Bukefalos 28 år!

Dricker o kissar massor...

Sv: Dricker o kissar massor...

Wohoo! :banana: :banana: :banana: Det går ju framåt! Vad skönt att höra. :D
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Denna tråd hade jag missat! Gud vad skönt att det går framåt. :)
Hälsa Casper från mig att han är en modig och duktig katt! :love:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Tack för era peppande ord! Vi är så glada, och han med, han kör sina busryck hemma så mattorna krullar sig :rofl: Han är mycket piggare än på länge, och nu känns det faktiskt som att vi kommer att klara detta :love:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Nu behöver jag lite hjälp igen. Veterinären ringde från Budapest där hon är ett tag nu på konferens o grejer, snacka om att engagera sig :eek: Hon hade fått svar på fructosaminproverna. De hade gått ner från (först provet) 680, till måndagens prov som låg på 360. Hon sa att det var bra, men vi glömde fråga vad normalvärdet ligger på. Har sökt på nätet men hittar bara grekiska o fattar nada :o

Nån som vet vad ett normalt fructosaminvärde är?

Nu har jag varit iväg till ridsportbutiken o köpt ett nytt dressyrspö, till Casper :angel: Han älskar att leka med såna, o hans är trasigt och kastat sen länge. Så nu får han ett nytt (fan vad dyra de var!!! 200 spänn för en pinne, men det är han värd) att leka med, och så kan man busa med honom lättare än med snören o grejer som är svårstyrda :angel: Ska även köpa en större sele, och så ska jag sätta mamma på att gå promenader med tjockisen :devil: Om jag kan få dem att gå ut ett par gånger i veckan o gå med sele o koppel bakom huset en kvart, så är det ju suveränt!!! Mamma behöver oxå komma ut lite :angel:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Hallå på er!!

Angående fruktosamintesterna vet jag att Aramis låg på 370 eller något sånt och det tyckte de var okej. Sökte lite på nätet och fann ett examensarbete om just fruktosamin. Kanske har du hittat det om inte kommer det här;

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000031/01/Brandeker.pdf

Där i stod det att utläsa om jag förstod det rätt att någon slags riktvärde ska vara 160-380 μmol/l. Vet har egentligen aldrig upplyst mig om vad som är normalt, annat än att missens värde var okej. Han borde nog åka o kolla det igen. De sa, när jag frågade, att årsvis kan man kolla om man inte har stött på något annat under tiden.

Lycka till med träningen av kisse (o mamma!)! Kan tipsa om den kanske just nu roligaste tillskottet i leksakssamlingen (förutom ett tjuvat platsbarr från plastgranen och just ett dressyrspö) och det är den lilla gråa musen med rosa öron från I**A. Den ingår i deras djursortiment och har även lite kattmynta i sig. Trodde att de bara skulle åma sig med den o göra den enbart blöt o sunkig, men de leker verkligen med den! De slänger den i luften och fångar den. Jaa, roligt o se gammelkatten så engagerad! Hej hopp, nu ska nog diabetes med få gå ut en stund. Han har vart lite nere (trots ny busmus!) o kan behöva få lufta sig lite o titta på höstlöven. Kanske äta lite grönt med. :bump:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Det var de nuffrorna jag hittade oxå, men jag förstod inte om det var normalvärdet eller om det var nåt annat de menade med den. Jag o tänka efter ett möte på Försäkringskassan gick inte ihop :o

Nu har Casper fått sitt spö, o han kastade sig över det redan i hallen o låg o sprattlade i tio minuter, så en femtio situps har han redan hunnit med :rofl: Han släpar ju iväg det där spöt sen, så han drog ut det i vardagsrummet o fick in det under mattan så bara tofsen stack fram. Sen låg han o sparkade på mattan i 5 minuter :rofl: Så nog blir det motionerat i alla fall. Mamma hade kastat några torrisar o då hade han faktiskt sprungit oxå ett par vändor. Jag ska sätta mig o tillverka en kattmyntaråtta igen, den jag stickade i vintras är slaktad :angel: så han ska få en ny :D
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Hon skulle ringa oss igen på måndag, så vi får ta frågorna då :p Snacka om engagemang :D
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Lite uppdatering efter veterinärsamtalet.

Igår kröp Caspers värde ner till 1.9 vid 12, mamma gjorde sockerkurva på honom. Han gick då ut och käkade o värdet steg till 2.4. Veterinären sa att vi inte behöver få panik, då mätaren visar en aning lägre värde än vad det är i verkligheten, så över 1.5 behöver vi inte oroa oss. Bara hålla koll på honom. Värdet fortsatte stiga, och allt var bra. Han busade som attan o mådde hur bra som helst.

Efter dagens samtal med veterinären i utlandet, så sänker vi insulindosen till 4.5 enheter. Fortsätter han dippa i värdet så ska vi sänka lite till, men vi ska då ringa henne först. Händer inget, o han mår bra, så är det sockerkurva igen om 14 dagar.

Det verkar som att han producerar mer och mer insulin nu, och förhoppningen om att han KANSKE är en av de katter som kan bli sprutfria växer. På onsdag ska vi inviga nya selen och kopplet och gå en promenad bakom höghuset hos mamma. Jag kommer då vara med och hjälpa till ifall han blir rädd eller nåt. I framtiden hoppas jag att jag kan få dem att promenera ett par gånger i veckan i alla fall :)

Casper hälsar till alla underbara människor här som håller tummarna. Vi har fått fler mycket trevliga pm med lyckoönskningar som vi värdesätter högt! :bow:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Vet att det finns människor som efter en virusinfektion fått diabetes.

Sen när kroppen läkt och fått insulin under tiden, så har kroppen själv börjat producera insulin och man har kunnat hålla diabetesen i schack med diet enbart.

Håller tummarna hårt att ni får ett liknande besked ni också :idea:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Fast han är testad för allt sånt. De tog ju hundratals prover känns det som, mot infektioner o hej kom o hjälp mig. Inget visade nånting då. Fast virus kanske inte syns på proverna?
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Dom kan bara testa mot dom vanligaste virussorterna... så jaa dom kan ha en massa olika virus utan att det syns i testerna...

Har själv upplevt det....
Inte ens efter obduktionen kunde dom ge mej något annat svar än att katten dog av: ospecifik virusinfektion... :crazy:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Igår var jag hemma hos mamma o busade med min bebis. Vi lekte med ridspöt o han blir som en kattunge. For som en guttaperk genom hallen, upp i soffan, ner på golvet, sladdade i hallen o hade sig :rofl: Körde små omgångar så han hann vila emellan.

MEN, en fråga nu då. Han har slickat upp ett sår på insidan av ena frambenet!! Mamma skulle ringa veterinären idag, men jag tänkte höra här oxå.

Nån som hört om nåt speciellt när det kommer till diabeteskatter och hudproblem?? Det känns lite skorvigt, nästan som att han skulle vara torr i huden, och att det kliat. Det är rött o han har tvättat sönder lite så det blöder.

Får se vad veterinären säger, men lite orolig blir jag. Hörde om nån som hade haft en diabeteskatt som utvecklat en hudsjukdom till följd av diabetesen, som de fått avliva pga hudproblemen. Men jag hittar verkligen ingenting på nätet. :cry:
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Vår katt had eungefär samma problem, hängig trött, happade ginstan, drack inget, åt inget och kissade massor.

Diabetes.
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Inte så jag hört att det skulle hänga ihop med diabetesen. Har däremot några vänner som har en tösabit som just slickade upp sår. Hon konstaterades allergisk mot fisk. Nu när de vet är hon frisk, men de testade en gång (eller om det blev fel på nåt sätt) och hon fick i sig fisk, och vips så var såren där igen.

Kan det var nåt med maten? Att han inte tål...
 
Sv: Dricker o kissar massor...

Hm.. funderar... han äter ju m/d-fodret bara, och sen kokt torsk, tonfisk och räkor. O det är ju nåt han ätit hela sitt liv. Men de kanske kan utveckla foderallergi senare i livet pga sjukdom eller nåt? :confused: För nåt annat att äta får han ju inte...

Nu har han låtit såret vara, så det håller på o läker. Jag undrar om det kan vara så att Pumba o han fajtats lite (vilket de gör varje dag, bus alltså) o Pumba lyckats riva honom (han har rätt vassa klor, eftersom han är halvvild ännu o svår att klippa klorna på) och så har det blivit lite kliigt på såret där... eller nåt :crazy:

Ska dit i morgon igen, då ska jag inspektera. Vet inte om mamma fått svar från veterinären ännu, hon är ju på väg hem till Sverige igen nu, o kan vara svår att nå. Men mamma har mailat och skickat sms i alla fall, så hon ringer väl när hon har tillfälle. På söndag är det dags för sockerkurva igen, och på måndag ska vi prata med veterinären. Då är hon tillbaka på kliniken. Blir väl ett besök i veckan misstänker jag. Då kan man ju passa på o kolla upp allt sånt här.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 302
Senast: Migo
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 992
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 855
Senast: regina11
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 229
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp