Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min har väldigt länge haft lite svårt med bjudningen i framförallt galoppen. Det har dock blivit väldigt mycket värre sedan manipuleringen då slutade han även bjuda i traven som inte har varit ett problem förut. Nu är han bättre i traven igen, efter behandling med muskelavslappnande och kortison i ryggen, även om han fortfarande inte är bra. Blir lite sur när man tar tyglarna och provar så att försöka resa sig, när jag snurrar runt honom så ger han dock ganska fort upp och travar glatt framåt efter det. I vänster galopp så står han emot något men släpper ganska fort och springer sedan glatt framåt och jobbar bra men i höger vill han gärna gå som en banan hela tiden och då ställd till höger, kontraställer jag och rätar in frambenen på bakbenen så blir han sur och går väldigt långsamt. Han galopperar dock och bryter inte av men är sur och piskar med svansen och går inte att växla upp utan segar runt i långsam galopp. Blir dock bättre efter ett tag och framförallt om jag för några övergångar mellan halt och trav där jag poängterar att han ska lyssna på skänkeln. Detta är nuläget, efter manipulationen så blev han sur så fort man tog tyglarna och ville inte göra något, varken trava eller galoppera. Så han har ju blivit bättre med behandlingen. Dock så provade vi ju att bedöva honom i både rygg och si-led igår och det blev ingen som helst skillnad.. Vet skulle helst vilja att han gick på Metacam men det tål inte hans mage. Frågade då om djävulsklo som han faktiskt tål men vet tyckte det var att kasta pengarna i sjön. Jag har dock ändå beställt Boswellia så får se om han tål det och om det blir någon skillnad. Åb är om fyra veckor..

Alltså vad svårt det är, det är hopplöst när man vet att nåt är fel men inte vad. Har man tur så är det ju något som inte är så himla allvarligt - men som stör hästen mycket ändå, gäller bara att hitta rätt.
 
Jag som var otydlig (har uppenbarligen svårt att skriva vettigt idag). :)
Jag menade, vad skönt att ni inte hittade nått allvarligt men jobbigt att fortfarande inte veta.

Det kanske kan vara en idé att ta en ny genomgång av muskler och se om något släpper. Oavsett vart det som hindrar honom än sitter så kan man lyfta fram det bättre genom att skala av spänningar.

Jag vet helt ärligt inte om jag vågar efter senaste gången.. Han har ju både blivit manipulerad och masserad utan negativa effekter förut, det som skillde denna gång från förut var att hon körde djupvågsbehandling efter manipulationen. Jag pratade med en sjukgymnast på kliniken igår och hon var väldigt negativ till just djupvåg pga att hon ansåg att man verkligen måste veta vad man pysslar med om man använder det. Hon hade hört flera som blivit dåliga av det, vet tror däremot inte på det utan tror att det är manipulationen som har triggat något.
 
Alltså vad svårt det är, det är hopplöst när man vet att nåt är fel men inte vad. Har man tur så är det ju något som inte är så himla allvarligt - men som stör hästen mycket ändå, gäller bara att hitta rätt.

Ja men eller hur!!! Dock så blev jag nu lite orolig att han har något skit i halsen... Det är typ det enda vinter kollade.... :nailbiting::nailbiting: Får fråga vet på åb.. Är din stel i halsen eller gör något annat som kan indikera just halsen?
 
Jag vet helt ärligt inte om jag vågar efter senaste gången.. Han har ju både blivit manipulerad och masserad utan negativa effekter förut, det som skillde denna gång från förut var att hon körde djupvågsbehandling efter manipulationen. Jag pratade med en sjukgymnast på kliniken igår och hon var väldigt negativ till just djupvåg pga att hon ansåg att man verkligen måste veta vad man pysslar med om man använder det. Hon hade hört flera som blivit dåliga av det, vet tror däremot inte på det utan tror att det är manipulationen som har triggat något.
Jag blev själv väldigt dålig av djupvåg och det kan göra förbannat ont efteråt. Hästarna som är ännu känsligare med helt annat reflexsystem borde kunna reagera likadant.
Det i kombo med manipulation kan säkert förvärra en skada. Men vad som gjorde honom sämre kan man ju aldrig få reda på.
Det jag främst tänkte på är att oavsett vart i hästens kropp 'felet' sitter så skapas kompensatoriska spänningar i musklerna.
Man kan ju hitta dem och få en hint om varifrån problemet härstammar utan att egentligen behandla.
 
Ja men eller hur!!! Dock så blev jag nu lite orolig att han har något skit i halsen... Det är typ det enda vinter kollade.... :nailbiting::nailbiting: Får fråga vet på åb.. Är din stel i halsen eller gör något annat som kan indikera just halsen?

Det kan vara vad som helst, det behöver inte vara halsen. Men hittar ni inget annat, smått eller stort, som kan ge ledtrådar kanske det kan vara nåt att titta på.
Min är inte stel i halsen eller så. Men hon korsar bla bakbenen spontant - detta har jag lagt märke till under våren och tyckt att det verkat konstigt (inte sett det på mina tidigare hästar), och nej det är inte helt normalt utan hon anses ha neurologisk påverkan, saknar rättningsreflex (ställer sig spontant såhär och rättar sig inte när veterinären ställde henne korsat manuellt).
18685425_10155820388820400_1667299632_n.jpg

18685362_10155820389080400_593200896_n.jpg

Hela beteendet har varit jättekonstigt och jag har inte lyckats lista ut något mönster, bra dagar vet jag inte vad jag gjort bra - så kan inte upprepa det nästa dag även om jag gör samma sak som innan, och dåliga dagar kan jag inte peka på vad som utlöser frustrationen så kan inte undvika det heller. Det enda som gett positivt resultat hos min har varit vila. Vilar hon 3 dagar i sträck är hon gladare nästa ridpass, men rider du 2-3 dagar i rad surnar hon mer och mer.
Sedan själva beteendet vid ridning pekade lite på antingen högt bak, eller nacken. Jag "hoppades" på knäledsinflammation bak men det var det ju inte.
 
Det kan vara vad som helst, det behöver inte vara halsen. Men hittar ni inget annat, smått eller stort, som kan ge ledtrådar kanske det kan vara nåt att titta på.
Min är inte stel i halsen eller så. Men hon korsar bla bakbenen spontant - detta har jag lagt märke till under våren och tyckt att det verkat konstigt (inte sett det på mina tidigare hästar), och nej det är inte helt normalt utan hon anses ha neurologisk påverkan, saknar rättningsreflex (ställer sig spontant såhär och rättar sig inte när veterinären ställde henne korsat manuellt).
18685425_10155820388820400_1667299632_n.jpg

18685362_10155820389080400_593200896_n.jpg

Hela beteendet har varit jättekonstigt och jag har inte lyckats lista ut något mönster, bra dagar vet jag inte vad jag gjort bra - så kan inte upprepa det nästa dag även om jag gör samma sak som innan, och dåliga dagar kan jag inte peka på vad som utlöser frustrationen så kan inte undvika det heller. Det enda som gett positivt resultat hos min har varit vila. Vilar hon 3 dagar i sträck är hon gladare nästa ridpass, men rider du 2-3 dagar i rad surnar hon mer och mer.
Sedan själva beteendet vid ridning pekade lite på antingen högt bak, eller nacken. Jag "hoppades" på knäledsinflammation bak men det var det ju inte.

Tack så mycket för att du delar med dig!!:bow:
 
Tack så mycket för att du delar med dig!!:bow:

Som kiro så måste man vara kunnig nog att bedöma om hästen har såna problem som bättras av manipulation eller om det finns veterinära problem som kan triggas av att man ökar rörligheten, tar bort muskelförsvar och snedbelastning som uppkommer för att skydda skador/defekter.
Finns sånt kan man riskera utsätta hästen för smärta som den lärt sig skydda sig ngt mot. I de fall ska de till vet, få väck grundorsaken och sen manipuleras när kroppen tål den korrekta belastningen.
Tyvärr är det få som är riktigt så kunniga.

Med det sagt behöver det inte vara kiro som är Triggern.

Generellt anser de flesta kiro och kiro-lärare framför allt att de som masserar ofta förstör sin feeling för kiropraktiken.
Det är så enormt olika saker.

Halskotpelare finns det en del nerv-tester kunniga kan göra.

Truten kan du kolla om du står framför hästen med en hand över och en under nosryggen och käke och drar underkäken i sidled med stängd mun. De ska ha ca 4 cm rörlighet lika mjukt och lätt som ett curlingklot glider på is.
Funkar inte det kan de inte flytta ut käken och ställa igenom i nacken utan att spänna och ev få ont i käkleder samt nacke och då iom nackpåverkan effekter i resten av kroppen.
 
Som kiro så måste man vara kunnig nog att bedöma om hästen har såna problem som bättras av manipulation eller om det finns veterinära problem som kan triggas av att man ökar rörligheten, tar bort muskelförsvar och snedbelastning som uppkommer för att skydda skador/defekter.
Finns sånt kan man riskera utsätta hästen för smärta som den lärt sig skydda sig ngt mot. I de fall ska de till vet, få väck grundorsaken och sen manipuleras när kroppen tål den korrekta belastningen.
Tyvärr är det få som är riktigt så kunniga.

Med det sagt behöver det inte vara kiro som är Triggern.

Generellt anser de flesta kiro och kiro-lärare framför allt att de som masserar ofta förstör sin feeling för kiropraktiken.
Det är så enormt olika saker.

Halskotpelare finns det en del nerv-tester kunniga kan göra.

Truten kan du kolla om du står framför hästen med en hand över och en under nosryggen och käke och drar underkäken i sidled med stängd mun. De ska ha ca 4 cm rörlighet lika mjukt och lätt som ett curlingklot glider på is.
Funkar inte det kan de inte flytta ut käken och ställa igenom i nacken utan att spänna och ev få ont i käkleder samt nacke och då iom nackpåverkan effekter i resten av kroppen.

Jag hade ju ute tandis som kollade rörligheten i käkarna för bara en dryg månad sedan och hon kände inget konstigt. Han hade heller inga bettrealterade skador i munnen. Inga andra heller för den delen. Hurvida kiropraktorn var dålig eller ej kan jag inte uttala mig om. Hen får dock inte pilla på hästen igen..
 
Som kiro så måste man vara kunnig nog att bedöma om hästen har såna problem som bättras av manipulation eller om det finns veterinära problem som kan triggas av att man ökar rörligheten, tar bort muskelförsvar och snedbelastning som uppkommer för att skydda skador/defekter.
Finns sånt kan man riskera utsätta hästen för smärta som den lärt sig skydda sig ngt mot. I de fall ska de till vet, få väck grundorsaken och sen manipuleras när kroppen tål den korrekta belastningen.
Tyvärr är det få som är riktigt så kunniga.

Med det sagt behöver det inte vara kiro som är Triggern.

Generellt anser de flesta kiro och kiro-lärare framför allt att de som masserar ofta förstör sin feeling för kiropraktiken.
Det är så enormt olika saker.

Halskotpelare finns det en del nerv-tester kunniga kan göra.

Truten kan du kolla om du står framför hästen med en hand över och en under nosryggen och käke och drar underkäken i sidled med stängd mun. De ska ha ca 4 cm rörlighet lika mjukt och lätt som ett curlingklot glider på is.
Funkar inte det kan de inte flytta ut käken och ställa igenom i nacken utan att spänna och ev få ont i käkleder samt nacke och då iom nackpåverkan effekter i resten av kroppen.

Skrev lite hastigt innan lektioner.
Det en kiro kan göra "fel" genom att återställa rörlighet och ta bort felbelastning/spänning som är till för att skydda mot smärta i skada/defekt/etc kan andra terapeuter som minskar spänningar och sas rätar upp hästarna också göra.
Har de ont av skada, inflammation, trånghet i leder, artros etc kan de skydda sig ngt genom att avlasta via spänning. Släpper man spänningen/ökar rörlighet/ändrar balans via nålar, massage, kiropraktik, stötvåg etc kan smärtan bli tydligare för oss.

Hur gammal är hästen?

Halskotpelar-problem kan ju yttra sig lite olika precis som övriga diagnoser.
Misstänker vet det finns det ju lite neurologiska tester man kan göra innan man röntgar.
 
Då går han in med framdelen istället och när jag då rätar ut honom så går bromsen i.. Han vill liksom se ut så här ( oavsett vilket varv vi går i..

Alltså fy vad himla tråkigt med din häst ! :(
Och att ingen veterinär/utredning hittar något på den dessutom ? :(

Nåt är ju tyvärr inte ok med den. Oavsett inga konkreta fysiska fynd osv .

Brukar avsky veterinära råd på sociala media osv - men i detta fallet och utifrån din egen redovisning av hästen, vad som kollats upp på den noga osv, hade jag nog valt att röntga nacken på den eftersom det inte gjorts .

Som sagt - så sjukt tråkigt och jobbigt allmänt :( Jättefin häst ju när den känns fräsch vad du visat som jag kommenterat tidigare !
 
Då går han in med framdelen istället och när jag då rätar ut honom så går bromsen i.. Han vill liksom se ut så här ( oavsett vilket varv vi går i..

Kanske ska förtydliga att det framförallt är i höger galopp han vill gå som en ostbåge. I vänster galopp och i traven är det helt ok.
 
Alltså fy vad himla tråkigt med din häst ! :(
Och att ingen veterinär/utredning hittar något på den dessutom ? :(

Nåt är ju tyvärr inte ok med den. Oavsett inga konkreta fysiska fynd osv .

Brukar avsky veterinära råd på sociala media osv - men i detta fallet och utifrån din egen redovisning av hästen, vad som kollats upp på den noga osv, hade jag nog valt att röntga nacken på den eftersom det inte gjorts .

Som sagt - så sjukt tråkigt och jobbigt allmänt :( Jättefin häst ju när den känns fräsch vad du visat som jag kommenterat tidigare !

Jag ska köra med lösgalopp som vet ordinerat men på åb ska jag ta upp nackröntgen om han inte har blivit drastiskt bättre.
 
Det går bra nu. Hottie har resorberat. Alltså WTF - hon är kollad 4ggr (senast dygn 50) och allt har varit bra, kollades igår och då var det borta.
 
@super jag har haft en häst med förändringar i nacken. Hon hade jättediffusa symptom och tycktes för det mesta helt symptomfri. Hon hade dock svårt för ena galoppen om hon inte fick gå väldigt ställd i innersidan. Rätade man henne bröt hon antingen av eller tjurade och slog mot skänkeln, landade sedan alltid i korsgalopp. Vissa dagar galopperade hon rent med bara lite ställning i det svåra varvet. Andra dagar funkade det inte alls. Var inte ovillig att röra sig eller bli riden, men tjurade ihop om man bad om något som inte var lätt. Var pyttelite ojämnt musklad och upplevdes som stel i bålen men inte i nacken. Det hade aldrig upptäckts om hon inte undersökts av en vet med expertis på nacke/nervpåverkan.

Hoppas det inte är så för dig och din häst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 330
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 287
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp