Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns som att jag och pållan går och väntar och väntar för tillfället. Vi väntar på att hovis kommer och slår på skor, väntar på att vinterpälsen ryker, väntar på att kiropraktorn ska komma och ffa väntar vi på att komma iväg på vår första träning.

Jag hade tänkt vänta till våren med att besöka tränaren som bor 7 mil bort enkel resa men jag har fått inse att jag inte vet hur jag ska rida min "nya" häst. Fokus har legat på att få henne framåt i 3,5 års tid, vi har aldrig kommit längre trots flera tränare. Nu går hon plötsligt framåt och då sitter jag där och vet inte hur jag ska använda all energi.:o Ett angenämt problem förvisso, fast jag känner mig rätt kass... Men jag tänker att det får vara värt tiden och de dyra pengarna för att få hjälp redan från början, även om vi kommer få lägga oss på en väldigt lugn nivå de första gångerna.
 
Och jag funderar på hur jag ska hålla hoppet och orken uppe? Det ser inte allt för ljust ut för ponnyhästen om man säger så. Tack och lov han jag aldrig köpa honom innan första hältan kom, och då avstyrde jag dom planerna. Har bara utbildat honom sen dess, men han var / är verkligen min drömhäst på alla sätt och vis, och rör sig på ett sätt som min trasiga rygg klarar av.

Nu är jag bara upp till stallet ca två dagar i veckan, jag behöver egentligen inte upp alls då ägarna fixar honom, men jag älskar hästen och han mig och han blir verkligen glad då jag åker upp, det har ju varit Vi sen i Februari nån gång :love: Jag borde verkligen upp lite oftare, men jag lyckas inte sparka mig upp ur soffan och ut till bilen...
 
Ska äntligen komma igång med ridningen igen nu! :bump: Har haft praktik 6 veckor å varit tvungen att pendla ca 16 mil/dag så det har blivit långa dagar.. Har ridit en gång i veckan men det har då varit väldigt lätt arbete och fokus har i stället legat på mys å pyssel. Pålle har haft lite semester senaste veckorna för varken jag eller ägaren har hunnit rida ordentligt - men det har han varit värd :love: Ska bli sååå roligt nu att komma igång igen, är så taggad! Eftersom ägaren har annat just nu som tar tid så har jag fria tyglar fram till jul, ett riktigt privigelium! Imorrn blir det en liten uteritt på fm innan jag åker till skolan på em. Lääängtar! :love:
 
Nu står även jag med skadad häst, men av allt att döma inte så allvarligt.

När jag kom till stallet i förrgår så var hon tokhalt. Helt ovillig att röra sig, svår att vända i gången och uppenbarligen halt på ena fram. Stallägaren och jag gick igenom henne, hittade ingen värme eller svullnad vare sig i ben, bogar, rygg eller nacke. Vi tyckte att ena hoven kanske var liten varmare och tänkte att det kunde vara hovböld. Våtvarmt omslag och sagt och gjort kom min fantastiska hovslagare förbi nästa dag, tog av sko och letade böld. Han hittade absolut ingenting, men han hjälpte mig att böja lite i leder, men min (mycket känsliga) häst visade inget obehag nånstans. Då cyklade min medryttare förbi och hennes första fråga var "men ska hon verkligen se ut sådär? Som en ko?". Då först såg vi den gigantiska vätskefyllda svullnaden som hon hade mellan frambenen strax framför sadelgjordsstaden. Alltså minst en liter vätska! Hon hade alltså med all säkerhet blivit sparkad av sin hagkompis och svullnat upp.

Det jag däremot inte fattar är hur vi har varit 3 personer som har tittat, klämt och känt på hästen i över en timma utan att ha märkt nånting. Vi var så vansinnigt fokuserade på att det skulle vara fel i benet att vi inte såg den gigantiska svullnaden, som ju uppenbarligen måste vara ganska öm och göra det svårt för henne att gå.

Jag är bara glad att det inte är en fraktur eller en senskada. Även om det känns tråkigt att hon får nån veckas vila nu när hon är så fin, så känns det som om vi har haft ganska mycket tur i oturen.
 
Efter allt skadesnack ska jag flika in och säga JIPPI! Min häst är fräschare än någonsin så nu blir det igångsättning igen. Hon har vilat i en dryg månad och behandlat med mikroström i bakbenen vilket gett ett fantastiskt resultat. Även gallor som hon alltid haft är näst intill borta. Så himla kul. Sen har hon lagt på sig lite under vilan och har perfekt hull och musklerna har hållt sig. Nu blir det att byta däck på transporten nästa helg också så ska jag banne mig hålla igång hela vintern. :bump:
 
Nu står även jag med skadad häst, men av allt att döma inte så allvarligt.

När jag kom till stallet i förrgår så var hon tokhalt. Helt ovillig att röra sig, svår att vända i gången och uppenbarligen halt på ena fram. Stallägaren och jag gick igenom henne, hittade ingen värme eller svullnad vare sig i ben, bogar, rygg eller nacke. Vi tyckte att ena hoven kanske var liten varmare och tänkte att det kunde vara hovböld. Våtvarmt omslag och sagt och gjort kom min fantastiska hovslagare förbi nästa dag, tog av sko och letade böld. Han hittade absolut ingenting, men han hjälpte mig att böja lite i leder, men min (mycket känsliga) häst visade inget obehag nånstans. Då cyklade min medryttare förbi och hennes första fråga var "men ska hon verkligen se ut sådär? Som en ko?". Då först såg vi den gigantiska vätskefyllda svullnaden som hon hade mellan frambenen strax framför sadelgjordsstaden. Alltså minst en liter vätska! Hon hade alltså med all säkerhet blivit sparkad av sin hagkompis och svullnat upp.

Det jag däremot inte fattar är hur vi har varit 3 personer som har tittat, klämt och känt på hästen i över en timma utan att ha märkt nånting. Vi var så vansinnigt fokuserade på att det skulle vara fel i benet att vi inte såg den gigantiska svullnaden, som ju uppenbarligen måste vara ganska öm och göra det svårt för henne att gå.

Jag är bara glad att det inte är en fraktur eller en senskada. Även om det känns tråkigt att hon får nån veckas vila nu när hon är så fin, så känns det som om vi har haft ganska mycket tur i oturen.

Zvea, sådär har min häst gjort två gånger! En gång hade hon rullat sig (tror vi) och bankat broddarna i magen, en gång hade hon klättrat över en grind när hon var brunstig... Den goda nyheten är att det går över av sig självt!
 
Hur går det för alla med era hästar? :love: Jag som nu kommit igång och promenerar/longerar min häst har börjat fundera på att tävlingsdebutera i sommar. Någon som vet hur långt i förväg anmälan brukar öppna?
 
Hur går det för alla med era hästar? :love: Jag som nu kommit igång och promenerar/longerar min häst har börjat fundera på att tävlingsdebutera i sommar. Någon som vet hur långt i förväg anmälan brukar öppna?

Min häst var lite loj veckan efter vår debut, började nästan tro att där var något fel men vid nästa träning gick hon bra igen, så var nog bara jag själv som inte red ordentligt! :angel:
Hon fortsätter att utvecklas, får en vecka ledigt när jag åker på skidsemester över nyår och sen tränar vi vidare mot nya tävlingar nästa år. Dock verkar alla ligga på mina jobbhelger :( så får se när vi kommer ut.
 
Jag och Bullen har mest lattjat runt de sista månaderna efter lite strul på hemmaplan för mig och även ägnat oss åt en del körning, som vi också pysslar lite med. Vi har också börjat hoppträna lite på väldigt små hinder och trots att vi inte regelrätt tränat dressyr tycker jag att grunderna blivit bättre för oss. Galoppkvaliteteten har blivit mycket bättre på kort tid och jag rider mer precist och noggrant när jag har hinder att fokusera på. Till nästa år vill jag mest komma ut på några körtävlingar, men gärna också komma upp över och bli stadiga på över 65% i LB och eventuellt debutera LA. Vi får se vad som blir verklighet.
 
Maltes har precis börjat jogga på lina/töm efter behandling nr två av ryggen. Eftersom första inte gav nå resultat alls känner jag mig måttligt hoppfull. Blir det inte bättre efter denna behandling blir det operation..
 
Maltes har precis börjat jogga på lina/töm efter behandling nr två av ryggen. Eftersom första inte gav nå resultat alls känner jag mig måttligt hoppfull. Blir det inte bättre efter denna behandling blir det operation..

Får han någon annan rehabiliterande behandling som massage eller dyl? Det kan hjälpa otroligt mycket!

Jag håller i alla fall tummarna att det reder sig för er snart.
 
Idag ska jag och pållan träna :bump::bump::bump: Första gången på ett år för min del och över två år sedan jag tränade med henne. Efter att hon sopade av mig rejält i torsdags så blev det en akutbokning av tid, hade egentligen velat ge henne en längre igångsättning men det är inte hållbart i dagsläget om jag inte ska slå ihjäl mig, vi får köra lugna träningspass istället.

Hon helklipptes igår, nödvändigt då hon blev dyngsur av att skritta innan dess. Hon har inte klippts på hur länge som helst och hon har aldrig varit i det stallet, men ändå så stod hon som ett ljus och sträckte ut halsen så att vi verkligen skulle nå. Även huvudet och öronen var skönt.:) På bilden syns det också att hon är svettig efter att bara ha stått på transporten.
12321158_1310631772295831_7989718120268211837_n.jpg
 
Idag ska jag och pållan träna :bump::bump::bump: Första gången på ett år för min del och över två år sedan jag tränade med henne. Efter att hon sopade av mig rejält i torsdags så blev det en akutbokning av tid, hade egentligen velat ge henne en längre igångsättning men det är inte hållbart i dagsläget om jag inte ska slå ihjäl mig, vi får köra lugna träningspass istället.

Hon helklipptes igår, nödvändigt då hon blev dyngsur av att skritta innan dess. Hon har inte klippts på hur länge som helst och hon har aldrig varit i det stallet, men ändå så stod hon som ett ljus och sträckte ut halsen så att vi verkligen skulle nå. Även huvudet och öronen var skönt.:) På bilden syns det också att hon är svettig efter att bara ha stått på transporten.
12321158_1310631772295831_7989718120268211837_n.jpg
Vad härligt att äntligen vara på G!! Även om det låter som att hon är lite väl vild. :p

Även jag har hopp om livet (men det brukar jag få äta upp att jag säger inom snar framtid :grin:). Hästen gick sin andra träning (för ny tränare)för den här igångsättningen och hon var Magisk! Jag satt bara och log hela passet och kände mig alldeles varm och lycklig inuti.
Om och ifall hon nu skulle fortsätta kännas så och såklart få vara frisk så kanske kanske kanske jag kan få äran att tävla henne igen. Och om Murphy är snäll kanske jag kan få uppnå min dröm och mitt mål med henne...
 
Får han någon annan rehabiliterande behandling som massage eller dyl? Det kan hjälpa otroligt mycket!

Jag håller i alla fall tummarna att det reder sig för er snart.

Tack!

Han går med BoT samt vetekuddar på ryggen i omgångar. Jag har även kontakt med min ET som också jobbar med akupunktur så vi ska se om de kan hjälpa :)
 
Tack!

Han går med BoT samt vetekuddar på ryggen i omgångar. Jag har även kontakt med min ET som också jobbar med akupunktur så vi ska se om de kan hjälpa :)
Det låter bra. Att få bort gamla spänningar i musklerna är en förutsättning för att han ska våga använda musklerna korrekt under uppbyggnaden. Jag håller en tumme. :)
 
Haha, fick igen för att Ida "brukar vara såå snäll". Har tömkört lite inför att det är dags att sitta upp igen -och idag hade jag inte satt mig på henne om jag så fick betalt :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
431
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
618
Senast: cassiopeja
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 419
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp