Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kricko_S såhär såg det ut
1394442_10151988734325030_1226730880_n_zpsb738f0e6.jpg
 
Jo, jag har ju anvant den i nastan 4 ar utan problem! Men i vintas bytte jag for att hon blivit lite skorvig i huden under den. Trodde att hon var extra kanslig eftersom hon var klippt och kanske att den suttit lite hart da det var en del rodeo just da och sadeln flog hit och dit :o
Sa jag lutar nog mer mot varmen av rorelsen som du var inne pa. Men kan inte helt utesluta att det ar allergi heller. Utslagen var ju bara dar ladret har nuddat.
Men det kan ju vara sa att den blivit alldeles for stretchig med aldern, och att det nu ror sig och gnuggar for mycket, sa det blir kokhett under.
Ar dom nya svarta mindre stretchiga?

Ok näe då lutar jag nog också åt värmen. Vet inte ang de nya för jag har en äldre grå som inte är jättemycket använd, tror inte de nya är så mycket mindre stretchiga då det är det som är "grejen" med gjorden, dvs att den ska vara stretchig...
 
Jag håller på att krevera av den här värmen. Kanske för att jag envisas med att vara hemma i Sthlm och träna, men vad gör man inte när man ska på meeting nästa helg.

I alla fall så är jag glad att Z kan vara inne på dagarna och ute på nätterna. Skönt med en flexibel stallägare som tillåter lite andra lösningar...
 
Ok näe då lutar jag nog också åt värmen. Vet inte ang de nya för jag har en äldre grå som inte är jättemycket använd, tror inte de nya är så mycket mindre stretchiga då det är det som är "grejen" med gjorden, dvs att den ska vara stretchig...

Jag har en grå, har flera vänner som har grå, mina tränare har ett par grå, har några elever med grå. Jag har vänner och elever med svarta, mina tränare har några svarta.

Jag har aldrig själv varit med om såna ödem. Jag har nog haft min gjord på iaf en 30 hästar. Och har ju själv en tunnhudad, tunnhårig och känslig sak. No prob.. Han hade dock sår av vanlig lädergjord då han kom.

Inte sett någon annan som haft såna prob heller.
Däremot vissa som fått lite skav både av kanten framför gummit om den vikt sig extremt och av skarven läder/gummi.

Men det upplever jag varit jämt lopp mellan svart/grå.

Tycker den svarta känns lite annorlunda. Men vet inte om den stretchar märkbart sämre eg. Den ger en lite styvare känsla på något vis dock. Iaf i början..
 
Jag håller på att krevera av den här värmen. Kanske för att jag envisas med att vara hemma i Sthlm och träna, men vad gör man inte när man ska på meeting nästa helg.

I alla fall så är jag glad att Z kan vara inne på dagarna och ute på nätterna. Skönt med en flexibel stallägare som tillåter lite andra lösningar...

Jag ligger i båten som en död sill och solar och badar.

KL
Jag har haft ute kiropraktorn till mig själv i veckan. Mycket bra med justering oh lite genomgång av min egen träning.
Jag fick ett infall och bad honom kolla igenom kusen också. Har ju inte upplevt några problem nu. Men vet att han är vettig, har bra öga och känsla och inte behandlar i onödan sas. Han är ju träningskunnig också.
Sist han såg hästen var ju när han hade trampat in pinne i foten och sviterna efter det. Då samarbetade han och min vet kring hästen. Han har ju fått rapporter och så. Men nu fick han se själv.
Han tyckte hästen såg toppenfin ut och var förvånad över att han så snabbt ändrat form så till det positiva. Han erkände nu att "sist trodde jag fasen inte att du skulle lyckas göra häst av den.. jag litar ju på dig och så.. men... han var ju så jäkla risig".
Han fick se lite ridfilm och tyckte det var porr iom att hästen var så loss och balanserad och bärig.
Så jag blev jätteglad! Min fina pärla!
En annan Bukare fick också fint beröm över hur bra dennes häst blivit tack vare träningen de gör. Jättekul det med!

Dock var ju ridningen han fick se från när jag red mer för tränare än jag gjort nu i sommar. Så jag har garanterat tappat massor sen dess, tyvärr. :P

Men på fre ska jag rida igen. Hurra!
Måste nog ut och springa ikväll så jag inte förfaller helt!
 
Jag har en grå, har flera vänner som har grå, mina tränare har ett par grå, har några elever med grå. Jag har vänner och elever med svarta, mina tränare har några svarta.

Jag har aldrig själv varit med om såna ödem. Jag har nog haft min gjord på iaf en 30 hästar. Och har ju själv en tunnhudad, tunnhårig och känslig sak. No prob.. Han hade dock sår av vanlig lädergjord då han kom.

Inte sett någon annan som haft såna prob heller.
Däremot vissa som fått lite skav både av kanten framför gummit om den vikt sig extremt och av skarven läder/gummi.

Men det upplever jag varit jämt lopp mellan svart/grå.

Tycker den svarta känns lite annorlunda. Men vet inte om den stretchar märkbart sämre eg. Den ger en lite styvare känsla på något vis dock. Iaf i början..

Nä jag har som sagt inte upplevt problem med den, inte varmare än andra heller. Utom kanten då men några ödem har det aldrig varit tillstymmelse till. Trots känslig häst.
 
....Om vi aldrig hörs mer så har jag dött i värmen. Har träning idag och imorgon -klockan 14:30 och 10:30...... Kommer seriöst avlida.
 
Senast ändrad av en moderator:
....Om vi aldrig hörs mer så har jag dött i värmen. Har träning idag och imorgon -klockan 14:30 och 10:30...... Kommer seriöst avlida.
Jag tränade 15 igår. Det blev ett kort pass! Dels höll jag på att dö, dels så blev Z väldigt fin i värmen. Det måste vara som BikramYoga för hästarna, att värmen gör dem smidigare.... :angel:
 
....Om vi aldrig hörs mer så har jag dött i värmen. Har träning idag och imorgon -klockan 14:30 och 10:30...... Kommer seriöst avlida.

RIP ;) Fy jag promenerade med F i går vid 17-18 tiden och höll på att dö värmedöden! Galet med 30 grader även kvällstid!
 
Jag rider inte ens här i värmen:o. Skyller på att de vaccinerades i tisdags. Och så skulle jag egentligen rida en hoppkurs i helgen, men den blev nyss inställd så jag känner mig lite sur och inte alls ridsugen. Väntar på svalare dagar. Det är skönt att vara hobbyryttare, då kan man göra så här:p.
 
Idag rider jag inte alls :o.

Igår red jag unghästen vid 19 vilket var för tidigt, varmt och svettigt och flugor och broms. Segt.
Vid 20.30 var det dags för nästa. Svalare, friskare i luften och överpigg lycklig häst som blev galen vid åsynen av ängar och hinder, och hoppade entusiastiskt över stockarna.
Bara den dryga timmen var skillnaden mellan nästan outhärdligt och underbart ridväder :)

Bara tanken att rida ett träningspass på dagen:eek:
 
Jag har gett min häst vila nu efter meetinget, och den andre behöver få skor på innan det går att rida mer och det kan inte bli förrän jag har folk hemma som kan assistera mig ifall han sparkar söndet transporten igen :cautious:
Så jag spenderar nu max en timme om dagen i stallet, med fördel ca mellan 8 och 9 på kvällen :angel:
 
Herregud... Vi överlevde :p blev nästan gråtfärdig när termometern visade 33 grader på vägen ner. Men träningen gick riktigt bra, han jobbade på jätteduktigt!
Haha, att galoppera gick bra -då var det ju lite fartvind som fläktade, men sen när man saktade av var det ju som att springa in i en vägg. Calle fick duscha direkt på plats och svalka av sig, men jag fick vänta till jag kom hem. Vägen hem från stallet har aldrig varit så lång.... Och då satt jag tom ovanpå två kylklampar XD
 
Jag tycker inte värmen är värst, utan alla bromsar om den medför och alla stickmygg som stannar pga noll vind. Skrittar iofs bara för tillfället då min donna hostade några dagar för 3 veckor sedan och jag blev supernojig iom hennes förmaksflimmer. Hon ska ju helst inte bli sjuk, och trots att jag tempar regelbundet så är det ju svårt att upptäcka virus. Blodproverna var i alla fall helt perfekta så jag kan andras ut, men man måste ju vara lite försiktigare med henne än med andra hästar. Men när vädret blev så här galet varmt, så gör ju inte att vi har lite paus i tränandet. :)
 
Vi har just avslutat en härlig tredagars dressyrkurs i värmen :D Förutom alla flygfän är det ju underbart med riktig sommar!
Hästarna har gått toppen, gamle Kamel var så glad att han aldrig ville sluta springa :love:
 
Min häst är lite svårstartad i värmen men när han väl kommer igång är han rejält på hugget! Idag blev det långa pauser med förvänd galopp i stället för bytesträning när han helst ville roa sig med luftsprång! :p Men efter att han lugnat sig ( läs uppbådat rätt energinivå) så satt bytena åt båda håll.
 
Min häst är otroligt pigg nu i värmen. Red ut på fälten häromkring , ärtorna är tröskade så det finns massor av fält att rida på just nu och hästen var pigg och glad, så roligt hon tycker det är :D Båda jag och hästen var genomsvettiga efteråt, var väl runt 29 grader...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 399
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 342
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 783
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 910
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp