Bukefalos 28 år!

Drömjobbet blev mardröm

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Linköpings Tidning)
Sara Gustafsson från Himmelsby utanför Linköping fick drömsommarjobbet som kusk i ett av Remmalagen på Visingsö. Det visade sig ganska snart bli till en mardröm med uteblivet anställningsbevis, gratisjobb och tolv timmar arbetsdagar. Sara blev blåst på sommarjobbet. Foto Tommy Pettersson Artonåriga...

Läs mer...
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Snälla lilla vän, vill du se min skattesedel? Du kan hur lätt som helst kolla upp att vi som jobbar betalar skatt eller hur?
Skattepliktig inkomst kalla det vad du vill, jag betalar skatt och vad skatten går till bryr jag mig inte om. Jag vet att jag får husrum, mat och varmvatten och behöver inte betala någon hyra etc för det. Men det är väl ganska onödigt att ens fortsätta en diskussion med er människor som verkligen vet ALLT om hur andra har det :) Jag trivs, jag mår bra, jag tjänar pengar så det räcker och blir över på detta arbetet, jag skattar och är försäkrad! Mer finns det väl inte att prata om?
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Om det går runt år efter år har väl inte så stor koppling till lönen och arbetsvillkoren? Det du målar upp är som jag uppfattar det ett trevligt jobb där man får bra fickpengar, arbetslivserfarenhet men där arbetsvillkoren rent objektivt sett är ganska dåliga och där man riskerar att förlora jobbet på studs om man kommer ihop sig med arbetsgivaren. Hade jobbet haft exakt samma villkor men det rörde sig om att exv rensa fisk så hade det varit i stort sett omöjligt att värva folk.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Du behöver inte vara nedlåtande, utan att träffa dig och se din legitimation samt ägna timmar åt att försöka kolla upp uppgifterna så kan jag inte veta att du är den du påstår. Det är en realitet när det gäller folk på diskussionsforum.

Risken är att du kan bli tvingad att bry dig om vad lagstiftningen säger, det kan bli rätt dyrt om du tvingas betala skatt i efterhand. Ingen här har mig veterligt sagt att de vet allt om hur du har det, flertalet vet troligen mer om skattelagstiftningen och risken för framförallt arbetsgivaren när det gäller svartjobb/svart ersättning, tydligen var det inte så snövitt när man ser ditt inlägg här. Du är för övrigt välkommen att lämna diskussionen när du vill, ingen tvingar dig att vara kvar.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Det jag tycker skiljer är det att väder och vind t ex inte gjorde att du satt där bland jordgubbarna utan att kunna åka därifrån och utan att få betalt.

Så sant. Men vi var ju kvar tills vi blev tillsagda att vi "fick" gå. Det var inte vi som avgjorde om vi ville gå hem, utan arbetsgivaren talade om när det inte fanns mer att plocka. Vissa dagar blev det alltså väldigt lite, och andra dagar lite mer. Men, visst, du har helt rätt i att vi inte behövde sitta kvar och vänta när det inte längre fanns något att göra!
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Vad som är bra arbetsvillkor eller inte kan man ju diskutera i evigheter. Frågan tycker jag istället bör vara om arbetsvillkoren är så som de utlovats för att vara på remmalagen? Om man tar ett jobb så har man ju accepterat att jobba under de villkor som gäller. Om det sen är schysta villkor eller inte kan ju kvitta - det är ju upp till var och en vilket jobb man tar.

Där jag jobbar är det t.ex. 48 timmars arbetsvecka - något som långt ifrån alla skulle ställa upp på. Det var dock något min chef informerade mig om innan jag började och som också står i mitt kontrakt, alltså är det okej för mig - jag tackade ju ja till jobbet.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Sånt där räknas som skattepliktiga förmåner...bara så du vet. Gratis är inte alltid gott.

Om man blir "skickad" på jobb på annan ort än där man bor så får man antingen ta emot skattefritt traktamente eller bo på hotell på arbetsgivarens bekostnad.
Så det där är nog inget problem.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Jag är litet sugen för egen del.
Min livssituation är sådan att jag kan göra sådana saker.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Och en del hästhandlare hade inte heller fått hålla på år efter år och ändå är det uselt?
Klart det finns branscher osm överlever år efter år.

I övrigt säger jag inget om jobbet som sådant, det hade säkert varit roligt att jobba med det :)
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Fast här är man inte skickad till annan ort utan jobbar på samma plats hela tiden, här är det att betraktas som tjänstebostad/kostförmån. Fast jobbet låter trevligt.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Det råder inte avtalsfrihet inom arbetsmarknaden, man måste följan landets lagstiftning.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Jag tror att det fungerar eftersom att det är en säsongsanställning och inte ett permanent boende.
Om inte annat så får man dra av för dubbla boendekostnader.

Jag skall kolla litet, men jag tror faktiskt att det är okej som skattefritt.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

De flesta som jobbar här har troligen inga kostnader för dubbelt boende att dra av men vad det finns för specialregler för säongsarbete vet jag inte. Det skulle vara märkligt om man kan tillhandahålla mat och bostad helt utan att skatta.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Och för den normala 18-åringen är det 0 kr, de har oftast inget eget boende eller eventellt en studentbostad (där hyran ofta är 0 kr under sommaren) plus att man måste skatta för löneförmånen och betala sociala avgifter, Om allt går rätt till dvs.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Man drar av de ÖKADE kostnaderna.
Vilket då motsvarar förmånen av fri bostad.

Det ÄR okej - tro mig!
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Du måste ha dubbelt boende (och kunna redovisa för det) för att dra av för det. Och det måste även vara vitt och skattat från arbetsgivarens sida för att följa lagen.

Och så var det fri lunch som också ska beskattas som förmån.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Det dubbla boendet redovisas genom att man är skriven på ett ställe och arbetar på ett annat.
Det är merkostnaden som man får dra av för.
Även ökade matkostnader får man dra av för under en period.

Nyckelordet är "tillfälligt" förvärvsarbete.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Jadå, det stämmer säkert in på de som verkligen har kostnader för dubbel bosättning och betalar vitt för båda bostäderna. För många som jobbar på det här sättet så är det dock tveksamt. Dels så har många inte dubbel bosättning (bor hemma hos föräldrar eller har studentbostad som är avgiftsbefriad etc), det verkar som om tjänstebostaden är svart som natten.

Din arbetsgivare smiter alltså från skatt och sociala avgifter, en del av lönen är svart och därmed inte pensionsgrundande etc.

Ja hade det varit helt vitt och folk verkligen har dubbelbosättning så kan man dra av. Troligen fallerar alla på minst en och troligen 2 av punkterna.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Även om den ordinarie bostaden kostar NOLL kronor så får man ju dra av för den ÖKADE kostnaden.
Som i detta fallet = förmånsvärdet för den fria bostaden eftersom den räknas som lön.

In ena vägen och ut den andra.
Om det hade varit ett problem så hade massor av säsongsarbetare redan åkt dit så att det smäller om det.
Men det är inget problem.
 
Sv: Drömjobbet blev mardröm

Nope, det får man inte, man får dra av för dubbelt boende inget annat. Det är för övrigt det som din länk hävdar, har du inte läst den själv? Och det ska röra sig om vita pengar, annars blir det problem vid eventuell kontroll. Och i det här fallet räknas inte ens den fria bostaden, åtminstone tolkar jag svaret som den var svart som natten.

Nu kontrolleras inte allt och allting så försöka duger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp