Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar inte dom tunga vintertäckena. Föredrar ett tjockt stalltäcke isåfall som oftast är ganska lätta och ett regntäcke, ett skal över. Jag tycker mina horseware skal håller ute vätan utomordentligt bra. Visserligen går dom inte på lösdrift.
 
@Elo Jag köper inte det att täcken tynger ner och därmed förhindrar luftspalten. Tom mina tjockaste Rambo heavytäcken lämnar luft under sig. Så det handlar nog mer om att en har rätt täcken än att lager på lager ska vara tungt och mindre varmt.
 
Min går ju också på lösdrift men är inte alls lika frussen. Däremot klippte jag henne lite 'speciellt' förra året och jag har visat den tidigare i tråden så om du orkar söka så hittar du den. Där är magen och rumpan inte klippta. Kanske kunde vara ett alternativ?

Det låter nästan som att han svettas onormalt mycket? Eller har han bara väldigt mycket tät päls?

Jag hittar inte bilden så om du orkar får du gärna lägga in den igen.

Han har väldigt tjock päls men jag hoppades ändå att det skulle räcka med att klippa hals och bog. Det räckte förra året men då lullade vi mest runt så det kan vara därför...
 
@Elo Jag köper inte det att täcken tynger ner och därmed förhindrar luftspalten. Tom mina tjockaste Rambo heavytäcken lämnar luft under sig. Så det handlar nog mer om att en har rätt täcken än att lager på lager ska vara tungt och mindre varmt.

Luftspalten försvinner inte helt, men är betydligt mindre i horisontellt läge jämfört med det mer vertikala som människors kläder oftast hamnar i.

Sen menade jag inte att lager på lager i sig är tungt, utan att när man lägger ett 'tungt'* täcke ovanpå ett annat så kommer det undre komprimeras mer än om inget var ovanpå. Kompressionen gör att mindre luft finns mellan fibrerna och därför blir effekten av fodret mindre än om det hade varit icke-komprimerat.

*för ett givet värde av tungt
 
@Elo i rättvisans namn även om jag tycker det är märkligt att många helklipper frusna hästar och är rädda för lite svett på ryggen trots att hästen är klippt massor i övrigt osv ..
ang dubbla täcken så har jag bara sett en studie som mätte skillnaden mellan ett fodrat täcke och fodrat täcke med ytterligare foder täcke ovanpå . I den studien var skillnaden i värme någonstans runt +18% procent .

Studien summerade utifrån det skillnaden var marginell och motiveringar utöver det enligt hur hästar generellt håller värme under olika förhållanden osv.

Jag har nog aldrig hört din motivering ang horisontellt osv som motivering hur hästar hushåller med värme jmf med människor ?
skillnaden mellan hästar och människor är vesäntlig utöver det .
 
  • Gilla
Reactions: Ray
@super
Jag förstår inte riktigt varför du skulle måsta helklippa i definitionens bemärkelse om du samtidigt är orolig över frusen häst /svett osv ? Om du sparar en linje över de värmereglerande kroppsdelarna på hästen, som sagt rygg, länd, kors , så slipper du ju till stor del problemen med både svett och häst som fryser om den som du har , täcken av lämplig sort ?
 
@Elo i rättvisans namn även om jag tycker det är märkligt att många helklipper frusna hästar och är rädda för lite svett på ryggen trots att hästen är klippt massor i övrigt osv ..
ang dubbla täcken så har jag bara sett en studie som mätte skillnaden mellan ett fodrat täcke och fodrat täcke med ytterligare foder täcke ovanpå . I den studien var skillnaden i värme någonstans runt +18% procent .

Studien summerade utifrån det skillnaden var marginell och motiveringar utöver det enligt hur hästar generellt håller värme under olika förhållanden osv.

Jag har nog aldrig hört din motivering ang horisontellt osv som motivering hur hästar hushåller med värme jmf med människor ?
skillnaden mellan hästar och människor är vesäntlig utöver det .
Jag har hört om en liten studie som konstaterade att det var lika mycket extra värme med ett ulltäcke under fodrat utetäcke som dubbla utetäcken.
Tror Karin Morgan gjorde den.
Och som jag förstod slutsatsen så var den att det är rätt onödigt med dubbla utetäcken på hästar som är ute korta dagar- man kan ha ett ulltäcke under istället typ.
 
@Elo i rättvisans namn även om jag tycker det är märkligt att många helklipper frusna hästar och är rädda för lite svett på ryggen trots att hästen är klippt massor i övrigt osv ..
ang dubbla täcken så har jag bara sett en studie som mätte skillnaden mellan ett fodrat täcke och fodrat täcke med ytterligare foder täcke ovanpå . I den studien var skillnaden i värme någonstans runt +18% procent .

Studien summerade utifrån det skillnaden var marginell och motiveringar utöver det enligt hur hästar generellt håller värme under olika förhållanden osv.

Jag har nog aldrig hört din motivering ang horisontellt osv som motivering hur hästar hushåller med värme jmf med människor ?
skillnaden mellan hästar och människor är vesäntlig utöver det .

Jag förstår nog inte om du invänder mot mig i första biten eller håller med mig.

Jag är inte heller för att klippa hästar, speciellt inte frusna sådana.

Med det sagt, mitt inlägg handlade om skillnaden i lager-på-lager tänket människor vs hästar. Inget värde lagt i hur värme skapas, utan enbart varför det blir skillnad i värmehållningen med lager-på-lager.
 
@Elo nej jag höll inte med som motiverat även om jag tycker du skrivit en del tidigare i tråden som jag håller med om .

Läs gärna igen det du skrivit senaste posten och kommentar sen så hoppas jag det blir tydligare hur jag svarat /reflekterat .

Jag klipper fö alltid mina hästar vintertid ...
 
Jag har läst, och förstår ändå inte hur/vad du menar.

i rättvisans namn även om jag tycker det är märkligt att många helklipper frusna hästar och är rädda för lite svett på ryggen trots att hästen är klippt massor i övrigt osv ...

Efter ett "även om (något)" förväntar jag mig ett "så" med en invändning bakom, det kan jag inte hitta i ovanstående stycke. Därför tycker jag att det är oklart vad du menar och om du håller med mig eller invänder mot mig.

ang dubbla täcken så har jag bara sett en studie som mätte skillnaden mellan ett fodrat täcke och fodrat täcke med ytterligare foder täcke ovanpå . I den studien var skillnaden i värme någonstans runt +18% procent .

Um. Ja? Alltså, du menar att ett fodrat (tungt) täcke påverkar täcket under negativt? Så som jag försökt säga? Eller menar du att att två täcken på varandra blir 18% varmare än ett täcke med dubbla mängden foder?
 
@Elo enligt den enda studie jag läst så som sagt mätte den studien att isoleringen ökade med marginella 18% isolering om dubbla täcken användes .
Den studien är gammal och känd - Karin Morgan är den som gjort den och den lär finnas att leta upp ffa via SLU .

Utöver det förstår du säkert själv hur orimligt det blir att hänvisa till en enda studie osv ?
Det var därför jag även undrade vad för studie det var som du läst det du redovisat här osv .jag har aldrig läst ngt om hur horisontellt läge på päls och jämförelse med människor och lager av kläder osv skulle vara aktuell relevant forskning ?
 
@Elo
Det var därför jag även undrade vad för studie det var som du läst det du redovisat här osv .jag har aldrig läst ngt om hur horisontellt läge på päls och jämförelse med människor och lager av kläder osv skulle vara aktuell relevant forskning ?

Var har jag sagt något om pälsens läge? Jag har över huvud taget inte nämnt päls? Inte heller gjort någon jämförelse på kläder vs päls, åt något håll?

Men jag skall se om jag kan leta fram studien om isolering, lager och vikt.
 
Jag hittar inte bilden så om du orkar får du gärna lägga in den igen.

Han har väldigt tjock päls men jag hoppades ändå att det skulle räcka med att klippa hals och bog. Det räckte förra året men då lullade vi mest runt så det kan vara därför...
Den finns på sidan tre i tråden (om man har 'vanlig' sidvisning). :)
 
Den finns på sidan tre i tråden (om man har 'vanlig' sidvisning). :)

Tack! Hittade bilden nu. Snyggt klippt men tror tyvärr det blir för lite för min pälsboll. Det är inte så stor skillnad mot hur han är klippt idag och han svettas som sagt enormt.
Är inte så duktig på att få till så där raka snygga linjer men ska se om jag kan få till att lämna ett smalare fält uppe på ryggen.. :o
Vi får se var det slutar..:nailbiting:
 
Tack! Hittade bilden nu. Snyggt klippt men tror tyvärr det blir för lite för min pälsboll. Det är inte så stor skillnad mot hur han är klippt idag och han svettas som sagt enormt.
Är inte så duktig på att få till så där raka snygga linjer men ska se om jag kan få till att lämna ett smalare fält uppe på ryggen.. :o
Vi får se var det slutar..:nailbiting:

Jag gick efter virveln en gång när jag klippte min ponny, men jag vet inte hut mycket skillnad det gjorde att lämna den där remsan egentligen.
DSC05423.jpg
 
Tack! Hittade bilden nu. Snyggt klippt men tror tyvärr det blir för lite för min pälsboll. Det är inte så stor skillnad mot hur han är klippt idag och han svettas som sagt enormt.
Är inte så duktig på att få till så där raka snygga linjer men ska se om jag kan få till att lämna ett smalare fält uppe på ryggen.. :o
Vi får se var det slutar..:nailbiting:
Det är väl struntsamma om det är snyggt, bara det är funktionellt? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
432
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Viva
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
619
Senast: cassiopeja
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 448
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp