Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser lite ut som det jag möttes av igår
10624607_10153153619157519_1458834553802743176_n.jpg


Funderar allvarligt på att klippa ner hela manen, den har ändå blivit så tunn nu efter daglig "ryckning" trots pälsglans

Haha, du behöver ju inte knoppa på dressyrtävlingen om hästen redan satt upp håret själv ;) nya modet?
 
Jag måste bara få dela med mig av min underbara häst och vilken glädje han ger mig!

Har börjat byta galopp med honom. Varken jag eller hästen kan det där sedan tidigare. Så har vår tränare sagt att nu är det dags att börja lite smått.
Jag testade en gång för tränaren, men bara en gång i ena varvet, och det gick bra. Testade sedan själv en vecka senare i samma varv, och det gick super. Och även en gång i andra varvet. Även det funkade.

Och så igår gjorde vi det igen. Och han blir så jäkla laddad, som en liten het hopp-ponny :D. Han tycker att det är skitkul (och jag oxå) och efter bytet så berömmer jag honom, lättar i sitsen och galopperar på, vilket har börjar bli i en hiskelig fart :o:D:p.
Och igår var min kompis i ridhuset och påpekade att jag kanske inte ska låta honom springa så jäkla fort efteråt :D haha. Så jag försöker att hålla det lite lugnt, men han får sån bärighet och sån energi att han nästan galopperar på stället bara jag sitter till i sadeln. (min lite lata, långsamma dressyrhäst :love:). Man känner verkligen hur hela framdelen lyfter sig och han nästan sätter sig på bakbenen. Haha, han är så himla rolig! Fullt ös eller på stället. Och framför allt så är det så jäkla roligt att det faktiskt funkar, jag som inte kan det där, och inte hästen heller. Kan ju säga att vi ligger väl egentligen på LB-LA-nivå, har bara tävlat LC och LB i våras. Så vi är ju bara nybörjare på alla skolor.
Blir varm bara jag tänker på den där kraken :love::heart

Bild från årets första tävling, kanske inte så smickrande men bara för att han är så sööt :o:):love:
othello_taumlvling10_zpsc439862f.jpg
 
Haha, du behöver ju inte knoppa på dressyrtävlingen om hästen redan satt upp håret själv ;) nya modet?

Jag brukar kalla dem papilliotter. När min häst var ung skulle han alltid imitera min gamle ponny i vad han gjorde, hur han stod etc. När han började komma in med kardborrar sa jag att han nu börjat med hårrullar för att få samma krusiga fluff som Islandsgubben till ponny. ;)

KL

Idag började bootcamp för mig. Bort med stigbyglar och göra något åt sitsen!
Imorgon är det besök hos kiro som gäller.
Det var skitkul att rida idag! Vi var 4 st från just vårt lilla stall som red ihop i ridhuset.
Det var jättekul att fnissa ihop och jämföra våra små liv. Att de kan vara så olika men så lika! :)

Det känns som lille gubben börjar greppa både piruetterna(nååågot... de är långt ifrån färdiga och bra enligt det) och lättare och högre front i traven och orka hålla ihop i det.

En av stallkompisarna rider för mig och jag hennes häst ibland. Hon har varit sjuk nu och jag haft hennes häst. Hennes sambo red innan jag hade honom och tyckte att hästen var lite stum och märklig. Jag tyckte den var lite seg på hjälperna.
Nu kom tjejen tillbaks efter sjukheten och var väl lite matt och långsammare än vanligt. Så hon fick först inte riktigt till lättheten i hästen. Vi körde lite tills det lättade.
Hon har dock svårt att känna när hästen svarar iom att hon nog aldrig suttit på en häst som svarar 100%. Och ber därför om för lite gensvar av hästen.
Hästen är fräsch och hyfsat välutbildad. Så det är bara lite så att han ju gärna slipper ta i mer än han behöver.
Ägarinnan är rätt ridrädd. Hon rider i stort sett aldrig andras hästar just därför och har köpt en med stadig mentalitet.
DOCK så vill jag att hon ska få uppleva hur det är att sitta på en häst som svarar. För att kunna ta med den känslan till sin egen ridning på egna hästen.
Så idag föreslog jag att hon skulle hoppa upp och testa på min. Jag har inte sagt sånt förr iom att jag vill vara säker på att ingen av dem får en negativ erfarenhet av det.
Och faktiskt så ska hon göra det någon dag! Visserligen i skritt med mig på backen beredd att hugga tag om det skulle behövas(vilket det inte bör göras.. men för henne mentalt bra att jag finns där).
Jätteroligt att hon vågar! Det visar på att min lillskit hållit sig i skinnet så pass alla de gånger vi nu ridit ihop på sistone.
Han är ju inte alls märklig nu på något vis tycker jag. Men klart mer reaktiv och känslig än hennes. Jag är så stolt över att den där lilla slyngeln nu går att göra tom sånt här med. Älskade älskling!
 
Usch. Imorgon ringer jag klinik. Det är nåt som inte stämmer här. Egentligen har jag känt ett tag att det är nåt som är lite "off" och i fredags hände nåt. Över lag så var det en dag som han kändes rätt fin redan från början men sen satt jag och jobbade med 10-metersvolter i galopp -som han har svårt för, och så plötsligt slog han mot skänkeln (vilket absolut inte hör till vanligheterna) och sen var det kört. Han gick inte att svänga tightare än 20m utan att börja skjuta rygg, gå på tvären och sedan stanna och slå -rakt ut med båda bak. Jag testade att rida på stor volt, sitta helt stilla och smyyyga in den -tvärstopp, åt båda hållen. Gick upp och hämtade en lina för jag ville se honom utan ryttare, och det såg bra ut.
Lördag vilade han och igår longerades han, såg bra ut. Skulle rida idag och jag kände redan när jag började jobba i skritten att han backade av. Började trava och rakt fram gick bra men böjt spår = han kryper ihop, tvärar och stannar sen. Slog inte bakut idag för jag tryckte inte på mer när han stannade. Gjorde ett försök till galoppfattning men han stod emot så, så jag ville inte pressa mer. Hade en tjej som tittade på oss och han ser inte halt ut och tar jämna steg.

Hursomhelst, nåt är det ju som inte stämmer. Det är sån ändring i beteende, han har aldrig visat såna här tendenser och nu blev det jättetydligt att nåt inte är bra. Jag tror att det är nåt i bakkärran, antingen nåt han gått med länge och nu tog det stopp (och jag tror mest på detta, det skulle förklara vissa svårigheter vi har -sånt som egentligen borde vara enkelt men blivit värsta tröskeln för oss), eller så har det hänt nåt nu. Oavsett får det undersökas omgående. Alltså fyfan vad trött jag blir, jag ska börja samla frimärken.
 
@mooi hoppas det inte är något allvarligt.

Jag har varit iväg och ridit kurs för Bo Jenå hela helgen. Första dagen var hästen matt men lördag gick riktigt bra, söndag sisådär. Nu blir det några dagars vila, tre dagar kurs tog knäcken på både häst och ryttare :p

Har haft stora problem med att sitta i traven på min häst, har aldrig haft det tidigare utan brukar snarare få beröm för att jag kan vara så följsam trots han rejält studsiga trav. Det är min älskade Amerigo som börjat tokhoppa på honom :cry: Sadelmakaren kommer hit i oktober och ska kolla om stoppningen går att anpassa. Men det är en Alto och enligt produktbeskrivningen "ska" den inte passa min häst öht, men den ligger rätt ok, något för svängd. Så får se om den går att justera lite efter honom... Blir galen annars :nailbiting::eek:
 
@mooi hoppas det inte är något allvarligt.

Jag har varit iväg och ridit kurs för Bo Jenå hela helgen. Första dagen var hästen matt men lördag gick riktigt bra, söndag sisådär. Nu blir det några dagars vila, tre dagar kurs tog knäcken på både häst och ryttare :p

Har haft stora problem med att sitta i traven på min häst, har aldrig haft det tidigare utan brukar snarare få beröm för att jag kan vara så följsam trots han rejält studsiga trav. Det är min älskade Amerigo som börjat tokhoppa på honom :cry: Sadelmakaren kommer hit i oktober och ska kolla om stoppningen går att anpassa. Men det är en Alto och enligt produktbeskrivningen "ska" den inte passa min häst öht, men den ligger rätt ok, något för svängd. Så får se om den går att justera lite efter honom... Blir galen annars :nailbiting::eek:
Min Alto var utpassad till Z trots att han är rak i arbete men sen började den flaxa. Nu har vi en CC i stället, som vi haft en vecka och han är jättenöjd. Kanske ska prova en sån?
 
Hade beställt ett primera träns från Holland, då jag tyckte att ett OS träns va för dyrt till en äldre häst som inte tävlar, och så har helvetes jävla posten i Sverige tappat bort mitt pakt....
Jag blir så matt:meh:
Pakete har funnits i mitt område, på min post, men felsorterast, skickats tillbaka till postcentalen och sedan är det spårlöst borta!
Tack så mkt posten! Bra jobbat! Tur att dessa Champions inte är mina anställda:rage::banghead:


(Ville ha ett brunt träns till den framtida bruna sadeln... Har ingen sadel alls längre... Lämnat Childericen på försäljning)

Båda hästarna är fulla med små sår, lite halta och jag har ingen sadel:banana::banana::banana::banana:

:arghh: Gnäll.....
 
Min Alto var utpassad till Z trots att han är rak i arbete men sen började den flaxa. Nu har vi en CC i stället, som vi haft en vecka och han är jättenöjd. Kanske ska prova en sån?

Har ridit i en CC en gång och den var sjukt halkig och hemsk, min Alto känns betydligt stabilare trots att de ser rätt lika ut?
 
@mooi vad himla tråkigt :( Men förhoppningsvis är det inget större iallafall :( Vet inte vad jag ska skriva för vettigt, haha, ville mest bara uttrycka deltagandet och att jag förstår hur tråkigt och jobbigt :(
 
Har ridit i en CC en gång och den var sjukt halkig och hemsk, min Alto känns betydligt stabilare trots att de ser rätt lika ut?
Det beror nog på skinnet mest. Min nya är pinerolo-skinn och inte det minsta halkig. Men den kräver en del ridning av mig märker jag...
 
Hade beställt ett primera träns från Holland, då jag tyckte att ett OS träns va för dyrt till en äldre häst som inte tävlar, och så har helvetes jävla posten i Sverige tappat bort mitt pakt....
Jag blir så matt:meh:
Pakete har funnits i mitt område, på min post, men felsorterast, skickats tillbaka till postcentalen och sedan är det spårlöst borta!
Tack så mkt posten! Bra jobbat! Tur att dessa Champions inte är mina anställda:rage::banghead:


(Ville ha ett brunt träns till den framtida bruna sadeln... Har ingen sadel alls längre... Lämnat Childericen på försäljning)

Båda hästarna är fulla med små sår, lite halta och jag har ingen sadel:banana::banana::banana::banana:

:arghh: Gnäll.....
@remmis Kul med djur! Hoppas tränset kommer tillrätta snart!
 
Usch. Imorgon ringer jag klinik. Det är nåt som inte stämmer här. Egentligen har jag känt ett tag att det är nåt som är lite "off" och i fredags hände nåt. Över lag så var det en dag som han kändes rätt fin redan från början men sen satt jag och jobbade med 10-metersvolter i galopp -som han har svårt för, och så plötsligt slog han mot skänkeln (vilket absolut inte hör till vanligheterna) och sen var det kört. Han gick inte att svänga tightare än 20m utan att börja skjuta rygg, gå på tvären och sedan stanna och slå -rakt ut med båda bak. Jag testade att rida på stor volt, sitta helt stilla och smyyyga in den -tvärstopp, åt båda hållen. Gick upp och hämtade en lina för jag ville se honom utan ryttare, och det såg bra ut.
Lördag vilade han och igår longerades han, såg bra ut. Skulle rida idag och jag kände redan när jag började jobba i skritten att han backade av. Började trava och rakt fram gick bra men böjt spår = han kryper ihop, tvärar och stannar sen. Slog inte bakut idag för jag tryckte inte på mer när han stannade. Gjorde ett försök till galoppfattning men han stod emot så, så jag ville inte pressa mer. Hade en tjej som tittade på oss och han ser inte halt ut och tar jämna steg.

Hursomhelst, nåt är det ju som inte stämmer. Det är sån ändring i beteende, han har aldrig visat såna här tendenser och nu blev det jättetydligt att nåt inte är bra. Jag tror att det är nåt i bakkärran, antingen nåt han gått med länge och nu tog det stopp (och jag tror mest på detta, det skulle förklara vissa svårigheter vi har -sånt som egentligen borde vara enkelt men blivit värsta tröskeln för oss), eller så har det hänt nåt nu. Oavsett får det undersökas omgående. Alltså fyfan vad trött jag blir, jag ska börja samla frimärken.
Din stackare! Har du inte haft nog av otur med dina hästar? Det behöver ju inte vara farligt men det är bra att du tar det på allvar! Jag håller tummarna...
 
Din stackare! Har du inte haft nog av otur med dina hästar? Det behöver ju inte vara farligt men det är bra att du tar det på allvar! Jag håller tummarna...

Jag är super-nojjare så åker hellre in för smågrejer än väntar. Vill ha bekräftat att hästen är antingen skadad (och vad jag ska göra åt det) eller att det är jag som är fjantig. Sedan har jag iofs haft "rätt känsla" mer än en gång och hästar som knappt visat nåt har haft allvarliga skador. Men ja, detta kan ju bli spännande.
 
Jag är super-nojjare så åker hellre in för smågrejer än väntar. Vill ha bekräftat att hästen är antingen skadad (och vad jag ska göra åt det) eller att det är jag som är fjantig. Sedan har jag iofs haft "rätt känsla" mer än en gång och hästar som knappt visat nåt har haft allvarliga skador. Men ja, detta kan ju bli spännande.

Nej, vad tråkigt! Håller med om att du har haft nog med oflyt!
Hoppas det är ngt lättfixat!

Remmis: Hmm.. Ja, what to say.. Det går bra nu?

Feel: CC:an går att få i olika skinn. Upplever inte min som halare än andra Amerigo i samma skinnkvalla. Älskar den sadeln!

KL

Jag är typ väääärldens stoltaste matte idag. Helt utan att jag själv gjort något att vara stolt över dessutom.
Min pålle fick idag testa på ny pilot. Det är ju ingen annan som ridit honom mer än min ena tränare för ca 2 år sen och en av de andra nu i ca 5 min för några månader sen.
Iom att han varit som han varit har jag inte velat riskera någon annan.
Jag är den sämsta ryttaren som ridit honom alltså.
Nu har han ju dock varit så himla stadig och jag vill ju börja hoppa honom. Han har inte hoppat uppsuttet utom då jag nu testade det själv för några v sen. Jag är riktigt dålig på det. Men ville testa själv först för att se att han inte ballade ur på något vis och blev farlig. Nemas problemas trots min inkompetens att hjälpa honom.
Idag var jag hos kiropraktorn och fick eg ridförbud. Men hörde att min tilltänkta hoppilot skulle hoppa en annan häst. Så jag passade på att fråga om hon inte ville testa med min med när vi ändå hade allt framme.
Hon rider enligt samma system, är hopptjej och är inte rädd att åka i backen. Hon har en häst som är åt det högblodigare hållet också. Så även om den inte är lika känslig eller snabb som min så är den iaf snabb och känslig. Vi har pratat om att få till det här framöver.
Nu blev det av!
Och han var så duktig min lille prins! Åh, vad kul att se!
Hon blev jätteförtjust i honom och vill jättegärna skutta igen om hon får. Jag tycker det är toppen om någon som kan hoppa kan hjälpa honom lite i början och ge honom en trevligare hoppupplevelse än med mig.
Så kan jag börja lite jag med sen, med tränarhjälp så klart!

Jättekul att se honom från marken öht och bara se hur han ser ut riden ens. Men så himla roligt att han inte stressade upp eller kärvade på något vis.
Lite bockförsök.. Men inga rejäla satsningar och ryttaren redde ut det fint.
Åh vad roligt!
 
Mitt djur har bogbladen nästan i sadelläget. CCn (var tvungen att prova igår kväll) hamnar med bombenen (heter det så) ovanpå bogbladen, drar jag den längre bak så hamnar sätet jättelångt bak på ryggen på honom. Blir inte alls samma med Alton.

Till något helt annat nu, jag vill verkligen ha ett par bruna stövlar! Det är så galet snyggt. Var in på Hööks och kollade på deras modell Arezzo men vilka konstiga storlekar, tänkte jag skulle komma billigt undan men det gick inte :(
 
Mitt djur har bogbladen nästan i sadelläget. CCn (var tvungen att prova igår kväll) hamnar med bombenen (heter det så) ovanpå bogbladen, drar jag den längre bak så hamnar sätet jättelångt bak på ryggen på honom. Blir inte alls samma med Alton.

Till något helt annat nu, jag vill verkligen ha ett par bruna stövlar! Det är så galet snyggt. Var in på Hööks och kollade på deras modell Arezzo men vilka konstiga storlekar, tänkte jag skulle komma billigt undan men det gick inte :(
Jag har ett par svarta Arezzo, jättebra storlekar för mig med smala och långa ben! Gillar dem skarpt. Jag får bättre kontakt med hästen än i mina gamla stela Cavallo. Fast de är ju inte lika snyggs förstås.
 
@feel bruna stövlar är :love: vill också ha men försöker lägga band på mig.

Kliniktid bokad, nu på torsdag blev det. Och jag måste bara säga att jag har en så himla bra chef som trots kort varsel bara godkänner direkt. Mycket värt!

Hoppas det inte är något stort! Håller tummarna!
 
Jag har ett par svarta Arezzo, jättebra storlekar för mig med smala och långa ben! Gillar dem skarpt. Jag får bättre kontakt med hästen än i mina gamla stela Cavallo. Fast de är ju inte lika snyggs förstås.

Jag har normala ben, men ganska små fötter. Minsta storleken är 37 och jag behöver 36, hade kunnat leva med 37 om vadmåtten funkar. Men då är ju vaden på de smala typ 31,5 cm och sedan blir det ett jättehopp till de normala som är typ 35cm. Mina vader är 33cm :banghead: Jag gillar också mjuka stövlar, då känner man ju när man har skänkeln mot hästen. Det gör jag inte i mina Königs...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
387
· Visningar
23 951
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
24 097
Tjatter Tänkte att eftersom mitt pyssel inte alltid passar så bra i sytråden så tänkte jag att jag startar en tråd för allt möjligt pyssel ☺️...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 126
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 474
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp