Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och för er som är vän med mig på FB så kommer jag vänta ett tag med att säga något där så jag uppskattar om ni inte heller gör det.
 
Woho! Beställt ridstövlar idag, hoppas dem passar dock :) som tur är det inte köptvång om de är så att dem inte passar ^^ blev iaf ett par Cavallo grand Prix plus, får duga som första "riktiga" dressyrstövlar, hade tidigare för ett år sen några äldre moutain horse stövlar och nu senaste året ridit i ariat skor och ariat chaps :) så har väll skavsår och vänta mig gissar jag?
 
Jag fick ju mig en sketen på benet av ena fölungen och har inte kunnat rida sen dess.. Nu när svullnaden lagt sig känns det som ngt "ligger löst" där inne och jag har en grop :confused:

Sparken var inte med avsikt utan jag var dum och skulle hjälpa till att sopa undan ngt som störde.. svansen gick och benen steppade och tydligen lyckades jag inte utan hon slog för kung och fosterland med mitt ben i vägen.. Efteråt rann det blod insidan högt upp på bakbenet så en stor jävla blinning var det nog..
Nåväl är huvudet dumt får kroppen lida men surt med ridning och träning.
 
Jag fick ju mig en sketen på benet av ena fölungen och har inte kunnat rida sen dess.. Nu när svullnaden lagt sig känns det som ngt "ligger löst" där inne och jag har en grop :confused:

Sparken var inte med avsikt utan jag var dum och skulle hjälpa till att sopa undan ngt som störde.. svansen gick och benen steppade och tydligen lyckades jag inte utan hon slog för kung och fosterland med mitt ben i vägen.. Efteråt rann det blod insidan högt upp på bakbenet så en stor jävla blinning var det nog..
Nåväl är huvudet dumt får kroppen lida men surt med ridning och träning.
Det låter som du har fått en bristning i muskelfibrerna av smällen. Jag fick en smäll av en åring en gång med samma resultat, det ser ut som om jag har världens största cellulit :( fick reda på av min sjukgymnast att om jag hade gått till honom direkt hade vi kunnat börja rehab tidigare och minskat den bestående skadan. Jag har full rörlighet och styrka idag, men snyggt är det inte...:down::wtf:
 
Tråkiga nyheter härifrån. Wille har blivit sämre igen och är nu klart oren initialt i trav, diffust i skritt. Eftersom han ändå är såpass gammal nu så har jag bestämt mig för att han får den här sommaren med mys och promenader och så kommer jag ta bort honom innan höstkylan kommer. Dy vilket jobbigt beslut det är...! :( Jag har ju ingen annan heller så för första gången på 15 år kommer jag vara helt hästlös...
fy va jobbigt, jag beklagar verkligen!
 
Hästlivet består oftast av både sorg och glädje. För mig har det varit glädje idag! Jag red igenom MsvB:2 för första gången i sin helhet idag. Det var lite svalare ute och lite blåsigt hos oss så jag red i ridhuset för att få 40x60m bana. Tidigare under veckorna har det varit växthus därinne!

I alla fall så red jag fram en stund och han kändes jättefin. Jag red inga direkta rörelser men red förvänd galopp så som bytena ligger i programmet, på kort diagonal. Sedan red jag igenom programmet. Det gick superbra på det stora hela. Högergaloppvolten kunde ha varit mer jämn och rytmisk och jag blev osäker på vägen för det enkla bytet så det blev på lång diagonal. Men bytena satt! Helt utan egentlig uppvärmning för dem. Nu funderar jag på att göra så på tävlingen, alltså inga byten på framridningen. Jag är lite orolig för att det ska bli stressa och krångel och att det följer med in på banan. Kanske borde jag bara lite på att han ska vara lydig inne på banan? I alla fall så slutade jag ridpasset direkt efter. Jag som frågade tränaren i tisdags om hon tyckte att jag var klar för att debutera...och det tyckte hon så nu kör vi på det. Jag har avanmält MsvC för att inte göra oss förvirrade med förvänd och byten i en salig blandning.
 
Jag fick ju mig en sketen på benet av ena fölungen och har inte kunnat rida sen dess.. Nu när svullnaden lagt sig känns det som ngt "ligger löst" där inne och jag har en grop :confused:

Sparken var inte med avsikt utan jag var dum och skulle hjälpa till att sopa undan ngt som störde.. svansen gick och benen steppade och tydligen lyckades jag inte utan hon slog för kung och fosterland med mitt ben i vägen.. Efteråt rann det blod insidan högt upp på bakbenet så en stor jävla blinning var det nog..
Nåväl är huvudet dumt får kroppen lida men surt med ridning och träning.

Jag har tvärtom fått just överben där jag dunkade i smalbenet när jag skulle gå på båten och min käre fars härliga, hembyggda och murkna pall gav vika.
Jag drog i det ena rakt över benet sas. Där har jag nu ett överben. Båda är dock prydda med massiva blåmärken a la 2 dm långa och 7 cm breda.
Jag red dock rätt så direkt. Om än med lite utvinklade ben. ;)

KL
Idag skulle min pålle gå med när vi skulle testa en elevs nya häst i lite olika saker för att se hur den reagerade. Det blev mer miljöträning för min än hennes. Den var stencool för allt vi kunde tänkas komma på.
Min lille snuttjulle var dock bra tycker jag. Han var skraj för en del saker. Men han gjorde det man bad om och "väntade i varje steg" i rädslan även då han vid fåren(som han aldrig sett) var så rädd att man kände hjärtat dunka genom kroppen. Han har vuxit lillpojken mentalt.. Vi hann rida nån kvart på banan också. Och han var fin! Jättekul!
Åh, vad jag älskar min lille gubbe!

Himla intressant att rida en elevs nya häst med. Jag har inte ridit den tidigare iom att hästen är utbildad och tjejen reder ut de problem de får med guidning. Jag har tagit den för hand någon gång. Men det har inte funnits skäl för mig att rida tycker jag.
Nu är de däremot bortresta. Och de kan de fortsätta vara tycker jag.. :P
Jättehärlig häst! Det är ju inte alltid man nöjesrider på jobbet sas även om man alltid brukar kunna hitta bra saker i de flesta hästar. Men den här var himla kul mest bara hela tiden! Det är ju mina tränare som utbildat den och jag känner den väl iom att den bodde där då jag jobbade där.
Så jag vet vad den kan och förstår, även om den nu ridits av eleven som är vanlig hobbyryttare på msv nivå ett par månader, typ halvår. Det är en fin modell på häst med bra gång, ridbarhet och trevligt humör och arbetsmoral. Kul!
Skön sadel också! Kul att den jättebjässen till häst var mycket lättare att sitta på än min lille spelevink. Han rör sig så mycket mer i ryggen, gummihästen. Orättvist! ;)
Jag skulle egentligen vara ledig från stall imorgon.
Men jag ska nog åka och rida iaf. Både min och den andra. Bara for fun..
 
Jag vet inte riktigt om du menar den vi kallade Fuxen eller bara nån annan fux. Men nej, det är oavsett inte någon av dem. Vet du vem "Fuxen" är så är det samma fd ägare. Hästen är mörkbrun. :)

Nu blev jag oxå nyfiken, hade inte du en jättefin unghäst som var fux för några år sen? Eller minns jag färgen helt fel :o? Ett halvblod som hade varit lite svår innan du köpte honom?


Ang rida andra hästar är det jätteroligt när man väl hinner, som jag aldrig gör tyvärr :(. Men i sommar har jag ridit flera andra och det är väldigt intressant och spännande, helt olika dessutom, från fullblod unghäst med jättefina rörelser till halvblod som är hopphäst och helt annorlunda. Så nyttigt, men tyvärr hinner jag inte mer än en till vardags, måste vara nyttigt att rida så många som du verkar göra!
 
Senast ändrad:
@traceys

Jo då, honom har jag kvar! En flaxfux med vitt skallen och på ena benet. Vääärldens bästa.. :P

Jag trodde fio frågade om vilken häst som köpts nu(inte av mig då.. har bara min fuxling) som jag red.

Ja, det är väldigt nyttigt att rida många andra!
Jag brukar inte skriva om de andra jag rider iom att någon trodde jag gjorde reklam då.
Men ibland är de så extra kul att man bara måste få bubbla ur sig det. Den här var en sån. :)

Men du har iaf under sommaren fått testa annat! Jättebra!
Man brukar absolut kunna ta med sig saker till sin egen häst av sånt.
Innan jag började jobba med det här så passade jag på att rida allt jag bara fick rida på. Även gamla travare ut i skogen om det var så. Jag hade ju tur och fick rida en del fina och välutbildade hästar som kunde mycket mer än jag kunde. Jag hade också tur att dessutom få rida dem för mina tränare.
Jag tycker absolut man kan lära sig från andra inriktningar med. Så rid allt du kan när du kan. :)

Jag var förra helgen och kollade på westerntävligar för första gången i mitt liv. Jag har ju testat den ridningen lite för tränare(bara av ren vetgirighet.. inte för att jag vill droppa dressyren) och läst på. Men aldrig sett tävlingar live.
Nu har jag fått dille på att jag vill testa sitta på en bra cowhorse och testa ria på ko "på riktigt" sas. Jag har bara vallat lite på skoj lägre tempo.
Så jag ska börja göra lite efterfoskningar i bekantskapskretsen för att se om nån har en sån OCH vågar låta en som kan göra så mkt fel testa. ;)

Annars har jag blivit lite så där med att testa bara för att testa. Numer vill jag antingen ha kvalitet i hästen eller göra ngt jag verkligen tycker är kul själv(eller ngt helt nytt så jag kan checka av det på min bucketlist). Annars rider jag "förmin egen skull" på andras. Jag tycker jag kan föreställa mig hur det känns efter att ha provat så mkt. Så det är inte för min egen skull.
Men jag kanske får nån sån period igen framöver. Man vet aldrig.

Hoppas du får chansen att testa fler! Jag brukar låta elever testa lite saker på mina. Eller så kan jag övertala dem att testa andra hästar. Ibland bara för att hitta en känsla man kan ta med till sin egen. Eller för att få referensramar kring vad man eg vill syssla med, är det kul och rätt känsla?

Jag tycker jag uppskattar min egen så mycket av att rida andras. Så det kan ju bli så att man vekligen tycker mer om sin egen trots att man haft en svacka där man innan det tvivlat.
 
@traceys

Jo då, honom har jag kvar! En flaxfux med vitt skallen och på ena benet. Vääärldens bästa.. :P

Jag trodde fio frågade om vilken häst som köpts nu(inte av mig då.. har bara min fuxling) som jag red.

Ja, det är väldigt nyttigt att rida många andra!
Jag brukar inte skriva om de andra jag rider iom att någon trodde jag gjorde reklam då.
Men ibland är de så extra kul att man bara måste få bubbla ur sig det. Den här var en sån. :)

Men du har iaf under sommaren fått testa annat! Jättebra!
Man brukar absolut kunna ta med sig saker till sin egen häst av sånt.
Innan jag började jobba med det här så passade jag på att rida allt jag bara fick rida på. Även gamla travare ut i skogen om det var så. Jag hade ju tur och fick rida en del fina och välutbildade hästar som kunde mycket mer än jag kunde. Jag hade också tur att dessutom få rida dem för mina tränare.
Jag tycker absolut man kan lära sig från andra inriktningar med. Så rid allt du kan när du kan. :)

Jag var förra helgen och kollade på westerntävligar för första gången i mitt liv. Jag har ju testat den ridningen lite för tränare(bara av ren vetgirighet.. inte för att jag vill droppa dressyren) och läst på. Men aldrig sett tävlingar live.
Nu har jag fått dille på att jag vill testa sitta på en bra cowhorse och testa ria på ko "på riktigt" sas. Jag har bara vallat lite på skoj lägre tempo.
Så jag ska börja göra lite efterfoskningar i bekantskapskretsen för att se om nån har en sån OCH vågar låta en som kan göra så mkt fel testa. ;)

Annars har jag blivit lite så där med att testa bara för att testa. Numer vill jag antingen ha kvalitet i hästen eller göra ngt jag verkligen tycker är kul själv(eller ngt helt nytt så jag kan checka av det på min bucketlist). Annars rider jag "förmin egen skull" på andras. Jag tycker jag kan föreställa mig hur det känns efter att ha provat så mkt. Så det är inte för min egen skull.
Men jag kanske får nån sån period igen framöver. Man vet aldrig.

Hoppas du får chansen att testa fler! Jag brukar låta elever testa lite saker på mina. Eller så kan jag övertala dem att testa andra hästar. Ibland bara för att hitta en känsla man kan ta med till sin egen. Eller för att få referensramar kring vad man eg vill syssla med, är det kul och rätt känsla?

Jag tycker jag uppskattar min egen så mycket av att rida andras. Så det kan ju bli så att man vekligen tycker mer om sin egen trots att man haft en svacka där man innan det tvivlat.


Aha då förstår jag :)

Ja jag minns att han såg väldigt fin ut och jag gillar ju fuxar ;)

Ang att rida andra så är det mest min lathet eller att jag tycker det är stressigt nog med heltidsjobb och en häst. Har ju ridit fler i perioder och insett att det blir halvdant med dem då. Synd att man ska behöva jobba för att kunna få pengar :(
Jag kommer att fortsätta rida en supertrevlig fullblodsfuxkille ett tag, så det blir två får se hur länge det går :o

Har ju flera om jag vill, oftast säger jag nej, pga tidsbrist men under semestern tyckte jag att jag inte skulle vara så avvisande utan säga ja ett tag. Superkul verkligen. Man önskar ju bara tiden som sagt.

Unghästen är väldigt rörlig och har bra gång verkligen, men måste få muskler att hålla ihop sej, är snudd på överrörlig och det är ju inte bra i längden.,
Vi går i skogen och travar bommar och skrittar mycket. Än så länge.
Så den ska jag rida ett tag till i alla fall, men vill ju inte försumma min, då går det inte..men vilken dressyrhäst hann skulle kunna bli :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 335
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 271
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 857
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp