Besittningsrätt villa?

Sv: Besittningsrätt villa?

Läs vad jag skrev en gång till...
Faktum kvarstår, det finns inget avtal, ingen registrerad hyresfastighet som ingår i någon verksamhet och hen har inte betalat någon avtalsenlig hyra till sin far.

Nej, Inte_Ung har helt rätt. Det är faktiskt ganska så vanligt att man inte har något skriftligt avtal (tyvärr) och därför så räcker det i princip med att man kan visa att man bor på adressen (genom att vara skriven där) och att man betalat för sig på något sätt för att ett hyresförhållande ska anses föreligga.

//Zoya, jurist med specialintresse inom fastighetsrätt.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Det jag vände mig emot var inte uppsägningstiden utan själva besittningsskyddet som diskuterades. Min tolkning är att det borde vara svårt att bestrida en uppsägning i samband med en försäljning av en fastighet som inte specifikt är till uthyrning och rimligtvis borde det bli ännu svårare när det bara finns en informell överenskommelse att gå på.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Besittnings skydd har kusinen oavsett om det finns möjligheter att säga upp denne och att som du pekar på säga att personen inte betalt hyra och det är en närs släktnng man hyr av har inget med besittningsrätten att göra eller inte. Det som gör att det kan vara möjligt att säga upp är att set är ett enfamiljshus, inte omständigheterna som brist på avtal och släktskap du pekar på.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Det är nog samma fastighetsbeteckning men olika adresser.
Man kan ha massor av fristående bostäder på samma fastighet.
För att inte tala om hyreshus där det finns flera lägenheter på samma adress.

Lite OT, men hur får man olika adresser till samma gård (olika hus)? Jag har ju två hus på min gård och det skulle vara toppen med separata adresser så jag slipper agera brevbärare..:D
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Hos mig skickade de ut att husen skulle heta 1 och 2, men jag minns inte vem som hanterade det.
Sen fick jag ett elände med Tekniska Verken som krävde två soptunnor eller åtminstone att jag betalade för två men hade en. :meh:
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Kommunen sköter den saken.
Från att alla hus hade adressen Gården, 123 45 Byn så fick husen var sin adress enligt Område Gården 510, 515 och 535, 123 45 Byn.
Det var Område som satte numren, Området har numreringen som ger att det blir så höga siffror.

Jag satte upp separata brevlådor med namn på och dessa fick då förut lådnummer som ordnade posten.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Man betalar en grundavgift för sopor per hushåll.
Det skall bla.a. gå till återvinningsstationen.
Jag har sedan en jättestor soptunna till alla.
Det blir billigast.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

OK, får kolla med kommunen då!

Har i alla år haft gemensam soptunna för hela gården och den är aldrig mer än halvfull (normalstorlek), så känns ju lite surt att betala för fler hushåll, men vill ju att det ska bli "rätt":D
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Pengarna går till att ta hand om sådant avfall som skall lämnas in på återvinningsstation.
Att ta hand om gamla möbler, kylskåp och giftiga saker kostar pengar.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Tack för alla som engagerat sig! Jag har inte fått tag på kusinen - så jag vet inte hur det går..

Det kanske ska tilläggas att de regler vi pratar om är "gamla", dvs gäller avtal som ingåtts före 1:a februari i år. Det har ju kommit nya regler om besittningsrätt - och idag har man inte det när man hyr en bostad "privat" dvs om hyresvärden endast hyr ut en bostad. Tänkte det kan vara bra att tillägga detta så ingen tror att det är de reglerna vi behandlar i tråden.

Idag gäller detta: http://www.hyresnamnden.se/Amnesomr...ser-enligt-lagen-om-uthyrning-av-egen-bostad/
(Och hoppas jag fattat det rätt..)

Själv kan jag tycka att det är bra med de nya reglerna - då kanske fler vågar hyra ut sina hus. Tidigare var besittningsrätten något som skrämde många..
 
Sv: Besittningsrätt villa?

De nya reglerna gäller bara ett hus som hyresvärden tidigare har bott i och bara första hyresgästen efter det.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Du kan inte lite på vad som skrivs här när det gäller besittningsrätt, de regler som gäller vanliga hyresfastigheter är inte fullt ut tillämpliga i ett fall som detta. För egen del tror jag det blir svårt för din kusin att hävda besittningsrätt gentemot den nya ägaren.

jag är böjd att hålla med dig.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Besittnings skydd har kusinen oavsett om det finns möjligheter att säga upp denne och att som du pekar på säga att personen inte betalt hyra och det är en närs släktnng man hyr av har inget med besittningsrätten att göra eller inte. Det som gör att det kan vara möjligt att säga upp är att set är ett enfamiljshus, inte omständigheterna som brist på avtal och släktskap du pekar på.
Ja, precis det jag skrev och citerade ur JB 12:46.

Jag tror fortfarande att ni tolkar hyreslagen alltför välvilligt i det här fallet. Vore för övrigt intressant om någon kunde utreda skillnaden mellan att ha kontrakt och vara utan. Det låter på flera av er som att man klarar sig precis lika bra utan kontrakt eftersom man ändå har exakt samma skydd ändå av lagen, trots att detta inte gäller en etablerad hyresfastighet eller ingår i någon verksamhet.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Det låter på flera av er som att man klarar sig precis lika bra utan kontrakt eftersom man ändå har exakt samma skydd ändå av lagen, trots att detta inte gäller en etablerad hyresfastighet eller ingår i någon verksamhet.

Det är faktiskt precis så.
enda skillnaden är att det kan i vissa fall vara svårt att bevisa att ett hyresförhållande har förelegat.

Men om man kan bevisa det så är det faktiskt ingen skillnad vid tvist.
Lagen gäller i fallet hyra av bostäder över kontrakt i många fall.
Den är mycket detaljerad och tillförlitlig både för hyresgäst och hyresvärd.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Man betalar en grundavgift för sopor per hushåll.
Det skall bla.a. gå till återvinningsstationen.
Jag har sedan en jättestor soptunna till alla.
Det blir billigast.

Jag vet.

Den dagen jag tar hyresgäster kommer jag självklart att lösa det så. Just nu är situationen inte så även om det då fanns personer skrivna på båda husen/adresserna.

Före husnumrering hade de inte koll på hur många hushåll/fastighet hos oss.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Det räknas per hushåll.
Så bor ingen i huset så skall du inget betala för det.

På dem igen!
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Hoppas att TS återkommer med rapport så får vi se hur det hela utfaller. Det man kan konstatera är att det i så fall verkar väldigt vanskligt på många vis att vara hygglig (?) och låta någon bo i ens fastighet på lite lösa boliner, om kusinen får rätt att bo kvar utifrån besittningsskyddet.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Menar du att min tolkning att man alltid har rätt till 3 månaders uppsägning och att om man inte kommer överens får man ta ärendet via hyresnämnden?

Kontrakt finns, muntliga kontrakt gäller, givetvis är det svårare med bevis frågan om det är muntligt men det gör dem inte ogiltiga. Det finns uppgifter som styrker att personen bor på adressen.

Menar du att man ska kunna åka ut på dagen för att man har ett muntligt kontrakt och man bevisligen bott på adressen i många år?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har en liten fråga. Vi sa upp vår stallplats i mitten på oktober. Fick veta efter det att vi är en av många som flyttar våra hästar pga...
2
Svar
37
· Visningar
4 677
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag bor i en WG (osäker på vad det heter på svenska, men kanske kollektiv?), jag står på huvudkontraktet och två killar hyr varsitt rum...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: Agapi
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 627
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp