Bukefalos 28 år!

dumpa gödsel

Jo intressant att en tråd om gödselhantering kommer att handla om hur tätbebyggt Vallentuna är egentligen
Det är det väl inte?
Det är ju av största betydelse för gödselhantering hur tätbebyggt det är i omgivningen.
Om där bara finns en massa gårdar så kommer man ju inte ens i närheten av grannen på fastighetsgränsen.
 
På riktiga landet så är det ingen som blir störd av en gödselstuka.
Dels så läggs den rätt där och dels så är det så långt mellan husen att stukan inte kommer nära.
Husen ligger så långt in på den egna marken att det inte riktigt går att störa.
ehmm, jag bor på "riktiga landet" och grannen la en rätt rejäl stuka precis utanför vår altan, ja den började 50m bort men de byggde på den, åt vår gård. så innan den plöjdes ut var den kanske 40m bort. hade vi inte klagat så hade de fortsatt bygga ut den så att den kom ännu närmre.
vårt hus ligger precis vid vägen, vilket många hus här gör, åkern som stukan lades på är 500*500m stor, ändå lades den precis bredvid vårt hus.
och eftersom du är intresserad av hur långt det är mellan husen så är det ganska jämt 2-300m mellan gårdarna här längst vägen, ingen gård är mitt ute på en åker så som du beskriver.

och det luktade rätt rejält då de la dit den, även om man är van vid gödsel doft och koskit om våren är precis som det ska vara, så är det då bara några få dagar. hade inte velat ha en stuka mitt utanför huset under sommaren då man vill vara ute och grilla.
 
Jo det krävs tillständ för transport av gödsel, för när det sker på allmänväg är det lika med Farligt Gods och får inte transporteras hur som helst utan ska följa reglerna för ADR:S

Transport av Stallgödsel torde gå under bla UN 3291, N.O.S smittförande avfall.

Har tyvärr inte ADR boken med mig just nu, men ska kolla upp det till helgen.

http://farligtgods-adr.nu/Un?SearchString=avfall
Jag har en stark känsla av att just gödsel från bondgårdar i små kvantiteter är undantagna från farligt gods reglerna eller inte ens omfattas av dom.
Om det hade räknats som farligt gods, så skulle de i så fall inte få sprida det på åkrarna och det skulle säkert vara "farligt" att mocka rent i boxen/hagen/ridbanan.
Så nej, jag tror inte det omfattas av farligt gods reglerna. Har aldrig sett en lastbil som fraktar skit med en orange farligt gods skylt eller för den delen en slambil som rensar avlopp (=människoskit). :)

Det enda jag kan hitta om gödsel är konstgjort gödsel och det är en helt annan sak än naturgödsel: http://www.farligt.se/farligt/amnes...och_beskrivning=gödsel&find_record_submit=Sök
 
På riktiga landet så är det ingen som blir störd av en gödselstuka.
Dels så läggs den rätt där och dels så är det så långt mellan husen att stukan inte kommer nära.
Husen ligger så långt in på den egna marken att det inte riktigt går att störa.
Vad är "riktiga landet" då?

Här ligger det ca 8 hus i en liten by omgivna av åkrar nära husen och det doftade inte direkt tårta när de hade sprutat ut slamgödsel från kossor. Minns jag trodde toaletten hade fått baksug så att det var avloppet som luktade när jag kom hem innan jag förstod att de gödslat. :angel:
Blir dock bättre sen efter några regnskurar när skiten kommer ner ordentligt i backen. Inget jag personligen direkt stör mig på, då det luktar vår. :up:
 
Fast nu handlar det ju inte om en stuka vad jag förstår av TS beskrivning, utan om hyresgäster som på eget bevåg tömmer på en äng i närheten av TS tomt och boningshus. Varför de tömmer skiten där vet vi inte, men det verkar ju misstänkt troligt att de gör det för att de inte har godkänd eller full gödselplatta alternativt inte vill betala för att någon ska köra bort skiten.

Självklart ska TS kolla upp det innan hon får dåligt vatten. Är de i sin fulla rätt att lägga skiten på ängen har TS bara att gilla läget.
 
Jo naturligtvis.
Men början av tråden handlade bara om att TS inte ville känna bajslukt när hon var i sin trädgård.

Att behöva ta lukten av t ex stukor som dumpats nära en bebodd fastighet, det ska inte behöva hända om dessa läggs för att användas på en åker eller liknade. Då behöver man helt enkelt inte lämpa dessa just nära fastigheten, utan kanske i andra ändan av åkern sas. Det går att lösa på ett praktiskt sätt.

Kommer vi till spridning av stukor så får man kanske stå ut med den lukten, oftast går den ju över inom några få dagar så där får fastighetsägaren ha tålamod.

Sammanfattningsvis kan sägas att det handlar om respekt för varann, då brukar det mesta lösa sig.

I det här fallet luktar det mer som en sniken hästägare som inte vill kosta på tömning av sin gödselstack, eller som kanske inte ens har tillstånd för antal hästar.
 
Att behöva ta lukten av t ex stukor som dumpats nära en bebodd fastighet,
Alltså det luktar inte ens ännu utan TS är orolig för att det kanske kommer att lukta.
Det är minst sagt litet överdrivet.
Dessutom så är inte 50 m från tomten nära alls.
(Det stod 5m först och det är ju litet väl nära även i mina ögon.)
Gödseln är blandad med massor av halm vilket ger en hög torrsubstans.
I det läget får man kompostera gödseln en längre tid.

I det här fallet luktar det mer som en sniken hästägare som inte vill kosta på tömning av sin gödselstack, eller som kanske inte ens har tillstånd för antal hästar.
Det vet vi inget om alls.
Det kan vara helt okej med den lagringen på alla sätt och vis.
Där vi bor nu så är det godkänt att lägga gödselstacken på kanten av åkern mot en bergknalle.
Och det är sjönära.
Villkoret var hög % torrsubstans och att det lutade mot åkern.
Och det finns sommarstugor på ungefär det avståndet.
De skulle bara våga klaga.
Men än så länge så länge så har de inte ens märkt att gödselstacken finns där.
Det är inte nära stallet eller hästarna.
Bakom den gamla ladugården där gödselstacken för korna tidigare låg tycker vi inte att det är lämpligt att lägga dynga då det lutar emot sjön.
Den sjö som är den näraliggande stadens vattentäkt.
Så det är verkligen noga där.
 
Alltså det luktar inte ens ännu utan TS är orolig för att det kanske kommer att lukta.
Det är minst sagt litet överdrivet.
Dessutom så är inte 50 m från tomten nära alls.
(Det stod 5m först och det är ju litet väl nära även i mina ögon.)
Gödseln är blandad med massor av halm vilket ger en hög torrsubstans.
I det läget får man kompostera gödseln en längre tid.


Det vet vi inget om alls.
Det kan vara helt okej med den lagringen på alla sätt och vis.
Där vi bor nu så är det godkänt att lägga gödselstacken på kanten av åkern mot en bergknalle.
Och det är sjönära.
Villkoret var hög % torrsubstans och att det lutade mot åkern.
Och det finns sommarstugor på ungefär det avståndet.
De skulle bara våga klaga.
Men än så länge så länge så har de inte ens märkt att gödselstacken finns där.
Det är inte nära stallet eller hästarna.
Bakom den gamla ladugården där gödselstacken för korna tidigare låg tycker vi inte att det är lämpligt att lägga dynga då det lutar emot sjön.
Den sjö som är den näraliggande stadens vattentäkt.
Så det är verkligen noga där.

Nu är det så att Vallentuna med omgärdande kommuner inventerar just gödsel, pga att detta övergöder områden där det icke är önskvärt. Man kräver antingen gjuten platta, eller typ container täckt. För att lägga tex stuka krävs att man har egenodlad mark, och att detta sker i samband med att åkern/området arbetas.

Att i omgångar frakta ut gödsel på en åker kan inte kallas för stuka, ja detta är aktuellt iår och stall med fler hästar än 5 får svara på enkäter om just detta. Men det förutsätter att stallet har samtliga tillstånd iordning, tycker du att det verkar som om alla tillstånd ä iordning här?

Det tycker inte jag. ;)
 
Man kräver antingen gjuten platta, eller typ container täckt.
Men då så är det ju hårdare i Vallentuna än på andra platser.
Vi behöver på våra gårdar bara visa att det inte blir läckage av pressvatten.
Att i omgångar frakta ut gödsel på en åker kan inte kallas för stuka
Det är nog en gödselstack som detta handlar om.
Frågan är dock om den kan vara godkänd ändå?
Som med vår gödselstack i åkerkanten.
(På den andra gården så är det mer än 1km till närmaste granne med åkrar i mellan nedströms och vattenbrunnarna uppströms.)
tycker du att det verkar som om alla tillstånd är iordning här?
Det där är ju svårt att veta tycker jag.
Särskilt då när jag jämför med vår gödselhantering som är godkänd.
Det kanske finns den rätta bergknallen under den där högen?
 
Men då så är det ju hårdare i Vallentuna än på andra platser.
Vi behöver på våra gårdar bara visa att det inte blir läckage av pressvatten.

Det är nog en gödselstack som detta handlar om.
Frågan är dock om den kan vara godkänd ändå?
Som med vår gödselstack i åkerkanten.
(På den andra gården så är det mer än 1km till närmaste granne med åkrar i mellan nedströms och vattenbrunnarna uppströms.)

Det där är ju svårt att veta tycker jag.
Särskilt då när jag jämför med vår gödselhantering som är godkänd.
Det kanske finns den rätta bergknallen under den där högen?

Jo men här är det uppenbart inte 1 km till närmaste granne, som TS själv har skrivit. Och jag anser för min del att TS ska kolla med sin kommun, och slippa bli kallad för gnällig. Även jag skulle kunna bli gnällig i en sådan situation, jag må ha med djur att göra dagligen. Trots det har jag en mycket bestämd uppfattning om när jag vill slippa hår, träck eller annat i min omgivning.

Te x har vi satt djurförbud i vår fikabod, inga pälsbeklädda i den trots att den står på stallets mark. Hoppas du förstår vad jag menar, och alla friheter som hästfolk tar sig är sådant som de som sköter sig måste tackla.
 
Trots det har jag en mycket bestämd uppfattning om när jag vill slippa hår, träck eller annat i min omgivning.
Det har jag inga problem med att förstå att man vill.
Men att då bosätta sig bredvid ett stall eller annan djurhållning är ju en uppenbar risk i sammanhanget.
Här är en hästgård i en större stad där det är 170m från gödselstacken till villor inom planlagt område.
http://kartor.eniro.se/m/LmwCJ
De som bor i de villorna får leva med gödselstacken som f.ö. inte luktar på det avståndet.
TS har som det är nu inte ens känt någon lukt och då så finns det inte så mycket att klaga på.

Te x har vi satt djurförbud i vår fikabod, inga pälsbeklädda i den trots att den står på stallets mark.
Det förstår jag absolut.
Det skulle bl.a bli hundförvaring där annars.
 
På riktiga landet så är det ingen som blir störd av en gödselstuka.
Dels så läggs den rätt där och dels så är det så långt mellan husen att stukan inte kommer nära.
Husen ligger så långt in på den egna marken att det inte riktigt går att störa.


På "riktiga" landet drar vi inte in kommunen i det hela...då sköter man sakerna på egen hand ...på gott och ont:angel::rofl:

Bor man i Vallentuna är man en Caffelatte bonde:D
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 747
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 808
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp