Bukefalos 28 år!

dumpa gödsel

Håller verkligen med och jag tycker det här sidospåret är otroligt tramsigt.
Och bara för att fortsätta det fåniga spåret så satt jag och mina stallkamrater och åt pizza på Brottby Café igår och konstaterade just att Angarn - Brottby är hyfsat lantligt men bortom Lindholmen är det verkligen på riktigt! :D

/*kör till Markim och tränar varje vecka*
 
Och bara för att fortsätta det fåniga spåret så satt jag och mina stallkamrater och åt pizza på Brottby Café igår och konstaterade just att Angarn - Brottby är hyfsat lantligt men bortom Lindholmen är det verkligen på riktigt! :D

/*kör till Markim och tränar varje vecka*

Haha :D Då ska vi inte tala om bort mot Kårsta-hållet...

/uppvuxen i åkersberga med många turer inom/genom vallentuna kommun
 
Men där finns ju hus överallt ju!
Mest glesbefolkade delen av kommunen är nog Tärnanområdet. Annars växer det så det knakar. Vilket inte hindrar att det finns allmänna (statliga) grusvägar, stora delar av kommunen saknar kollektivtrafik (eller har mkt lite), saknar service inom en mil etc. Men visst, jämfört med Dorotea är det tätbefolkat ;)
 
Om det är tillräckligt tätt mellan husen så upphör det att vara utom planlagt område och övergår till att vara gruppbebyggelse.
Och då så gäller ju andra regler.

Men varför detta behov av att definiera vad som är "riktiga landsbygden"? Vad spelar det för roll för trådens ursprungliga frågeställning?
 
Men varför detta behov av att definiera vad som är "riktiga landsbygden"? Vad spelar det för roll för trådens ursprungliga frågeställning?
Jag tycker att det är intressant att diskutera vad som riktiga landet innebär för dem som bor där.
Som att det kan finnas gödselstukor på fältet utanför tomtgränsen.
Något som man ju inte förväntar sig i ett glesare villaområde.
Och var man skall dra gränserna för hur mycket villaägarna på landet får påverka djurhållning och verksamhet på landet.

Om det inte är "riktiga" landet så är det ju mera ett lantligt bostadsområde med boende som huvudsaklig funktion.
Medan en landsbygd med jordbruk ju har produktion av livsmedel och djurhållning som huvudsaklig funktion.
Det är ju ganska så olika.
 
Jo intressant att en tråd om gödselhantering kommer att handla om hur tätbebyggt Vallentuna är egentligen ;) (Lindholmen är en tätort, men norr där om är det inte så mkt som är planlagt)
Eftersom Vallentuna är nära storstan och många av gårdarna små så har jordbruket förändrats radikalt de senaste 20-30 åren. De flesta gårdar som hade kor när jag var barn har förvandlats till hästgårdar eller arrenderar ut markerna till åker, medan ekonomibyggnaderna mer eller mindre förfaller. Sista mjölkbonden i vårt närområde gav upp för 10-15 år sedan. Närmaste nötköttbonden sålde häromåret till ett fastighetsbolag som nu styckar villor intill grannens hästhagar. Marken är på tok för värdefull för att småbönderna ska ha "råd" att bo kvar. '
Konfliktfritt är det inte med den förvandling som pågår. Alla nya gårdsägare, eller deras hyresgäster, förstår inte varför man inte får rida på vallen t ex. Markerna utarmas av att betas av för många djur utan att skötas enligt konstens alla regler (Obs generaliserar). Trycket med för många djur på för små marker ger också större risk för konflikter med grannar än vad det var när samma marker användes för jordbruk och/eller nöt och får.
 
Jag tycker att det är intressant att diskutera vad som riktiga landet innebär för dem som bor där.
Som att det kan finnas gödselstukor på fältet utanför tomtgränsen.
Något som man ju inte förväntar sig i ett glesare villaområde.
Och var man skall dra gränserna för hur mycket villaägarna på landet får påverka djurhållning och verksamhet på landet.

Om det inte är "riktiga" landet så är det ju mera ett lantligt bostadsområde med boende som huvudsaklig funktion.
Medan en landsbygd med jordbruk ju har produktion av livsmedel och djurhållning som huvudsaklig funktion.
Det är ju ganska så olika.

Min poäng är att det inte finns något som heter "riktiga landet". Och att jag blir vansinnigt less på alla kategoriseringar av folk som "stadsbo" baserat på lösa grunder och fördomar, och uppfattningen att alla som bor i Stockholms län bor i "Storstockholm".
 
Och att jag blir vansinnigt less på alla kategoriseringar av folk som "stadsbo" baserat på lösa grunder och fördomar, och uppfattningen att alla som bor i Stockholms län bor i "Storstockholm".
Den dag som man slutar upp med att uppföra sig som en stadsbo så slipper man det problemet.

Men detta:
Den ena dumpar gödsel med halm i på ängen precis nedanför oss. Nu är ju sommaren på väg och jag är lite orolig för att det kommer att lukta. Jag har inget emot hästar och hästlukt, men när vi sitter ute och äter så vill jag ogärna känna bajslukten.
Men jag tror inte någon uppskattar att det luktar skit på sommaren när man är ute i trädgården hela dagarna. Eller?
Är verkligen rena stadsbofasoner.
Har man problem med sådant så är det lämpligt att stanna i detaljplanerat område där sådant är reglerat.
 
Jag tycker att det är intressant att diskutera vad som riktiga landet innebär för dem som bor där.
Som att det kan finnas gödselstukor på fältet utanför tomtgränsen.
Något som man ju inte förväntar sig i ett glesare villaområde.
Och var man skall dra gränserna för hur mycket villaägarna på landet får påverka djurhållning och verksamhet på landet.

Men inte ens på "riktiga landet" får en gödselstuka störa närboende.
 
Men inte ens på "riktiga landet" får en gödselstuka störa närboende.
På riktiga landet så är det ingen som blir störd av en gödselstuka.
Dels så läggs den rätt där och dels så är det så långt mellan husen att stukan inte kommer nära.
Husen ligger så långt in på den egna marken att det inte riktigt går att störa.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 746
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 808
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp