Bukefalos 28 år!

Drömjobbet blev mardröm

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Linköpings Tidning)
Sara Gustafsson från Himmelsby utanför Linköping fick drömsommarjobbet som kusk i ett av Remmalagen på Visingsö. Det visade sig ganska snart bli till en mardröm med uteblivet anställningsbevis, gratisjobb och tolv timmar arbetsdagar. Sara blev blåst på sommarjobbet. Foto Tommy Pettersson Artonåriga...

Läs mer...
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Här:
http://www.skatteverket.se/rattsinf...407511111.5.70ac421612e2a997f85800026019.html

Dubbel bosättning vid tillfälligt arbete.
Man får dra av hela bostadskostnaden som man får som förmån.
Jag mindes rätt.

Det förutsätter ju att man har en bostadskostnad, i detta fall bor hon ju gratis. :idea:

Står i länken ovan :
Ensamstående skattskyldig har rätt till avdrag för ökade levnadskostnader under en tid av högst två år under förutsättning att han/hon har utgifter för en bostad såväl på arbetsorten som på den gamla arbetsorten.

Fri eller subventionerad bostad är en skattepliktig förmån.

Edit: Jag undrar faktiskt om du har solsting :D - du skriver att man får dra av kostnaden man får som förmån.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Solsting? Vem?
Fri bostad är en skattepliktig förmån men beloppet får dras av om man har rätt till avdrag för dubbel bosättning.
PL
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Solsting? Vem?
Ja, jag svarade I_U men du kanske inte såg det pga solsting? :angel:

I detta fallet har den anställde inte haft någon utgift och skattar inte heller för bostadsförmånen alltså inget avdrag.

Men jag förstår hur du menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Vi pratar om remmalagen här, det är en vagn med ca 20 sittplatser och du galopperar inte med den vagnen med turister på. Det existerar inte!

I vårat jobb kan vi gå på toaletten plus att vi har rast medans vi står nere vid hamnen och väntar på att det ska bli våran tur. Vilket innebär att du har ett ansvar för vad du gör och du kan inte lämna hästarna hursom helst. Det är vanligt vett vi pratar om här. Hästmänniskor borde veta detta framförallt!

Jag kan även tillägga att allt går rätt till på remmalaget med alla papper,skatter,försäkringar osv osv. Har ni mer att diskutera så kan ni maila mig så ska jag svara på era frågor för att sitta här och snacka skit om saker nu faktiskt inte har en aning om är väl inte speciellt kul.... Anonyma på nätet!

TosseTess@hotmail.com Ni är så välkomna att maila!!!
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Men så resonerar inte Skattemyndigheten.
Man bor där man är skriven.
Tillfälligt arbete på annan ort gör inte att man blir automatiskt "flyttad".

Där kan jag nog hålla med dig. Jag vet många som är skrivna på ett ställe. Bor hos en kompis/flickvän/pojkvän men varje år drar av för resor till och från arbetsplatsen. Räknat ifrån där de är skrivna, oftast då hos sin förälder dit de inte betalar en krona i hyra. Kan bli en 20-30-40 mil om dagen. Fast de ibland i princip har gångavstånd.
Vid kontroller av de från skatteverket har de fått skicka in förra årets+årets besiktningsprotokoll på bilen där mätarställningen står.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Om det går runt år efter år har väl inte så stor koppling till lönen och arbetsvillkoren? Det du målar upp är som jag uppfattar det ett trevligt jobb där man får bra fickpengar, arbetslivserfarenhet men där arbetsvillkoren rent objektivt sett är ganska dåliga och där man riskerar att förlora jobbet på studs om man kommer ihop sig med arbetsgivaren. Hade jobbet haft exakt samma villkor men det rörde sig om att exv rensa fisk så hade det varit i stort sett omöjligt att värva folk.

Möjligt att det är ganska riskabelt då man kan bli uppsagd på "studs". Men å andra sidan så kan man närsomhelst ta sitt pick och pack å dra om man inte trivs...
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Nope, det får man inte, man får dra av för dubbelt boende inget annat. Det är för övrigt det som din länk hävdar, har du inte läst den själv? Och det ska röra sig om vita pengar, annars blir det problem vid eventuell kontroll. Och i det här fallet räknas inte ens den fria bostaden, åtminstone tolkar jag svaret som den var svart som natten.

Nu kontrolleras inte allt och allting så försöka duger.

Hm, förstår jag fel nu eller reflekterar du fortfarande huruvida mitt jobb är svart verksamhet eller ej?
Jag tycker att det är befängt att lägga ner så mycket tid på att smutskasta istället för att lägga ner hälften av den tiden på att kolla upp vad det är du faktiskt sitter och skriver om.. Du hade vunnit mycket mer tid på att faktiskt gå in och kolla om vi betalar skatt eller hur? och då hade du kanske haft mer underlag för det du skriver också?
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Nja jag utgår från vad du skrivit, om det stämmer att du bor gratis (och bostaden inte tas upp som förmånsvärde och en del av din inkomst) så verkar det onekligen vara svart.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Jag kan även tillägga att allt går rätt till på remmalaget med alla papper,skatter,försäkringar osv osv. Har ni mer att diskutera så kan ni maila mig så ska jag svara på era frågor för att sitta här och snacka skit om saker nu faktiskt inte har en aning om är väl inte speciellt kul.... Anonyma på nätet!

TosseTess@hotmail.com Ni är så välkomna att maila!!!

Fast det är inte mindre anonymt att skicka mail egentligen, särskilt inte till adresser från plattformar där man kan ha både en, tre eller tjugo olika på en och samma person. Det är väl bättre att ni (trevligt och sansat) svarar på folks frågor här där alla kan se istället för massa mail? Detta är ett diskussionsforum och oavsett vad så kommer det alltid förekomma diskussioner.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Och vad vinner jag på att kolla vad du betalar i skatt? Det behövs en ordentlig granskning av verksamheten för att avgöra om allt körs vitt och enligt boken eller om vissa delar är svarta. Jag har inte den kompetensen eller ekonomin att hyra någon som granskar och det måste vara med företagets tillstånd för att få full insyn om nu inte det är en myndighet som kontrollerar.

Fast utifrån vad du själv skriver så verkar som sagt en del av verksamheten vara ordentligt tveksam och du försöker ändå göra ditt bästa för att få den att framstå som vit, bara det ger en viss indikation.

Har ni kollektivavtal?
 
Senast ändrad:
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Inget kollektivavtal accepterar ren provisionsbaserad lön, i kollektivavtalen ligger en minimilön i botten.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Jag är fortfarande nyfiken på om ni inte får NÅGON grundlön alls? Det har jag frågat flera gånger nu men får inget svar.
För övrigt tycker jag jobbet verkar toppen.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Jo - om det är vitt så man får en pensiongrundande inkomst så absolut - det är ju olika arbetsgivare också - kan alla verkligen erbjuda kost o logi?
Men jag skulle vilja ha svar från dom som jobbar där.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

KL

Här står mer:
http://www.corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5705918&date=&menuids=

Hon säger här:
"Eftersom det var mitt första jobb så hade jag ingenting att jämföra med. Det spelade mindre roll när arbetsgivaren sa att jag skulle få 18 000 kronor efter skatt." Helt plötsligt är det EFTER skatt?

och vidare:

"- Det var fullt med mögel där jag bodde och jag fick ont i huvudet. Det är fel att utsätta unga för sådant."
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Hon borde väl vara glad över att hon fick sluta med så kort varsel med tanke på hur hemskt hon upplevde det tycker man ...
 
Senast ändrad:
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Inte så troligt då den enligt remmalagsfolk här är gratis. Förmånsvärdet borde vara mint ett par tusen, kanske betydligt mer beroende på standard.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp