Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Myelin jag har väldigt svårt att tro utifrån det du skriver att stammen på hästen och "rykte" om stammen osv i sak skulle vara en vägande punkt . Tycker inte sällan många hakar upp sig på stam och gärna läser in div "anledningar" osv vid problem.

Så som jag förstått det trivs du med hästen överlag men tvekar för att en situation uppstått där du känner dig osäker?
Det för mig handlar inte om vilken stam ngn häst har osv .

Däremot upplever jag ju mer du redogjort för här att det är fler variabler som du tar upp efter hand som gör att du känner dig tveksam . Svaret på det är ju att oavsett ditten och datten variabel eller beteende osv, så måste du ju själv bedöma utifrån dig vad som känns rimligt . Det kan nog ingen här hjälpa dig med ....

@lady_vip jag är rätt allergisk mot termen "ledarskap" då den ofta används i alla möjliga märkliga avseenden och argument .
Däremot så pratar vi disciplin och respekt för människor som hanterar hästen så absolut är termen av relevans ! Hästen behöver inte uppleva ngt "samarbete" eller att ngt ska vara "kul" när det handlar om vanliga rutiner som att ledas, spolas, lastas , promeneras vid hand eller allmänt uppföra sig vardagligt .
 
Senast ändrad:
Min sprätthöna var fantastisk idag! Fick sadeln fixad i måndags, tömkörde igår och idag var hon precis som vanligt. Grät nästan en skvätt när jag satt av. Vi tror att hon har försökt fly sadeln när den klämt, därav stressigheten, ljudkänsligheten och bockningarna. Hon har alltid varit känd för att inte bry sig om ljud just så att hon ska hoppa i taket för minsta lilla var ju märkligt minst sagt. Men nu verkar vi vara på g igen, peppar peppar
 
@Fritidsryttare tack för tips och erfarenhet. Jo jag har väldigt mycket hjälp från duktiga personer. Jag vill helt ärligt inte rida honom själv för jag tycker att det lätt blir att jag blir spänd eller hård i handen när det känns som att han går och laddar. Jag VET ju att jag ska rida fram och inte sitta och bli hård och stel själv men det är så lätt hänt när jag blir osäker. Det är en väldigt fin häst som jag vill förvalta väl så jag är väldigt tacksam för att min tränare ställt upp otroligt mycket och jag känner att ridningen tack vare detta varit bussig mot hästen även när jag blivit frustrerad och osäker. Både hästen och jag utvecklas samtidigt som vi har de här problemen så allt går inte i moll. Jag tycker bara det är synd, för det är ju varken trevligt för hästen eller mig själv, det är ju nått som inte stämmer när han gör så här. Det som förbryllar mig och som skiljer honom lite från mina tidigare erfarenheter är att jag trott att vi brutit den dåliga perioden några gånger och det har känts skitbra och så ligger jag där besviken och förvånad och tuggar grus igen.

Mackan har ju några intressanta tankar. Andra saker jag funderar över är om han behöver mer aktivering och stimulans än vad jag klarat av att ge honom. Årstiden är ju trist med små vinterhagar och dåligt underlag utanför padocken. En annan tanke är att han har tagit över och att han inte accepterar mig som ledare utan vill bestämma själv. Det är ju dumt att fortsätta bråka om det är så att jag och hästen inte passar ihop och han hade mått bättre hos en skickligare och lite längre ryttare. Men om det är så att det bara är en tråkig period vill jag inte sälja då han på många vis är min drömhäst. Hur är din häst idag? Jag förstår att ni arbetat er igenom problemen, men är den fortfarande tuff? Min häst har ju en far som är känd för att ge kapacitet men tuffa lite svåra hästar. Och jag börjar fundera om jag är den där hobbyryttaren man hör nämnas ibland som inte klarar av de tuffare individerna som är avlade för prestation.
Jag hade en häst för ganska många år sen nu som var världens snällaste att rida in, nästan lite flegmatisk och gjorde absolut ingenting. Sen plötsligt en dag när han var 4 tror jag, så vaknade han till liv och blev faktiskt lite jobbig något halvår att rida. Jag fick försöka lära mig att förutse de situationer som kunde uppstå och försöka att avleda innan han började bocka. För när han väl började bocka flög jag av direkt. Det var bara vid uteritt han gjorde så. Kommer så väl ihåg att jag fick tipset av en kompis att en duktig unghästryttare skulle rida honom, men det skulle ju då varit i dennes ridhus och det kändes som meningslöst, han var ju närmast seg inomhus men exploderade när man red ut. Så jag kämpade på och sen efter att jag lärt mig avstyra bockserierna så slutade han med det och blev sen världens snällaste häst igen.
Var kanske inte direkt något tips men mer en tanke om att om ni tar er igenom det här så kan han ändå bli en "enkel" häst senare. Sen som du säger kan det kanske vara så att han behöver mer motion, rör sig för lite i hagen?
 
Min ponny är lite strulig just nu, magkänslan är sådär så jag har suttit av och vi ska till veterinär 21a.

Hon får röra på sig i lina nästan varje dag.
 
Ja! Tack för intressanta tankar. Jag har nog fastnat lite mindsetet att han är en dominant häst som vill styra och ställa. Jag har inte tänkt på att han blivit skrämd första gången jag trillade av och tycker det är obehagligt med ridningen. Det var precis såna här nya infallsvinklar om psykologin bakom det hela jag var ute efter. Tyvärr vet jag inte om det hjälper mig då jag fortfarande hamnar ur balans när han exploderar, så jag är fortfarande inne på att jag kanske måste sälja till någon med lite längre och starkare ben som kan klämma fast honom bättre. Vilket är väldigt tråkigt, han är en sagohäst på många vis så det känns trist att jag inte klarar av honom.

Det som gör att jag funderar på att han är för mentalt svår för mig är att han kräver mycket sysselsättning och har mycket energi samt att han växt och blivit en brontusarus på kort tid samtidigt som jag är liten. Så jag tänker att en mindre lättare häst hade passat mig bättre och en som inte är så ranghög. Jag är inte helt nybörjare och enligt min erfarenhet finns det absolut lättare och svårare hästar mentalt. Då talar jag inte om högt eller lågt i blod, utan tuffhet eller vad jag ska kalla det

Att en unghäst brakar iväg ser inte jag som att den kommer fortsätta vara en brallmaskin. Däremot kan det gå fort att befästa felaktiga beteenden i dem.
Så är det så att man åker av upprepat alt känner sig osäker och blir stum tycker jag man gör gott i att ta hjälp en period.
Det finns olika vägar att få dem sluta bocka beroende på varför de gör det.
En del bockar i överslagshandling av för mkt energi sas IOM att de inte fått lära sig låta bli än andra gör det för att de är i obalans eller tycker ngt är obehagligt.
Man behöver inte vara lång får att reda ut sånt. Men man bör ha system för det och förmåga att förutse och hitta triggers. Man måste kunna läsa hästen. Vissa har otroligt små triggers och är väldigt snabba. Då blir det svårare.

Det går ju att till viss del ta saker avsuttet. Men riktigt allt går inte. Någon gång måste man ta det sista lilla uppsuttet.
Känns det otryggt eller man fastnar sas tycker jag man tar hjälp.
Det ska vara kul att ha häst!
Unghäst är dock inte för alla. :)
 
Ja! Tack för intressanta tankar. Jag har nog fastnat lite mindsetet att han är en dominant häst som vill styra och ställa. Jag har inte tänkt på att han blivit skrämd första gången jag trillade av och tycker det är obehagligt med ridningen. Det var precis såna här nya infallsvinklar om psykologin bakom det hela jag var ute efter. Tyvärr vet jag inte om det hjälper mig då jag fortfarande hamnar ur balans när han exploderar, så jag är fortfarande inne på att jag kanske måste sälja till någon med lite längre och starkare ben som kan klämma fast honom bättre. Vilket är väldigt tråkigt, han är en sagohäst på många vis så det känns trist att jag inte klarar av honom.

Det som gör att jag funderar på att han är för mentalt svår för mig är att han kräver mycket sysselsättning och har mycket energi samt att han växt och blivit en brontusarus på kort tid samtidigt som jag är liten. Så jag tänker att en mindre lättare häst hade passat mig bättre och en som inte är så ranghög. Jag är inte helt nybörjare och enligt min erfarenhet finns det absolut lättare och svårare hästar mentalt. Då talar jag inte om högt eller lågt i blod, utan tuffhet eller vad jag ska kalla det

Att en unghäst brakar iväg ser inte jag som att den kommer fortsätta vara en brallmaskin. Däremot kan det gå fort att befästa felaktiga beteenden i dem.
Så är det så att man åker av upprepat alt känner sig osäker och blir stum tycker jag man gör gott i att ta hjälp en period.
Det finns olika vägar att få dem sluta bocka beroende på varför de gör det.
En del bockar i överslagshandling av för mkt energi sas IOM att de inte fått lära sig låta bli än andra gör det för att de är i obalans eller tycker ngt är obehagligt.
Man behöver inte vara lång får att reda ut sånt. Men man bör ha system för det och förmåga att förutse och hitta triggers. Man måste kunna läsa hästen. Vissa har otroligt små triggers och är väldigt snabba. Då blir det svårare.

Det går ju att till viss del ta saker avsuttet. Men riktigt allt går inte. Någon gång måste man ta det sista lilla uppsuttet.
Känns det otryggt eller man fastnar sas tycker jag man tar hjälp.
Det ska vara kul att ha häst!
Unghäst är dock inte för alla. :)
 
Unghäst är dock inte för alla. :)

Jag är definitivt för gammal för unghäst. Och har inte tillräckligt med kunskap heller. :)

Jag uppskattar verkligen min tanthäst. Har varit sjuk i veckan så häst har fått vila tre dagar. Idag satt jag upp och skrittade ut skogen och jag kände mig 100% trygg hela tiden. Den lilla bruna hästen var pigg och glad men det finns liksom inte på världskartan att hon gör något mer än att glo och möjligen sprätta till lite nån gång. Guld värt! :love:

På lördag ska vi iväg och träna dressyr. Senast jag satt på, förutom idag då, var i lördags och då kändes hon så himla fin. Jag har fått hoppet tillbaka om att vi ska kunna leva med hennes ryggdiagnos om vi fortsätter att jobba klokt. Hon fick en massagebehandling i söndags av min tömkörningstränare/fysioterapeut och hennes kommentar var att hon sällan träffat på en häst med så mjuka och fina ryggmuskler. Det var en sån grym lättnad att höra det men jag kommer nog aldrig sluta noja helt. Nojandet sitter liksom i ryggraden numera. :o
 
Jag är definitivt för gammal för unghäst. Och har inte tillräckligt med kunskap heller. :)

Jag uppskattar verkligen min tanthäst. Har varit sjuk i veckan så häst har fått vila tre dagar. Idag satt jag upp och skrittade ut skogen och jag kände mig 100% trygg hela tiden. Den lilla bruna hästen var pigg och glad men det finns liksom inte på världskartan att hon gör något mer än att glo och möjligen sprätta till lite nån gång. Guld värt! :love:

På lördag ska vi iväg och träna dressyr. Senast jag satt på, förutom idag då, var i lördags och då kändes hon så himla fin. Jag har fått hoppet tillbaka om att vi ska kunna leva med hennes ryggdiagnos om vi fortsätter att jobba klokt. Hon fick en massagebehandling i söndags av min tömkörningstränare/fysioterapeut och hennes kommentar var att hon sällan träffat på en häst med så mjuka och fina ryggmuskler. Det var en sån grym lättnad att höra det men jag kommer nog aldrig sluta noja helt. Nojandet sitter liksom i ryggraden numera. :o

Haha sådär har min 5, snart 6 åring också varit sedan hon var 3 typ! :love:
Unghästar är roligt, iaf små fullblodsbäbisar när de är insuttna och styrbara, de är inte så stora och starka som ett halvblod ;)

Dressyr idag inför debut på lördag, inte samma super känsla som vid träningen i måndags men "genrepet" skal väl gå lite dåligt :cool:. Blir en kort ridtur imorgon och kan förhoppningsvis få plats i ridhuset till att rida igenom programmet.
 
2 veckor in på Idas vintervila och det kryper i mig.
Jag vet varför jag haft två hästar i taget innan...... :p
Jag är också jätteridsugen! Nu är det typ tre veckor sen jag red sist och funderar till och med på att kontakta ridklubben för att se om man kan rida lite ridskolehäst eller nåt haha. När sätter du igång igen då? :)

Idag kom jag till ett stall med strömavbrott och stressad häst. Hästarna fick komma in tidigt på grund av stormen. Det blåste helt sjukt mycket vid stallet när jag kom dit. En gren låg över en bil och vindskyddet vid utefikaplatsen låg över hela stallplan. Det var bara att mocka med pannlampa och gulla lite med stressade hästen. Sen skynda sig hemåt innan mörkret föll på. Tydligen låg det träd över vägen där jag brukar köra så fick åka en annan väg hem. Usch för storm!
 
Jag är också jätteridsugen! Nu är det typ tre veckor sen jag red sist och funderar till och med på att kontakta ridklubben för att se om man kan rida lite ridskolehäst eller nåt haha. När sätter du igång igen då? :)

Idag kom jag till ett stall med strömavbrott och stressad häst. Hästarna fick komma in tidigt på grund av stormen. Det blåste helt sjukt mycket vid stallet när jag kom dit. En gren låg över en bil och vindskyddet vid utefikaplatsen låg över hela stallplan. Det var bara att mocka med pannlampa och gulla lite med stressade hästen. Sen skynda sig hemåt innan mörkret föll på. Tydligen låg det träd över vägen där jag brukar köra så fick åka en annan väg hem. Usch för storm!

Jag har tänkt att hon ska vila helt minst fram till jul (= 4v) och så lite lättare arbete en period efter jul.

Idag longerades hon faktiskt en stund ändå, pga stormen så hade de kommit ut sent, släpptes ut när det lugnade sig något och det inte regnade rakt från sidan, så jag ville röra henne lite eftersom hon inte rört sig i hagen.
Helt cool häst som bara studsade lite när brevlådornas lock flaxade när vi gick förbi. När hon joggade så var hon helt avspänd, pigg men inte hetsig. Så skönt att hon ändå håller sig i skinnet.
 
Jag har tänkt att hon ska vila helt minst fram till jul (= 4v) och så lite lättare arbete en period efter jul.

Idag longerades hon faktiskt en stund ändå, pga stormen så hade de kommit ut sent, släpptes ut när det lugnade sig något och det inte regnade rakt från sidan, så jag ville röra henne lite eftersom hon inte rört sig i hagen.
Helt cool häst som bara studsade lite när brevlådornas lock flaxade när vi gick förbi. När hon joggade så var hon helt avspänd, pigg men inte hetsig. Så skönt att hon ändå håller sig i skinnet.

Men då är du ju halvvägs iallafall. Håll ut :D
 
Aha, det är därför min skrutta är så beskedlig, massor med fullblod i och lagom stor med sina 163 cm. :D

Precis!!! :D

Insett att jag inte äger en plastrong, går bra det här. Hoppas på en mindre sträng domare imorgon, alternativt att reglerna inte är alltför stränga när utklädning är tillåtet i alla klasser.. .:o
 
Jag har ridit på min egen uppfödda unghäst för första gången!!:bump::banana::bump:
12342856_10207920895882011_2430879220697866871_n.jpg


Hon är 5 år gammal men har haft föl. Reds in som treåring och gjorde sitt treårstest och sen efter det seminerades hon och vilade fram till i våras. Åkte till ryttare men kom knappt igång förrän hon vart skadad.
Nu fick hon vila minst dubbelt så länge och jag tänkte jag skulle prova att skritta liiite liite iaf..

Kanske inte så klokt att ensam sitta upp och skritta ut på en så lite riden unghäst som dessutom varit avställd länge och dessutom stått inne hel em,natt och fm men va katten!!

Det gick bra, hon vart spänd och gick med handbroms ut på byn.. spänd och rädd för soptunnor mm.. Jag gjorde ingen affär av det utan satt av gick förbi soptunnan och sen satt jag upp på hemvägen igen.. MEN är höll jag på att få mig en resa då hon blev lite väl taggad och ivrig :D

Men så underbart att ha ridit henne!

Därefter tog jag ut min fyraåring som också gått med föl och inte riden sen ifjol.. Helt FANTASTISK häst..
Superstabil Connemaraflicka..

Bara sitta upp och skritta iväg trots gnäggande fölunge i stallet.. Älskar henne, alla borde ha en egen connemara:love:
12299342_10207920895842010_7699945131592775622_n.jpg

Igår gick jag promenad med utrustning på, red ej då det var byar på 22-23 s/m.. nöjda flickor och lycklig matte!
 
@Fenestra Underbar känsla kan jag tänka mig. :)

Jag blev glad av att rida min häst idag och det var fantastisk skönt att vara inomhus. Det har blåst och pissregnat i två dagar så motivationen har ju inte direkt sprudlat. :crazy:
Dressyrträning light i 30 min + 20 min fram- och avskrittning för hand blev det. Jag har varit sjuk i veckan och inte kunnat rida så värst mycket så vi tog det ganska lugnt. Red en del lösgörande och tränade även på att korta och länga steget i skritt och trav utan att tappa takten och det är sjukt svårt. Hästen var väldigt lyhörd och duktig men ryttaren var inte riktigt lika smidig i sin hjälpgivning. Kul att man har något att träna på. ;):angel:
Provade att sitta ner i traven lite grann i slutet och det funkade fint. Har ju inte gjort det så mycket under rehabtiden men ska det bli dressyrtävling framöver så måste jag träna på det med.
 
*hugger sista knappen*

Debuten avklarad, hästen skötte sig jättebra :love:. Lite tittig och laddad när vi red fram, men eftersom piloten inte hade helt koll på tiden red vi fram i en eeeeevighet :angel: så hann bli lite slö innan det var vår tur. Tittig igen när vi kom in i andra ridhuset själv men höll sig på mattan och blev hos mig iaf.

Resultatet var iaf 68,125 % och en 9:e plats utav 26 startande. Väldigt nöjd med henne samt med att jag kunna lämna henne själv i transporten utan att hon stressade.

Jag :love::love: min häst!

Film på ritten:
 
@Fenestra Underbar känsla kan jag tänka mig. :)

Jag blev glad av att rida min häst idag och det var fantastisk skönt att vara inomhus. Det har blåst och pissregnat i två dagar så motivationen har ju inte direkt sprudlat. :crazy:
Dressyrträning light i 30 min + 20 min fram- och avskrittning för hand blev det. Jag har varit sjuk i veckan och inte kunnat rida så värst mycket så vi tog det ganska lugnt. Red en del lösgörande och tränade även på att korta och länga steget i skritt och trav utan att tappa takten och det är sjukt svårt. Hästen var väldigt lyhörd och duktig men ryttaren var inte riktigt lika smidig i sin hjälpgivning. Kul att man har något att träna på. ;):angel:
Provade att sitta ner i traven lite grann i slutet och det funkade fint. Har ju inte gjort det så mycket under rehabtiden men ska det bli dressyrtävling framöver så måste jag träna på det med.
Ja jättehärligt!
@MalanMjöl kul med bra debut! Vad är det för häst?
 
Ja jättehärligt!
@MalanMjöl kul med bra debut! Vad är det för häst?

Fullblod på 5 år (kände mig dock som en ponnyryttare bland alla stooora halvblod idag), gick sitt sista lopp augusti 2014, blev skadad i båda frambenen, stod ett halvår och sattes igång igen runt påsk. Nu försöker vi bli dressyrmänniskor istället då jag inte vågar sätta henne i galoppträning igen. Än så länge verkar hon tycka det är helt OK och är väldigt tacksam att jobba med då hon lär sig fort och det har hänt mycket på de senaste månaderna sedan vi började rida för tränare också. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
431
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Viva
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 389
Senast: FrDrake
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 181
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp