Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på nätverksmöte igår med klubbarna i distriktet och vi hade en representant från förbundet med också. Hon berättade att det kommit in ca 550 TR-förslag till dressyren vilket är enormt mycket! Till hoppningen var det ca 170. De allra flesta förslagen handlade om bettlöst, lättridning och upplättning av klädsel. Så det känns som om det nog kan komma förändringar till 2019 om förbundet lyssnar på folket!
 
Haha, min kropp undrar redan vad den har gjort mig för ont :rofl: Hästarna kommer släppas ut i mycket maklig takt imorgon morgon...

Dagens lektion blev på en riktig läromästare som kan allt upp till GP. Har skuttat runt och fått leka lite med tramp, passage och diagonalslutor. Kul! får se när det blir nästa gång men jag ska absolut fortsätta och ta lite träningar här för att komma igång lite igen.Jag "kan" ju inte såna här grejer egentligen så det är roligt att få jobba med lite sånt med.

Sen för de med lite intresse för kropp och fysik - vad är det för fel på en när man svettas såhär ojämnt? Jag har tydligen inget vänsterben eller en protes jag inte känner till :angel::confused:
21912982_10156208896595400_985818732_n.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Haha, min kropp undrar redan vad den har gjort mig för ont :rofl: Hästarna kommer släppas ut i mycket maklig takt imorgon morgon...

Dagens lektion blev på en riktig läromästare som kan allt upp till GP. Har skuttat runt och fått leka lite med tramp, passage och diagonalslutor. Kul! får se när det blir nästa gång men jag ska absolut fortsätta och ta lite träningar här för att komma igång lite igen.Jag "kan" ju inte såna här grejer egentligen så det är roligt att få jobba med lite sånt med.

Sen för de med lite intresse för kropp och fysik - vad är det för fel på en när man svettas såhär ojämnt? Jag har tydligen inget vänsterben eller en protes jag inte känner till :angel::confused:
21912982_10156208896595400_985818732_n.jpg
:rofl:
Det där såg ju onekligen lite roligt ut. Har du någon gammal skada högre upp? Ser ut som att ditt lymfsystem är tilltäppt rätt ordentligt någonstans. :p

Vad roligt att få rida så utbildade hästar. Det skulle jag också önska göra. Framförallt en som inte är ett sto... :angel:
Jag kämpar ju som en liten gris för att lära mig att rida och javisst, det går framåt och igår fick vi äntligen ett kval, trots avbrott i Båda förvända. :cautious:

Tyvärr har jag fått helt hysteriskt ont i min gamla skada (ljumske)så i morgon får jag äntligen komma till min sjukgymnast. Jag hoppas att hon kan hjälpa mig för ljumsken gör att samma sidas hand lever sitt heeeelt egna liv.
@Hedwig Jag vet att du har fått rida med grimskaft runt halsen, kan du berätta mer om det?
Eller om det är någon annan som har något bra tips på hur man kan hjälpa händerna till rätt position (som inte innebär 'knyta fast').
Jag tänkte prova en av mina tränares tips om kinapinnar rätt upp ur händerna på träningen på torsdag... :D
 
:rofl:
Det där såg ju onekligen lite roligt ut. Har du någon gammal skada högre upp? Ser ut som att ditt lymfsystem är tilltäppt rätt ordentligt någonstans. :p

Vad roligt att få rida så utbildade hästar. Det skulle jag också önska göra. Framförallt en som inte är ett sto... :angel:
Jag kämpar ju som en liten gris för att lära mig att rida och javisst, det går framåt och igår fick vi äntligen ett kval, trots avbrott i Båda förvända. :cautious:

Tyvärr har jag fått helt hysteriskt ont i min gamla skada (ljumske)så i morgon får jag äntligen komma till min sjukgymnast. Jag hoppas att hon kan hjälpa mig för ljumsken gör att samma sidas hand lever sitt heeeelt egna liv.
@Hedwig Jag vet att du har fått rida med grimskaft runt halsen, kan du berätta mer om det?
Eller om det är någon annan som har något bra tips på hur man kan hjälpa händerna till rätt position (som inte innebär 'knyta fast').
Jag tänkte prova en av mina tränares tips om kinapinnar rätt upp ur händerna på träningen på torsdag... :D

Jag har skolios som var av sådan grad att jag korsettbehandlades i 6 år, idag är själva skoliosen inte så framträdande men förutom en mindre kvarvarande snedhet av ryggen har jag ytterligare ett par andra konstruktionsfel som tex kotmissbildning i nacken (kotor ligger snett och saknar disk mellan), ihopväxta revben på ena sidan och ett extra (O_o) på andra sidan. Inget exteriört underverk :p

Nåt lurt är det ju när kroppen uppför sig såhär.

Var jättekul att rida lite på riktigt, på en häst som kan sin shit liksom.
 
Nu börjar uppladdningen inför div II dressyren. Första omgången går på lördag. Då jag själv fortfarande är lite handikappad har medryttaren fått ansvaret för de två första omgångarna. (Vilket hon är helt ok med... förutom mardrömmarna hon tydligen haft de senaste nätterna...)

Fröken var inte tävlad alls innan jag köpte henne. Hon skulle gått div III i våras men då fick hon en hovböld.

För en månad sedan tog inlånad pilot med henne på pay 'n jump, vilket funkade bra. Samma pilot tog med henne till en tävling igår (80cm clear round och 90cm avd B), så nu har hon även prövat att få stå i transporten mellan klasser och ladda om.

Maken till simpel häst! Hon bara gör det. Lite spänd i början så de första sprången blev lite udda, men inga problem med rörig framridning, vara ensam i ridhuset, koncentration osv. Gå på släpet på tävlingsplatsen och stå och vila där inne funkade bra. Hon var inte jätteintresserad av att äta men pillade i alla fall och var uppmärksam men inte stressad.

Så själva tävlingssituationen kommer nog inte vara något problem :bump:
 
Haha, min kropp undrar redan vad den har gjort mig för ont :rofl: Hästarna kommer släppas ut i mycket maklig takt imorgon morgon...

Dagens lektion blev på en riktig läromästare som kan allt upp till GP. Har skuttat runt och fått leka lite med tramp, passage och diagonalslutor. Kul! får se när det blir nästa gång men jag ska absolut fortsätta och ta lite träningar här för att komma igång lite igen.Jag "kan" ju inte såna här grejer egentligen så det är roligt att få jobba med lite sånt med.

Sen för de med lite intresse för kropp och fysik - vad är det för fel på en när man svettas såhär ojämnt? Jag har tydligen inget vänsterben eller en protes jag inte känner till :angel::confused:
21912982_10156208896595400_985818732_n.jpg
Du är inte ojämt musklad med större vadmuskler till höger :)? Tänker att höger stövel kanske sitter tightare och att det därmed blir mer svett i den?
 
Jag har skolios som var av sådan grad att jag korsettbehandlades i 6 år, idag är själva skoliosen inte så framträdande men förutom en mindre kvarvarande snedhet av ryggen har jag ytterligare ett par andra konstruktionsfel som tex kotmissbildning i nacken (kotor ligger snett och saknar disk mellan), ihopväxta revben på ena sidan och ett extra (O_o) på andra sidan. Inget exteriört underverk :p

Nåt lurt är det ju när kroppen uppför sig såhär.

Var jättekul att rida lite på riktigt, på en häst som kan sin shit liksom.
Det låter som att det blev några missar där ja. :p

Vilket håll och vart buktar ryggraden i jämförelse med ditt 'osvettandes' ben?
*Corax som är sjukligt intresserad av exteriöra avvikelser på både häst och människa*
 
Jag har skolios som var av sådan grad att jag korsettbehandlades i 6 år, idag är själva skoliosen inte så framträdande men förutom en mindre kvarvarande snedhet av ryggen har jag ytterligare ett par andra konstruktionsfel som tex kotmissbildning i nacken (kotor ligger snett och saknar disk mellan), ihopväxta revben på ena sidan och ett extra (O_o) på andra sidan. Inget exteriört underverk :p
.
Borde inte du vara utdömd egentligen???:devil:
 
:rofl:
Det där såg ju onekligen lite roligt ut. Har du någon gammal skada högre upp? Ser ut som att ditt lymfsystem är tilltäppt rätt ordentligt någonstans. :p

Vad roligt att få rida så utbildade hästar. Det skulle jag också önska göra. Framförallt en som inte är ett sto... :angel:
Jag kämpar ju som en liten gris för att lära mig att rida och javisst, det går framåt och igår fick vi äntligen ett kval, trots avbrott i Båda förvända. :cautious:

Tyvärr har jag fått helt hysteriskt ont i min gamla skada (ljumske)så i morgon får jag äntligen komma till min sjukgymnast. Jag hoppas att hon kan hjälpa mig för ljumsken gör att samma sidas hand lever sitt heeeelt egna liv.
@Hedwig Jag vet att du har fått rida med grimskaft runt halsen, kan du berätta mer om det?
Eller om det är någon annan som har något bra tips på hur man kan hjälpa händerna till rätt position (som inte innebär 'knyta fast').
Jag tänkte prova en av mina tränares tips om kinapinnar rätt upp ur händerna på träningen på torsdag... :D

Rida på en hand och byta så både höger och vänster används.
Mkt bra för att veta vad man egentligen gör med tyglar och händer.
 
Det låter som att det blev några missar där ja. :p

Vilket håll och vart buktar ryggraden i jämförelse med ditt 'osvettandes' ben?
*Corax som är sjukligt intresserad av exteriöra avvikelser på både häst och människa*
Hm nu måste jag tänka, kurvan går till vänster (alltså så att vänster axel ska vara lägre) men höger axel är lägre istället pga de ihopväxta revbenen är på högersidan. Vet inte om jag är roterad något framåt- eller bakåt, men upplever att vänster skulderblad står ut mer.
 
:rofl:
Det där såg ju onekligen lite roligt ut. Har du någon gammal skada högre upp? Ser ut som att ditt lymfsystem är tilltäppt rätt ordentligt någonstans. :p

Vad roligt att få rida så utbildade hästar. Det skulle jag också önska göra. Framförallt en som inte är ett sto... :angel:
Jag kämpar ju som en liten gris för att lära mig att rida och javisst, det går framåt och igår fick vi äntligen ett kval, trots avbrott i Båda förvända. :cautious:

Tyvärr har jag fått helt hysteriskt ont i min gamla skada (ljumske)så i morgon får jag äntligen komma till min sjukgymnast. Jag hoppas att hon kan hjälpa mig för ljumsken gör att samma sidas hand lever sitt heeeelt egna liv.
@Hedwig Jag vet att du har fått rida med grimskaft runt halsen, kan du berätta mer om det?
Eller om det är någon annan som har något bra tips på hur man kan hjälpa händerna till rätt position (som inte innebär 'knyta fast').
Jag tänkte prova en av mina tränares tips om kinapinnar rätt upp ur händerna på träningen på torsdag... :D
Det är enkelt. Man sätter bara ett grimskaft runt halsen på hästen. Du håller fortfarande i tygeln men samtidigt även i grimskaftet med bägge händerna. Eller det är inte så enkelt eftersom man plötsligt förstår hur mycket handridning man ägnar sig åt..:wtf: Du tvingas att göra halvhalterna med sätet på ett helt annat sätt.:)
 
Senast ändrad:
@Corax var det inte du som tragglade med mig länge och lärde mig 'ridspötricket'? (Hålla ett kort ridspö/rak pinne under tummarna vid ridning)? :D:up:
 
@Corax var det inte du som tragglade med mig länge och lärde mig 'ridspötricket'? (Hålla ett kort ridspö/rak pinne under tummarna vid ridning)? :D:up:
Jo det var det. :D Men jag blir helt stum av att låsa händerna så.
Samma sak med allt som fixerar armar/händer.
Anledningen till min ostabilitet i ena handen är ju en gammal skada (du vet 'mosad under liten häst)och fixerar jag den handen helt så finns det ingenstans för rörelsen att ta vägen. Då får hjärnan panik och skyddar genom att låsa hela kroppen. Intelligent...
Bäst vore ju om jag kunde få till en normal rörelse i höft/ljumske men det går så sjukt långsamt...
 
Rida på en hand och byta så både höger och vänster används.
Mkt bra för att veta vad man egentligen gör med tyglar och händer.
Spännande! Hur håller man tyglarna bäst då?
Och ska man ha kvar handens 'orginal-position' eller ha den rätt över manken? Och är i så fall risken att man roterar torso större?

@Hedwig
Blir det inte tjockt i handen? Har ju sett att du fick använda ett rosa(?) fluff...
Hade du ett grimskaft med spänne kvar eller ett mer anpassat 'snöre'? :)
Det finns inte risk att hästen tycker det är obehagligt då?
 
Om grimskaft blir för tjockt borde väl en halsring från en martingal funka lika bra. :)

Måste prova det själv en dag, kan kanske får mig till att sluta lägga ena handen ner och inte föra över båda händerna på samma sida i högervarvet...:meh:
 
Om grimskaft blir för tjockt borde väl en halsring från en martingal funka lika bra. :)

Måste prova det själv en dag, kan kanske får mig till att sluta lägga ena handen ner och inte föra över båda händerna på samma sida i högervarvet...:meh:
Jag tror inte en martingalrem är tillräckligt lång?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 545
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 611
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: escodobe
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp