Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lady_vip absolut !
Men som sagt hur man hanterar det är ju just det känsliga. En lite obalanserad unghäst som exploderar och en ryttare som då inte är i balans tex utan åker i backen, är ju i sig en obehaglig upplevelse för unghästen .
Många resonerar i de fall unghästen då blir osäker /rädd/beteendet upprepas , som att "den har lärt sig/satt i system att få av ryttaren". Oftast är det snarare att hästen fått en obehaglig upplevelse av att ryttaren hamnat i obalans/åkt av , som befäst en osäkerhet/rädsla/attityd.

De är som sagt flyktdjur och faktumet att de även som unga /oskolade låter sig ridas och får förtroende för ryttaren är bemärkansvärt. Men de blir lätt rädda om en ryttare dråsar i backen /hänger /klänger löst/i obalans ....som de flyktdjur de är , de har ju inte ändrat sig trots domesticering i grundinstinkt att rovdjur hänger och klänger ...

Det behövs ibland så himla lite för att befästa en dålig vibb hos dessa känsliga djur. Hur väl man än menat och inte sällan hur väl man även tycker sig hantera dem . Därav min reflektion .
Håller med, igen.

Vi pratade om det i helgen, jag och min vän som rider mycket unghästar. Hon åkte av sin, numera 8-åriga, häst en gång när den var under inridning, det tog 8 månader innan hästen var helt avslappnad med ryttare igen.
Sen tror jag iofs att det hjälper om man har en stabil grund och jada jada, då finns det något att gå tillbaka till.
 
@fio Tack! Ja, det låter väldigt likt det min tränare står och gapar åt mig att göra :D men börjar fundera på om han helt enkelt blivit för stor och stark för mig. och gah! det är så tråkigt när ridningen känns som en kamp :turd: Jag vill ju rida med harmoni och försöker förstå vad jag gjort för fel fr att det ska ha blivit så här. Funderar på om jag helt enkelt köpt mig en skarp tävlingsindivid när jag skulle köpt brunte
Men varför skulle din häst vara för skarp eller för "tävlingsindivid" osv för att den bockat iväg några gånger och fått av dig ? Förlåt men jag förstår inte det argumentet /tänket alls ?
Du har ju känt dig nöjd och trygg med unghästen som du beskrivit tidigare ? Nu har detta hänt och som jag reflekterat över redan.
Det har nog inget att göra med att din häst är ngt speciellt osv utan hur du själv förhåller dig till det hela och vad som du själv känner passar dig bättre isåfall ? Men ngn unghäst som inte kan explodera oförberett kommer du ju inte kunna hitta - inte ngn äldre häst heller ? Vilka hästar som helst kan explodera och det viktiga när de gör det är ju huruvida det blir ett problem eller ej för den som rider ....?
Hoppas du förstår vad jag försöker förmedla ?
 
Lycka till! men jag undrar hur det gått med din andra pålle?
Tack!
Hennes gaffelbandsskada läkte toppenfint, men en liten hälta i högervarvet kvarstod, den gick inte att släcka. Vi letade vidare och hittade förändringar i halskotpelarens 6-7 kota, så hältan vi såg var alltså neurologisk.
Min plan B som innefattade en avelskarriär gick alltså i stöpet när vi hittade det, då det högst troligtvis var nedärvbart och hon haft det sedan födseln.
Det blev troligtvis förvärrat med åren och först då blev hon påverkad av det, som det tyvärr oftast blir med artros.
Med den diagnosen så fick tyvärr somna in för 2 veckor sedan:cry:
 
Ja! Tack för intressanta tankar. Jag har nog fastnat lite mindsetet att han är en dominant häst som vill styra och ställa. Jag har inte tänkt på att han blivit skrämd första gången jag trillade av och tycker det är obehagligt med ridningen. Det var precis såna här nya infallsvinklar om psykologin bakom det hela jag var ute efter. Tyvärr vet jag inte om det hjälper mig då jag fortfarande hamnar ur balans när han exploderar, så jag är fortfarande inne på att jag kanske måste sälja till någon med lite längre och starkare ben som kan klämma fast honom bättre. Vilket är väldigt tråkigt, han är en sagohäst på många vis så det känns trist att jag inte klarar av honom.

Det som gör att jag funderar på att han är för mentalt svår för mig är att han kräver mycket sysselsättning och har mycket energi samt att han växt och blivit en brontusarus på kort tid samtidigt som jag är liten. Så jag tänker att en mindre lättare häst hade passat mig bättre och en som inte är så ranghög. Jag är inte helt nybörjare och enligt min erfarenhet finns det absolut lättare och svårare hästar mentalt. Då talar jag inte om högt eller lågt i blod, utan tuffhet eller vad jag ska kalla det
 
Tack!
Hennes gaffelbandsskada läkte toppenfint, men en liten hälta i högervarvet kvarstod, den gick inte att släcka. Vi letade vidare och hittade förändringar i halskotpelarens 6-7 kota, så hältan vi såg var alltså neurologisk.
Min plan B som innefattade en avelskarriär gick alltså i stöpet när vi hittade det, då det högst troligtvis var nedärvbart och hon haft det sedan födseln.
Det blev troligtvis förvärrat med åren och först då blev hon påverkad av det, som det tyvärr oftast blir med artros.
Med den diagnosen så fick tyvärr somna in för 2 veckor sedan:cry:
Vad himla tråkigt med din häst som du ju kämpat med rehab på i minst ett år om inte mer? :(
Ang fynd i nacken och förklaring att dessa fynd skulle förklara artros i benet så nej ... Men det är ju skit samma och behöver ju inte diskuteras . Tråkigt oavsett :(
 
Vad himla tråkigt med din häst som du ju kämpat med rehab på i minst ett år ? :(
Ang fynd i nacken och förklaring att dessa fynd skulle förklara artros i benet så nej ... Men det är ju skit samma och behöver inte debatteras osv . Tråkigt som sagt efter all tid du lagt på din kära häst i form av rehab att det ändå inte gick .
Grattis till din nya häst ! :)
Förklara artros i benet? Vad menar du nu?
 
Förklara artros i benet? Vad menar du nu?
Jag läste ditt inlägg och tolkade det som att artros hade fyndats i benet du hade gaffelbandskadan som du rehabbat i åratal ?
Förstår utifrån ditt svar att artros tydligen avses nacken? En hälta kvar i det benet som haft en så svår skada hade jag kanske inte förklarat med halskot fynd , det var därför jag missförstod ditt inlägg hur du menade .
Tråkigt oavsett att det blev så att det inte gick vägen med din fina häst du kämpat så för !
 
Senast ändrad:
I mitt fall nu när jag åkte av var det ju att hon hade vilat/gått lite för lite och var för laddad, jag borde ha tänkt ett steg längre och rastat av henne innan jag satt upp, det var dumt. Sen har hon varit himla snäll i somras och våra "problem" kom efter igångsättning efter en boxvila när hon hade skrapat sig och måste sys, hon blev stark, ville inte ta tygeltagen ordentligt, jag backar av, hon känner att hon inte får något stöd/jag inte har kontroll och hej hopp så bär det iväg. Jag har ju tränarstöd genom det här och det känner jag är ett måste i mitt fall, även att vi kan korrigera vissa grejer på töm som kan vara svårt att tajma rätt i sadeln när man även måste hålla sig kvar, det är inte alltid så lätt om de reagerar med bock/sticka.
 
Jag läste ditt inlägg och det är svårt utifrån det att se hur du menar att fynden i nacken skulle vara relaterade till artrosen ?
Fast nu har du missförstått mig, artrosen satt i halsen, inte i benet. Det var artrosen i halsen på 6-7 kotan som orsakade orenheten. Ingenting i nacken eller benet.
 
Fast nu har du missförstått mig, artrosen satt i halsen, inte i benet. Det var artrosen i halsen på 6-7 kotan som orsakade orenheten. Ingenting i nacken eller benet.
Ja halskotpelaren då ? I generella termer ...Oavsett nummer på nackkota ....
Lätt att man missförstår varandra på sociala media . Oavsett väldigt tråkigt med din häst efter all tid du kämpat på med rehab osv .:(
 
Ja halskotpelaren då ? I generella termer ...Oavsett nummer på nackkota ....
Lätt att man missförstår varandra på sociala media . Oavsett väldigt tråkigt med din häst efter all tid du kämpat på med rehab osv .:(
Visst är det det!
Ja supertråkigt, men det var rätt beslut att ta. Även om det var ett fruktansvärt tungt och ledsamt sådant. Nu får vi hoppas att den nya går igenom besiktningen så vi kan påbörja en rolig resa tillsammans!
 
Visst är det det!
Ja supertråkigt, men det var rätt beslut att ta. Även om det var ett fruktansvärt tungt och ledsamt sådant. Nu får vi hoppas att den nya går igenom besiktningen så vi kan påbörja en rolig resa tillsammans!
Hoppas jag verkligen för din skull ! Önskar stort lycka till och hoppas få se nya hästen framöver i ngn uppdatering här, även om jag är dålig på att hänga med på buke sen länge ...
 
Tack!
Hennes gaffelbandsskada läkte toppenfint, men en liten hälta i högervarvet kvarstod, den gick inte att släcka. Vi letade vidare och hittade förändringar i halskotpelarens 6-7 kota, så hältan vi såg var alltså neurologisk.
Min plan B som innefattade en avelskarriär gick alltså i stöpet när vi hittade det, då det högst troligtvis var nedärvbart och hon haft det sedan födseln.
Det blev troligtvis förvärrat med åren och först då blev hon påverkad av det, som det tyvärr oftast blir med artros.
Med den diagnosen så fick tyvärr somna in för 2 veckor sedan:cry:[/QUOTE

Så tråkigt :( Har problem att skriva med telefonen då texten hoppar upp och ner så ursäkta om det blev tokigt med svaret.
 
Ja! Tack för intressanta tankar. Jag har nog fastnat lite mindsetet att han är en dominant häst som vill styra och ställa. Jag har inte tänkt på att han blivit skrämd första gången jag trillade av och tycker det är obehagligt med ridningen. Det var precis såna här nya infallsvinklar om psykologin bakom det hela jag var ute efter. Tyvärr vet jag inte om det hjälper mig då jag fortfarande hamnar ur balans när han exploderar, så jag är fortfarande inne på att jag kanske måste sälja till någon med lite längre och starkare ben som kan klämma fast honom bättre. Vilket är väldigt tråkigt, han är en sagohäst på många vis så det känns trist att jag inte klarar av honom.

Det som gör att jag funderar på att han är för mentalt svår för mig är att han kräver mycket sysselsättning och har mycket energi samt att han växt och blivit en brontusarus på kort tid samtidigt som jag är liten. Så jag tänker att en mindre lättare häst hade passat mig bättre och en som inte är så ranghög. Jag är inte helt nybörjare och enligt min erfarenhet finns det absolut lättare och svårare hästar mentalt. Då talar jag inte om högt eller lågt i blod, utan tuffhet eller vad jag ska kalla det
Jag hade en 5-åring som var rätt svår för några år sedan. Jag resonerar alltid som så att när jag stöter på ett problem eller en svårighet så tar jag hjälp direkt. I det fallet blev det så att jag red varje pass i ridhus för tränare under en period, h*n tog oss på vägen till och från jobbet 3-4 dagar/veckan. Det behövde inte vara långa pass, 20 minuter eller tills allt funkade, men jag behövde verkligen den där hjälpen för att hitta verktygen på hästen. Ett alternativ kanske?
 
@Fritidsryttare tack för tips och erfarenhet. Jo jag har väldigt mycket hjälp från duktiga personer. Jag vill helt ärligt inte rida honom själv för jag tycker att det lätt blir att jag blir spänd eller hård i handen när det känns som att han går och laddar. Jag VET ju att jag ska rida fram och inte sitta och bli hård och stel själv men det är så lätt hänt när jag blir osäker. Det är en väldigt fin häst som jag vill förvalta väl så jag är väldigt tacksam för att min tränare ställt upp otroligt mycket och jag känner att ridningen tack vare detta varit bussig mot hästen även när jag blivit frustrerad och osäker. Både hästen och jag utvecklas samtidigt som vi har de här problemen så allt går inte i moll. Jag tycker bara det är synd, för det är ju varken trevligt för hästen eller mig själv, det är ju nått som inte stämmer när han gör så här. Det som förbryllar mig och som skiljer honom lite från mina tidigare erfarenheter är att jag trott att vi brutit den dåliga perioden några gånger och det har känts skitbra och så ligger jag där besviken och förvånad och tuggar grus igen.

Mackan har ju några intressanta tankar. Andra saker jag funderar över är om han behöver mer aktivering och stimulans än vad jag klarat av att ge honom. Årstiden är ju trist med små vinterhagar och dåligt underlag utanför padocken. En annan tanke är att han har tagit över och att han inte accepterar mig som ledare utan vill bestämma själv. Det är ju dumt att fortsätta bråka om det är så att jag och hästen inte passar ihop och han hade mått bättre hos en skickligare och lite längre ryttare. Men om det är så att det bara är en tråkig period vill jag inte sälja då han på många vis är min drömhäst. Hur är din häst idag? Jag förstår att ni arbetat er igenom problemen, men är den fortfarande tuff? Min häst har ju en far som är känd för att ge kapacitet men tuffa lite svåra hästar. Och jag börjar fundera om jag är den där hobbyryttaren man hör nämnas ibland som inte klarar av de tuffare individerna som är avlade för prestation.
 
En annan tanke är att han har tagit över och att han inte accepterar mig som ledare utan vill bestämma själv. Det är ju dumt att fortsätta bråka om det är så att jag och hästen inte passar ihop och han hade mått bättre hos en skickligare och lite längre ryttare.

Du verkar ha hamnat i en rejäl svacka när det gäller självförtroendet och jag tror att det är den viktigaste pusselbiten för dig att jobba med. :)

Jag sticker säkert ut hakan lite när jag säger att det där med ledarskap är lite tramsigt. Jag tycker att lugn och trygghet är mycket viktigare.
 
Mackan har ju några intressanta tankar. Andra saker jag funderar över är om han behöver mer aktivering och stimulans än vad jag klarat av att ge honom. Årstiden är ju trist med små vinterhagar och dåligt underlag utanför padocken. En annan tanke är att han har tagit över och att han inte accepterar mig som ledare utan vill bestämma själv. Det är ju dumt att fortsätta bråka om det är så att jag och hästen inte passar ihop och han hade mått bättre hos en skickligare och lite längre ryttare.

Eventuellt liten parentes, men jag tror inte på det där med ledarskap. Jag tror på relation. Sen tränar vi hästarna och de litar på oss, vissa hästar är nerviga, andra är i stort sett opåverkbara.
Men det gör att vi behöver variera och utmana det där hela tiden, speciellt på en häst med mycket hjärna. De vill ju ha ut nåt av relationen, att ha kul med oss.
Kan du löshoppa honom? Klickerträna? Ut och promenera i skogen? Lek med presseningar och bommar? Gör något annat som bryter av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
396
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Viva
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 336
Senast: FrDrake
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 175
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp