Besittningsrätt villa?

Sv: Besittningsrätt villa?

Du kan inte lite på vad som skrivs här när det gäller besittningsrätt, de regler som gäller vanliga hyresfastigheter är inte fullt ut tillämpliga i ett fall som detta. För egen del tror jag det blir svårt för din kusin att hävda besittningsrätt gentemot den nya ägaren.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Kort och gott:
Är kusinen folkbokförd där så kan kusinen gött sitta kvar tills det kommer en skriftlig uppsägning.

Det är riktigt, riktigt svårt att vräka en folkbokförd "husockupant" i Sverige :).
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Huruvida det finns två fastighetsbeteckningar på husen är jag dock inte helt säker på, men det är något jag tar för givet - det handlar inte om något uthus på gården..

Det är nog samma fastighetsbeteckning men olika adresser.
Man kan ha massor av fristående bostäder på samma fastighet.
För att inte tala om hyreshus där det finns flera lägenheter på samma adress.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

I just detta fall så är svaren mycket säkra.

Jag kan för säkerhets skull hänvisa till Jordabalken 12 kap och Hyrenämndens hemsida
http://www.hyresnamnden.se/
Där min information lätt går att verifiera.

För 7 år sedan så fick man besittningsrätt på ett hotellrum om man hade bott där i över 2 år och inte förhandlat bort den.
Det är fortfarande tillämpligt på avtal som ingåtts för så länge sedan.
Och har man bott i 7 år så finns där ett avtal, det är då säkert.
Muntligt avtal gäller som skriftligt.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Jag har fått litet frågor om besittningsrätt på PM.
Men väljer att svara här då frågan angår många.

Om man hyr av ett företag/firma och uthyrningen är avsedd att vara långsiktig så har man besittningsrätt från första dagen.
Det är vad tillsvidarekontrakt handlar om.

Före den nya lagen om privatuthyrning så var gränsen för besittningsrätt vid andrahandsuthyrning 2 år.
Privata bostäder kan man säga upp om man behöver dem till sig själv eller till någon närstående.
Men det kan hyresgästen kräva att få prövat i Hyresnämnden.
Eller snarare det måste hyresvärden få fastslaget i Hyresnämnden.

Här så finns Hyresnämndens svar på sådana frågor.
http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Men han har nog betalt en ganska skälig hyra. El och värme för faderns hus kan ju gå på allt från 1000-5000/månad.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Kort och gott:
Är kusinen folkbokförd där så kan kusinen gött sitta kvar tills det kommer en skriftlig uppsägning.

Det är riktigt, riktigt svårt att vräka en folkbokförd "husockupant" i Sverige :).

Ja, detta låter rimligt.
Fast varför skulle den nya ägaren inte vilja ha din kusin kvar? De kanske inte behöver båda husen utan vill ha en hyresgäst? Varför kontaktar han inte de nya?
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Men besittningsrätt kräver väl rimligtvis ett hyreskontrakt? Hur kan man hävda sin rätt till en bostad med hjälp av lite betalda elräkningar? Dessutom så borde väl huset i så fall i något läge definierats som fristående hyresfastighet, annars är han väl snarare att betrakta som en inneboende utan avtal. Jag har svårt att se att man kan ha något skydd i en sån situation, särskilt om nya ägaren har andra planer för huset än att ha det som hyreshus. Jag har ett liknande fall i min släkt där en person bott i många år (20+) år på en gård som såldes utan kontrakt men i utbyte mot arbetskraft. Hen fick inte vara kvar trots att hen drog det till varje instans hen kunde.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Men besittningsrätt kräver väl rimligtvis ett hyreskontrakt?
Finns inget skrivet kontrakt så är det hyreslagen som gäller.
Att bo 7 år och vara skriven samt betala för sig är något som visar att ett hyresförhållande har funnits.
Det skall vara ersättning i pengar och de skall helst gå att visa.
Men betalade elräkningar går nog att bevisa.

Jag har ett liknande fall i min släkt där en person bott i många år (20+) år på en gård som såldes utan kontrakt men i utbyte mot arbetskraft. Hen fick inte vara kvar trots att hen drog det till varje instans hen kunde.
Om man arbetar för sin bostad så är det annorlunda.
Då så gäller reglerna för tjänstebostad och där har man inte besittningsrätt.

Se Jordabalken 12 kap
46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i fall som avses i SFS 2009:180 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när
8. hyresförhållandet beror av sådan anställning i statlig eller kommunal verksamhet som är förenad med bostadstvång eller av anställning inom lantbruket eller av annan anställning, om den är av sådan art att det är nödvändigt för arbetsgivaren att förfoga över lägenheten för upplåtelse åt anställningens innehavare, samt anställningen har upphört,

Källa http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Intressant. Men hur ska man bevisa att det finns ett hyresförhållande? Särskilt med tanke på släktskapet så blir det svårt att bevisa att det verkligen varit fallet. Jag tänker att tex om jag hade ett vuxet barn så vore det ju märkligt om hen kunde hävda besittningsrätt efter det att jag och min man sålt vårt hus. Antingen måste väl huset varit definierat som hyresfastighet eller så måste det väl finnas ett kontrakt. Om mitt påhittade vuxna barn skulle ha rätt att kräva att få bo kvar i sitt rum i källaren efter en försäljning så går det ju i praktiken inte att sälja huset om inte nya ägaren kan tänka sig att gå med på att ha hen kvar. Dessutom får man väl betrakta faderns (även om jag inte riktigt hängde med i vems fader det var men rimligtvis kusinens) muntliga besked som en uppsägning?
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Släktskapet hör inte dit när det gäller myndiga människor.
De har ett juridiskt avtal.

Två saker är viktiga.
1. Att den som hyr är skriven på adressen.
2. Att det går att visa att ersättning i pengar har utgått.

Om dessa båda är uppfyllda så är det bevisat.
Annars så blir det någon form av ockupation.
Men om man inte blir utkörd på 7 år så övergår nog det till ett hyresförhållande efter några år.
Och då så kommer nog regeln med 2 år in i bilden.

Hyresvärdar måste säga upp sina hyresgäster skriftligt för att det skall bli en giltig uppsägning.
Och reglerna för hur det skall gå till är mycket kontrollerade.
Se 12 kap i Jordabalken.
Ockupanter måste också sägas upp på rätt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Besittningsrätt villa?

1. Att den som hyr är skriven på adressen.
2. Att det går att visa att ersättning i pengar har utgått.
Men kan man det i det här fallet? Att personen har bidragit till elen lite då och då kan väl inte räknas som hyra, det låter mer som ett alldeles rimligt krav på ett hemmaboende vuxet barn, att det bidrar till hushållet med lite inkomster.
Googlade lite och enligt Jordabalken 12:46 som beskriver undantagen från besittningsrätten så är 6:an applicerbar i det här fallet:

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i fall som avses i SFS 2009:180 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när
/.../
6. avtalet avser en lägenhet i ett en-eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,
/.../
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Tydligen blir detta bara snurrigare och snurrigare... :p Känns lite som viskleken..

Nu följer jag tråden mest för att det är roligt att se hur konstigt det kan bli.. "Inte ung" har redan svarat på min ursprungliga fråga - och har också förstått omständigheterna korrekt.. Dessutom stämmer "Inte ungs" information med det som jag själv har erfarenhet av i hyresfrågor. Så jag säger man-tackar :bow: (eftersom jag precis läser S.Kings Mörka Tornet - serie) :)

Det är INTE någon "son" som bor kvar i hemmet i nåt rum i källaren... :crazy:
I sådana fall gäller naturligtvis inte någon besittningsrätt - det står helt klart! Naturligtvis får föräldrar sälja sina hus - även om de har vuxna barn boende i huset.. Det är inte det den här tråden handlar om..
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Det är INTE någon "son" som bor kvar i hemmet i nåt rum i källaren...
Läs vad jag skrev en gång till...
Faktum kvarstår, det finns inget avtal, ingen registrerad hyresfastighet som ingår i någon verksamhet och hen har inte betalat någon avtalsenlig hyra till sin far.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Första svaret jag gav dig, var riktat till det förra inlägget. Angående nu detta:
46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i fall som avses i SFS 2009:180 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när
/.../
6. avtalet avser en lägenhet i ett en-eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,
/.../

Som jag läser (!) är texten INTE tillämplig, då den hänvisar till lägenhet I ett en- eller tvåfamiljshus.

Detta gäller en helt fristående bostadshus som står ca 30 meter från det andra bostadshuset.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Lägenhet i juridisk mening har inte riktigt samma betydelse som i dagligt tal utan är helt enkelt det man hyr för bostadsändamål och kan mycket väl vara ett helt hus (som jag kommer ihåg det). Det är bara ett exempel på hur fel det kan gå när man som lekman försöker tolka lagparagrafer, det är lätt hänt och jag har gjort liknande misstag fastän jag läst juridik på universitetet.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Jo och då så hamnar man i Hyresnämnden.
Så det blir upp till den att avgöra hur det blir där.
Därför så måste uppsägning ske enligt alla konstens regler för att sedan av Hyresvärden hänskjutas till hyresnämnden.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Det som avgör att det inte räknas som hemmavarande barn är dels åldern på Kusinen, dels att Kusinen har bott på egen hand tidigare samt, och det är det viktigaste, det handlar om ett eget hushåll.
De har inte gemensamt hushåll utan bor var och en för sig i olika bostäder.

Släpp det där med släktskapet för det hör inte dit i juridisk mening.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Lägenhet i juridisk mening har inte riktigt samma betydelse som i dagligt tal utan är helt enkelt det man hyr för bostadsändamål ...

Just den detaljen står noga beskriven i Jordabalken.
Så det räcker långt med att vara läskunnig.

Sedan så är jag ju proffs på mitt sätt.
Jag är hyresvärd och har varit tvungen att lära mig just det här.
Jag har läst så mycket i Jordabalken att jag nästan kan den utantill.
 
Sv: Besittningsrätt villa?

Läs vad jag skrev en gång till...
Faktum kvarstår, det finns inget avtal, ingen registrerad hyresfastighet som ingår i någon verksamhet och hen har inte betalat någon avtalsenlig hyra till sin far.

Faktum är att avtal finns, ett muntligt, och beviset är betalda räkningar + det faktum att personen är skriven i lägenheten sedan länge.

Det finns regler för hur man får säga upp folk, man kan inte bara kasta ut dem på gatan även om man har laglig rätt att säga upp dem. I det här fallet handlar det om att få en rimlig uppsägningstid, inte om att bo kvar för all framtid.

Menar du att TS kusin inte skulle ha rätt att få tid på sig att skaffa nytt boende?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har en liten fråga. Vi sa upp vår stallplats i mitten på oktober. Fick veta efter det att vi är en av många som flyttar våra hästar pga...
2
Svar
37
· Visningar
4 677
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag bor i en WG (osäker på vad det heter på svenska, men kanske kollektiv?), jag står på huvudkontraktet och två killar hyr varsitt rum...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: Agapi
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 626
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp