Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur var den i temperamentet? Ligger den ute på annons? Brukar spana efter SO-avkommorna nämligen.

Känslig personlighet liksom, men schysst. Han var vaken men "stängde av" lite när han blev spänd, slappnade av efter en stund och blev mer nåbar igen. Den var 171cm men ganska nätt, mycket hals. Ligger ute på annons.
 
Känslig personlighet liksom, men schysst. Han var vaken men "stängde av" lite när han blev spänd, slappnade av efter en stund och blev mer nåbar igen. Den var 171cm men ganska nätt, mycket hals. Ligger ute på annons.
Det låter mycket som Anton, han kunde också bli väldigt spänd och nästan okontaktbar när han inte förstod som liten. Man fick ta det varligt, då var han hur snäll som helst och behöll lugnet.
 
Efter att ha kollat film från tävlingen i lördags inser jag att mina tyglar fortfarande blir för långa/slappa hyfsat tidigt.
Så släng in era bästa tips på att öva sig att verkligen hålla fast på de där :devil: tyglarna så att de inte långsamt blir längre och längre.
Släng gärna in tips på övningar för att förbättra mellantrav också när ni ändå är igång :angel:
 
Efter att ha kollat film från tävlingen i lördags inser jag att mina tyglar fortfarande blir för långa/slappa hyfsat tidigt.
Så släng in era bästa tips på att öva sig att verkligen hålla fast på de där :devil: tyglarna så att de inte långsamt blir längre och längre.
Släng gärna in tips på övningar för att förbättra mellantrav också när ni ändå är igång :angel:

Vad har du för tyglar? Steg 1 är att ha ett par tyglar som DU verkligen får grepp om -som passar i handen liksom. Prova lite olika. Sen kan du tänka på att ha handen stängd. Jag brukar tänka (om det stämmer eller inte vet jag inte, men det hjälper min hjärna) att ha handen stängd, HÅLL i tygeln - för att sedan kunna mjukna/öppna handen något vid eftergift. Istället för att sitta med halvöppen hand (som man kan luras av skulle vara mjukare) och då bara kunna "ta" i tygeln istället.
Som sagt, det hjälper mig :p
En tejpmarkering på tygeln så du snabbt ser när du glider iväg?
 
Klipp av tyglarna i lagom längd :laugh:
Haha, hästen kommer bli duktigt sur om hon inte får sina lååånga tyglar när vi skrittar av/fram :p

Vad har du för tyglar? Steg 1 är att ha ett par tyglar som DU verkligen får grepp om -som passar i handen liksom. Prova lite olika. Sen kan du tänka på att ha handen stängd. Jag brukar tänka (om det stämmer eller inte vet jag inte, men det hjälper min hjärna) att ha handen stängd, HÅLL i tygeln - för att sedan kunna mjukna/öppna handen något vid eftergift. Istället för att sitta med halvöppen hand (som man kan luras av skulle vara mjukare) och då bara kunna "ta" i tygeln istället.
Som sagt, det hjälper mig :p
En tejpmarkering på tygeln så du snabbt ser när du glider iväg?

Som gammal galoppryttare har jag gummityglar modell lite tjockare än vanliga tyglar, med vävribbstyglar blir det ännu värre de får jag absolut inget grepp om :p
Men ja, jag tror problemet sitter i att jag inte "låser" tyglen ordentligt med tummen så den glider iväg. Det är bara sååååå svårt att ändra på en vana! Men tejpmarkering vore nog en bra idé!
 
Med facit i hand så borde jag nog ritat men tanken slog mig faktiskt inte.. Har förrut bara helklippt eller bara klippt bog och hals och då har det inte varit något bekymmer.
Till nästa gång ska jag nog försöka rita så det blir lite jämnare..:o

Jaha du är oxå allergisk. Kände mig lite utstirrad i stallet i går med mina svullna röda ögon. När jag sa att jag hade fått en allergisk reaktion så trodde folk att jag skämtade först för att sedan bli lite chockade när dom såg mina svullna ögon.. Ja jag brukar oxå få den reaktionen iom både häst och hund. Katt går tyvärr fetbort då det är det jag är mest allergisk mot plus kanin och marsvin. Synd för jag skulle gärna ha haft katt oxå annars..
Kommer ihåg när jag var liten och fick reda på att jag var allergisk, min bror är jätte allergisk så jag är uppväxt med det, läkaren sa att jag var tvungen att sluta hålla på med hästar och hundar annars skulle jag inte kunna gå utanför dörren utan andningshjälp när jag var 40.:nailbiting: Jag tror jag grinade i en vecka sedan så sa min pappa att läkare faktiskt inte kan och vet allt. Så då ryckte jag upp mig och har inga problem att gå utanför dörren idag utan andningshjälp trots att jag passerat 40..:D

Däremot får jag ju tänka till såsom inte borsta lerig eller svettig häst och stå luftigt. För mig är det även jätte bra att slippa daglig mockning oxå. Och tyvärr kan jag inte jobba med hästar eller andra djur.:cry:

Jag tror att desensibilisering funkar utmärkt för väldigt många allergiker, om de bara vågar prova! Jag är allergisk mot allt typ. Båda växter, mögel, djur och mat. Läkaren som gjorde testat sa att jag inte ens borde besöka vänner som har katt. Jag berättade inte att jag själv har 5 katter... :angel:

Jag reagerar på nya djur, tar ett tag för kroppen att vänja sig men sen går det bra. Blir väldigt svullen om de klöser mig men det händer ju inte så ofta. Det enda jag inte lyckats vänja mig vid är pollen från främst gräs (och hö), har det jättejobbigt på sommaren och jag kan inte hantera hö. Tar antihistamin hela året och det hjälper! :)
 
Jag tror att desensibilisering funkar utmärkt för väldigt många allergiker, om de bara vågar prova! Jag är allergisk mot allt typ. Båda växter, mögel, djur och mat. Läkaren som gjorde testat sa att jag inte ens borde besöka vänner som har katt. Jag berättade inte att jag själv har 5 katter... :angel:

Jag reagerar på nya djur, tar ett tag för kroppen att vänja sig men sen går det bra. Blir väldigt svullen om de klöser mig men det händer ju inte så ofta. Det enda jag inte lyckats vänja mig vid är pollen från främst gräs (och hö), har det jättejobbigt på sommaren och jag kan inte hantera hö. Tar antihistamin hela året och det hjälper! :)

Jag har bett om att få desensibilisering men fått avslag pga att jag kan undvika det jag är allergisk mot. Det är en väldigt dyr behandling som endast ges till allergiker som inte kan gå utanför dörren utan att bli sjuka. Iaf är det det svaret jag fått. :meh:
 
Jag har bett om att få desensibilisering men fått avslag pga att jag kan undvika det jag är allergisk mot. Det är en väldigt dyr behandling som endast ges till allergiker som inte kan gå utanför dörren utan att bli sjuka. Iaf är det det svaret jag fått. :meh:

Nej jag menar att göra det själv, helt enkelt utsätta sig för det man är allergisk mot i den omfattning man kan härda ut utan att bli alltför dålig. Lite i taget. :)

Jag har blivit erbjuden sprutor för min pollenallergi, antar att det är det du tänker på? Men det var så många sprutor och ofta, kändes inte som the gain was worth the pain. Har vänner och familj som fått behandlingen och det är väldigt olika hur bra det har fungerat.
 
Nej jag menar att göra det själv, helt enkelt utsätta sig för det man är allergisk mot i den omfattning man kan härda ut utan att bli alltför dålig. Lite i taget. :)

Jag har blivit erbjuden sprutor för min pollenallergi, antar att det är det du tänker på? Men det var så många sprutor och ofta, kändes inte som the gain was worth the pain. Har vänner och familj som fått behandlingen och det är väldigt olika hur bra det har fungerat.

Aha då är jag med. Ja då har jag kört så hela mitt liv. Har ju både hund och häst trots allergi och astma. Jag tar oxå antihistamin samt kortison i spray morgon och kväll. Det går helt ok. Enda gångerna jag märker något är när jag är sjuk eller det blir lite för mycket i form av klippning eller ett isolerat ridhus med massa svettiga hästar samtidigt.. :D
 
@super är fortfarande hoppfull om att du utifrån klippningsfrågorna och folks åsikter/råd utifrån din problematik och redovisning vill delge en bild på hur det blev ? :)
 
@super är fortfarande hoppfull om att du utifrån klippningsfrågorna och folks åsikter/råd utifrån din problematik och redovisning vill delge en bild på hur det blev ? :)

Oj jag har totalt glömt. Vet inte om jag vågar, det blev inte så jätte vackert men jag lämnade ryggen och magen.:o
Har ridit ikväll och även om han blev lite svettig så torkar han ju på nolltid. Han verkar inte frysa heller. Ramlade över ett superbilligt 200g HW Rhino med lös hals som han har fått ha över sitt 550g stalltäcke och han verkar jätte nöjd och mjuk i muskulaturen trots riktigt kallt inatt. :banana:
 
Nej jag menar att göra det själv, helt enkelt utsätta sig för det man är allergisk mot i den omfattning man kan härda ut utan att bli alltför dålig. Lite i taget. :)

Jag har blivit erbjuden sprutor för min pollenallergi, antar att det är det du tänker på? Men det var så många sprutor och ofta, kändes inte som the gain was worth the pain. Har vänner och familj som fått behandlingen och det är väldigt olika hur bra det har fungerat.
Trodde bara det var jag som så galen att man trots allergi mot alla pälsdjur samlar såna på hög, desensibiliserar sig själv genom att umgås så mycket som möjligt med sina djur!:laugh: Jag reagerar kraftigt på andras katter och får jag ett klösmärke så svullnar det som hejsan o kliar som ett myggbett i flera dagar...:mad:. Är jag borta mer än 1 vecka så hostar jag, nyser och mår allmänt kass tills jag varit i stallet tillräckligt mycket. Kan inte, liksom du, ens stoppa in näsan i hösilaget och lukta för noga för då får jag utslag och nyser läääänge efter och hö kan jag inte hantera alls.
 
Ang allergi så är min mamma allergisk mot hästar och hö, men vi har alltid haft hästar ändå :p Hon tog en del mediciner under vår uppväxt men idag har de inga hästar hemma så hon tar ingen medicin, bara ögondroppar när hon är med mig i stallet. Ska såklart inte borsta och greja, men hon har lite svårt att hålla sig ifrån det :angel: Har dock märkt stor skillnad på hur hon reagerar mellan olika hästar, våra halvblod kan hon klappa och borsta lite på utan större bekymmer men som när jag skulle provrida welsh coben tidigare i höst (en lite fluffigare häst) så kände hon av det, bara av att stå intill hästen utomhus.
Storasyrran har tyvärr blivit allergisk i vuxen ålder, men jag känner inget - aktar mig dock för att hålla på med allt för dammiga/stöviga aktiviteter.

Och ang hästar så är det provridning i helgen igen, då blir det en resa norrut. Jag har ett gäng intressanta hästar men de är väldigt utspridda så svårt att få till en "bra tur" vilket är lite jobbigt, för nu ska jag köra en lång vända för 2 hästar och ingen av de andra ligger bra till utan får bli separata turer i mellandagarna typ.

Och apropå störande är jag för tillfället kränkt och rent av jävligt sårad över en sak en person skrivit till mig. Ni vet när man bara känner "WOW - did not see that coming...". Skrev ett långt (och väldigt sansat) svar tillbaka, och personen har läst men inte svarat. Det är väl bara att försöka släppa men det gick verkligen rakt in.
 
Ang allergi så är min mamma allergisk mot hästar och hö, men vi har alltid haft hästar ändå :p Hon tog en del mediciner under vår uppväxt men idag har de inga hästar hemma så hon tar ingen medicin, bara ögondroppar när hon är med mig i stallet. Ska såklart inte borsta och greja, men hon har lite svårt att hålla sig ifrån det :angel: Har dock märkt stor skillnad på hur hon reagerar mellan olika hästar, våra halvblod kan hon klappa och borsta lite på utan större bekymmer men som när jag skulle provrida welsh coben tidigare i höst (en lite fluffigare häst) så kände hon av det, bara av att stå intill hästen utomhus.
Storasyrran har tyvärr blivit allergisk i vuxen ålder, men jag känner inget - aktar mig dock för att hålla på med allt för dammiga/stöviga aktiviteter.

Och ang hästar så är det provridning i helgen igen, då blir det en resa norrut. Jag har ett gäng intressanta hästar men de är väldigt utspridda så svårt att få till en "bra tur" vilket är lite jobbigt, för nu ska jag köra en lång vända för 2 hästar och ingen av de andra ligger bra till utan får bli separata turer i mellandagarna typ.

Och apropå störande är jag för tillfället kränkt och rent av jävligt sårad över en sak en person skrivit till mig. Ni vet när man bara känner "WOW - did not see that coming...". Skrev ett långt (och väldigt sansat) svar tillbaka, och personen har läst men inte svarat. Det är väl bara att försöka släppa men det gick verkligen rakt in.

Spännande med provridningar! Är det något du vill berätta om?

Tråkigt om någon skriver elakt skit. Vi är många som uppskattar dig iaf!
 
Spännande med provridningar! Är det något du vill berätta om?

Tråkigt om någon skriver elakt skit. Vi är många som uppskattar dig iaf!

Ska provrida en blivande fyraåring som en bekant äger. Den är i största laget men ser inte tung och svår ut på nåt sätt så jag vill ändå prova och känna själv. Är den trevlig får jag väl be henne tvätta den varmt eller nåt :p
Sen en blivande sexåring som ser ut som en käck häst, inget überflashigt utan mer en lagom och ridbar häst, ska ha börjat byta så smått. Har bara sett en film från i somras så ska bli intressant att se hur den utvecklats.

Provred ju en häst i Skåne för 2v sen och den är fortfarande med på listan. Den jag provred i helgen var inget för mig så den är "struken".

Sen har jag ett gäng intressanta till men de är åt andra hållet i landet så kanske något för mellandagarna :p

Ja det är tråkigt men det är väl så ibland att man får sig en skopa skit tilldelad.
 
Ang allergi så är min mamma allergisk mot hästar och hö, men vi har alltid haft hästar ändå :p Hon tog en del mediciner under vår uppväxt men idag har de inga hästar hemma så hon tar ingen medicin, bara ögondroppar när hon är med mig i stallet. Ska såklart inte borsta och greja, men hon har lite svårt att hålla sig ifrån det :angel: Har dock märkt stor skillnad på hur hon reagerar mellan olika hästar, våra halvblod kan hon klappa och borsta lite på utan större bekymmer men som när jag skulle provrida welsh coben tidigare i höst (en lite fluffigare häst) så kände hon av det, bara av att stå intill hästen utomhus.
Storasyrran har tyvärr blivit allergisk i vuxen ålder, men jag känner inget - aktar mig dock för att hålla på med allt för dammiga/stöviga aktiviteter.

Och ang hästar så är det provridning i helgen igen, då blir det en resa norrut. Jag har ett gäng intressanta hästar men de är väldigt utspridda så svårt att få till en "bra tur" vilket är lite jobbigt, för nu ska jag köra en lång vända för 2 hästar och ingen av de andra ligger bra till utan får bli separata turer i mellandagarna typ.

Och apropå störande är jag för tillfället kränkt och rent av jävligt sårad över en sak en person skrivit till mig. Ni vet när man bara känner "WOW - did not see that coming...". Skrev ett långt (och väldigt sansat) svar tillbaka, och personen har läst men inte svarat. Det är väl bara att försöka släppa men det gick verkligen rakt in.

Ja det är märkligt det där hur man kan reagera olika på olika individer. Som tex mina hundar. Den vi skaffade först tål jag jätte bra, behöver inte ens medicin och kan borra ner hela ansiktet i hans päls utan reaktion. Sedan skaffade vi en till, samma ras och allt men honom tål jag inte alls lika bra utan måste äta antihistamin för att kunna umgås med. Jag har en liten egenhändig teori och det är att min hund nr 2 är själv allergisk och jag tror att dom utsöndrar mer allergener då. För likadant med en kompis hund för länge sedan, den var superallergisk och jag som annars tålt hundar relativt bra reagerade på den hunden som att han varit ett marsvin, som är det jag tål sämst av alla djur..

Håller tummarna för att det går vägen på någon av provridningarna och att du hittar en trevlig FRISK individ som passar dig!!:up:

Trist med att folk inte kan låta bli att trampa på andra!! Har man inget gott att säga kan man hålla käften rent ut sagt!!:mad: Försök att inte ta åt dig och tänk att den personen som skrev elakheterna förmodligen mår skit själv och därför ville platta till någon annan.:rage:
Sedan är det bara att rensa bort personen ur kontaktboken! Livet är för kort för att spilla tid på tradiga energitjuvar!!:wtf:
Ta hand om dig!:)
 
Ang allergi så är min mamma allergisk mot hästar och hö, men vi har alltid haft hästar ändå :p Hon tog en del mediciner under vår uppväxt men idag har de inga hästar hemma så hon tar ingen medicin, bara ögondroppar när hon är med mig i stallet. Ska såklart inte borsta och greja, men hon har lite svårt att hålla sig ifrån det :angel: Har dock märkt stor skillnad på hur hon reagerar mellan olika hästar, våra halvblod kan hon klappa och borsta lite på utan större bekymmer men som när jag skulle provrida welsh coben tidigare i höst (en lite fluffigare häst) så kände hon av det, bara av att stå intill hästen utomhus.
Storasyrran har tyvärr blivit allergisk i vuxen ålder, men jag känner inget - aktar mig dock för att hålla på med allt för dammiga/stöviga aktiviteter.

Och ang hästar så är det provridning i helgen igen, då blir det en resa norrut. Jag har ett gäng intressanta hästar men de är väldigt utspridda så svårt att få till en "bra tur" vilket är lite jobbigt, för nu ska jag köra en lång vända för 2 hästar och ingen av de andra ligger bra till utan får bli separata turer i mellandagarna typ.

Och apropå störande är jag för tillfället kränkt och rent av jävligt sårad över en sak en person skrivit till mig. Ni vet när man bara känner "WOW - did not see that coming...". Skrev ett långt (och väldigt sansat) svar tillbaka, och personen har läst men inte svarat. Det är väl bara att försöka släppa men det gick verkligen rakt in.
Wow att du orkar, det måste vara en viss påfrestning att leta häst. Roligt men samtidigt jobbigt med alla resor :) hoppas du hittar din häst snart :heart . Trist med meddelande som sänker.. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
402
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 342
Senast: FrDrake
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 175
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Smådålig i magen
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp