Dynasty dog (och andra hundspel)

Meh, jag vill hålla det någorlunda verkligt :rofl: och så leder det väl till några sjukdomar även i spelet va? Hade för mig det.
Jag älskar att göra saker krångligare om du inte har märkt det än :angel: jag får skissa upp det här :cautious::rofl:
Nej, det leder inte till något, så du kan avla på bäst du vill. Det enda det leder till är om du inavlar sjuka hundar, då blir det ju massa sjuka valpar.
 
Nej, det leder inte till något, så du kan avla på bäst du vill. Det enda det leder till är om du inavlar sjuka hundar, då blir det ju massa sjuka valpar.
Åhå, jaså, det syns ju såklart i pedigreen med procenten men annars. Hm. Får fundera på det.

Annars funderar jag just nu på om jag valt lite av fel ras att avla in lägre stressnivå med. Hittills verkar mina huskys lugnare än GDarna. Om jag hade verkligen velat gå efter den egenskapen så hade Borzoin varit ett bättre val. Men då hade nog pälsen blivit för lång. Hm.
 
Åhå, jaså, det syns ju såklart i pedigreen med procenten men annars. Hm. Får fundera på det.

Annars funderar jag just nu på om jag valt lite av fel ras att avla in lägre stressnivå med. Hittills verkar mina huskys lugnare än GDarna. Om jag hade verkligen velat gå efter den egenskapen så hade Borzoin varit ett bättre val. Men då hade nog pälsen blivit för lång. Hm.
Det får du ju avla bort ;) Testar alla mina valpar för "hair lenght" och "hair type" de två första turnsen. Sållar bort alla med helt rak päls (RR), sparar på rak som bär på lockigt (Rr) och lockigt (rr). Sållar lite halvdant mellan långhåren (ll) och släthåren som bär på långhår (Ll) och släthåren som inte gör det (LL).
 
Det får du ju avla bort ;) Testar alla mina valpar för "hair lenght" och "hair type" de två första turnsen. Sållar bort alla med helt rak päls (RR), sparar på rak som bär på lockigt (Rr) och lockigt (rr). Sållar lite halvdant mellan långhåren (ll) och släthåren som bär på långhår (Ll) och släthåren som inte gör det (LL).
Hmm. Jag är dock inte så säker på om Borzoin kan passa. Jag älskar den rasen men vet inte om jag direkt behöver en vinthunds egensinnighet till en husky som dessutom är själv ganska så egensinnig :angel::rofl:

Och jakten! :nailbiting: En slädhund ska nog inte ha så hög jaktlust :angel::rofl:
 
Har de inte en hög jaktlust redan? ;) Och andra sidan så skulle det ju bli en väldigt snabb slädhund. Liksom en vinthund med spetspäls :rofl: Skulle nog vara rätt snyggt rent estetiskt.
Gör de? Jag tänker att de är såna dragdårar att de hellre drar än jagar efter nåt :rofl::D
Hm, jag är inte så säker på det - det rent estetiska alltså. Borzoin har ju ett rätt så speciellt utseende (som jag älskar) medan jag tänkte att huskyn skulle behålla sitt parallella och raka huvud och kropp.
Huskyn är dessutom långdistansare medan Borzoin är en snabb sprinter. Typ varandras motsatser :rofl:
 
Gör de? Jag tänker att de är såna dragdårar att de hellre drar än jagar efter nåt :rofl::D
Hm, jag är inte så säker på det - det rent estetiska alltså. Borzoin har ju ett rätt så speciellt utseende (som jag älskar) medan jag tänkte att huskyn skulle behålla sitt parallella och raka huvud och kropp.
Huskyn är dessutom långdistansare medan Borzoin är en snabb sprinter. Typ varandras motsatser :rofl:
Riktiga huskies är iallafall jaktidioter :p Vid sidan av att vara slädhundar ska man ju ha använt de till jakt tydligen. Fast de jagar kanske inte med synen så mycket som zoierna. De bör ha rätt hög pray drive, båda raserna, och cat/small animal sensitivity lär vara rätt hög det med :p
 
Pratar med nån i chatten som försöker lära sig danska... Den hade döpt sina flikar i kenneln till typ "Mandspersoner", "Kvinder" och så vidare :rofl: Påpekade lite snällt att det nog heter Hannar och Tæver :p
 
Riktiga huskies är iallafall jaktidioter :p Vid sidan av att vara slädhundar ska man ju ha använt de till jakt tydligen. Fast de jagar kanske inte med synen så mycket som zoierna. De bör ha rätt hög pray drive, båda raserna, och cat/small animal sensitivity lär vara rätt hög det med :p
Hm, beroende på vad huskies jagar med (hörseln?) så kanske de inte hinner med det när de har bara fokus på att dra. Men om man korsade in en ras som jagade på synen .... :nailbiting::nailbiting::rofl:
Jag tror att jag föredrar GDarna :rofl::D
 
Okej, nu har jag också skaffat konto och fått min första kull...
Dalmatiner/Windhound... :o

Tänkte fel med första hunden - min grundtanke är att få till en whippet... Får se hur det går :p
Det finns inte så många vinthundar i spelet tyvärr så det borde vara intressant. Men kanske svårt att få ned storleken? :)
 
Pratar med nån i chatten som försöker lära sig danska... Den hade döpt sina flikar i kenneln till typ "Mandspersoner", "Kvinder" och så vidare :rofl: Påpekade lite snällt att det nog heter Hannar och Tæver :p
Jag känner att det blir så himla awkward att det heter bitches :o:rofl:
 
Jag har en fråga...
Om jag har en hund som har NN på en sjukdom så betyder det två dominanta gener som är friska - visst?
Om jag vet att jag har NN på båda föräldrarna så borde jag alltså inte behöva kontrollera valparna för det? Eftersom det endast finns friska dominanta gener?
 
Det finns inte så många vinthundar i spelet tyvärr så det borde vara intressant. Men kanske svårt att få ned storleken? :)

Är inte så svårt som man kan tro :p man måste bara avla de med något som är mindre och stanna på lagom nivå.

Jag satsar på en bred bas av Curly Windhounds och Borzoi - så får vi se vad jag väljer för att dra ned storleken sedan.
Har en Doberman Pincher-hane och en dalmatin-tik med men vet inte om de är de bästa alternativen.... Får väl importera någon annan ras framöver... tax kanske - fast vill ju behålla de långa benen förståss...
 
Jag har en fråga...
Om jag har en hund som har NN på en sjukdom så betyder det två dominanta gener som är friska - visst?
Om jag vet att jag har NN på båda föräldrarna så borde jag alltså inte behöva kontrollera valparna för det? Eftersom det endast finns friska dominanta gener?
Funderat på det också, jag vet inte riktigt hur det funkar (de flesta har ju normal - carrier - affected). Du kan använda sök funktionen för att hitta andra medlemmars hanar som är utlagda för avel om du vill försöka hitta en med typ "nn" eller så för att testa.

Jag satsar på en bred bas av Curly Windhounds och Borzoi - så får vi se vad jag väljer för att dra ned storleken sedan.
Har en Doberman Pincher-hane och en dalmatin-tik med men vet inte om de är de bästa alternativen.... Får väl importera någon annan ras framöver... tax kanske - fast vill ju behålla de långa benen förståss...
Det är bara första generationen som får korta ben, parar du de valparna med något långbent så får du ju ungefär 50/50 långbent och kortbent.
 
Sållar lite halvdant mellan långhåren (ll) och släthåren som bär på långhår (Ll) och släthåren som inte gör det (LL).
Tack för hjälpen här, behöver få mina Great Huskies få sin långa päls men de alla har kort päls. Som tydligen är dominant alltså. Hm. Får kolla upp deras L gen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 465
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp