte inte så mycket på det utan tog mina två o skulle släppa ut dem i hagen.
De dog i princip av skräck när de såg de flygande köttbullarna på ridbanan och jag stod i princip och "longerade" idioterna som for runt mig i fem minuter i grimskaft.
Allvarligt!
Matten lyckades fånga in köttbullarna och jag kunde med hjälp av en stallkompis få ut mina passagerande på snedden ut till hagen..🙄🙈
huuu! Shettisar är luriga små saker. Jag har haft ett par hästar som var mycket misstänksamma mot shettisar som rörde sig - men det dög att kika på dem över boxdörren, då var de mer intressanta än farliga. En häst jag hade var hemskt rädd för islandshästar, alltså på riktigt rädd, så rädd att svetten rann... Otur att vi under en period stod uppstallade i samma område som ett större islandsstall :bag:

Får som motvikt till alla stirrigheter ta Farbror Fille då -där senast igår var en ponnymamma i stallet (som är lite rädd, särskilt efter att dotterns häst slet hennes axel ur led förra våren) som stod och tittade på honom i stallgången och sa att han verkar alltid så himla cool...
(han kan såklart också gå upp i varv, och det händer då och då, men han är bland de säkrare i vårt stall).
 
Min 'stirriga' dressyrhäst är också en av de lugnaste i stallet. Inte upprörd över mycket och är det människor i närheten är han cool med nästan vad som helst.
 

Bifogade filer

  • 20240220_191409.jpg
    20240220_191409.jpg
    241,9 KB · Visningar: 122
Ha ha ha jobbet brukar sponsra klubben med papper men inte som vinster vi kan dela ut. Ska se om jag kan fjäska för vår chef, han råka ju kalla Bollen för travhäst för några veckor sen när han såg bild på honom, kränkt förklarade ja minsann att det här var en utomordentligt fin dressyrhäst 😂 typ som en fjortonåring 🤣 chefen har tydligen travhästar så han tyckte han berömde mig

Men produkter är ganska ”enkelt” och få och få med de lokala företagen på pengar mellan 1500-7500kr. Men man skulle ju önska mer cash så man kan få behålla premierna samtligt som klubben gör vinst.

Tyvärr har vi haft en liten kris i vinter och blev svårt att sätta igång att jaga sponsorer när klubben var i princip nedläggningshotad. Men kommunen gick in i det sista in med en liten slant så vi kan hålla näsan över vattenytan samt att vi fick en styrelse. Så vi har kommit igång sent och många företag har redan delat ut sina sponsringspengar för 2024

Men du får ju se till och komma och visa upp nya stjärnan! 47 klasser att välja mellan har ja under v29 🙈😂

Det behövs en ny pandemi så blir priserna hårdvaluta.

Ja det får jag absolut göra. Denna hoppar dåligt så har inget annat val än att fortsätta vara dressyrhäst 😁
 
Ja, det kan gå att få väldigt många hästar symptomfria, även trots större fynd.
Ser man skäl till varför den fått reaktioner kan man ju göra klipp. Hoppas det blir så. Du är ju kunnig nog om det är möjligt så att säga.
Hur gammal är den?
Spännande iaf!

Han är 10 år!
 
20240327_154225.jpg


Har inte så mkt bilder än. Här är han när han kom. För snart 2 veckor sedan. Han har gått ensam innan så han blev glad för en kompis. Den andra är min ft fux som är världens snällaste.
Jag har alla nya hästar i min köksträdgård i en vecka ca så jag har koll på dom.
 
Vad roligt! jag såg att det fanns en lektion på en sådan (kan vara en annan såklart) på en timma och var väldigt sugen på att försöka boka. Men var lite osäker på vad den gör :) Kul att den är skänkeldöv :) då kan man gissa att de du rider absolut inte är det :)
Ja, den är kul!
Vi kombinerar sitsträningen med en behandling av kiropraktor för att snabbt få stor effekt. Först kort bara rida lite tester och se oliksidigheter. Sen behandlar kiro så att ryttaren blir fri från låsningar och blir ”rak” och får full rörlighet. Sen rida igen och då få verktyg och lära in korrekt sits etc.
 
Ang stirrighet och reaktivitet är jag rätt impad över genomgående väldigt vettig mentalitet i dressyrhästarna som föds upp här. Även de som är unga, ovana vid diverse, kanske stått någon vecka etc är vettiga och inte alls så överdrivet reaktiva som en hel del andra är. Och det är ju också BRA hästar exteriört och gångartsmässigt. Men så har man valt främst Trakehner och aktivt valt bort de hispigare sprattelkanonerna.
Min gubbe som är hälften hoppstam är väl den som per natur är mest reaktiv. 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
309
· Visningar
26 564
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
4 169
Senast: Trott
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
19 20 21
Svar
405
· Visningar
24 625
Senast: Cavallo
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp