Bukefalos 28 år!

Du vet att du är hästmänniska när...

Underbar tråd, hög igenkänningsfaktor :rofl:! Bidrar lite:
- hittar balsnöre i torktumlaren utan den blekaste aning om hur det hamnade där
- jag har en resväska full av hästprylar som grimmor, tyglar, borstar etc
- Ett oanvänt fleecetäcke som inte hittat ut till stallet än får duga som extra filt i soffan (för att köpa en riktig filt är ju onödigt)
- Det är helt normalt att ha spån och hö i BH:n
- Man blir lycklig inombords av att se perfekt konsistens på hästbajset, och har för den delen inte alls några bekymmer att plocka färskt bajs med fingrarna
- Räknar avstånd och avtramp inför fartgupp eller mellan diverse linjer, kvistar och stockar i omgivningen
- Som bilpassagerare sitter man tyst och följer kurvorna med sittbenen och justerar överkroppen
- På idrotten i skolan hoppade man häck i galopp (eller för den delen om man ska skutta över något alls)

Jag har även faktiskt lyckats avstyra ångestattacker genom att prata med mig själv som en häst: "ssch, sååja tjejen, det här går så bra så... duuuktig tjeej, lugn och fin.." osv :p
 
...dina föräldrar klagar på att gräset blivit nött i en fyrkant på gräsmattan (= din ridbana) och tycker att du kan väl springa lite hit och dit i stället. Du tycker de inte fattar nåt om ridning, man kan inte springa hit och dit, det finns bestämda vägar som man rider. Faktiskt. (Och hade du haft en riktig häst så hade gräsmattan varit för liten så då hade det inte behövt bli nött där :angel: ).
...mamma blir glad när du hittar en annan "ridbana" på en äng en bit från huset så gräsmattan får växa jämnt igen.
 
-När man i väntan på ambulansen efter att ha brutit benet känner "shit, jag som skulle tävlat nästa helg" o sen noggrant förklarar för kompisarna var alla hästens saker finns, och hur de ska ta hand om henne.
-När man tvärvägrar låta ambulanspersonalen klippa sönder ridstöveln för att komma åt det skadade benet utan klart deklarerar "morfin först - dra sen" - då fick i alla fall jag höra att jag var en jäkligt envis hästtös och ja, jag räddade mina stövlar! :p
-När frissan får instruktioner om hur hon ska klippa håret, för att det ska funka till donuten
-När det sparas på alla gamla handdukar och lakan för att "det kan vara bra att ha i stallet"
- När man får köpa ett eget durkslag för att mamma inte blev så glad när hon upptäckte att jag råkade låna hennes när jag sköljde betfor :angel:
- När det alltid ligger ett fleecetäcke i bagageutrymmet på bilen - man vet aldrig när man ska iväg nästa gång
 
När man har bråttom till bussen och galopperar för att det ska gå lite snabbare ;)

(Kanske bara är jag, men det känns som att det ska vara mycket skonsammare för kroppen att galoppera än att springa? roligare är det iaf... även fast folk kollar lite snett på en :laugh:)
 
När man planerar in hästens sommarlov efter när man själv ska åka bort några dagar (så att man inte behöver låta någon annan motionera ens älskling)

När den där resan man själv ska åka bort på, som är fyra dagar kort, framkallar ångest för hur ska älsklingen klara sig själv så länge? :nailbiting: Själv = typ 30 hästkompisar och 15 människokompisar. Och 5 kattkompisar och 3 hundkompisar. Med andra ord, inte själv över huvud taget...

När sommarens höjdpunkt är att åka (som publik) till SM...

... och när vinterns höjdpunkt är Stockholm Horse Show.

När det är HELT LUGNT att kliva upp 04.30 på helgen för att åka på en tävling två timmar bort, men sjutton vad plågsamt tidigt det känns om man måste vara hos läkaren 08.00 :cautious:

När ragget tycker att man spenderar för mycket tid i stallet och för lite med henom och all eventuell kärlek dör på direkten (och man tycker att det är helt normalt)

När nära och kära inte längre frågar vad man önskar sig i födelsedagspresent eller julklapp, utan helt enkelt ger en ett par ridstrumpor och ett presentkort på en hästaffär

När bilen inte får plats i garaget för att det är fullt med hästgrejer där

När man "inte har råd" och "inte har tid" med en fika på stan med en kompis, för att man ska rida för tränare med hästen. Nästan varje gång kompisen frågar.

"Dyrt" = Gå på bio för 120 kr.
"Billigt" = Åka på sadelprovning och hitta en sadel för 17000 kr istället för de 25000 kr man kallt räknat med att få betala.

När vännerna vet att om man föreslår något en helgkväll så gäller det att passa på, för det här kan mycket väl vara den enda hästlediga kvällen på fyra månader.

När man tycker att det är för långt till affären (5 km), men det är helt rimligt att köra 2,5 mil enkel väg till stallet fast hästen har vilodag och man har helinackordering, bara för att pussa lite på den.

När man inte kontaktar läkare, fast man vet att man absolut borde, för att "då kommer jag få ridförbud och jag ska tävla till helgen"

När man är vuxen och fortfarande får impulser (och följer dem) att köra ett galopprace mot sitt promenadsällskap när man är ute och går med en vän
 

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
379
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 529
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 418
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp