Besittningsrätt villa?

Cha9

Trådstartare
Allvetande Buke - behöver er expertis!

Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård i snart sju år. Fadern är åldrig och tyvärr är deras relation mycket dålig sen massor med år tillbaka. Kusinen lever ensam men har två katter och en hund som sällskap. Modern (min moster) (ännu mera åldrig..) bor i granngården och är väl primära orsaken till att kusinen bor där - för att kunna bistå och hjälpa till vid behov.

Jag har tyvärr blivit informerad om vad som hänt i lite sent skede, men detta är vad jag vet:

Kusinen har inte betalt nån regelrätt hyra (tyvärr igen..) men betalt el/uppvärmningskostnaderna för båda bostadshusen som kompensation.

Pappan beslutade sig för att flytta, och sälja i våras - mäklare har varit inblandad - och uppenbarligen har hela fastigheten nu blivit såld. Detta resulterar i att pappan stormar in till kusinen (i lördags) och meddelar "bara så att du vet - så ska du vara ute ur huset till 1:a oktober". Tydligen är det då nye ägaren har fått tillträde (som dessutom redan har börjat köra dit diverse bilar och annat då han är skrothandlare).

Kusinen är förtvivlad - letar boende desperat, är orolig över att katterna ska flytta osv. Detta är något av en enstöring som inte haft det alltför lätt i livet..

Det lilla jag vet om hyrestvister är ju att besittningsrätten är (väl?) relativt stark när man hyr en fristående bostad - och åtminstone bör väl min kusin få rättmätiga 3 månaders uppsägningstid?? Dessutom undrar jag om det t o m skulle gå att hävda en starkare besittningsrätt än så - d v s att försäljningen inte är tillräckligt gott skäl för uppsägning? Den nye köparen borde alltså "ta över hyresgästen" och i ett senare skede i så fall säga upp den - om ägaren ska använda bostaden själv? Jag tror ju att den nye ägaren tyvärr inte är informerad om hur situationen har sett ut, utan är säkert bara lovad att fastigheten ska stå tom till den 1:a oktober

Jag har själv en gång för länge sen varit i besittningsskyddstvist - och då hade jag som hyresgäst tom 9 månaders uppsägningstid (efter förlikning) visade det sig. Skillnaden var naturligtvis att jag hade ett korrekt kontrakt.

Å andra sidan har ju i detta fallet funnits ett muntligt avtal + att räkningar betalats vilket borde kunna "bevisa" att ett hyresförfarande varit fallet här?

Tycker så synd om min kusin som har ett praktarsel till far - kusinen är adopterad - och faderns biologiska barn ska tydligen få allt lösöre som inte ska med i flytten. Min kusin får ingenting - och blir vräkt på köpet!

Uppe på alltihop så är mina föräldrar oroliga över att inte få servitut på uppfarten till fastigheten (de har skog bakom husen). De har inte lyckats få denne envetne karl att skriva papper på detta - och att en ny ägare ska göra det är ju inte alls säkert...

Sorry om det blev långt - men nu är Cha9 upprörd!
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Allvetande Buke - behöver er expertis!

Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård i snart sju år. Fadern är åldrig och tyvärr är deras relation mycket dålig sen massor med år tillbaka. Kusinen lever ensam men har två katter och en hund som sällskap. Modern (min moster) (ännu mera åldrig..) bor i granngården och är väl primära orsaken till att kusinen bor där - för att kunna bistå och hjälpa till vid behov.

Jag har tyvärr blivit informerad om vad som hänt i lite sent skede, men detta är vad jag vet:

Kusinen har inte betalt nån regelrätt hyra (tyvärr igen..) men betalt el/uppvärmningskostnaderna för båda bostadshusen som kompensation.

Pappan beslutade sig för att flytta, och sälja i våras - mäklare har varit inblandad - och uppenbarligen har hela fastigheten nu blivit såld. Detta resulterar i att pappan stormar in till kusinen (i lördags) och meddelar "bara så att du vet - så ska du vara ute ur huset till 1:a oktober". Tydligen är det då nye ägaren har fått tillträde (som dessutom redan har börjat köra dit diverse bilar och annat då han är skrothandlare).

Kusinen är förtvivlad - letar boende desperat, är orolig över att katterna ska flytta osv. Detta är något av en enstöring som inte haft det alltför lätt i livet..

Det lilla jag vet om hyrestvister är ju att besittningsrätten är (väl?) relativt stark när man hyr en fristående bostad - och åtminstone bör väl min kusin få rättmätiga 3 månaders uppsägningstid?? Dessutom undrar jag om det t o m skulle gå att hävda en starkare besittningsrätt än så - d v s att försäljningen inte är tillräckligt gott skäl för uppsägning? Den nye köparen borde alltså "ta över hyresgästen" och i ett senare skede i så fall säga upp den - om ägaren ska använda bostaden själv? Jag tror ju att den nye ägaren tyvärr inte är informerad om hur situationen har sett ut, utan är säkert bara lovad att fastigheten ska stå tom till den 1:a oktober

Jag har själv en gång för länge sen varit i besittningsskyddstvist - och då hade jag som hyresgäst tom 9 månaders uppsägningstid (efter förlikning) visade det sig. Skillnaden var naturligtvis att jag hade ett korrekt kontrakt.

Å andra sidan har ju i detta fallet funnits ett muntligt avtal + att räkningar betalats vilket borde kunna "bevisa" att ett hyresförfarande varit fallet här?

Tycker så synd om min kusin som har ett praktarsel till far - kusinen är adopterad - och faderns biologiska barn ska tydligen få allt lösöre som inte ska med i flytten. Min kusin får ingenting - och blir vräkt på köpet!

Uppe på alltihop så är mina föräldrar oroliga över att inte få servitut på uppfarten till fastigheten (de har skog bakom husen). De har inte lyckats få denne envetne karl att skriva papper på detta - och att en ny ägare ska göra det är ju inte alls säkert...

Sorry om det blev långt - men nu är Cha9 upprörd!

Lite info...

http://www.byggahus.se/ekonomi/167215-besittningsratt-i-privat-villa
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Om kusinen är skriven på huset så är besittningsrätten gaska så stark.
Kusinen skall bestrida uppsägningen, som måste vara skriftlig annars så finns den inte.
Och så skall tvisten hänskjutas till hyresnämnden och det är hyresvärdens problem att göra det.
Det finns dessutom massor av regler runt hur en uppsägning skall gå till för att vara giltig.

Att kusinen inte har betalat hyra spelar ingen roll utan kan snarare utgöra en svårighet för nya ägarna att få ut hyra.

Så Kusinen skall bara sitta helt lugnt och göra inget, det måste komma en delgivning från Hyresnämnden för att han skall behöva börja bry sig.
Sedan så skall det hela genom hyresnämnden.
Han borde börja md att gå med i Hyresgästföreningen som har jurister som kan hjälpa till.

Inte_Ung, Hyresvärd
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Skogen då.
Man har alltid rätt att komma fram till sin fastighet, gäller även skogsfastighet.
Lantmäteriet hjälper till med den delen.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Tack! Då var det som jag trodde. Då ska jag kontakta kusinstackaren i morgon och informera om läget! Man får alltid svar av Bukefolket :bow:
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Fast vad lagen säger och hur problem bäst ska lösas är inte alltid samma sak. Varför inte prata med nya ägaren och fråga ifall man får fortsätta hyra huset?

Hade jag varit den nya ägaren hade jag varit betydligt mer vänligt inställd till någon som jag kunde ha en kommunikation med än någon som bara hävdade sin rätt och utgjorde ett problem för mig. Problem tar tid att lösa och det är aldrig någon som vill få problem på halsen.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Skogen då.
Man har alltid rätt att komma fram till sin fastighet, gäller även skogsfastighet.
Lantmäteriet hjälper till med den delen.

Ja, men inte utan skälig ersättning till den fastighetsägare som tillhandahåller väg.
Vid en slutavverkning kan det röra sig om mellan 2 till 10 kr per utkörd kubikmeter gånger kilometer väg...som exempel.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

För att orka vara lugn så är det bra att veta sina rättigheter.
Det blir så mycket lättare att vara vänlig då.

Man kan ju också bara sitta kvar och göra inget alls.
Nya ägaren har ju köpt huset med en hyresgäst i och normalt sett så måste den ju då ta över hyresgästen.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Det är olika saker.
Rätt till väg innebär att man har rätt att få komma fram.
Själva vägen måste man ju sedan betala för.
Om den redan finns så måste man betala för slitaget som blir av att använda den och om den inte finns så får man bekosta den själv.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Om kusinen är skriven på huset så är besittningsrätten gaska så stark.
Kusinen skall bestrida uppsägningen, som måste vara skriftlig annars så finns den inte.
Och så skall tvisten hänskjutas till hyresnämnden och det är hyresvärdens problem att göra det.
Det finns dessutom massor av regler runt hur en uppsägning skall gå till för att vara giltig.

Att kusinen inte har betalat hyra spelar ingen roll utan kan snarare utgöra en svårighet för nya ägarna att få ut hyra.

Så Kusinen skall bara sitta helt lugnt och göra inget, det måste komma en delgivning från Hyresnämnden för att han skall behöva börja bry sig.
Sedan så skall det hela genom hyresnämnden.
Han borde börja md att gå med i Hyresgästföreningen som har jurister som kan hjälpa till.

Inte_Ung, Hyresvärd

Hyressättningen kan väl gå genom hyresnämnden. Han har ju bott i stort sett gratis i ett av faderns hus. Det kan man inte begära att han ska få göra i fortsättningen...

Sedan kan det väl uppstå ett problem om villan och "corps de logit " ligger på samma ostyckade tomt. Då har han ju varit skriven på samma adress som fadern och han har ju nu sålt och ska lämna den....

Det brukar ju vara så att den eller de bostäder som de anställda förr fick disponera och som nu ofta används av barnen eller som undantagsstugor ligger i anslutning till gårdens övriga kåkar. Den gemensamma elen tyder ju på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Besittningsrätt villa?

Det är olika saker.
Rätt till väg innebär att man har rätt att få komma fram.
Själva vägen måste man ju sedan betala för.
Om den redan finns så måste man betala för slitaget som blir av att använda den och om den inte finns så får man bekosta den själv.

Javisst, jag håller med dig, men många tror att rätt till väg betyder kostnadsfri rätt till väg.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Ja hyressättningen måste gå genom hyresnämnden om hyresvärden vill ändra hyran.
Men det tar många månader att dra det och under tiden så gäller det gamla avtalet.
Först så måste hyresvärden meddela villkorsändring minst 3 månader innan den skall börja att gälla.
Och efter det så tar det tid.

Sedan kan det väl uppstå ett problem om villan och "corps de logit " ligger på samma ostyckade tomt. Då har han ju varit skriven på samma adress som fadern och han har ju nu sålt och ska lämna den.
Det spelar ingen roll.
Antingen så har husen olika nummer, det har husen på min fastighet.
Eller så är det i alla fall Kusinens hem.
Man får inte kasta ut folk ur deras hem hur som helst, så det måste gå den lagliga vägen.
Jag tror att Kronofogden är de som hanterar Husockupanter.
Det tar också tid.

Det brukar ju vara så att den eller de bostäder som de anställda förr fick disponera och som nu ofta används av barnen eller som undantagsstugor ligger i anslutning till gårdens övriga kåkar. Den gemensamma elen tyder ju på det.
Det är helt andra regler för tjänstebostäder - även i dag.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Ja hyressättningen måste gå genom hyresnämnden om hyresvärden vill ändra hyran.
Men det tar många månader att dra det och under tiden så gäller det gamla avtalet.
Först så måste hyresvärden meddela villkorsändring minst 3 månader innan den skall börja att gälla.
Och efter det så tar det tid.


Det spelar ingen roll.
Antingen så har husen olika nummer, det har husen på min fastighet.
Eller så är det i alla fall Kusinens hem.
Man får inte kasta ut folk ur deras hem hur som helst, så det måste gå den lagliga vägen.
Jag tror att Kronofogden är de som hanterar Husockupanter.
Det tar också tid.


Det är helt andra regler för tjänstebostäder - även i dag.

Det förnekar jag ju inte,men situationen är ju en aning mer komplicerad än bara hyresvärd-gäst.
Jag tror inte att vuxna hemmavarande barn har samma rättigheter o skyldigheter.

Att den nye ägaren kan få problem om gästen obstruerar.

men killen har ju bott hemma hos pappa, flyttar pappan så får han väl flytta med då;)
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Man får inte kastas ut ur den bostad där man är skriven sedan många år.
Så är det bara..
Så det är inte Kusinen som har problem utan säljaren och köparen av fastigheten
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Japp här håller jag med, en bekant till mig köpte gård med ett hus som hade just en tidigare hyresgäst. Rådet till henne var just att behålla hyresgästen, nu fick hon möjlighet att omförhandla kontraktet vilket inte passade hyresgästen varför denne avflyttade efter egen uppsägning. Men det var inte helt igenom enkelt att säga upp en hyresgäst som varit skriven länge på samma adress.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Man får inte kastas ut ur den bostad där man är skriven sedan många år.
Så är det bara..
Så det är inte Kusinen som har problem utan säljaren och köparen av fastigheten

En sida av saken:
Hemmavarande son bor hos sin far. Fadern säljer av bostället.
Sonen får då antingen följa med till faderns nya bostället eller skaffa nytt eller komma överens med den nye ägaren om villkor för att bo kvar.

Den andra

En hyresgästs värd säljer bostället och den nye värden övertar hyresgästen med nya skäliga villkor.


Sonen var ju boende hemma hos den ena föräldern eller hur. Betalade ingen hyra, så viott jag kan tänka mig stod han inte för elen, det gjorde förmodligen gårdsägaren. Och kusinen betalade därefter elkostnaden......
Förmodligen kontant.
För gårdsägaren gjorde nog avdrag för elen exl normal schablon-förbrukning för bostad....
 
Senast ändrad:
Sv: Besittningsrätt villa?

TS skriver ju att det finns betalda räkningar som bevis, det tolkar jag som att kusinen har betalat elen på något sätt som går att bevisa?
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Men vänta nu... Var har jag sagt att det är "hemmavarande barn"?? Vet inte om det räknas som det när kusinen i fråga har haft eget boende på annan ort i så där 25 år?? :p Vi pratar om min kusin på över 50 vars far är snart 80. Raljera inte.. Kusinen har alltså för ca 7 år sen (då fadern köpte denna fastighet av ett dödsbo) "hyrt" en på fastigheten fristående trerums-villa. Kusinen har också betalt el - och uppvärmningskostnader för både sitt och faderns hus i sju år, istället för att betala hyra som jag förstått det.

Varför de inte upprättat ett kontrakt vet jag inte - men det kan ju ha att göra med att de är släkt.. Ibland blir man dock oense inom familjen, och relationen dem emellan har varit minst sagt frostig.

Min kusin är nog inte ute efter att få bo kvar i all evighet - men att endast få drygt en månads uppsägningstid är inte OK. Det handlar alltså om att kunna förlänga uppsägningen så långt det är möjligt.

Huruvida det finns två fastighetsbeteckningar på husen är jag dock inte helt säker på, men det är något jag tar för givet - det handlar inte om något uthus på gården..

Angående servitutet på uppfarten så är naturligtvis mina föräldrar medvetna om att det kan medföra kostnader, det handlar inte om det, utan om den nye ägaren kan förvägra dem tillträde..??

Slutligen vill jag bara tillägga att jag fått de svar jag behövde! ;)
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Är han inte skriven på fastigheten utan hyr den bara ändå? är han folkbokförd på annan ort så kastas han ju inte ut på gatan.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Angående servitutet på uppfarten så är naturligtvis mina föräldrar medvetna om att det kan medföra kostnader, det handlar inte om det, utan om den nye ägaren kan förvägra dem tillträde..??
Nej, ett servitut innebär att andra har rätt att använda någon del av ens fastighet. Finns det servitut på vägen så kan inte nya ägaren vägra de tillträde på vägen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har en liten fråga. Vi sa upp vår stallplats i mitten på oktober. Fick veta efter det att vi är en av många som flyttar våra hästar pga...
2
Svar
37
· Visningar
4 677
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag bor i en WG (osäker på vad det heter på svenska, men kanske kollektiv?), jag står på huvudkontraktet och två killar hyr varsitt rum...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: Agapi
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 627
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp