Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tuaphua jösses, jag hade nog blivit så förvirrad av allt folk att jag själv kommit av mig... Hos oss räcker det att ett par av islandshästarna från gården intill kommer in i ridhuset så flippar hästarna. Calle håller sig i skinnet (om de inte gör någon plötslig rörelse) men två andra hästar i stallet blir helt oridbara och bockar hela passet :meh: :bump:


Idag fyller jag år och har precis som förra året haft firandet i stallet :p -det är ju i princip där man bor så...
Blev ett lite halvt kravlöst pass med den store, mest jogg idag. Tar nya tag imorgon för jag var inte helt med själv idag kände jag, mycket på jobbet som kräver mycket energi så man orkar inte riktigt hela vägen under dagen.

dsc_0113_53fe2c579606ee70aa911a97.jpg

dsc_0115_53fe2c612a6b221cdfee5f25.jpg
Grattis! Det var väl en bra present, att lyssna på kroppen?

*kl* jag ska rida på en clinic i helgen. Ska visa rörelser på MsvC-MsvB-nivå tror jag att det är tänkt. Jag har aldrig förut ridit på något liknande och knappt heller varit på motsvarande. Den som ska hålla i det är en av mina tränare, men som mest tränar mig på Z, inte F som jag ska rida på lördag. Hon har dock hållit träningar för oss fram till i våras...

Är det någon av er som gjort något sånt? Har ni några bra tips på vad jag ska tänka på?
 
Grattis! Det var väl en bra present, att lyssna på kroppen?

*kl* jag ska rida på en clinic i helgen. Ska visa rörelser på MsvC-MsvB-nivå tror jag att det är tänkt. Jag har aldrig förut ridit på något liknande och knappt heller varit på motsvarande. Den som ska hålla i det är en av mina tränare, men som mest tränar mig på Z, inte F som jag ska rida på lördag. Hon har dock hållit träningar för oss fram till i våras...

Är det någon av er som gjort något sånt? Har ni några bra tips på vad jag ska tänka på?

Det där tycker jag kan vara lite olika beroende på vad man har som upplägg, tanke och plan med clinicen. Så fråga du din tränare vad denne vill att du levererar.
Det kan ju vara så att man vill visa färdiga tävlingsrörelser eller så kan det vara så att man vill visa sakerna med annat tänk för träning eller visa missar rent av.
Kul iaf och njut av det förtroendet! Man ber ju inte någon visa något man inte tror de grejar väl.

KL

Jag red första lektionen på 2 månader eller mer idag. Har ju dessutom vilat, vinat och slafsat himla mycket i sommar. Så varken häst eller jag är ju supertränade kan man väl säga. Jag tycker väl främst det märks i min koordination kanske.
Så jag hade förväntat mig en hel del skäll.
Men tvärtom tyckte ridfröken att hästen var himla bra. Han var lydig, avspänd och traven har förbättrats sen sist. Nu går det att ha kvar aktivitet i bakbenen utan att gasa så mycket, ha kvar bjudning i truten utan så mycket tempo. Jag har nog mer också hittat känslan på honom även om jag faktiskt inte riktigt litar på den än. Det fick jag dock skäll för. Att jag inte litar på den och att jag alltid, alltid letar det som inte funkar istället för att se "the big Picture" och kunna vara lite nöjd och glad med min prestation.
Galoppen behöver jag däremot börja rida mer i. Nu är han redo för högre krav där.
Och jag har inte riktigt vågat tro på det och därav inte maxat kvaliteten.
Så hemläxa blev börja använda alla verktyg och det jag har i hästen, inte fastna på småblippar som inte funkar. Jag skulle plugga in Georg-programmet och börja träna det. Inte för att vi är där tävlingsmässigt. Men nu är det dags träningsmässigt för de övningarna och den mängden övergångar.

Jag är jätteglad och nöjd iom att jag trodde vi skulle ha tappat aaaaallt.
Finaste hästen! Han är så himla skoj!
 
Det där tycker jag kan vara lite olika beroende på vad man har som upplägg, tanke och plan med clinicen. Så fråga du din tränare vad denne vill att du levererar.
Det kan ju vara så att man vill visa färdiga tävlingsrörelser eller så kan det vara så att man vill visa sakerna med annat tänk för träning eller visa missar rent av.
Kul iaf och njut av det förtroendet! Man ber ju inte någon visa något man inte tror de grejar väl.

KL

Jag red första lektionen på 2 månader eller mer idag. Har ju dessutom vilat, vinat och slafsat himla mycket i sommar. Så varken häst eller jag är ju supertränade kan man väl säga. Jag tycker väl främst det märks i min koordination kanske.
Så jag hade förväntat mig en hel del skäll.
Men tvärtom tyckte ridfröken att hästen var himla bra. Han var lydig, avspänd och traven har förbättrats sen sist. Nu går det att ha kvar aktivitet i bakbenen utan att gasa så mycket, ha kvar bjudning i truten utan så mycket tempo. Jag har nog mer också hittat känslan på honom även om jag faktiskt inte riktigt litar på den än. Det fick jag dock skäll för. Att jag inte litar på den och att jag alltid, alltid letar det som inte funkar istället för att se "the big Picture" och kunna vara lite nöjd och glad med min prestation.
Galoppen behöver jag däremot börja rida mer i. Nu är han redo för högre krav där.
Och jag har inte riktigt vågat tro på det och därav inte maxat kvaliteten.
Så hemläxa blev börja använda alla verktyg och det jag har i hästen, inte fastna på småblippar som inte funkar. Jag skulle plugga in Georg-programmet och börja träna det. Inte för att vi är där tävlingsmässigt. Men nu är det dags träningsmässigt för de övningarna och den mängden övergångar.

Jag är jätteglad och nöjd iom att jag trodde vi skulle ha tappat aaaaallt.
Finaste hästen! Han är så himla skoj!

Idag var jag tvungen att vara hemma och greja lite saker. Så jag hann inte till stallet. Och fick inte rida. Buhu! Jag är jätte-ridsugen!

Kom att tänka på det där med hästens vård då man inte rider. Är ni alltid där ändå till er häst? Eller har ni bra folk/kompisar som hjälper er eller inhyrda?

Jag har elever eller kompisar som kan hjälpa mig. Så hjälper jag dem med något tillbaks.

I slutet av nov åker jag bort lite mer än 2 v i sträck. Så länge har jag nog inte lämnat nån häst. Eg skulle jag ju bo hos mina tränare då. Och då hade vi enats om att de tränar honom då jag är borta.
Men nu är jag lite sjuklig igen och kommer iaf ett bra tag till stanna hemma, tyvärr.
Så när jag ska åka bort vet jag inte om jag lyckas hitta någon som är duktig nog att rida honom. De flesta vågar inte heller. Hur gör ni om ni måste bort så? Har ni villiga ryttare?
Vill helst inte att han bara står iom att han behöver arbetas för att må bra i själen.
Ska ha lite testande med några ryttare innan jag åker. Ev hittar jag någon som kan funka. Blir ju lite knöligt då jag använder annat signalsystem och ej vill byta.
Kanske han får åka till tränarna iaf. Vi får se..
 
Idag var jag tvungen att vara hemma och greja lite saker. Så jag hann inte till stallet. Och fick inte rida. Buhu! Jag är jätte-ridsugen!

Kom att tänka på det där med hästens vård då man inte rider. Är ni alltid där ändå till er häst? Eller har ni bra folk/kompisar som hjälper er eller inhyrda?

Jag har elever eller kompisar som kan hjälpa mig. Så hjälper jag dem med något tillbaks.

I slutet av nov åker jag bort lite mer än 2 v i sträck. Så länge har jag nog inte lämnat nån häst. Eg skulle jag ju bo hos mina tränare då. Och då hade vi enats om att de tränar honom då jag är borta.
Men nu är jag lite sjuklig igen och kommer iaf ett bra tag till stanna hemma, tyvärr.
Så när jag ska åka bort vet jag inte om jag lyckas hitta någon som är duktig nog att rida honom. De flesta vågar inte heller. Hur gör ni om ni måste bort så? Har ni villiga ryttare?
Vill helst inte att han bara står iom att han behöver arbetas för att må bra i själen.
Ska ha lite testande med några ryttare innan jag åker. Ev hittar jag någon som kan funka. Blir ju lite knöligt då jag använder annat signalsystem och ej vill byta.
Kanske han får åka till tränarna iaf. Vi får se..

Jag har vänner i stallet som kan passa Calle om jag är tvungen att vara borta, och då handlar det om 1-2 dagar. Ytterst sällan jag är borta mer. Är alltid i stallet även om jag inte ska rida. Är jag borta nån/några dagar får han stå, jag har ingen som jag känner att jag kan släppa honom till, ridmässigt, för tillfället.
 
...annars så fick jag höra en rolig sak idag! Min fd hästs föl blev fölchampionatsvinnare idag! :banana:
Bild på mammahäst från när jag hade henne (prints från film så suddigt, men har nästan inga bilder från den tiden tyvärr). Knasigare häst har jag aldrig träffat men en häst som alltid kommer ha en alldeles speciell plats hos mig :love:

10597515_285470618324410_2000014314_n.jpg
 
Det där tycker jag kan vara lite olika beroende på vad man har som upplägg, tanke och plan med clinicen. Så fråga du din tränare vad denne vill att du levererar.
Det kan ju vara så att man vill visa färdiga tävlingsrörelser eller så kan det vara så att man vill visa sakerna med annat tänk för träning eller visa missar rent av.
Kul iaf och njut av det förtroendet! Man ber ju inte någon visa något man inte tror de grejar väl.

KL

Jag red första lektionen på 2 månader eller mer idag. Har ju dessutom vilat, vinat och slafsat himla mycket i sommar. Så varken häst eller jag är ju supertränade kan man väl säga. Jag tycker väl främst det märks i min koordination kanske.
Så jag hade förväntat mig en hel del skäll.
Men tvärtom tyckte ridfröken att hästen var himla bra. Han var lydig, avspänd och traven har förbättrats sen sist. Nu går det att ha kvar aktivitet i bakbenen utan att gasa så mycket, ha kvar bjudning i truten utan så mycket tempo. Jag har nog mer också hittat känslan på honom även om jag faktiskt inte riktigt litar på den än. Det fick jag dock skäll för. Att jag inte litar på den och att jag alltid, alltid letar det som inte funkar istället för att se "the big Picture" och kunna vara lite nöjd och glad med min prestation.
Galoppen behöver jag däremot börja rida mer i. Nu är han redo för högre krav där.
Och jag har inte riktigt vågat tro på det och därav inte maxat kvaliteten.
Så hemläxa blev börja använda alla verktyg och det jag har i hästen, inte fastna på småblippar som inte funkar. Jag skulle plugga in Georg-programmet och börja träna det. Inte för att vi är där tävlingsmässigt. Men nu är det dags träningsmässigt för de övningarna och den mängden övergångar.

Jag är jätteglad och nöjd iom att jag trodde vi skulle ha tappat aaaaallt.
Finaste hästen! Han är så himla skoj!

Det gick sådär tyvärr. Jag skulle visa MsvB-rörelser med henne och nu fick jag inte till bytena alls. Så typiskt. Jag behövde lägga på spöt för att hon inte skulle vara före fram, eller efter bak. Men de som bara sett henne hasa runt på lektion tyckte ändå att hon var fin. Och skolorna gick jättebra. Börjar få till kvickheten i mina skänklar äntligen så då sitter de bättre!

Nu till något ROLIGARE. I tre månader minst ska jag ha Z som min egen. Hans ägare har skadat knät (det är INTE roligt) och behöver troligen opereras. Känns bra att få lite arbetsro och kunna lägga upp träningen själv... Jag har drömt om att få ha honom, men eftersom han är en drömhäst så kunde jag lixom inte tro på det. Är väldigt lycklig just nu!:love::love::bump::bump::banana::banana:
 
Hösten är här, och med den infaller Calles årliga odödlighetssyndrom.
Bilden nedan beskriver ridkänslan från nu och sisådär ett halvår framåt.
Vi kommer inte synas på några dressyrbanor vintertid förrän man får ha ett ankare/fallskärm á la dragracing fäst i rumpan på odjuret. punkt

(och ja, jag fnissar hejdlöst åt min egen bild)

dsc_0012_534963ae9606ee6f3f23ede8_540619a62a6b225b51c7e55a.jpg
 
Hösten är här, och med den infaller Calles årliga odödlighetssyndrom.
Bilden nedan beskriver ridkänslan från nu och sisådär ett halvår framåt.
Vi kommer inte synas på några dressyrbanor vintertid förrän man får ha ett ankare/fallskärm á la dragracing fäst i rumpan på odjuret. punkt

(och ja, jag fnissar hejdlöst åt min egen bild)

dsc_0012_534963ae9606ee6f3f23ede8_540619a62a6b225b51c7e55a.jpg

Hahaha!

Ungefär så såg det nog ut då jag red igår. Fast istället för en mun som mest påminner om en blow-up doll så asgarvade jag.
Jag har mötts av detta ett tag:



För att spara tid och hinna rida trots stallmöte och.. eh.. visst renoveringsbehov av unge mannens frilla blev det bara på med hjälm och träns. Hästen hade stått 3 dagar och jag var fortf bakis och helslut efter helgens vansinniga möhippa vi hade för hästens uppfödare.
Jag har inte ridit barbacka på honom på länge. Fy fan vad han blivit obekväm! Han är ju nu slimmad, har manke och rör sig mer. Åh, vad jag fnissade!
Det där är något jag måste träna mer på kände jag!
Men underbart roligt! Red samtidigt som en kompis och hennes fina häst. Vi fnissade och pep förtjust hur mycket vi älskade våra djur.
Trampade lillskit lite också. Och han gör det klart bättre det med nu. Kul!
 
Hahaha!

Ungefär så såg det nog ut då jag red igår. Fast istället för en mun som mest påminner om en blow-up doll så asgarvade jag.
Jag har mötts av detta ett tag:



För att spara tid och hinna rida trots stallmöte och.. eh.. visst renoveringsbehov av unge mannens frilla blev det bara på med hjälm och träns. Hästen hade stått 3 dagar och jag var fortf bakis och helslut efter helgens vansinniga möhippa vi hade för hästens uppfödare.
Jag har inte ridit barbacka på honom på länge. Fy fan vad han blivit obekväm! Han är ju nu slimmad, har manke och rör sig mer. Åh, vad jag fnissade!
Det där är något jag måste träna mer på kände jag!
Men underbart roligt! Red samtidigt som en kompis och hennes fina häst. Vi fnissade och pep förtjust hur mycket vi älskade våra djur.
Trampade lillskit lite också. Och han gör det klart bättre det med nu. Kul!


OMG!!!:eek::eek:
 
Ser lite ut som det jag möttes av igår
10624607_10153153619157519_1458834553802743176_n.jpg


Funderar allvarligt på att klippa ner hela manen, den har ändå blivit så tunn nu efter daglig "ryckning" trots pälsglans
 
Svansen!!!:nailbiting::eek::arghh::crazy::cry:
Har han bott i buskarna hela dagen eller??

"Någon" tycker att tistlar är goda. Min ponny kan varit den som lärde honom det. De är väl laddade med socker har jag för mig. Så han brukar ställa sig mitt bland alla kardborrar och käka. Han imiterade ju allt ponnyn gjorde. Och den lille listige saken hade många "goda" idéer. ;)
Nu har han tack och lov bytt hage och ordningen är åter.
Jag tror jag använt 1 liter pälsglans på några dagar. ;)

När jag pratade med ridfröken här om dagen sa jag att "Nu jävlar ska kärringen få se på Georg!" om vad hon skulle få se nu på tis vid nästa träning.
Haha.. Det kommer nog inte bli riktigt så. :P
Men jag är iaf positivt överaskad över att det inte gick sämre än det gjorde idag då jag började introducera lite av övningarna för pålle. HAN skötte sig bra. Matte behöver nog bara vara lite mer med i skallen än idag.
Kul att han känns så reglerbar och balanserad.
Nu började jag jobba på att få galoppen lika bra som traven. Intressant att se hur långt från sargen man fick rida för att han inte skulle bjuda ut mot den. I början var vi inne på meddellinjen i stort sett. :P

De hade gjort något med underlaget i ena ridhuset som var fantastiskt bra! Åh, vad det gjorde min dag!
Det var liksom ingen liten djupharvning eller så utan något betydligt större jobb som någon utifrån måste gjort. Det var himla härligt att rida på. Hoppas det är något som underhålls!
 
"Någon" tycker att tistlar är goda. Min ponny kan varit den som lärde honom det. De är väl laddade med socker har jag för mig. Så han brukar ställa sig mitt bland alla kardborrar och käka. Han imiterade ju allt ponnyn gjorde. Och den lille listige saken hade många "goda" idéer. ;)
Nu har han tack och lov bytt hage och ordningen är åter.
Jag tror jag använt 1 liter pälsglans på några dagar. ;)

När jag pratade med ridfröken här om dagen sa jag att "Nu jävlar ska kärringen få se på Georg!" om vad hon skulle få se nu på tis vid nästa träning.
Haha.. Det kommer nog inte bli riktigt så. :P
Men jag är iaf positivt överaskad över att det inte gick sämre än det gjorde idag då jag började introducera lite av övningarna för pålle. HAN skötte sig bra. Matte behöver nog bara vara lite mer med i skallen än idag.
Kul att han känns så reglerbar och balanserad.
Nu började jag jobba på att få galoppen lika bra som traven. Intressant att se hur långt från sargen man fick rida för att han inte skulle bjuda ut mot den. I början var vi inne på meddellinjen i stort sett. :P

De hade gjort något med underlaget i ena ridhuset som var fantastiskt bra! Åh, vad det gjorde min dag!
Det var liksom ingen liten djupharvning eller så utan något betydligt större jobb som någon utifrån måste gjort. Det var himla härligt att rida på. Hoppas det är något som underhålls!

Tistlar är bra för lederna har jag hört nån gång. ;) min äter dom också och den förra var galen i tistlar. Man har lite svårt att fatta hur dom kan tugga oberört när jag knappt kan ta i dom :o
 
Tistlar är bra för lederna har jag hört nån gång. ;) min äter dom också och den förra var galen i tistlar. Man har lite svårt att fatta hur dom kan tugga oberört när jag knappt kan ta i dom :o

Ytliga jag var så lycklig över att ha fått tillbaks mina "frökenhänder" nu när jag varit hästledig så mycket i sommar. Efter att utan handskar joxat med det där kan jag säga att hålla handen med mig inte riktigt är samma sak som för en v sen. ;)
Så att äta dem.. Näe.. Jag avstår.. Men jag hoppar ju gärna gran också. Som de kan stå och knapra på. :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
346
· Visningar
21 485
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
22 850
Senast: sthu
·
Tjatter Tänkte att eftersom mitt pyssel inte alltid passar så bra i sytråden så tänkte jag att jag startar en tråd för allt möjligt pyssel ☺️...
2
Svar
29
· Visningar
722
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 311
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp