Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit ute och tävlat igen, och jag är nöjd med hästen. Jag hoppas hon är nöjd med mig också trots ett par ryttarmissar.

Förra helgen tävlade vi i Laholm och det gick inget vidare, sprättig häst som lade upp värsta bakutsparken mitt framför domaren :laugh: och sen vägrade hon närma sig domarbåset. Jag tror det var hormoner och pälssättning som spökade...Vi som skulle gå upp en klass och så blir det bara pannkaka av allt. Sporrarna fick jag plocka av för annars slog hon bara.
Men den här helgen var hon som vanligt igen, vi hamnade precis utanför placering i La:n och i Msvc:1 fick vi nu 61.5 % vilket kändes som en rättvis bedömning. Hade lite trubbel med en galoppfattning bl.a. men annars känns det som att vi nog är klara för den här klassen.
I höstas ville jag låna ut hästen och tyckte det mesta var trist men nu när det är vår har jag för få hästar.....
Någon som känner igen sig ? :angel:
 
Jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska lägga upp hästprojekten framöver. Halvblodet har jag tänkt rida och tävla som vanligt. Men ponnyerna, där vet jag inte riktigt.

Först var tanken att betäcka treåringen. Vi har ju haft föl förr och det är ju så roligt och särskilt ponnyföl :love:

Eller så var tanken att betäcka b-ponnyn istället. Dottern börjar bli för lång för b-ponnyn men samtidigt så är det först nu hon verkligen klarar av ponnyn och det går framåt i ridningen. Så kanske ska hon rida den ett år till trots lite lång? I så fall var ju tanken att betäcka treåringen men den tycker jag ju är superkul att rida så det känns trist att hon ska gå dräktig och sen ha föl för det blir ju lång vila då. Samtidigt är den ju bara tre och ska ju ändå vila mycket, i princip hela sommaren....
Svårt för någon annan att råda såklart :) Om treåringen inte betäcks är tanken att sätta igång och träna lite i höst, och som fyraåring har jag nog tänkt att hon borde kunna gå någon lättare klass i hopp eller dressyr.
 
Jag var funktionär på en dressyrtävling i helgen, och där var det väldigt mycket surr om en ÖD. Tänkte lufta frågan här eftersom vi har ett par sådana här (tex @Fiorano :D). Vill heller inte att jag feltolkas, självklart är det viktigt att alla hästar mår bra, och jag vill såklart veta om mina hästar stör sig av mig eller min utrustning.
Men, på tävlingen (Sydslätten, står om detta på Ridsports hemsida/Facebook) var alla som sagt inte helt nöjda med ÖD. Jag såg ingen undersökning själv, så vet inte om/hur mycket informationen jag fick är kryddad. Men tydligen så hade ÖD varit väldigt på med att kolla hästarna i munnen, och då väldigt långt upp (alltså inte bara runt bettet/nosgrimman) med ficklampa.
Blev nyfiken på vad det är tänkt att ÖD ska kontrollera. Som jag fick det beskrivet liknade det mer en veterinärundersökning vilket känns lite udda?
 
@Daisy Låter som om det var en specifik ÖD som vår utbildare använde som ett dåligt exempel... Den ÖD jag tror det är har ett mission att kolla munnar just på ett sätt som mer liknar veterinärbesiktning eller något annat, hen har hittills tagit minst två fall upp i disciplinnämnden för gammal ärrbildning. Den direktion vi fick var att kontrollera så att nosgrimman inte satt för hårt samt att det inte finns blod eller sår i munnen-men inom rimliga gränser. Att stå och lysa med ficklampa är inte en rimlig gräns, men är heller inte reglerat att en inte får göra det som ÖD som jag förstått det.
 
@Fiorano Är det vanligt att ÖD tar och kollar nosgrimman? Även i Lätt klass? Frågan kommer från en som inte har tävlat sedan -95.... :)

I mitt distrikt uppmanades alla ÖD för dressyr att kolla bett och nosgrimmor för två år sen, det var dock en snabb koll och inga ficklampor inblandade. Flera passade på att slänga ett öga på sporrar och annat samtidigt. Totalt handlade det om någon minut för varje ekipage.
 
Jag har inte tävlat själv på länge men när jag varit med kompisar ute och det blivit koll så har det precis som @Pancakes säger handlat om någon minut där de känt på hur hårt nosgrimman sitter, tittat på mungipor och sidorna (efter sporrmärken). Inte en full munbesiktning.
 
@Daisy Låter som om det var en specifik ÖD som vår utbildare använde som ett dåligt exempel... Den ÖD jag tror det är har ett mission att kolla munnar just på ett sätt som mer liknar veterinärbesiktning eller något annat, hen har hittills tagit minst två fall upp i disciplinnämnden för gammal ärrbildning. Den direktion vi fick var att kontrollera så att nosgrimman inte satt för hårt samt att det inte finns blod eller sår i munnen-men inom rimliga gränser. Att stå och lysa med ficklampa är inte en rimlig gräns, men är heller inte reglerat att en inte får göra det som ÖD som jag förstått det.

Den informationen som ni fått ang vad ni ska kolla känns ju rimlig och normal, och då är det inte bara vi på tävlingen som tyckte hon var lite extrem.
Lite absurt om man ska diskas och riskera att hamna hos disciplinnämnden för ett gammalt sår som inte stör. Nu var det länge sen nån av mina hästar hade nåt sår i kinden, men då var det ok att rida på som vanligt enligt veterinär eftersom såret inte var runt bettet/nosgrimman (orsakat av vass.

En följdfråga (som kanske inte är lätt att svara på eftersom ni normalt inte jobbar så), men hur funkar det om man har en häst som är extremt rädd om munnen? Min gamla Tea kan inte vara ensam om att hata om någon rör henne i munnen. Dom gånger jag varit med om en munkoll har dom petat/lyft lite i mungipan, och känt med nåt finger och det har funkat. Men skulle någon försökt öppnat munnen hade det blivit kalabalik, och jag hade antagligen avbrutit om något envisats med detta. Gissar då att jag hamnat hos disciplinnämnden jag med:o?
 
Jag har fått pensionera mitt halvblod och en ny häst står inte så högt på priolistan just nu. Så jag rider min sambos kallblodstravare som vi haft i proffsträning fram till juli -17.
Då blev han skadad så vi tog hem och behandlade för att sedan rehabträna fram till jan -18. Han var oerhört sned i kroppen så mycket arbete är lagt på att få honom att spåra och lära sig gå på böjt spår.

Han är oerhört arbetsvillig och ambitiös och har nu lärt sig skänkelvikning, öppna och bakdelsvändningar. Så igår drabbades jag av hybris och löste licens åt honom med tanken att kunna debutera på dressyrbanan till sommaren.
IMG_0974.PNG
 
@Daisy Den ÖD jag tror det är har ett mission att kolla munnar just på ett sätt som mer liknar veterinärbesiktning eller något annat, hen har hittills tagit minst två fall upp i disciplinnämnden för gammal ärrbildning.

Stämmer det verkligen?, hittar inget om att det finns några fall i DIN om gammal ärrbildning?
 
Jag var också överdomare på nationella tävlingar i helgen och valde att känna på nosgrimmor och kolla efter blod. Däremot knäppte jag inte upp och tittade in i munnen på någon häst. Hade det varit någon som hade varit blodig så hade vi självklart gjort det men alla hästar verkade må bra och ryttarna var glada och tyckte jag gjorde ett bra jobb. :D
 
Men hur mkt kan man kolla utan munstege egentligen? Så jäkla långt in kan man inte se att det skulle vara orättvist. Jag tycker det är bra att det kollas mer utförligt eftersom det inte finns vet.besiktning förrän i svår klass. I hoppning är det från 120 och i fälttävlan alltid. Och många kollar just munnen rätt utförligt.
Tycker det låter som det vanliga jävla gnället från dressyrfolk.. usch!
 
Men hur mkt kan man kolla utan munstege egentligen? Så jäkla långt in kan man inte se att det skulle vara orättvist. Jag tycker det är bra att det kollas mer utförligt eftersom det inte finns vet.besiktning förrän i svår klass. I hoppning är det från 120 och i fälttävlan alltid. Och många kollar just munnen rätt utförligt.
Tycker det låter som det vanliga jävla gnället från dressyrfolk.. usch!

Nje, nu var det jag som tog upp det och tyckte det var ganska tydligt att det var en fråga om hur mycket en ÖD får kolla och inget gnäll - jag blev ju inte ens utsatt. Har sett mer än en person som anser sig kunna hästar slita tag i tungan på hästen för att få upp munnen och kunna titta en bit upp - inget jag vill utsätta mina hästar för.
Att en veterinär kollar munnen har jag inga problem med (uppenbarligen, eftersom jag normalt betalar för det), men det är lite skillnad på deras utbildning kontra en ÖD.
 
Där jag var ÖD pratade vi om hur lämpligt det var att gå in och gräva i hästarnas saliv när smittor är ganska vanligt, om det inte ens finns anledning till misstanke. Hade någon häst visat obehag för bettet eller liknande hade jag kollat mer men det gjorde det inte...
 
Där jag var ÖD pratade vi om hur lämpligt det var att gå in och gräva i hästarnas saliv när smittor är ganska vanligt, om det inte ens finns anledning till misstanke. Hade någon häst visat obehag för bettet eller liknande hade jag kollat mer men det gjorde det inte...
Det känns ju mer normalt, och ingenting som det känns att man skulle reagera på utan tvärt om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 603
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 464
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp