Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om ryttarens kroppskontroll och träning vill jag bara flika in att yoga har fått mig medveten på ett helt nytt sätt. Det är lättare att märka sin olikhet på marken (såklart) och just yoga tilltalar mig.

Min högerhand lever btw också ett helt eget liv om jag inte tänker på det. Och när jag tränade för ny tränare i somras fick hon mig att inse att mina superstela anklar är ett större bekymmer än jag trott, så jag väntar bara på att min sjukgymnast ska komma tillbaka från föräldraledighet. Så undrar folk hur ryttare kan hålla sig i form:D
 
Är det någon som har tips till mig hur jag ska komma tillrätta med glappande tygel? Eller är det bara att påminna sig själv hela tiden ?
Jag har tyvärr alltid varit lite för stark i handen som ryttare, vilket gör att jag (eftersom jag inte vill vara stark och låst i handen) istället lätt glappar med tygeln. Jag har otroligt svårt att hålla ett jämnt stöd fram till bettet. Hur ska man tänka?
 
Är det någon som har tips till mig hur jag ska komma tillrätta med glappande tygel? Eller är det bara att påminna sig själv hela tiden ?
Jag har tyvärr alltid varit lite för stark i handen som ryttare, vilket gör att jag (eftersom jag inte vill vara stark och låst i handen) istället lätt glappar med tygeln. Jag har otroligt svårt att hålla ett jämnt stöd fram till bettet. Hur ska man tänka?

Jag tycker det där kan bero på fler orsaker.

Dels att man inte riktigt vet vad man vill med handen, varför och om det går igenom. Då blir man osäker och blir anti gen för hård eller glapp.

Sen kan det vara så att man behöver öva upp sin känsla också. Det finns en hel del avsuttna övningar man kan roa sig med om någon håller i bettet åt en och man sen med öppna och stängda ögon ska följa kontakten etc.
Och sin teknik. Se till att lätt kunna flexa i armbågarna och vara snabb till eftergift genom det.
För att kunna vara avslappnad nog i kroppen att bli snabb nog får man jobba med hela sitsen. Så man inte kompensationsspänner armarna etc pga övrig obalans.

Att man inte ska handrida är ju jättebra! Men tyvärr gör det fokuset att en del bara får en död och oskolad hand iom att man fokuserar så enormt på att allt blir bra bara man rider rätt bakifrån sas. Handen bör också skolas och inte bara läras vara still. Det måste vara känsla i handen och inte bara en viss position på den.

Så jag hade tänkt: är jag i balans i övrigt? Är jag inte det blir handen sämre pga att man blir spänd och långsammare.
Vet jag vad jag vill med handen, vad, varför och när och går det igenom?
Är du otydlig blir hästen spänd och går inte korrekt och lösgjort på tygeln utan blir svårare att ha korrekt kontakt med iom den inte mjukt följer dina hjälper utan motstånd eller att den flördvinner från hjälperna.
 
Åh idag hade jag en sådan där megabra ridlektion när det verkligen kändes som att hästen och jag på något sätt delade kropp! Min tränare är verkligen skitbra på att bryta ner alla problem i små, små delar. Idag fick jag rida rakt in i väggen och göra halt med nosen nästan på sargen. (Kraschade så klart inte hästen huvudstupa in i väggen.) Jag vet ju att jag är oliksidig och vi jobbar på det men här blev det verkligen tydligt att jag ger för mig osynliga - men för hästen defintivt synliga - signaler till hästen att svänga till vänster. Med andra ord håller jag mer i ena tygeln trots att jag tror att jag har ett likvärt tryck i båda tyglarna. Efter ett par inte så snygga halter och en massa serpentiner så kändes det plötsligt som att jag inte längre hade skänklar och händer utan fyra ben. Så häftig känsla! Hästen tuffade på med antennöron och verkade jätteglad.

Jag gillar alltid min tränare men idag älskar jag henne. :love:

(Sedan kom jag hem till ett meddelande från hästens ägare: om jag vill köpa den så får jag den för en spottstyver, samma pris som hon betalade när hon köpte den som fyraåring från en bakgård för 1 1/2 år sedan. Då kunde den inte ens trava tre raka steg i rad och hade enbart gått western med nosen i golvet. Nu är det dags för USAs version av lätt B och hästen går från klarhet till klarhet. Jag vill egentligen ha något med lite mer gångarter men who knows, traven har blivit verkligt fin så det finns kanske hopp om galoppkvaliteten också?)

En bra söndag helt enkelt! Idag är det kul med hästar! :bow:
 
Har ridit ett par gånger till och insett ett par saker.

Jag är svag i vänsterbenet, och långsam. Är också svag i bålen och lutar därför lätt frammåt.

Och min häst är en nekla skvallerbytta. Lutar jag frammåt i galoppfattningarna så åker huvudet upp och öronen bakåt. Och hon slappnar inte av förrän jag sträckt på mig och satt mig på rumpan igen. :love:
 
Jag håller liksom skruvstäd med ena handen och för löst med andra, det märkligaste är att jag är högerhänt men vänstern håller hårt...

Så gör jag också men har blivit bättre sen jag tog tag i min egna snedhet. Gått hos kiropraktor och börjat styrketränat. Vänstervarv är fortfarande jobbigt som satan men inte alls lika som för ett år sen :)
 
Har ridit ett par gånger till och insett ett par saker.

Jag är svag i vänsterbenet, och långsam. Är också svag i bålen och lutar därför lätt frammåt.

Och min häst är en nekla skvallerbytta. Lutar jag frammåt i galoppfattningarna så åker huvudet upp och öronen bakåt. Och hon slappnar inte av förrän jag sträckt på mig och satt mig på rumpan igen. :love:
Om din häst är en skvallerbytta är min en megafon. Han skriker och berättar för hela världen om alla fel jag gör. :banghead:
 
I onsdags hade vi en massör uppe i stallet.

Fröken var inte helt imponerad, men det var hemskt uppenbart när massören kom åt en knut (grimaser) och när knuten löstes upp (enorma gäspanden). Enligt massören var Fröken fin i rygg och magmuskler, samt ganska liksidg. Ngt spänd i halsens överlinje samt ganska spänd i rumpans baksida.

Torsdag red medryttaren (bara skritt, låg öppen form och 'gungande' långa steg enligt ordenation från massören). Hon kännde en viss skillnad i skritten med bättre övertramp.

Igår red jag ett joggingpass och jag tyckte också att Fröken kunde ta ut steget bättre. Mkt intressant känsla.
 
Sånt här sysselsätter jag mig med numera. Hänger runt i stallet, är allmänt odräglig och dricker kaffe.
21577036_125416241521993_9124876964899848192_n.jpg


Händer ingenting på min front här. Det är så segt så jag blir galen. Och jag vet inte vad som är "normalt"? Jag är såklart otålig i allt det här men är faktiskt sur på advokaten som är fullkomligt usel på att återkoppla vad som händer eller inte händer, och i ärlighetens namn så tycker jag att h*n är sjukt trög på att rulla vidare liksom och driva ärendet framåt. Ska man behöva byta advokat nu mitt i allt och börja om med att någon ny ska sättas in i ärendet??
Jaja, jag passivitetstränar och blir rätt bra på att tvätta svansar och olja hovar.
 
Och jag vet inte vad som är "normalt"? Jag är såklart otålig i allt det här men är faktiskt sur på advokaten som är fullkomligt usel på att återkoppla vad som händer eller inte händer, och i ärlighetens namn så tycker jag att h*n är sjukt trög på att rulla vidare liksom och driva ärendet framåt.

Ju mer det drar ut på tiden desto mer tjänar båda sidors advokater.
Tror inte det är så många som är bra alltså som sätter sig in i ärendet, planerar, driver, tar reda på möjligheter, alltså jobbar för sin kund.
De bollar ärendet mellan varandra lite på en höft och sedan går de flesta ärenden till förlikning. Mkt betalt för i princip ingen jobb. Och dyrt för båda parter med ett orosmoln hängandes över sig vem kommer dömas stå för rättegångskostnaderna? om det inte förlikas.
Sorry för svärtan men den kommer till dig ändå.
Skitsituation för dig.
 
Ju mer det drar ut på tiden desto mer tjänar båda sidors advokater.
Tror inte det är så många som är bra alltså som sätter sig in i ärendet, planerar, driver, tar reda på möjligheter, alltså jobbar för sin kund.
De bollar ärendet mellan varandra lite på en höft och sedan går de flesta ärenden till förlikning. Mkt betalt för i princip ingen jobb. Och dyrt för båda parter med ett orosmoln hängandes över sig vem kommer dömas stå för rättegångskostnaderna? om det inte förlikas.
Sorry för svärtan men den kommer till dig ändå.
Skitsituation för dig.

Jag vet inte ens om motparten har skaffat ett eget ombud - troligtvis inte eftersom de överhuvudtaget inte svarat på kontakt från vår advokat. Senaste kontakten från motparten var 17/6.
Jag hoppas åtminstone att vår stämningsansökan är inskickad (inte ens det har jag fått besked om). Well well. Trägen vinner, eller vad är det man säger? :grin:
 
Jag vet inte ens om motparten har skaffat ett eget ombud - troligtvis inte eftersom de överhuvudtaget inte svarat på kontakt från vår advokat. Senaste kontakten från motparten var 17/6.
Jag hoppas åtminstone att vår stämningsansökan är inskickad (inte ens det har jag fått besked om). Well well. Trägen vinner, eller vad är det man säger? :grin:

Vad kommer hända med hästen?
 
@mooi Usch vad tjatigt det låter. Sen tror jag inte du är odräglig i stallet, har svårt att tänka mig det.
Jag o pålle har tävlat idag. Ingen placering men ändå en bra känsla tycker jag, och ett par problem börjar vi få bukt med tror jag. Bl a. min sits :angel:.
Stod inget i något av protokollen om att jag lutar mig någonstans eller behöver komma djupare ner i sadeln. Jag stretchade som en tok innan ridningen och tydligen gjorde det skillnad.
Har inte bestämt hur jag ska lägga upp resten av hösten. Har en tävling kvar sen hade jag tänkt ge hästen några veckors vila. Hon har gått mycket nu och emellanåt har hon känts lite matt.
Men jag vet inte vad som är det optimala upplägget. Någon som har något tips på hur man ska tänka? Jag vill ju samtidigt jobba vidare med galoppen, där är en del som behöver förbättras. Samtidigt vill jag ju inte köra slut på hästen, hon måste få en chans till återhämtning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 563
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 626
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: escodobe
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp