Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller värmen är problemet mig själv och inte hästarna. Jag svimmar sjukt lätt och har fått värmeslag ett antal gånger. Känner inte att mina hästar bryr sig så himla mycket över att få ta det lugnt några dagar heller:). Men nu börjar jag inte jobba förrän 22 kommande dagar och kan rida sent istället för att vara tvingad att rida mitt på dagen när jag börjar 15.
 
Men hur mesiga är ni? Jag tränade terräng i går och hoppning i förrgår, idag blir det dressyr inför helgens fälttävlan.

Supermesig! Jag blir helt trött av värmen o ligger hellre på stranden ;)

Fast det är klart, är det kurs eller träning så är det en annan sak, då samlar man väl ihop sej lite, t o m jag då.
 
Supermesig! Jag blir helt trött av värmen o ligger hellre på stranden ;)

Fast det är klart, är det kurs eller träning så är det en annan sak, då samlar man väl ihop sej lite, t o m jag då.

Träning gör för mig också att man bara kör.

KL
Jag har ju slappat mig i båten några dagar. Kändes heldumt att åka hem till stan nu när det är 33 grader. Men jag ska åka bort över helgen. Så idag behövde hästen få ridas.
Jag skulle ha lektioner och jox och blev klart till 12-snåret. Så vi red på i gassande sol.
Jag märkte inte riktigt att det var så hett medan jag red. Men efter fick jag lägga mig på stallgolvet en kvart för att inte tuppa av. När jag reste mig var det som såna där outlines man markerar en död kropp med på film. Men av svett. Freeeesh!

Jag kan inte säga att jag red så jäkla bra idag direkt. Men jag fick igenom det jag skulle hyfsat och hästen skötte sig rätt bra.
Vi testade rida ner till sjövolten som han aldrig varit på. Och han har ju stått nu ett tag.
Men jag tycker han skötte sig bra med tanke på det!
Jag klantade mig och försökte komma upp i form innan han var riktigt avspänd. Så jag fick göra om och göra rätt. ;)
Då blev han fin och gick att höja och få fram näbben på också utan taktmissar/spänning/tripp/kassa bakben/slöhet/etc.
Nu är jag bara arg på mig själv för att jag försökte forcera. Det är väl inte så jävla svårt att haja att ens normalläge är sänkt när man knappt ridit?
Men jo, tydligen..
Feeeling människa! Testa av reglagen liksom!
Nej då.. jag bara gjorde på rutin utan feeling. Dumskalle! :P
 
Rider utan problem ute hela vintern men skulle aldrig få för mig att rid i denna värmen. Jag tål värme väldigt dåligt. Börjar jag tävla lillhingsten en dag kommer det inte vara sommartid iaf!
 
I USA har jag varit nära att svimma några gånger efter ridpass i värmen... Första gången ställde min tränare mig bredvid hästen i hästduschen. En annan gång var jag själv då tränaren hade fler elever.. Tack o lov stoooor häst och snäll också så jag kunde luta mig mot henne i hennes skugga en stund innan vi kunde ta oss till riktig skugga + vattenslang, men det var sjukt obehagligt.

Ta hand om er i värmen! :p
 
Jag upplever som flera andra inte att hästarna blir särskilt påverkade av värmen öht ridmässigt, min är pigg precis som vanligt. dessutom mjuk och fin i kroppen.
Däremot tycker jag själv det är asjobbigt med värmen.
Vi har knappt ens några insekter nu ens, de kan inte kläckas ngnstans för det finns ingen fukt eller vatten som de kläcks i....
Hästarna går ute dagtid och har dåligt med skugga i sina hagar, men beter sig helt normalt, går och betar med hängande svansar (vi har flugtäcken på de flesta) och är svala under täckena. Vill inte ens in när man kommer och ska ta in dom för att man själv är orolig att de lider därute.....
Vårt bete däremot är inne på sista versen, men vi har ju bara dagbete och gott om extra hagar utöver vinterhagarna vid stallet då vi har några "övergångshagar" just för dessa scenarion. Blir nog att flytta hem dem dit inom ngn vecka pga torkan - normalt brukar de inte flyttas förrän slutet av augusti dit.
 
Red ett dressyrpass igår i ca 33 graders värme och fick till ett rent byte på min lille :banana:

Vi var 8st som tränade igår och alla hästar gick verkligen super! Min hade nog kunnat gå en stund till men skötte sig så super så 45min fick räcka.
 
Nu kastar jag mig in här... Eftersom min kära islandshäst är omskolad till dressyrponny :D
Vi har tränat för dressyrtränare sedan i våras och fått massor med beröm. Nu har vi haft lite vila i all värme, sommarjobb, fysioterapeutbehandling och sadelinprovning...
Väntar tålmodigt på vår nya Prestige Venus basic som ska komma efter Prestiges sommarsemester, och då hoppas jag min sits ska få sig en liten push åt rätt håll. Nu är det bomlöst som sätter mig i svank som gäller, kanonkul...
Jag är gammal ponnydressyrare, som bäst deltog jag i Sm 2003 och har inte ridit ett dressyrprogram sedan dess. Pånnin är en valack född 2004 som jag haft sedan han var två år. Nu letar jag efter tävlingar till hösten, vi tänkte ge oss ut i en LC:2 och en LB:1.
Men jag är ju så skraj :nailbiting: jag har ju knappt ens suttit ner i traven på tio år! Och han har fortfarande lite problem med formen i avsaktningar och igångsättningar... och tar tölt när han blir sur på mig... och blir vildhingst när han kommer till nya ställen... ja, ni hör ju! Men någon gång ska väl vara den första!




Hrm, både häst och matte ska banta lite också.......
 
Nu kastar jag mig in här... Eftersom min kära islandshäst är omskolad till dressyrponny :D
Vi har tränat för dressyrtränare sedan i våras och fått massor med beröm. Nu har vi haft lite vila i all värme, sommarjobb, fysioterapeutbehandling och sadelinprovning...
Väntar tålmodigt på vår nya Prestige Venus basic som ska komma efter Prestiges sommarsemester, och då hoppas jag min sits ska få sig en liten push åt rätt håll. Nu är det bomlöst som sätter mig i svank som gäller, kanonkul...
Jag är gammal ponnydressyrare, som bäst deltog jag i Sm 2003 och har inte ridit ett dressyrprogram sedan dess. Pånnin är en valack född 2004 som jag haft sedan han var två år. Nu letar jag efter tävlingar till hösten, vi tänkte ge oss ut i en LC:2 och en LB:1.
Men jag är ju så skraj :nailbiting: jag har ju knappt ens suttit ner i traven på tio år! Och han har fortfarande lite problem med formen i avsaktningar och igångsättningar... och tar tölt när han blir sur på mig... och blir vildhingst när han kommer till nya ställen... ja, ni hör ju! Men någon gång ska väl vara den första!




Hrm, både häst och matte ska banta lite också.......
Så spännande att du ska tävla igen efter ett så långt uppehåll. Det kommer säkert bli jättebra. Styrkan kommer, tänk att du måste ut redan ny för att vänja pållen av med vildhingstfasonerna. Rid en stund hemma innan du åker iväg! Det brukar få dem att dämpa sig en aning.
 
Tack! Ja, han har ju lugnat sig på de två islandsanläggningar han är van vid. Men rida lite innan är en god idé. Samt att han gärna får lite längre framridning på en dressyrtävling, då behöver han ju inte in och visa massor av aktion, vilja och power som i tölt och fyrgång ;)
Får man longera på tävlingsplatsen?
Måste nog läsa TR känner jag.
och leta upp mitt gröna kort, som togs 97-98 någon gång, innan det blev digitalt allting ;)
 
Tråkiga nyheter härifrån. Wille har blivit sämre igen och är nu klart oren initialt i trav, diffust i skritt. Eftersom han ändå är såpass gammal nu så har jag bestämt mig för att han får den här sommaren med mys och promenader och så kommer jag ta bort honom innan höstkylan kommer. Dy vilket jobbigt beslut det är...! :( Jag har ju ingen annan heller så för första gången på 15 år kommer jag vara helt hästlös...
 
Tråkiga nyheter härifrån. Wille har blivit sämre igen och är nu klart oren initialt i trav, diffust i skritt. Eftersom han ändå är såpass gammal nu så har jag bestämt mig för att han får den här sommaren med mys och promenader och så kommer jag ta bort honom innan höstkylan kommer. Dy vilket jobbigt beslut det är...! :( Jag har ju ingen annan heller så för första gången på 15 år kommer jag vara helt hästlös...

Usch vad tråkigt :(
 
Det är verkligen ett av de värsta besluten jag tagit i mitt liv. Men, han har gett mig så enormt mycket, utan honom hade jag inte varit den jag är idag, så jag är nästan skyldig honom att ta ett klokt beslut innan han börjar lida...

Beklagar :( Men du får försöka fortsätta tänka som du gör, det är ju för hans skull och "bara" du som kommer må dåligt han får ju det bra :) Nen jag förstår att det är frukransvärt!
 
Beklagar :( Men du får försöka fortsätta tänka som du gör, det är ju för hans skull och "bara" du som kommer må dåligt han får ju det bra :) Nen jag förstår att det är frukransvärt!
Den här tiden ska jag bara mysa och njuta med honom! @cili ska ha en riktig photoshoot med oss och vi ska lulla omkring i skogen och han ska få äta så mycket godisbilar han vill, typ! :heart
 
Tråkiga nyheter härifrån. Wille har blivit sämre igen och är nu klart oren initialt i trav, diffust i skritt. Eftersom han ändå är såpass gammal nu så har jag bestämt mig för att han får den här sommaren med mys och promenader och så kommer jag ta bort honom innan höstkylan kommer. Dy vilket jobbigt beslut det är...! :( Jag har ju ingen annan heller så för första gången på 15 år kommer jag vara helt hästlös...
Fy så trist! Men det är vårt jobb att ta beslutet... :-(
 
Tråkiga nyheter härifrån. Wille har blivit sämre igen och är nu klart oren initialt i trav, diffust i skritt. Eftersom han ändå är såpass gammal nu så har jag bestämt mig för att han får den här sommaren med mys och promenader och så kommer jag ta bort honom innan höstkylan kommer. Dy vilket jobbigt beslut det är...! :( Jag har ju ingen annan heller så för första gången på 15 år kommer jag vara helt hästlös...

Usch vad jobbigt, jag förstår verkligen hur du känner, det är det värsta som finns, oavsett hur rätt det är. Igår var det två år sedan jag tog samma sorts beslut för min första och största kärlek, Lilla vit, och på fredag är det två år sen hon fick somna in. Det är det värsta och det minst egoistiska jag gjort. Min fick massa gurkmeja och djävulsklo på slutet för att slippa ha ont, och ska din inte forskas på eller liknande kan jag verkligen rekommendera det.
 
Usch vad jobbigt, jag förstår verkligen hur du känner, det är det värsta som finns, oavsett hur rätt det är. Igår var det två år sedan jag tog samma sorts beslut för min första och största kärlek, Lilla vit, och på fredag är det två år sen hon fick somna in. Det är det värsta och det minst egoistiska jag gjort. Min fick massa gurkmeja och djävulsklo på slutet för att slippa ha ont, och ska din inte forskas på eller liknande kan jag verkligen rekommendera det.
Han äter djävulsklo och glukosamin redan :) Funderar på att ringa min hemmavet och be om en dos metacam också, bara för att han ska slippa eventuell smärta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 399
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 342
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 783
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 910
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp